Terug
Gepubliceerd op 22/11/2021

2021_CBS_09095 - Omgevingsvergunning - OMV_2021110905. Eikenstraat 7-9 en Meir 85. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/11/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Verontschuldigd

Koen Kennis, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_09095 - Omgevingsvergunning - OMV_2021110905. Eikenstraat 7-9 en Meir 85. District Antwerpen - Goedkeuring 2021_CBS_09095 - Omgevingsvergunning - OMV_2021110905. Eikenstraat 7-9 en Meir 85. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021110905

Gegevens van de aanvrager:

de heer Laurens Van Wellen met als adres Houtdok-Noordkaai 16 te 2030 Antwerpen en NV Van Wellen Real Estate Development met als adres Houtdok-Noordkaai 16 te 2030 Antwerpen

Gegevens van de exploitant:

CV Fluvius System Operator (0477445084) met als adres Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle en 

NV Van Wellen Real Estate Development (0715753892) met als adres Houtdok-Noordkaai 16 te 2030 Antwerpen

Ligging van het project:

Eikenstraat 7-9 en Meir 85 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 3 sectie C nrs. 201S en 206M

waarvan:

 

-     20210701-0094

afdeling 3 sectie C nrs. 201S en 206M (Eikenstraat 7-9)

-     20210712-0014

afdeling 3 sectie C nrs. 201S en 206M (Milieumelding klasse 3 - Eikenstraat 7-9 Antwerpen)

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden en omvormen van een kantoorgebouw naar een meergezinswoning met 18 wooneenheden, een gelijkvloerse kantoor/dienstenfunctie, een ondergrondse kelder (stedenbouw) en de exploitatie van een distributiecabine en warmtepompen (milieu)

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-     10/09/2021: kwaliteitskamer architectuur (KKA/2020/1771) – gunstig;

-     04/06/2021: kwaliteitskamer architectuur (KKA/2020/1771) – gunstig met voorwaarden;

-     Eikenstraat 7-11 en Meir 85:

  • 04/08/2006: vergunning (3151#1175) voor het verbouwen van een bankfiliaal;

-     Eikenstraat 1-5:

  • 03/12/1982: vergunning (18#62328) voor een onder- en bovengrondse parking;

-     Meir 85:

  • 12/06/2015vergunning (2015556) voor het verbouwen en uitbreiden van ‘Osterriethhuis’; 
  • bescherming (ID: 6894) als monument van Osterriethhuis als bouwkundig erfgoed Vlaanderen.

 

Vergunde en huidige toestand

-     Eikenstraat 7-9:

  • bankfiliaal en kantoren;
  • 4 bouwlagen onder een schuin dak;
  • gevelbekleding in natuursteen met bronskleurig aluminium buitenschrijnwerk en beglazing.

 

Gewenste toestand

Eikenstraat 7-9:

-     meergezinsgebouw met 18 wooneenheden:

  • 1ste  en 2de  verdieping telkens:

-     3 drieslaapkamerappartementen (1.1; 2.1; 1.3; 2.3; 1.6 en 2.6) met een netto vloeroppervlakte van circa 142 m², 138 m² en 146 m²; 

-     1 eenslaapkamerappartement (1.2 en 2.2) met een netto vloeroppervlakte van circa 64 m²;

-     1 studio (1.5 en 2.5) met een netto vloeroppervlakte van circa 49 m²; 

-     1 tweeslaapkamerappartement (1.4 en 2.4) met een netto vloeroppervlakte van circa 102 m²; 

  • 3de verdieping:

-     1 vierslaapkamerappartement (3.1) met een netto vloeroppervlakte van circa 197 m², 

-     2 tweeslaapkamerappartementen (3.2 en 3.3) met een netto vloeroppervlakte van circa 116 m² en 128 m²;  

-     1 drieslaapkamerappartement (3.4) met een netto vloeroppervlakte van circa 123 m². 

  • 4de verdieping: 

-     1 drieslaapkamerappartement (4.2) met een netto vloeroppervlakte van circa 169 m²;

-     1 vierslaapkamerappartement (4.1) met een netto vloeroppervlakte van circa 212 m²;

  • de gemiddelde netto vloeroppervlakte van alle wooneenheden bedraagt circa 126 m²;
  • ruimte voor diensten en vrije beroepen op gelijkvloers en kelder;
  • 23 parkeerplaatsen voor de appartementen in de bestaande ondergrondse parking;

-     bouwvolume:

  • 4 bouwlagen en een teruggetrokken daklaag;
  • nieuwe kroonlijsthoogte van 14,2 meter met een teruggetrokken daklaag;
  • gevelbreedte van 45,6 meter;
  • bouwdiepte variërend van 14,80 meter, 17 meter en 20 meter;
  • doorrit naar de bestaande ondergrondse parking;

-     gevelafwerking:

  • voorgevel uit verticale penanten en horizontale gevelboorden;
  • gele (gepolierde) beton met granulaten in een natuurlijke tint in combinatie met een gezuurde versie van datzelfde beton en met buitenschrijnwerk in een natuurlijke kleur, ton-sur-ton met het beton;
  • achtergevel in baksteen in dezelfde gele tint;
  • daklaag alsook de overkapping van de inrit in gezuurde gele beton.

Inhoud van de aanvraag

-     uitbreiden en omvormen van een kantoorgebouw naar een meergezinsgebouw met 18 wooneenheden, een gelijkvloerse en ondergrondse kantoor/dienstenfunctie en de exploitatie van een distributiecabine en warmtepompen (milieu);

-     slopen en herbouwen van alle gevels. 

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

Op 3 april 2002 nam het college akte van een melding klasse 3 op naam van Artesia Banking Corporation voor de exploitatie van een bankfiliaal (AN2002/135).

 

Inhoud van de aanvraag

De aanvraag omvat de exploitatie van een transformator en van warmtepompen. De vergunning wordt gevraagd voor onbepaalde duur.

 

Aangevraagde rubrieken

 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

12.2.1°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA;

2 x 630 kVA

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW.

147 kW

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

AQUAFIN NV

17 augustus 2021

2 november 2021

Voorwaardelijk gunstig

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen

17 augustus 2021

10 september 2021

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator/ Fluvius

17 augustus 2021

14 september 2021

Voorwaardelijk gunstig

Lokale Politie/ Centrale Preventie

17 augustus 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

Lokale Politie/ Verkeerspolitie

17 augustus 2021

23 augustus 2021

Geen advies

PROXIMUS/ Proximus

17 augustus 2021

27 augustus 2021

Voorwaardelijk gunstig

TELENET/ Omgevingsloket Telenet

17 augustus 2021

20 september 2021

Geen advies

Water-link

17 augustus 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

17 augustus 2021

3 september 2021

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

17 augustus 2021

30 augustus 2021

Stadsontwikkeling/ Beheer en Operaties

17 augustus 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

17 augustus 2021

27 augustus 2021

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

17 augustus 2021

18 november 2021

stadsontwikkeling/ publieke ruimte

17 augustus 2021

23 augustus 2021

Stadsontwikkeling/ Team Stadsbouwmeester/ Integrale Kwaliteitskamer

17 augustus 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde en artikel  6:   zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6).

 

( Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punten:

-     2.1.9 Dakvormen en dakkapellen:

de daklaag springt aan de achterzijde slechts 1,5 m terug van het achtergevelvlak in plaats van de voorgeschreven 3 m;

-     artikel 2.1.1.2 Terrassen op platte daken:

de balustrades aan de achterzijde van de teruggetrokken dakverdieping liggen niet binnen een lichtbelemmeringshoek van 45° met de horizontale vanaf de werkelijke gevelhoogte en vertrekkend vanuit het snijpunt met het verticale gevelvlak. Ze worden voorzien aan de binnenzijde van de dakopstand;

-     artikel 2.2.5 Onbebouwde ruimte en tuinen:

bovengronds bestaat het project uit een deel renovatie en een deel nieuwbouw. De totale perceelgrootte bedraagt 1.365 m², waarvan 1.050 m² wordt bebouwd (incl. overkapping van de inrit). Dit laat ongeveer 23% open ruimte tegenover 55% open ruimte in de huidige toestand. Bij verbouwingen moet het percentage onbebouwde ruimte/bebouwde ruimte per perceel echter vergroten of gelijk blijven.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-     Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend punt:

  • Er wordt een afwijking gevraagd op het plaatsen van een infiltratievoorziening aangezien het volledige perceel onderbouwd is door een kelder, waarvan zowel de vloerplaat als de kelderwanden behouden blijven. Ter compensatie wordt er een buffering voorzien van 21.000 liter.

 

-     Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:

  • artikel 19 Hellingspercentage:
    zowel bovenaan als onderaan de helling tussen de garage en circulatie A is er geen vrije en vlakke draairuimte voorzien ondanks dat de helling volgens de plannen meer dan 4% bedraagt;
  • artikel 24 Toegangen en deuropeningen:
    er is geen vrije en vlakke draairuimte voorzien voor en achter de deuren tussen de garage en circulatie A op verdieping -1;
  • artikel 27 Parkeerplaatsen:
    de 2 voorbehouden parkeerplaatsen zijn niet ingetekend op het kelderplan. 

 

Algemene bouwverordeningen

-     Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-     Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 14 Insprongen en openingen aan voorgevels:
    de insprong op het gelijkvloers naar de inrit van de parking kan niet worden afgesloten;
  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten: 
    de vloer van de cascoruimten voor dienstverlening/vrije beroepen op niveau -1 bevindt zich meer dan 1,10 m onder het aangrenzende maaiveld waardoor er geen verblijfsruimte kan worden voorzien;
  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:
    de cascoruimten voor dienstverlening/vrije beroepen op niveau -1 beschikken niet over rechtstreekse raamopeningen; 
  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:
    vanaf 30 fietsstal- of fietsparkeerplaatsen dient er minimaal 1 elektrisch oplaadpunt aanwezig te zijn. Indien het aantal te voorziene fietsstalplaatsen van 30 of meer fietsplaatsen opgedeeld wordt in verschillende ruimten dient in elk van deze ruimten een elektrisch oplaadpunt aanwezig te zijn.

 

Sectorale regelgeving

-     MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-     Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-     Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021. 

 

-     Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat een functiewijziging van dienstverlening en kantoren naar dienstverlening en wonen. De voorgestelde functies zijn in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften van het RUP en functioneel inpasbaar in de omgeving die bestaat uit een mix van commerciële functies, wonen en gemeenschapsvoorzieningen.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het bebouwen van de opening in de gevelwand komt het straatbeeld ten goede.

De bouwhoogte van 4 bouwlagen en een teruggetrokken daklaag respecteert de schaal van de omliggende bebouwing en voorziet geen onaanvaardbare hinder voor de omliggende percelen. De patio’s achteraan zorgen voor voldoende lichtinval in de appartementen en de werkruimten op het gelijkvloers.

 

Het voorstel zet in op het vergroenen van de site door verhoogde groenzones op maaiveldniveau, een intensief groendak op het dak boven de inrit van de parking en het voorzien van een groene gevel op de scheimuur met het achterliggende winkelpand. Hierdoor kan op basis van artikel 4.4.1 van de VCRO, na het voeren van een openbaar onderzoek, een afwijking worden toegestaan op artikel 2.2.5 ‘Onbebouwde ruimte en tuinen’ van het RUP.

 

Ook op artikel 2.1.9 ‘Dakvormen en dakkapellen’ en artikel 2.1.1.2 ‘Terrassen op platte daken’ kan een afwijking worden toegestaan. De beperkte terugsprong van 1,5 meter van de dakverdieping aan de achterzijde en de inplanting van de balustrade aan de binnenzijde van de dakopstand voorziet geen onaanvaardbare hinder op het achterliggende perceel.

 

Visueel-vormelijke elementen en Cultuurhistorische aspecten

Het voorstel werd meerdere keren besproken op de kwaliteitskamer architectuur en gunstig beoordeeld op 10 september 2021. Het advies van kwaliteitskamer kan als volgt worden samengevat:

 

Het project werd reeds besproken, de aanpassingen en de verdere uitwerking liggen nu voor ter advies. De aanpassingen omvatten het afsluiten van de inkom naar het achterliggend gebied ter hoogte van de fietsenberging (t.h.v. de helling tot de ondergrondse parkeergarage).

Wat de geveluitwerking betreft, werd geopteerd de horizontale banden zwaarder te maken om zo meer harmonie, meer massa en eenvoud in de gevel te bekomen. Een ontdubbelde kolom benadrukt de overgang tussen de bestaande en de nieuwe constructie. In het linkerdeel van de gevel zijn in de tektoniek van de kolommen duidelijke keuzes gemaakt voor voegverdeling en geleding. De vraag om meer massa in de kolommen in de gevels te brengen werd onderzocht maar niet weerhouden. De kwaliteitskamer apprecieert de aanpassingen die werden aangebracht. Het betreft een zorgvuldig project waar veel aandacht werd geschonken aan details en groenaanleg. Ook de achtergevel kent een mooie uitwerking. Met betrekking tot de fietsenberging oordeelt de kwaliteitskamer dat er binnen de beperkingen die het project kent (erfdienstbaarheden en evacuatiewegen) een maximale oplossing werd gevonden in functie van veiligheid en toegankelijkheid.


De stedelijke dienst Monumentenzorg merkt in haar advies op dat het bestaande gebouw geen erfgoedwaarde heeft en een sloop aanvaardbaar is. Zij sluit zich aan bij het standpunt van de Kwaliteitskamer.

 

Woninggrootte en -mix

De verwevenheid van functies is een essentieel kenmerk van een binnenstedelijk gebied. Om een mix op vlak van stedenbouwkundige, maatschappelijke en woonkwaliteitseisen te garanderen is het noodzakelijk de juiste verhoudingen te zoeken tussen verschillende woningtypes enerzijds en de juiste oppervlakteverhoudingen tussen de functies binnen deze woningen anderzijds. Om de kwaliteit van een appartementsblok te garanderen dient er een mix van verschillende slaapkamerappartementen te zijn.

De mix van wonen met diensten en/of kantoren op het gelijkvloers is inpasbaar in de omgeving.

De mix van verschillende groottes van appartementen wordt sterk geapprecieerd. Ook de keuze om voornamelijk grote appartementen te realiseren komt de draagkracht van het gebouw en de omgeving ten goede. Het pand situeert zich immers in een smal zijstraatje tussen 2 bijzondere en drukke straten: de Meir en de Lange Nieuwstraat. Een zwaarder woonprogramma zou dit straatje teveel onder druk zetten.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag wijkt af van artikel 14 van de bouwcode. De doorgang naar de inrit van de parking kan ’s nachts niet worden afgesloten. Volgens de aanvrager is dit niet haalbaar omwille van de ontsluiting van de bestaande openbare parking, die 24/24 en 7/7 geopend is, en de gevestigde vluchtroutes van de achterliggende percelen. Het plan voorziet een overzichtelijke insprong zonder verborgen hoekjes met een afsluiting rondom de bestaande inrit. Het voorstel kan worden aanvaard. In voorwaarden zal wel worden opgelegd dat de doorgang moet worden verlicht.

 

Het plan voorziet een cascozone voor dienstverlening en vrije beroepen op het gelijkvloers en niveau -1. Deze ruimte op niveau -1 ligt op meer dan 1,10 meter onder het aangrenzend maaiveld en beschikt niet over rechtstreekse raamopeningen. Het voorzien van kantoorruimten en werkruimten op niveau -1 zal worden uitgesloten van vergunning.

 

Er wordt een afwijking aangevraagd van de hemelwaterverordening, meer bepaald voor het plaatsen van een buffervoorziening van 21.000 liter in plaats van een infiltratievoorziening. De reden hiervoor is dat het volledige perceel onderbouwd is door een kelder, waarvan zowel de vloerplaat als de kelderwanden behouden blijven. Hierdoor is infiltreren niet mogelijk. De gevraagde afwijking kan omwille van de gegeven argumentatie worden toegestaan.

In het hydraulisch en technisch advies van Waterlink is opgenomen dat de buffervoorziening te klein werd voorzien en minstens 25 liter per m² aangesloten verharde oppervlakte moet bedragen. Dit zal worden overgenomen in voorwaarden van de vergunning.

Er zal ook worden opgenomen dat er  voldoende hergebruik moet worden voorzien voor het spoelen van de toiletten.

 

De aanvraag wijkt af van de verordening toegankelijkheid.

De helling tussen de parkeergarage en circulatie A voldoet niet aan artikel 19 en 24. Er worden geen vrije en vlakke draairuimten voorzien voor en achter de deuren en bovenaan en onderaan de helling. In voorwaarden zal worden opgenomen dat deze draaicirkels moeten worden voorzien conform de bepalingen.

 

In voorwaarden zal ook worden opgenomen dat de voorbehouden parkeerplaatsen moeten worden voorzien zoals aangeduid  in bijlage 6 ‘Aanduiding parkeerplaatsen’.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de meergezinswoning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 23 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en functiewijziging.

Het bestaande kantoorgebouw wordt verbouwd tot 18 appartementen.

Op het gelijkvloers en -1 komen diensten en vrije beroepen.

 

Gezien de ligging in het centrum van de stad moeten geen eigen parkeerplaatsen voorzien worden voor diensten op het gelijkvloers en -1. Bezoekers komen naar verschillende handels- en horecazaken in de stad, en kunnen hiervoor gebruik maken van de publieke parkings in de omgeving.

Het woonprogramma genereert volgende behoefte:

-     2 appartementen < 60 m² (parkeernorm 1,05) = 2,1

-     2 appartementen tussen 60 m² en 90 m² (parkeernorm 1,2) = 2,4

-     14 appartementen > 90 m² (parkeernorm 1,35) = 18,9

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 23 (afgerond).

 

De plannen voorzien in 23 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

De bestaande erfpacht van 20 parkeerplaatsen wordt overgedragen aan de nieuwe eigenaar en uitgebreid met 3 plaatsen.

Er zijn in totaal 23 plaatsen beschikbaar in de naastliggende parking.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 23.

 

Dit aantal is toereikend.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.

 

 

Fietsvoorzieningen:

Voor de appartementen en diensten moeten er 85 fietsenstallingen voorzien worden:

-     4 appartementen met 1 slaapkamer : 4 x 2 = 8

-     6 appartementen met 2 slaapkamers : 6 x 3 = 18

-     6 appartementen met 3 slaapkamers : 6 x 4 = 24

-     2 appartementen met 4 slaapkamers : 2 x 5 = 10

-     Personeel diensten : 960 m² x 0.6/100 m² = 5,7

-     Bezoekers diensten : 960 m² x 2/100 m² = 19,2

 

Er wordt een afgesloten fietsenstalling ingericht voor 24 fietsen met een dubbel systeem.

De overige 62 fietsenstallingen worden ingericht in de achterliggende zone.

Het voorstel is aanvaardbaar.

 

Zoals bepaald in artikel 29 ‘Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen’ van de bouwcode zal in voorwaarden worden opgelegd dat er in elke fietsenstalling minstens één elektrisch oplaadpunt moet worden voorzien.

 

Laden en lossen:

Laden en lossen moet gebeuren op eigen terrein of op bestaande laad- en loszones in de omgeving. Dit zal worden opgenomen in voorwaarden.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

Het kantoorgebouw aan de Eikenstraat 7-9 wordt uitgebreid en omgevormd naar een meergezinswoning met 18 wooneenheden, een gelijkvloerse kantoor/dienstenfunctie en een ondergrondse kelder. Een bronbemaling is niet nodig aangezien de contouren van de huidige kelder behouden blijven.

 

Warmte en koeling worden voorzien door middel van 6 individuele lucht-water warmtepompen met een elektrisch vermogen van 5,5 kW en 12 individuele lucht-water warmtepompen met een elektrisch vermogen van 9,5 kW (rubriek 16.3.2.a). De zone voor diensten en vrije beroepen wordt casco voorzien. Er wordt evenwel reeds ruimte voorzien op het dak voor de warmtepomp. Bij het indienen van de regularisatie na verkoop wordt ook deze warmtepomp in de aanvraag opgenomen. Als koelmiddel wordt R410A voorzien. R410A is een synthetisch koudemiddel dat ingedeeld is onder de fluorkoolwaterstoffen met een Global Warming Potential (GWP) van 2.088. In de Europese F-gassenverordening EG517/2014 werd voor de fluorkoolwaterstoffen een uitfaseerschema opgenomen. Dit moet leiden tot een vermindering van de F-gassenemissies met 80% in het jaar 2030. Het is dan ook jammer dat er bij voorliggend nieuw project niet voor een alternatief koudemiddel gekozen wordt.

 

Er worden twee transformatoren in een distributiecabine voorzien. Elke transformator zal een nominaal vermogen hebben van 630 kVA (rubriek 12.2.1). Zowel de transformatoren als de warmtepompen zijn ingedeeld in de derde klasse. De hinder afkomstig van deze exploitatie, wordt dan ook minimaal geacht.

 

De vergunningverlenende overheid is verplicht om een advies in te winnen bij het Agentschap Onroerend Erfgoed als de vergunningsaanvraag betrekking heeft op ingedeelde inrichtingen of activiteiten in of aan: een beschermde archeologische site, een beschermd monument, een beschermd cultuurhistorisch landschap of een beschermd stads- of dorpsgezicht (decreet van 12 juli 2013 betreffende het onroerend erfgoed artikel 6.4.4§3). Dat is hier niet het geval.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.   de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.   de doorgang naar de inrit van de parking te verlichten conform artikel 14 ‘Insprongen en openingen aan voorgevels’ van de bouwcode;

3.   in elke fietsenstalling minstens één elektrisch oplaadpunt te voorzien;

4.   laden en lossen moet gebeuren op eigen terrein of op bestaande laad- en loszones in de omgeving;

5.   de voorbehouden parkeerplaatsen te voorzien zoals aangeduid  in bijlage 6 ‘Aanduiding parkeerplaatsen’;

6.   de helling tussen de parkeergarage en circulatie A op niveau -1 te voorzien volgens artikelen 19 en 24 van de verordening toegankelijkheid en een vrije en vlakke draairuimte te voorzien voor en achter de deuren en bovenaan en onderaan de helling;

7.   de voorwaarden uit het hydraulisch en technisch advies van Waterlink strikt na te leven;

8.   de buffervoorziening voldoende groot te voorzien: minstens 25 liter per m² aangesloten verharde oppervlakte;

9.   het regenwater te hergebruiken voor het spoelen van de toiletten;

10. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

 

Uitsluitingen

11. het voorzien van kantoorruimten en werkruimten op niveau -1.

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Mits voldaan wordt aan de algemene en sectorale vergunningsvoorwaarden, is deze aanvraag in overeenstemming met de VLAREM wetgeving. Vanuit milieutechnisch oogpunt wordt positief advies gegeven de vergunning te verlenen.

 

Geadviseerde rubrieken

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

12.2.1°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA;

2 x 630 kVA

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW.

147 kW

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

16 juli 2021

Volledig en ontvankelijk

17 augustus 2021

Start openbaar onderzoek

24 augustus 2021

Einde openbaar onderzoek

22 september 2021

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

27 november 2021

Verslag GOA

18 november 2021

naam GOA

Katrijn Apostel en Bieke Geypens

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

24 augustus 2021

22 september 2021

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.   de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.   de doorgang naar de inrit van de parking te verlichten conform artikel 14 ‘Insprongen en openingen aan voorgevels’ van de bouwcode;

3.   in elke fietsenstalling minstens één elektrisch oplaadpunt te voorzien;

4.   laden en lossen moet gebeuren op eigen terrein of op bestaande laad- en loszones in de omgeving;

5.   de voorbehouden parkeerplaatsen te voorzien zoals aangeduid  in bijlage 6 ‘Aanduiding parkeerplaatsen’;

6.   de helling tussen de parkeergarage en circulatie A op niveau -1 te voorzien volgens artikelen 19 en 24 van de verordening toegankelijkheid en een vrije en vlakke draairuimte te voorzien voor en achter de deuren en bovenaan en onderaan de helling;

7.   de voorwaarden uit het hydraulisch en technisch advies van Waterlink strikt na te leven;

8.   de buffervoorziening voldoende groot te voorzien: minstens 25 liter per m² aangesloten verharde oppervlakte;

9.   het regenwater te hergebruiken voor het spoelen van de toiletten;

10. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

 

Uitsluitingen

11. het voorzien van kantoorruimten en werkruimten op niveau -1.


Brandweervoorwaarden

De brandweervoorwaarden uit het verslag met referentie BW/RV/2021/G.04888.A1.0004 zijn van toepassing.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

 

De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):

 

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

12.2.1°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA;

2 x 630 kVA 

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW.

147 kW 

Artikel 4

Het college beslist dat de omgevingsvergunning geldig is voor onbepaalde duur.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.