Terug
Gepubliceerd op 06/12/2021

2021_CBS_09472 - Omgevingsvergunning - OMV_2021151652. Mercuriusstraat 14. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 03/12/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_09472 - Omgevingsvergunning - OMV_2021151652. Mercuriusstraat 14. District Berchem - Goedkeuring 2021_CBS_09472 - Omgevingsvergunning - OMV_2021151652. Mercuriusstraat 14. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021151652

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Chiara Marynissen met als adres Steenbergstraat 24 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Mercuriusstraat 14 2600 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 22 sectie A nrs. 0 en 47X6

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een handelshuis naar een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          05/05/1941: toelating (961#4725) voor het bouwen 2 handelshuizen en het plaatsen van een zuiveringsstelsel;

-          27/04/1948: weigering (956#4827) voor het bouwen van een verdieping.

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

-          functie en bouwvolume:

  • handelshuis van 2 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing;
  • gelijkvloers magazijn volledig dicht gebouwd met uitzondering van een patio van 4 m²;
  • woning met drie slaapkamers op de verdieping;
  • bouwdiepte verdieping 18,50 meter;

-          veergevel:

  • geel metselwerk met accenten in bruine steen.

Huidige toestand

-          functie en bouwvolume:

  • conform vergunde toestand;
  • bijkomend een dakterras ter hoogte van de verdieping;

-          voorgevel:

  • gewijzigd buitenschrijnwerk.

Gewenste toestand

-          functie:

  • eengezinswoning van 2 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing;
  • gelijkvloerse bouwdiepte 18,50 meter ter hoogte van de linker- en 25,90 meter ter hoogte van de rechter perceelsgrens;
  • bouwdiepte verdieping 18,50 meter;

-          inrichting:

  • gelijkvloerse inpandige autostaanplaats langsheen de straatzijde;

-          voorgevel:

  • geel metselwerk met accenten in bruine steen, lichtkleurig aluminium buitenschrijnwerk en een garagepoort in lichtkleurig glasvezelversterkt kunststof.

Inhoud van de aanvraag

-          functiewijziging van handelshuis (gelijkvloers magazijn en appartement op de verdieping) naar een eengezinswoning;

-          gedeeltelijke sloop van de gelijkvloerse magazijnconstructie;

-          renovatie van het overblijvende deel van de gelijkvloerse magazijnconstructie;

-          aanpassen van de achtergevel in functie van de nieuwe interne indeling;

-          aanleggen van een groendak;

-          wijzigen van het buitenschrijnwerk ter hoogte van de voorgevel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

8 oktober 2021

18 oktober 2021

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

8 oktober 2021

22 oktober 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • artikel 6: Het talrijkst voor deze zijde van het bouwblok is een bouwdiepte van circa 15m voor een woonbestemming op het gelijkvloers. Een bouwdiepte van bijna 26m is bijgevolg niet kenmerkend.
  • artikel 12: Door het voorzien van een inpandige garage heeft de verbouwde woning geen verblijfs-, horeca-, kantoor- of handelsruimte aan de straatzijde.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag het samenvoegen van het gelijkvloerse magazijn en de woonentiteit op de eerste verdieping tot een grondgebonden eengezinswoning.

Het pand is gelegen in woongebied. De omgeving wordt hoofdzakelijk gekenmerkt door eengezinswoningen en enkele magazijngebouwen. De eengezinswoning is in overeenstemming met deze woonomgeving. Dit wordt gunstig geadviseerd.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het gelijkvloerse magazijn betreft het volledige perceel met een bouwdiepte van 39 meter. De achterste drie traveeën van het magazijn gebouw worden volledig afgebroken. Enkel de voorste twee traveeën van de magazijnconstructie (voorbij de achtergevel van het hoofdvolume) blijven gedeeltelijk behouden.

 

Rechts (tegen het aanpalende hoge magazijngebouw) wordt het gelijkvloerse bouwvolume verkleint van 39 meter tot circa 26 meter. Hierdoor ontstaat achteraan een ruime tuin van 13 meter. Links (tegen de aanpalende eengezinswoning) wordt het gelijkvloerse bouwvolume verkleint van 39 meter tot circa 18,5 meter. Dit sluit aan bij het bestaande bouwvolume van de eerste verdieping.

 

De ontpitting betreft circa 39 % van het totale perceel en wordt hoofdzakelijk groen ingericht.

Dit wordt gunstig geadviseerd.

 

Gelet hierop én op de kenmerken van de aanpalenden is een afwijking op artikel 6 aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het gebouw betreft een gespiegelde eenheidsbebouwing met het rechts aanpalende handelspand (gelijkvloers magazijn en appartement op de eerste verdieping). Beide woningen werden samen geconstrueerd in geel metselwerk met detaillering in bruine steen en witkleurig schrijnwerk.

 

De ramen worden opnieuw in een lichte kleur (steellook) voorzien met indeling die inpast bij de originele context.

 

Er wordt een nieuwe poort voorzien in zelfde lichtkleurige steellook als de nieuwe voorgevelramen en nieuwe voordeur. De poort wordt bovenaan openmazig voorzien met een transparantiegraad van 75%. Onderaan wordt de poort van een plaat in zelfde materiaal met transparantiegraad van 0 % voorzien. De hoogte van het niet transparante deel onderaan wordt afgestemd op de hoogte van het deel in bruine gevelsteen. Dit is voldoende inpasbaar binnen deze specifieke stedelijke omgeving.

 

Gelet hierop én op het feit dat hier reeds een vergunde garagepoort aanwezig was is een afwijking op artikel 12 aanvaardbaar.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van handelshuis naar ééngezinswoning.

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1

De werkelijke parkeerbehoefte is 1

 

De plannen voorzien in 1 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

 

Dit aantal is toereikend.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

24 september 2021

Volledig en ontvankelijk

8 oktober 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

7 december 2021

Verslag GOA

16 november 2021

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.