Terug
Gepubliceerd op 06/12/2021

2021_CBS_09488 - Omgevingsvergunning - OMV_2021143211. Krugerstraat 75. District Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 03/12/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_09488 - Omgevingsvergunning - OMV_2021143211. Krugerstraat 75. District Hoboken - Goedkeuring 2021_CBS_09488 - Omgevingsvergunning - OMV_2021143211. Krugerstraat 75. District Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021143211

Gegevens van de aanvrager:

de heer Nazmi Ozgelik met als adres Krugerstraat_HO 75 te 2660 Antwerpen

Ligging van het project:

Krugerstraat_HO 75 2660 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 36 sectie B nrs. 0 en 52Z4

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van verbouwingswerken en bouwen van een nieuwe magazijn

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          29/07/2019: proces-verbaal met stakingbevel (2015665) werken uitvoeren zonder voorafgaandelijke schriftelijke omgevingsvergunning van het college van burgemeester en schepenen;

-          1/01/1949: vergunning (1006#10061) bijbouwen magazijn.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie en bouwvolume:

  • eengezinswoning met gelijkvloerse handelsruimte (nevenfunctie) bestaande uit 2 bouwlagen onder een hellend dak;
  • achteraan het perceel bevindt zich een magazijn van 1 bouwlaag onder een plat dak.

-          gevelafwerking:

  • voorgevel bestaande uit gevelsteen en houten schrijnwerk;
  • lichtreclame en reclamebord aan de voorgevel.

-          inrichting:

  • tuin van circa 21 m² tussen de woning en het magazijn.

Huidige toestand

-          functie en bouwvolume:

  • eengezinswoning met gelijkvloerse handelsruimte (nevenfunctie) bestaande uit 2 bouwlagen onder een hellend dak;
  • op de dakverdieping werd aan de voor- en achterzijde het dak uitgebreid door middel van een dakkapel;
  • het magazijn achteraan het perceel werd gesloopt.

-          gevelafwerking:

  • op de gelijkvloerse verdieping werd in de voorgevel het materiaal en de indeling van het schrijnwerk gewijzigd;
  • op de eerste verdieping in de voorgevel werd het schrijnwerk gewijzigd van hout naar pvc met houtstructuur.

Gewenste toestand

-          functie en bouwvolume:

  • regulariseren van de dakkapellen;
  • regulariseren van de afbraakwerken;
  • regulariseren gewijzigde schrijnwerk;
  • bouwen van een nieuwe magazijn achteraan het perceel;
  • inrichten van de dakverdieping als slaapkamer en badkamer.

-          gevelafwerking:

  • isoleren van de voorgevel en afwerken met witte bepleistering en aluminium schrijnwerk.

-          inrichting:

  • tuin toegankelijk via Louis Mastplein.

Inhoud van de aanvraag

-          regularisatie dakkapel;

-          regularisatie afbraakwerken;

-          regularisatie gewijzigde voorgevel;

-          bouwen van een magazijn;

-          voorzien van interne verbouwingswerken;

-          isoleren en afwerken van de voorgevel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

8 oktober 2021

2 november 2021

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

stadsontwikkeling/ publieke ruimte

8 oktober 2021

22 oktober 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • Artikel 15 in- en uitsprongen aan daken:
    de dakkapellen bevinden zich niet op 0,60 m van de rechter perceelsgrens.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er is geen aanleiding om het college te adviseren (beargumenteerd) af te wijken van de geldende voorschriften.

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat het verbouwen van een eengezinswoning met handels gelijkvloers. Dit is conform de vergunde bestemming van het pand en kan gunstig geadviseerd worden.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag heeft betrekking op het regulariseren van het afgebroken magazijn en het regulariseren van de bestaande dakkappelen:

 

Magazijn:

-          Het deel magazijn dat zich tussen de handelsruimte en het magazijn achteraan op het perceel bevond, werd afgebroken. Dit magazijn was in slechte staat en stond op instorten. Na het afbreken wordt hier een tuinzone voorzien. De totale verharding ten opzichte van de vergunde toestand wordt hierdoor verminderd. Dit aspect wordt vanuit ruimtelijk oogpunt gunstig beoordeeld.

 

Dakkapellen:

-          Er wordt opgemerkt op de plannen van de vergunde toestand en op de Street view beelden van Google maps dat de bestaande dakkapellen in de voor- en achtergevel geplaatst werden na juli 2014. De afmetingen van de dakkapellen moeten in verhouding zijn tot de oppervlakte van het dakvlak en de schuine dakvorm dient duidelijk herkenbaar te blijven. Daarnaast moet er een afstand van minimaal 0,6 m tot de perceelsgrens bewaard blijven. De dakkapellen voldoen niet aan beide aspecten en zijn bijgevolg in strijd met artikel 15 van de bouwcode. De dakvorm en afstand tot de perceelsgrens wordt onvoldoende gerespecteerd. Bijkomend worden er tegenstrijdigheden opgemerkt op de plannen. De opgetekende afstand tot aan de perceelsgrens lijkt anders op foto dan op plan en gevel.  Het is aan de aanvrager en diens architect om het verschillend planmateriaal correct op te tekenen. We kunnen evenwel concluderen dat:

  • de achterste dakkapel slechts beperkt afwijkt van artikel 15 en hier geen nadelige effecten te verwachten zijn, waardoor hiervoor een afwijking toegestaan zou kunnen worden.
  • de voorste dakkapel in realiteit lijkt aan te sluiten op het mansarde dak van de rechterbuur, wat een aanvaardbare aansluiting zou zijn. Dit is echter niet met zekerheid vast te stellen en een spleet tussen de dakkapel en het mansarde dak is niet wenselijk. Daarom wordt in voorwaarden opgelegd om de dakkapel te laten aansluiten op het mansarde dak van de linkerbuur.

 

De schaal en bouwdichtheid van deze aanvraag kan bijgevolg, mits voldaan wordt aan de voorwaarden,  gunstig worden geadviseerd.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevel wordt geïsoleerd en afgewerkt met bepleistering. De gevelbepleistering wordt op het nieuwe voorgevelplan voorzien in een baksteen motief. Dit motief verwijst naar de typerende gevelsteen in de omgeving. Gelet op de context van het perceel kan er een gunstig advies verleend worden voor het isoleren en pleisteren van de gevel met een baksteen motief.

De stad Antwerpen hanteert wel een afwegingskader op aanvragen voor een stedenbouwkundige vergunning voor buitengevelisolatie.

Bij een gunstig advies is men verplicht om de werken over de volledige dikte van 14cm uit te voeren. Op die manier wordt er maximale energiebesparing gerealiseerd binnen de bepalingen van het rooilijnendecreet.

De arrière-corps moet aan beide zijden behouden en vrij van materiaal en isolatie blijven.

De hoekprofielen, eigen aan gevelpleister, moeten onzichtbaar weggewerkt worden.

Deze aspecten worden mee in voorwaarden opgenomen worden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het dossier werd voorwaardelijk gunstig geadviseerd door brandweer. De voorgestelde voorwaarden worden integraal opgenomen als voorwaarden van vergunning.

 

Gelet op de ligging en wijzigingen van de aanvraag werd er advies gevraagd aan de stedelijke dienst publieke ruimte. Deze dienst verleent een voorwaardelijk gunstig advies met voorwaarden welke betrekking op de heraanleg van het openbaar domein. Deze voorwaarden worden mee opgenomen als voorwaarde van vergunning.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de voorste dakkapel moet aansluiten op het mansarde dak van de rechterbuur;

3.      het isoleren van de voorgevel is enkel toegestaan mits:

-          het gevelpakket (isolatie en bekleding) maximaal 14cm voorbij de huidig gevellijn komt;

-          de arrière-corps behouden en vrij van materiaal en isolatie blijft;

-          de hoekprofielen, eigen aan gevelpleister, onzichtbaar weggewerkt worden;

-          er minimaal 1,5 meter vrije doorgang ter hoogte van het voetpad bewaard blijft na de plaatsing van het nieuw gevelpakket;

-          de nieuwe gevelafwerking, inclusief plint, op geen enkele manier draagt op het openbaar domein, maar volledig ophangt aan de achterliggende muur;

4.      de kleine drempel in baksteen op het openbaar domein moet worden weggehaald. Het voetpad moet proper aangewerkt te worden door de stedelijke diensten. De bouwheer dient voor de werken starten contact op te nemen met Stadsontwikkeling Publieke ruimte – dienst Structureel Onderhoud, betreffende de opmaak van een plaatsbeschrijving en voor de herstellingen aan het openbaar domein na afloop van de bouwwerken (https://www.antwerpen.be/info/52d5052439d8a6ec798b4a7e/schade-aan-openbaar-domein-na-werken).

5.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

10 september 2021

Volledig en ontvankelijk

8 oktober 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

7 december 2021

Verslag GOA

16 november 2021

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de voorste dakkapel moet aansluiten op het mansarde dak van de rechterbuur;

3.      het isoleren van de voorgevel is enkel toegestaan mits:

-          het gevelpakket (isolatie en bekleding) maximaal 14cm voorbij de huidig gevellijn komt;

-          de arrière corps behouden en vrij van materiaal en isolatie blijft;

-          de hoekprofielen, eigen aan gevelpleister, onzichtbaar weggewerkt worden;

-          er minimaal 1,5 meter vrije doorgang ter hoogte van het voetpad bewaard blijft na de plaatsing van het nieuw gevelpakket;

-          de nieuwe gevelafwerking, inclusief plint, op geen enkele manier draagt op het openbaar domein, maar volledig ophangt aan de achterliggende muur;

4.      de kleine drempel in baksteen op het openbaar domein moet worden weggehaald. Het voetpad moet proper aangewerkt te worden door de stedelijke diensten. De bouwheer dient voor de werken starten contact op te nemen met Stadsontwikkeling Publieke ruimte – dienst Structureel Onderhoud, betreffende de opmaak van een plaatsbeschrijving en voor de herstellingen aan het openbaar domein na afloop van de bouwwerken (https://www.antwerpen.be/info/52d5052439d8a6ec798b4a7e/schade-aan-openbaar-domein-na-werken).

5.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.