Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021115672 |
Gegevens van de aanvrager: | BVBA ALEXANDER VANDENBERGEN met als adres Havenlaan 86c bus 113 te 1000 Brussel |
Ligging van het project: | Kardinaal Mercierlei 27 te 2600 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 23 sectie B nrs. 0 en 361X |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 04/07/1951: vergunning (957#2492) voor het bijbouwen van een verdieping op de keuken;
- 03/09/1920: vergunning ( 961#6361) voor het bouwen van een renteniershuis;
- vaststelling (ID: 301612) als bouwkundig erfgoed “Burgerhuis in beaux-artsstijl”.
Vergunde en huidige toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Gewenste toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Onroerend Erfgoed | 3 september 2021 | 23 september 2021 | Gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 5 augustus 2021 | 7 september 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen). In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud, (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De bestaande en vergunde functie als eengezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag voorziet in een uitbreiding van het bouwvolume ter hoogte van het gelijkvloers. De koer tussen de bestaande achterbouw en de linkerbuur wordt betrokken bij het bouwvolume ter verruiming van de keuken. Verder worden kleine interne ingrepen voorzien die kaderen in een beter intern ruimtegebruik.
De voorgestelde uitbreiding is in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats. De aanvraag kan positief geadviseerd worden.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Het pand is opgenomen op de inventaris onroerend erfgoed en is daarnaast onderdeel van een beschermd stadsgezicht. In het kader van deze aanvraag werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg. Hun advies luidt als volgt:
Gelet op de verbouwing van het entresolvolume en de aanwezigheid van reeds aangepast schrijnwerk, is het isoleren van deze achterbouw en het voorzien van aluminium schrijnwerk aanvaardbaar.
Voor panden gelegen in beschermd stadsgezicht wordt extra aandacht besteed aan het schrijnwerk. Wanneer oorspronkelijk schrijnwerk vervangen wordt, moet een motivatie worden toegevoegd die meer informatie geeft over de bouwfysische staat van het schrijnwerk en de authenticiteit ervan. Deze motivatie ontbreekt. Op basis van de foto’s blijkt dat er delen van het schrijnwerk ooit vervangen werden door pvc schrijnwerk, andere ramen zijn nog oorspronkelijk. Aangezien de motivatie voor het vervangen van het oorspronkelijk schrijnwerk ontbreekt en er ook geen detailtekeningen werden toegevoegd van het nieuwe schrijnwerk, zal het vervangen van het schrijnwerk in het hoofdgebouw uitgesloten worden uit de vergunning.
Voor het interieur wordt uitgegaan van integraal behoud van binnendeuren, vloeren, lambrisering, wandafwerking in lijstwerk, moulures en plafondafwerking, schouwen, trappen,… alle wijzigingen tov de vergunning moeten worden voorgelegd voor advies aan de stedelijke dienst monumentenzorg.
Gelet op het voorgaande wordt een voorwaardelijk gunstig advies verleend.
Ook aan het Agentschap Onroerend Erfgoed werd advies gevraagd, zij geven een deels gunstig, deels ongunstig advies:
Volgende handelingen krijgen een gunstig advies omdat ze geen afbreuk doen aan de bescherming: alle werken, uitgezonderd het vervangen van het schrijnwerk in het hoofdvolume. Dit (gunstig nvdr) advies geldt enkel als toelating voor de gunstig geadviseerde handelingen.
Volgende handelingen krijgen een ongunstig advies, omdat ze afbreuk doen aan de bescherming: verwijderen van het schrijnwerk uit het hoofdgebouw in voor- en achtergevel. Het dossier bevat te weinig informatie om te beoordelen of er voldoende motivatie is om het schrijnwerk te vervangen in plaats van het te restaureren. Daarenboven wordt een andere raamindeling toegepast, dit heeft een impact op het beeld van het gebouw.
…
We adviseren hiervoor een afzonderlijke toelating aan te vragen en de geplande werken eerst te toetsen aan het afwegingskader ‘historisch schrijnwerk’ dat het agentschap Onroerend Erfgoed hiervoor hanteert.
Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg en het Agentschap Onroerend Erfgoed wordt bijgetreden.
De achter- en zijgevels worden voorzien van isolatie en een witte bepleistering. De volume-uitbreiding aan de achterzijde wordt net als het schrijnwerk in de achtergevel voorzien uit beglazing in zwart aluminium schrijnwerk.
De voorgestelde materialisatie is duurzaam, hedendaags en heeft tegelijk respect voor de architecturale kwaliteit van het pand en zijn omgeving. De aanvraag kan positief geadviseerd worden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De voorgestelde werken hebben een positieve impact op de woonkwaliteit van de woning. Door de verruiming en openwerking van de keuken geniet de woning van extra lichttoetreding. De voorgestelde werken geven geen hinder naar de omgeving en zijn in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
De aanvraag kan positief geadviseerd worden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
2. alle binnendeuren, vloeren, lambrisering, wandafwerking in lijstwerk, moulures en plafondafwerking, schouwen, trappen,… in het hoofdgebouw moeten integraal behouden blijven. Alle wijzigingen ten opzichte van de vergunning moeten worden voorgelegd voor advies aan de stedelijke dienst monumentenzorg;
Uitsluitingen
3. het nieuw schrijnwerk in de voor- en achtergevel hoofdgebouw wordt uitgesloten van vergunning.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 7 juli 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 5 augustus 2021 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 4 oktober 2021 |
Verslag GOA | 24 september 2021 |
naam GOA | Gerd Cryns |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
2. alle binnendeuren, vloeren, lambrisering, wandafwerking in lijstwerk, moulures en plafondafwerking, schouwen, trappen,… in het hoofdgebouw moeten integraal behouden blijven. Alle wijzigingen ten opzichte van de vergunning moeten worden voorgelegd voor advies aan de stedelijke dienst monumentenzorg;
Uitsluitingen
3. het nieuw schrijnwerk in de voor- en achtergevel hoofdgebouw wordt uitgesloten van vergunning.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.