Terug
Gepubliceerd op 06/12/2021

2021_CBS_09448 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2021114840. Jacob Jacobsstraat 56-58, Simonsstraat 42-46. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 03/12/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_09448 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2021114840. Jacob Jacobsstraat 56-58, Simonsstraat 42-46. District Antwerpen - Goedkeuring 2021_CBS_09448 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2021114840. Jacob Jacobsstraat 56-58, Simonsstraat 42-46. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

  1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
  2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Aanleiding en context

Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

- een openbaar onderzoek te houden;

- advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2021114840

Gegevens van de aanvrager:

de heer Sam Goetz met als adres Jacob Jacobsstraat 58 te 2018 Antwerpen en BV VALUE TRADING met als adres Simonsstraat 48 te 2018 Antwerpen

Gegevens van de exploitant:

BV VALUE TRADING (0713776775) met als adres Simonsstraat 48 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Jacob Jacobsstraat 56-58, Simonsstraat 42-46 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 8 sectie H nr. 1191X3

waarvan:

 

-          20200625-0116

afdeling 8 sectie H nr. 1191X3 (Value Trading)

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een pand in kader van verhandeling en verwerking van edelmetalen: hernieuwing na verandering door wijziging

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          10/09/2015: milieuvergunning klasse 2 (2014465) voor affinage van edelmetalen;

-          10/02/2015: vergunning (20152639) voor het verbouwen van handelsruimte met opslag en parkeerplaatsen en regulariseren van handelspand;

-          03/04/2009: milieuvergunning klasse 2 (2008734) voor terugwinnen en affineren van edelmetalen;

-          10/07/2002: vergunning (2002541) voor het verbouwen van een garage tot kantoren en een werkplaats;

-          08/05/2002: milieuvergunning klasse 2 (200271) voor terugwinnen en affineren van edelmetalen;

-          21/02/1969: vergunning (1969569) voor flatgebouw.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie:

  • handelsruimte met opslag (detailhandel), parkeerplaatsen (dienstverlening) en werkplaatsen van de smederij en affinaderij (bedrijvigheid en kantoren).

-          bouwvolume:

  • besloten hoekpand met in het algemeen 4 bovendakse bouwlagen onder platte bedaking;
  • een doorlopende kroonlijst aan de straatkant met een hoogte van circa 16,8 m;
  • bovendakse constructies en installaties:

-          alle technische installaties te plaatsen in de technische zone aangeduid met rood op de plannen, visueel verborgen door schermen van maximaal 2,50 meter hoog.

  • op de eerste verdieping een gescheiden parking met voor het personeel 6 autostalplaatsen, voor het cliënteel 7 parkeerplaatsen en 1 private parking.

-          gevelafwerking:

  • gelijkvloerse plint: arduin met gezandstraald glas in grijskleurig aluminium buitenschrijnwerk;
  • boven gelijkvloerse plint een grijskleurig gebouchardeerde betonnen luifel;
  • verdieping 1 en 2: zandkleurige gebakken keramische platen met grijskleurig stalen buitenschrijnwerk tussen kolommen uit roodbruine grès platen;
  • verdieping 3: zandkleurige gebakken gevelsteen met grijskleurig stalen buitenschrijnwerk;
  • kroonlijst uit zandkleurig gebouchardeerd beton.

-          inrichting:

  • een volledig bebouwd perceel op de hoek van de Jacob Jacobsstraat en de Simonsstraat.

Huidige toestand

-          vaststelling (ID: 215352) van Garage met burelen en appartementen als bouwkundig erfgoed;

-          functie idem vergunde toestand;

-          bouwvolume idem vergunde toestand uitgezonderd van:

  • bovendakse constructies en installaties:

-          plaatsing van de technische installaties grotendeels over het volledige dak achteraan (buiten de rode zone van de laatst vergunde toestand);

-          2 geluidsschermen in hoek met elkaar geplaatst, met een hoogte 3,6 m (2,5 m boven de dakrand);

-          de afvoerkanalen van de installaties met een hoogte van circa 4,6 m boven het dakoppervlak (3,5 m boven de dakrand);

-          geen schermen om de technische installaties volledig visueel te verbergen.

  • op de eerste verdieping een gescheiden parking met voor het personeel 6 autostalplaatsen, voor het cliënteel 5 parkeerplaatsen en 1 private parking.

-          gevelafwerking idem vergunde toestand;

-          inrichting idem vergunde toestand.

Gewenste toestand

-          functie idem vergunde toestand;

-          bouwvolume idem vergunde toestand uitgezonderd van:

  • bovendakse constructies en installaties:

-          plaatsing van de technische installaties grotendeels over het volledige dak achteraan (buiten de rode zone van de laatst vergunde toestand);

-          plaatsing van geluidsschermen conform de voorwaarde uit de voorgaande vergunning met een hoogte 3,6 m (2,5 m boven de dakrand);

-          de afvoerkanalen van de installaties met een maximale hoogte van circa 3,6 m boven het dakoppervlak (2,5 m boven de dakrand);

  • op de eerste verdieping een parking met 8 fietsstalplaatsen, 13 autostalplaatsen en 1 gescheiden (private) autostalplaats;
  • extensieve groendaken op de lager gelegen daken achteraan.

-          gevelafwerking idem vergunde toestand;

-          inrichting idem vergunde toestand.

 

Inhoud van de aanvraag

-          herindelen van de autostalplaatsen op de eerste verdieping;

-          reorganisatie van milieutechnische installaties op het dak, met afvoerkanalen tot 3,6 m hoogte (2,5 m tegenover de kroonlijst vooraan; 2,95 m tegenover de dakrand achteraan);

-          regularisatie van de plaatsing van de constructie van het bovendakse geluidsscherm;

-          regularisatie van het niet volledig plaatsen van de bovendakse schermen, opgelegd in de voorwaarde van vergunning AN3/B/20152639.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

Op 3 september 2021 gaf het college reeds een advies (collegepunt 2021_CBS_06987) over dit dossier, waarvoor op 9 juli 2021 door de deputatie een vergunningsprocedure werd opgestart (kenmerk OMV_2021114840). Een wijzigingsverzoek werd ingediend op 11 oktober 2021 en door de deputatie aanvaard op 18 oktober 2021. Een nieuwe adviesvraag werd verstuurd op 8 november 2021.


Inhoud van de aanvraag

Zie collegepunt van 3 september 2021 met referentie 2021_CBS_06987 dat werd opgenomen in bijlage. 

 

Aangevraagde rubrieken

Zie collegepunt van 3 september 2021 met referentie 2021_CBS_06987 dat werd opgenomen in bijlage. 


Argumentatie

Adviezen


Er werden geen nieuwe adviezen gevraagd naar aanleiding van het wijzigingsverzoek.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Zie collegepunt van 3 september 2021 met referentie 2021_CBS_06987 dat werd opgenomen in bijlage.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De bestaande en vergunde functie blijft behouden.

 

Bij deze vergunningsaanvraag werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst Business en Innovatie. Dit advies is voorwaardelijk gunstig en laat zich als volgt lezen: “De aanvraag betreft de hervergunning en beperkte regularisatie van een bestaande goudsmelterij en verwerker van edele metalen.

De locatie is al vele jaren op deze plek gevestigd en ligt ideaal voor de vele gebruikers die op wandel/fietsafstand zitten van de activiteit Daarom heeft de locatie een bijzondere positieve mobiliteitssituatie.

Aan de andere kant heeft de inrichting ook een divers aanbod aan producten nodig voor de bedrijfsactiviteiten die minder evident zijn in een verweven omgeving en waarbij ook het transport de nodige veiligheidsvoorzieningen vereisen.

Dit alles maakt dat de bedrijfsactiviteiten vanuit economisch standpunt aansluiten bij de beleidsnota ruimtelijke economie inzonderheid het deelaspect rond verweving van functies maar dat de vraag kan gesteld worden of omvang van het bedrijf en de bijhorende producten nog geklasseerd kunnen worden als een verweven bedrijf dan wel als een niet te verweven bedrijf.

In het laatste geval is er nood aan ruimte voor herlocatie.

(…)

Indien een vergunning verleend wordt, zijn strikte voorwaarden nodig waarop de activiteiten kunnen uitgevoerd worden alsook de nodige veiligheidsvoorzieningen met betrekking tot het noodzakelijke vrachtvervoer.

Voor het dossier wordt dan ook voorwaardelijk gunstig advies gegeven.”

 

Dit advies wordt bijgetreden gezien de ruimtelijke draagkracht wordt overschreden. Als gevolg van de omvang van het bedrijf en de bijhorende producten, kan de verwevenheid van deze functie in een woonomgeving niet langer gunstig geadviseerd worden. Daarom wordt geadviseerd om de vergunningsperiode te beperken tot 3 jaar en dit met het zicht op een verhuis. De stedelijke dienst Business en Innovatie kan de nodige ondersteuning bieden in de zoektocht naar een nieuwe, geschikte locatie.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De werken beperken zich grotendeels tot wijzigingen die kaderen in een beter gebruiksgemak van de parking op de eerste verdieping en een verbetering van de interne werking van de vergunde functie en kunnen vanuit dat oogpunt positief geadviseerd worden.
 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De technische installaties op het dak worden conform de voorwaarde bij vergunning 20152639 ingericht waardoor de hinder ervan beperkt wordt. 

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

De bestaande en vergunde gevels blijven ongewijzigd waardoor de visuele inpasbaarheid gegarandeerd blijft. De technische installaties op het dak worden aangepast en voorzien van een  geluidswand in overeenstemming met de voorwaarden uit de voorgaande vergunning.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

Wat betreft de voorgeschiedenis en het oorspronkelijk advies wordt verwezen naar het besluit van het college van 3 september 2021.

 

Door de exploitant werd bij de bevoegde overheid een gewijzigde projectversie ingediend.

In essentie komen de voorgestelde wijzigingen neer op een alternatieve toelevering en opslag van de gevaarlijke producten enerzijds en het voorstel om de vergunningstermijn te beperken tot 10 jaar anderzijds.

De exploitant stelt voor in de toekomst de levering van de zuren niet langer te laten gebeuren via tankwagens gestationeerd op de openbare weg, maar te werken met IBC’s van 1.000 liter voor het leveren van de zuren. De bestaande zoutzuur- en salpeterzuurtanks worden dan gereinigd en ingezet in de waterzuivering. Door de gewijzigde werkwijze zou de totale opslag van gevaarlijke producten licht dalen.

Het werken met IBC's kan als een positieve ingreep bekeken worden, hoewel het manipuleren van een IBC met een vorklift op deze locatie toch ook wel voldoende vaardigheid zal vergen. Het is ook niet geheel duidelijk of de leveringen per vrachtwagen dan wel met een bestelwagen zullen gebeuren.

De aanpassingen zijn niet significant ten opzichte van het door het college ingenomen standpunt dat een industriële activiteit van deze aard en omvang niet langer thuishoort in een dichtbevolkte stadswijk.

In dit kader is ook de voorgestelde vergunningstermijn van 10 jaar te ruim. Een decennium lijkt wel een bijzonder lange periode om een herlocatie van een bedrijf zoals dit te realiseren.

 

Het overgrote deel van de bezwaren geuit in zowel het eerste als het tweede openbaar onderzoek slaan op gezondheidsaspecten en plaatsen meer dan een vraagteken bij de verenigbaarheid van een dergelijke industriële activiteit in een drukbevolkte woonbuurt. De voorliggende gewijzigde projectversie is niet van aard om deze ongerustheid weg te nemen, noch heeft de gewijzigde projectversie een wezenlijke impact op het standpunt dat een dergelijke industriële activiteit niet thuishoort in een drukbevolkte woonwijk.

 

Advies van het college

Vanuit milieutechnisch en stedenbouwkundig oogpunt wordt voorgesteld de gevraagde vergunning toe te staan maar voor een beperkte termijn van 3 jaar met het oog op herlocatie.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

8 november 2021

Start 1e openbaar onderzoek

30 juli 2021

Einde 1e openbaar onderzoek

28 augustus 2021

Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag

18 oktober 2021

Start laatste openbaar onderzoek

18 november 2021

Einde laatste openbaar onderzoek

17 december 2021

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste adviesdatum

8 december 2021


Wijzigingsverzoeken

De aanvrager heeft een of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen.

Minstens een van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.

De aanvaarde wijzigingen zijn zodanig dat er een nieuw openbaar onderzoek werd gehouden en eventuele adviezen opnieuw werden gevraagd.

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

30 juli 2021

28 augustus 2021

82

13

0

22

18 november 2021

17 december 2021

3

0

0

1

 

Bespreking van de bezwaren

 

Bezwaren uit vorige openbare onderzoeken over de aanvraag die nog relevant zijn, worden hier ook besproken.

 

Er liep over de aanvraag reeds een openbaar onderzoek van 30 juli 2021 tot en met 28 augustus 2021. 

Een nieuw openbaar onderzoek wordt gehouden van 18 november tot 17 december 2021 omdat de aanvraag gewijzigd is. Bezwaren, standpunten en opmerkingen ingediend tijdens het eerste openbaar onderzoek, die nog relevant zijn bij dit 2e openbaar openbaar onderzoek, worden ook door de bevoegde overheid behandeld en moeten dus niet opnieuw worden ingediend.

 

De ingediende bezwaren handelen in eerste instantie en voornamelijk over de gezondheidsaspecten verbonden aan de gevraagde exploitatie.

Vele buurtbewoners oordelen dat een dergelijk bedrijf dat giftige stoffen uitstoot niet thuishoort in een woonwijk. In de vele bezwaren wordt een verband gelegd tussen de uitstoot van het bedrijf en de vele gezondheidsklachten in de wijk. Gezondheidsklachten die, volgens bezwaarindieners, gaan over het meer voorkomen van kankers in de wijk dan elders en zelfs een oversterfte als gevolg hiervan.

 

Het is correct dat er bij affinageprocessen van edelmetalen schadelijke vluchtige stoffen vrijkomen die bij ongecontroleerde emissie kunnen leiden tot irritatie en problemen met de ademhaling, of dit ook rechtstreeks tot carcinogene aandoeningen kan leiden is vooralsnog niet aangetoond.

Om ongecontroleerde emissies te vermijden werd door de exploitant een zuiveringsinstallatie geplaatst (scrubbers – waterzuivering), bij een normale werking zorgt deze installatie voor een voldoende zuivering. Om de goede werking van deze installaties te garanderen zijn ze ondermeer uitgerust met een droogloopbeveiliging, staan deze onder camerabewaking (hoeveel incidenten er op deze manier in het verleden werden vastgesteld is beschreven in het dossier) en worden er 3 keer per dag manuele metingen uitgevoerd.

De emissies van de inrichting worden jaarlijks gecontroleerd door een erkend controleorganisme.

 

Op basis van de elementen in het dossier neemt de exploitant voldoende maatregelen om hinder (en mogelijke gezondheidsaspecten) op te vangen.

Nochtans werden er in het verleden problemen vastgesteld onder andere qua geluid en overschrijdingen wat betreft de luchtemissies (HCl) en bestaat er geen duidelijkheid over de waarden van de lozingsparameters.

 

Het grote aantal bezwaren geeft aan dat vooral over de gezondheidsaspecten bij de buurtbewoners grote twijfel en ongerustheid bestaat. Om vast te stellen dat de beschreven maatregelen ook daadwerkelijk afdoende werken kan op korte termijn een intensieve meetcampagne en screening worden opgezet om over de performantie van de installaties een wetenschappelijk onderbouwde uitspraak te doen.

 

Het grote aantal bezwaren geeft aan dat over de performantie bij de buurtbewoners  grote twijfel en ongerustheid bestaat.

 

Deze ongerustheid is met de jaren alleen maar gegroeid. Dit kan men vaststellen door de stijgende lijn van het aantal bezwaren dat de afgelopen 20 jaar over de exploitatie geuit werd. Een vaak voorkomende klacht is dat dergelijke activiteiten niet thuishoren in een woonomgeving.

 

Het lijkt de stad Antwerpen dan ook dat de draagkracht van de exploitatie van deze fabriek niet langer verenigbaar is met de ruimtelijke bestemming van het gebied. Om deze reden is het aangewezen om de exploitatie slechts voor korte termijn te vergunnen met het zicht op herlokalisatie.

 

Informatievergadering

Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist het voorwaardelijk gunstig advies van het college van 3 september 2021 dat werd opgenomen in bijlage te bevestigen.


Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

Stadsontwikkeling/vergunningen

Het advies college te bezorgen aan de instantie die dit gevraagd heeft.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.