Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021146903 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Wesley Van Wouwe met als adres Korte Bunt 11 te 2180 Antwerpen |
Ligging van het project: | Korte Bunt 11 2180 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 35 sectie F nrs. 0 en 35G3 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 02/05/1988: vergunning (871#2071) voor het plaatsen van een betonnen tuinafsluiting;
- 26/06/1968: vergunning (803#2729 en 803#6796) voor het bouwen van een eengezinswoning met garage;
- 20/12/1967: weigering (803#2728) voor het bouwen van een eengezinswoning met garage;
Vergunde/vergund geachte toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Huidige toestand
- in overeenstemming met vergunde toestand, afgezien van:
Gewenste toestand
- in overeenstemming met huidige toestand, afgezien van:
Inhoud van de aanvraag
- verbouwing van een eengezinswoning, met stabiliteitswerken en uitbreiden volume;
- wijzigen van de voorgevelbekleding, na het isoleren ervan;
- regulariseren bijkomende verharding in tuinzone.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Er zijn geen gegronde redenen om af te wijken van de geldende voorschriften.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag beoogt louter een beperkte verbouwing en uitbreiding van een vergunde eengezinswoning en gelet op de ligging van laatstgenoemde in een meer dan voldoende ontwikkeld woongebied, is er in deze dan ook effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
De geplande volumetrie, met het opnemen van het bestaande inpandige terras in de beschermde bouwenveloppe en de aanbouw van een nieuw dakterras op de eerste verdieping (tot een diepte van slechts 12 m), is geheel in overeenstemming met de algemene richtlijnen dienaangaande en bovendien ingepast tussen de bebouwing aan beide zijden en schakelt zich daar naadloos tussenin.
Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is dan ook zonder meer gunstig.
Visueel-vormelijke elementen
De gehanteerde materialisatie, witte bepleistering en grijs en blauw aluminium schrijnwerk, is slechts ten dele visueel ingepast in de gebouwde context. Het type van schrijnwerk is enerzijds aanvaardbaar voor dit type van bebouwing en reeds voorkomend in de omgeving.
De bepleistering echter is geen typerend materiaal voor de gebouwde omgeving, dit aangezien de gehele bouwrij van dit bouwblok, die het geheel van het straatzicht uitmaakt, zonder meer werd voorzien in baksteenmetselwerk. Er wordt ook nergens in de onmiddellijke omgeving gebruik gemaakt van bepleistering aan de straatzijde.
Om een homogeen straatbeeld te behouden is het advies voor dit deelaspect van de aanvraag in eerste instantie gunstig voor wat schrijnwerk en afwerking van de achtergevel betreft; betreffende voorgevel zal in voorwaarde opgelegd worden deze te bekleden met baksteen strips.
Om de beeldkwaliteit te behouden zullen er ook voorwaarden met betrekking tot de uitvoering van de gevelisolatie en gevelafwerking in voorwaarden opgelegd worden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Bijkomend vindt er een opdikking van de voorgevel plaats, door middel van het eerst voorzien van isolatie op het bestaande gevelvlak, dit terwijl de doorgangsbreedte van het huidige voetpad op plan slechts 1,50 m bedraagt. Door het opdikken van de gevel zal vermelde maatvoering niet meer de minimaal vereiste breedte (van 1,50 m) kunnen hanteren. Gezien de uitgebreide berm die het voetpad van de rijweg scheidt, stelt zich hier echter geen acuut veiligheidsprobleem. De beperktere overblijvende breedte van het voetpad is aanvaardbaar.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten
opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex
Wonen van 2021;
2. de voorgevel moet bekleed worden met baksteenstrips in plaats van de voorgestelde afwerking met gevelpleister;
3. de isolatie, samen met het afwerkingsmateriaal, is aan de voorgevel met een exacte en totale dikte van 14 centimeter uit te voeren;
4. de arrière-corps dient te worden behouden en vrij te blijven van materiaal en isolatie;
5. de bestaande elementen in natuursteen, met name plint en dorpels, zijn te behouden of te vervangen door nieuwe elementen in natuursteen;
6. na het uitvoeren van de werken moeten de plint en de dorpels voorbij het gevelmateriaal steken;
7. de nieuwe gevelafwerking, inclusief plint, mag dan ook op geen enkele manier dragen op het openbaar domein, maar moet volledig opgehangen worden aan de achterliggende muur zodat herstellingen aan het voetpad mogelijk blijven zonder de afwerking te beschadingen;
8. de hoekprofielen, die inherent zijn aan een uitvoering met gevelpleisterwerk, zijn onzichtbaar uit te voeren.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 21 september 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 19 oktober 2021 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 18 december 2021 |
Verslag GOA | 26 november 2021 |
naam GOA | Gerd Cryns |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten
opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex
Wonen van 2021;
2. de voorgevel moet bekleed worden met baksteenstrips in plaats van de voorgestelde afwerking met gevelpleister;
3. de isolatie, samen met het afwerkingsmateriaal, is aan de voorgevel met een exacte en totale dikte van 14 centimeter uit te voeren;
4. de arrière-corps dient te worden behouden en vrij te blijven van materiaal en isolatie;
5. de bestaande elementen in natuursteen, met name plint en dorpels, zijn te behouden of te vervangen door nieuwe elementen in natuursteen;
6. na het uitvoeren van de werken moeten de plint en de dorpels voorbij het gevelmateriaal steken;
7. de nieuwe gevelafwerking, inclusief plint, mag dan ook op geen enkele manier dragen op het
openbaar domein, maar moet volledig opgehangen worden aan de achterliggende muur zodat herstellingen aan het voetpad mogelijk blijven zonder de afwerking te beschadingen;
8. de hoekprofielen, die inherent zijn aan een uitvoering met gevelpleisterwerk, zijn onzichtbaar uit te voeren.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.