Terug
Gepubliceerd op 06/12/2021

2021_CBS_09430 - Omgevingsvergunning - OMV_2021142121. Wambachstraat 16. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 03/12/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_09430 - Omgevingsvergunning - OMV_2021142121. Wambachstraat 16. District Antwerpen - Weigering 2021_CBS_09430 - Omgevingsvergunning - OMV_2021142121. Wambachstraat 16. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021142121

Gegevens van de aanvrager:

de heer Rick Verlinden met als adres IJzerenpoortkaai 10 bus 501 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

11806F1319/00H014

Kadastrale percelen:

afdeling 6 sectie F nrs. 0, 1319F14 en 1319H14

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

toevoegen van een derde bouwlaag aan een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          29/10/1974: vergunning (18#56966) voor een verbouwing.

Vergunde toestand

-          functie en bouwvolume:

  • eengezinswoning met een garage;
  • hoofdvolume van 2 bouwlagen onder zadeldak met kroonlijst ca. 7,10 m en nokhoogte ca. 9,30 m;
  • achterbouw van 2 bouwlagen onder een plat dak;
  • bouwdiepte van 9,25 m,;

-          gevelafwerking:

  • lichte plaketten met buitenschrijnwerk in grijs aluminium en een plint in blauwe hardsteen;

-          inrichting:

  • gemeenschappelijke koer met buur gelegen te Werkstraat 15;
  • op eigen perceel een open ruimte met oppervlakte van ca. 11,5m².

Huidige toestand

-          functie en bouwvolume:

  • eengezinswoning met een garage;
  • kroonlijst ca. 6,94 m en nokhoogte ca. 8,41 m
  • bouwdiepte van 10,35 m,;

-          inrichting:

  • opsplitsen buitenruimte tussen Werkstraat 15 met nieuwe tuinmuur;
  • koer met oppervlakte van ca. 8m².

Gewenste toestand

-          functie en bouwvolume:

  • eengezinswoning met een garage;
  • hoofdvolume van 3 bouwlagen onder plat groendak en een kroonlijsthoogte van 9,84m;
  • achterbouw van 2 bouwlagen onder een plat groendak;
  • bouwdiepte van 10,45 m;

-          gevelafwerking:

  • lichte gevelsteen met buitenschrijnwerk in zwart aluminium en een plint in blauwe hardsteen;
  • raamopeningen, garagepoort en voordeur worden gewijzigd.

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen zadeldak tot volwaardige 3de bouwlaag onder plat groendak;

-          uitbreiden van de bouwdiepte;

-          wijzigen van de voor- en achtergevel;

-          plaatsen van een tuinmuur.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 6 Harmonie en draagkracht:
    de nieuwe raamopeningen in de voorgevel zijn noch in harmonie met de omgeving noch met het gevelgeheel. Ook de bouwhoogte is niet in harmonie met het straatbeeld dat hoofdzakelijk gekenmerkt wordt door woningen met 2 bouwlagen onder een mansarde- of zadeldak;
  • artikel 19 Tuinafsluitingen:
    de nieuwe tuinafsluiting op de achterste perceelsgrens is hoger dan de maximaal toegelaten 2,60m;
  • artikel 25 Toegankelijkheid van de functie:

de woning is niet toegankelijk via een circulatieruimte of verblijfsruimte maar via de garage;

  • artikel 27 Open ruimte:

door de uitbreiding van de vergunde bouwdiepte met 1,20m is er geen 20% open ruimte meer aanwezig op het perceel;

 

  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:

de scheimuren met de linker en de rechter aanpalende percelen zijn niet voorzien van een opstand van ten minste 30cm ten opzichte van de hoogst aangrenzende dakvlakken;

  • artikel 43 Septische putten:
    door het ontbreken van een kelder- of funderingsplan is het onduidelijk of de vergunde septische put bewaard blijft.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Wambachstraat.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De vergunde eengezinswoning omvat een hoofdbouw van 2 bouwlagen onder een zadeldak in gesloten bebouwing. Aan de achterzijde is de woning uitgebreid met een perceelsbrede achterbouw van 2 bouwlagen onder een plat dak. De totale bouwdiepte van de woning bedraagt 9,25m. Tussen de woningen in de Wambachstraat 16 en Werkstraat 15 is geen tuinmuur voorzien waardoor de tuinzone van beide woningen wordt gedeeld. Inmiddels werd het perceel opgesplitst waardoor iedere woning een private buitenruimte kreeg. 

 

In voorliggende aanvraag wordt de bestaande zadeldakconstructie afgebroken en wordt de woning voorzien van een bijkomende bouwlaag onder een plat dak over de volledige diepte van de hoofdbouw. De Wambachstraat wordt hoofdzakelijk gekenmerkt door woningen met 2 bouwlagen onder een mansarde- of zadeldak. Gebouwen met 3 bouwlagen onder een plat dak vormen een uitzondering en zijn niet veelvoorkomend. Conform artikel 6 van de bouwcode moeten in een omgeving waar de bestaande bebouwing homogene kenmerken vertoont, de te verbouwen gebouwen zodanig worden ontworpen dat ze in harmonie zijn met de kenmerken van de omgeving dewelke bepaald worden door het referentiebeeld. Het referentiebeeld wordt gevormd door de gebouwde omgeving die de begrenzing vormt met de buitenruimte en bestaat uit de gebouwen welke inzake harmonische samenhang het talrijkste zijn en dus kenmerkend voor de betreffende omgeving kunnen genoemd worden. De toevoeging van een extra bouwlaag onder een plat dak is niet in harmonie met de omgeving waardoor de aanvraag strijdig is met bovenstaand artikel. Beter zou zijn om de nieuwe daklaag uit te werken als een mansardedak.

 

Naast een toename in bouwhoogte wordt ook de bouwdiepte van de woning gewijzigd in voorliggende aanvraag. In de bestaande toestand bedraagt de totale bouwdiepte 10,35m en in de nieuwe toestand 10,45m. Door de toename van de bouwdiepte met 1,20m ten opzichte van de laatst vergunde toestand wordt de buitenruimte verkleind tot slechts 13,5% van de totale perceelsoppervlakte. Hierdoor is de aanvraag strijdig met artikel 27 van de bouwcode. Dit artikel stelt namelijk dat 20% van ieder perceel moet ingericht worden als open ruimte. Open binnengebieden zijn immers zeer belangrijk voor de woon- en leefkwaliteit binnen een bouwblok en voor de aanliggende woongelegenheden. Open binnengebieden, hoe klein ook, brengen niet enkel licht en lucht in de aangrenzende bebouwing, ze zorgen ook voor speelruimte, voor infiltratiemogelijkheden van het regenwater en voor een afkoeling van de stadslucht, dit in tegenstelling tot bebouwde oppervlakten en wegen. Een afwijking van dit artikel is met betrekking tot woonkwaliteit niet toegelaten.

 

Omwille van deze redenen wordt geadviseerd om de aanvraag te weigeren.

 

Visueel-vormelijke elementen

De nieuwe voorgevel wordt uitgevoerd in een lichtkleurige gevelsteen en nieuw buitenschrijnwerk in zwarte aluminium. De nieuwe proporties van de gevelopeningen op de verdiepingen zijn noch in harmonie met het straatbeeld, noch met het gevelgeheel waardoor de geplande gevelwijzigingen ongunstig worden beoordeeld.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Men voorziet een perceelsafsluiting aan de achterzijde van het perceel. De tuinmuur heeft een hoogte van circa 2,84 m ten opzichte van de buitenruimte van de achterbuur. Dit is meer dan de maximaal toegelaten 2,60 m, conform artikel 19 van de bouwcode. Een te hoge afsluiting zorgt voor een beperking van de bezonning van de tuinen en de binnenruimtes en is dan ook niet wenselijk.

 

Conform artikel 25 van de bouwcode moet een woning minstens bereikbaar zijn via een circulatieruimte of verblijfsruimte zoals dit in de laatst vergunde en bestaande toestand het geval is. Door de nieuwe planschikking van de woning wordt in voorliggende aanvraag de inkom geëlimineerd en wordt de garage breder uitgevoerd. Hierdoor is de woning enkel nog toegankelijk langs de garage waardoor de aanvraag in strijd is met bovenstaand artikel. Dit wordt beschouwd als nadelig voor de woonkwaliteit en wordt daarom ongunstig beoordeeld.

 

Er wordt opgemerkt dat de scheimuren met de linker en rechter buur ter hoogte van het nieuwe platte dak van de hoofdbouw en het vernieuwde platte dak van de achterbouw niet zijn voorzien van een opstand van ten minste 30 cm ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak. Dit is strijdig met artikel 34 van de bouwcode. Van dit voorschrift kan met het oog op het voorkomen van brandoverslag niet zonder meer afgeweken worden.

 

Tot slot is het door het ontbreken van een kelder- of funderingsplan niet duidelijk of de vergunde septische put in voorliggende aanvraag behouden blijft. Conform artikel 43 van de bouwcode moet de woning voorzien zijn van een septische put met een minimale inhoud van 2000 liter tenzij de vergunde septische put bewaard blijft.

 

Omwille van alle bovenstaande afwijkingen dient de aanvraag te worden geweigerd.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

14 september 2021

Volledig en ontvankelijk

8 oktober 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

7 december 2021

Verslag GOA

18 november 2021

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.