Terug
Gepubliceerd op 06/12/2021

2021_CBS_09468 - Omgevingsvergunning - OMV_2021146859. De Wittestraat 89. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 03/12/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_09468 - Omgevingsvergunning - OMV_2021146859. De Wittestraat 89. District Berchem - Goedkeuring 2021_CBS_09468 - Omgevingsvergunning - OMV_2021146859. De Wittestraat 89. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021146859

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw EVELINE DEVRIENDT met als adres DE WITTESTRAAT 89 te 2600 BERCHEM (BELGIE) en mevrouw sabrina haazen met als adres de wittestraat 89 te 2600 berchem (belgie)

Ligging van het project:

De Wittestraat 89 2600 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 23 sectie B nrs. 0 en 436F7

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          er werd geen relevante voorgeschiedenis teruggevonden.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie:

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • besloten bebouwing bestaande uit 3 bouwlagen met zadeldak;
  • centrale erker vooraan op 1ste verdieping;

-          gevelafwerking:

  • witte gevelpleister;
  • blauwe stenen plint;
  • wit buitenschrijnwerk;
  • borstwering van erker uit witte pvc latten.

Huidige toestand

-          functie van eengezinswoning blijft behouden;

-          bouwvolume:

  • besloten bebouwing, bestaande uit 3 bouwlagen met zadeldak en platte daken;
  • bouwdiepten:
    • gelijkvloers: 13,40m links, 12,25m rechts;
    • 1ste verdieping: 13,40m links, 8,10m rechts;
    • 2de verdieping: 8,10m;
  • centrale erker vooraan op 1ste verdieping;

-          gevelafwerking:

  • crèmekleurig geschilderde gevelpleister;
  • blauwe stenen plint;
  • antracietkleurig buitenschrijnwerk;
  • borstwering van erker uit antracietkleurige aluminium panelen;

-          inrichting:

  • stadstuin achter de woning.

Gewenste toestand

-          functie: van eengezinswoning blijft behouden;

-          bouwvolume:

  • besloten bebouwing, bestaande uit 3 bouwlagen met zadeldak en platte daken;
  • bouwdiepten:
    • gelijkvloers: 13,50m links, 12,25m rechts;
    • 1ste verdieping: 13,50m;
    • 2de verdieping: 8,24m;
  • centrale erker vooraan op 1ste verdieping;

-          gevelafwerking blijft dezelfde als huidige toestand:

-          inrichting:

  • stadstuin achter de woning;
  • patio op 1ste verdieping rechts;
  • dakterras op 2de verdieping links.

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van de 1ste verdieping;

-          optrekken van de achtergevel van het hoofdgebouw;

-          wijzigen van de scheidingsmuren;

-          wijzigen van de gevelopeningen in de achtergevels;

-          uitwendig isoleren van alle bestaande achtergevels;

-          openwerken van het gelijkvloers achteraan;

-          inrichten van een dakterras op de 2de verdieping links achteraan;

-          regulariseren van de kleurstelling van de voorgevel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 15 In- en uitsprongen aan daken:
    de nieuwe uitsprong in het hellend dak achteraan is perceelsbreed en respecteert geen minimale afstand van 0,60m t.o.v. de perceelsgrenzen;
  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:
    minder dan de helft van de onderdakse slaapkamer achteraan op de tweede verdieping heeft een vrije hoogte die hoger is dan 2,60m;
  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:
    de slaapkamer op de eerste verdieping in het hart van de woning ontvangt onvoldoende zicht via de nieuwe patio;
  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    de rechter scheidingsmuur heeft niet overal een opstand van minimaal 0,30m t.o.v. de nieuwe hoogste aangrenzende dakvlakken;
  • artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen:
    het rioolstelsel wordt vernieuwd en gescheiden aangelegd, de afvoeren worden echter niet gescheiden aangeboden aan de straat.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de De Wittestraat.
 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag voldoet aan de goede ruimtelijke ordening op vlak van schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid. Het gebouw past in de bestaande straatwand en het gabarit van de woningen uit zijn omgeving. De schaal van de aanvraag is overeenstemmend met deze van de omgeving.

De aanvraag maakt deel uit van een aaneengesloten bebouwing, bestaande uit 3 bouwlagen met een zadeldak. De linker aanpalende bestaat uit 3 bouwlagen met een zadeldak. De bouwdiepte op de gelijkvloerse en eerste verdieping bedraagt 13,39 m. De rechter aanpalende bestaat uit 3 bouwlagen met een plat dak. De bouwdiepte op de gelijkvloerse en eerste verdieping bedraagt 16 m.

De aanvraag bestaat zelf uit 3 bouwlagen met een zadeldak. De bouwdiepte op de gelijkvloerse verdieping blijft behouden. Op de eerste verdieping wordt de woning uitgebreid tot 13,5 m. 
 

Naar voorwaarden wordt meegenomen om de dakkapel achteraan op minimum 0,6 m van de perceelsgrenzen te plaatsen, conform artikel 15 van de bouwcode.

De afmetingen van de in- en uitsprongen moeten immers in verhouding zijn tot de oppervlakte van het dakvlak en de schuine dakvorm dient duidelijk herkenbaar te blijven. De nieuwe uitsprong in het hellend dak achteraan is perceelsbreed en respecteert geen minimale afstand van 0,60 m t.o.v. de perceelsgrenzen. De dakhelling is niet meer herkenbaar, dit is stedenbouwkundig niet aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

Er worden geen wijzigingen aangebracht aan de voorgevel ten opzichte van vergunde toestand waardoor het advies inzake visuele-vormelijke elementen gunstig is.
 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Om het wooncomfort van een woning te bewaken is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Dit is het geval in het voorliggend project, waardoor de woning voldoende wooncomfort biedt.

 

Naar voorwaarden wordt meegenomen om de achterste slaapkamer onder het dak te gebruiken als berging.

Een voldoende vrije hoogte voor verblijfsruimten garandeert dat elk vertrek over een minimale verblijfskwaliteit beschikt. Minder dan de helft van de onderdakse slaapkamer achteraan op de tweede verdieping heeft een vrije hoogte die hoger is dan 2,60 m. Dit is onvoldoende en dus stedenbouwkundig niet aanvaardbaar.

 

De afwijking op artikel 24 van de bouwcode is stedenbouwkundig aanvaardbaar.

De slaapkamer op de eerste verdieping in het hart van de woning heeft enkel zicht op de patio, maar aangezien dit een slaapkamer betreft die, gezien haar afmetingen, ook effectief enkel gebruikt zal worden om een bed te plaatsen, en er doorzicht naar de dressing mogelijk is, kan de afwijking gunstig geadviseerd worden.

 

Om brandoverslag te voorkomen dient conform aan artikel 34 van de bouwcode een opstand van 30 cm te worden voorzien op de nieuwe rechter scheidingsmuur. Een andere mogelijkheid is omwille van de brandveiligheid het dak te bekleden met niet brandbaar materiaal. Dit wordt opgenomen in de voorwaarden.

 

Naar voorwaarden wordt meegenomen om de afvoerleidingen gescheiden aan te leggen, conform artikel 40 van de bouwcode.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.     de dakkapel achteraan is op  minimum 0,6 m van de perceelsgrenzen te plaatsen. Dit wordt in rood aangeduid op de

      plannen;

2.      het gedeelte van het dak gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed tussen het groendak en de scheidingswand;

3.      de achterste slaapkamer onder het dak is te gebruiken als berging. Dit wordt in rood aangeduid op de plannen;

4.      de afvoerleidingen zijn gescheiden aan te bieden, conform artikel 40 van de bouwcode;

5.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

15 september 2021

Volledig en ontvankelijk

13 oktober 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

12 december 2021

Verslag GOA

23 november 2021

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

  1. Scheidingsmuur: De buitenmuur van de bezwaarindiener wordt nu een gemeenschappelijke muur, maar de bezwaarindiener vermoedt dat het een éénsteense muur is. Hij vraagt zich ook af of er aan zijn dak gewerkt moet worden en of dit in goede staat wordt afgeleverd. De bezwaarindiener wil ook weten wat er met de gevelbekleding - een soort schalietegels – gaat gebeuren.

Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond. De omgevingsvergunning heeft een zakelijk karakter. Werken die uitgevoerd worden aan de scheidsmuren kunnen slechts uitgevoerd worden mits de uitdrukkelijke toestemming van beide partijen. Het is de verantwoordelijkheid van de architect om de werken naar behoren op te volgen en van de aannemer op deze volgens de regels van de kunst uit te voeren. Het optreden van schade aan de naburige percelen kan hierdoor reeds vermeden worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.     de dakkapel achteraan is op  minimum 0,6 m van de perceelsgrenzen te plaatsen. Dit wordt in rood aangeduid op de

     plannen;

2.      het gedeelte van het dak gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed tussen het groendak en de scheidingswand;

3.      de achterste slaapkamer onder het dak is te gebruiken als berging. Dit wordt in rood aangeduid op de plannen;

4.      de afvoerleidingen zijn gescheiden aan te bieden, conform artikel 40 van de bouwcode;

5.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.