Terug
Gepubliceerd op 13/12/2021

2021_CBS_09951 - District Berchem. Strijdhoflaan. Definitieve invoering schoolstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 10/12/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_09951 - District Berchem. Strijdhoflaan. Definitieve invoering schoolstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2021_CBS_09951 - District Berchem. Strijdhoflaan. Definitieve invoering schoolstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • er wordt een schoolstraat ingevoerd (artikel 1):
    • bij aanvang van de schooldag en op woensdagmiddag wordt gedurende 45 minuten voorrang gegeven aan de schoolgaande kinderen en hun ouders die zich te voet of met de fiets verplaatsen;
    • een gemachtigd toezichter of vrijwilliger stelt de schoolstraatafsluiting op aan de aanvang van de schoolstraat;
    • de straat wordt afgesloten met een schoolstraatafsluiting aan de toegang van de schoolstraat ter hoogte van de Ruytenburgstraat;
    • het verkeersbord dat de toegang verbiedt (C3 met onderbord "schoolstraat - op schooldagen van maandag tot en met vrijdag, van 8:00 tot 8:45 uur. Op woensdag van 8:00 tot 8:45 en van 11:45 tot 12:30 uur, uitgezonderd voor fietsers") wordt aan de toegang van de schoolstraat geplaatst.
  • het parkeren  op het trottoir wordt opgenomen in het reglement (artikel 4);
  • het parkeerverbod met venstertijd ter hoogte van het nummer 18 over een afstand van 20 meter wordt verwijderd uit het reglement;
    Wegens het beperkt aantal erediensten wordt de laad- en loszone voor de kerk erg weinig gebruikt. Bijkomend onderzoek na meldingen bevestigt dat deze zone niet meer gebruikt wordt. Bij specifieke erediensten kan er steeds een tijdelijk parkeerverbod aangevraagd worden. 

De parkeerbalans neemt toe met vier plaatsen.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Aanleiding en context

Stad Antwerpen voerde in 2020 het concept van de ‘tijdelijke COVID-19 schoolstraten’ in, om de afstand van 1,5 meter voor de schoolpoort te allen tijde mogelijk te maken. In navolging van dit concept en bijbehorende maatregelen werd het collegebesluit van 16 juli 2021 (jaarnummer 5938) goedgekeurd. Hierin werd gestipuleerd dat scholen die voor 31 augustus 2021 de procedure voor een reguliere schoolstraat opstarten, een automatische verlenging van hun tijdelijke schoolstraat tot uiterlijk 31 december 2021 krijgen. Dit met de bedoeling in die periode de goedkeuring voor een reguliere schoolstraat te bekomen. De school "O.L.V Pulhof" doorliep deze procedure correct en de 'tijdelijke COVID-19 schoolstraat' werd tevens positief geëvalueerd.

O.L.V Pulhof wenst dan ook in samenspraak met het district Berchem om een reguliere schoolstraat in te voeren.
Het gedeelte schoolstraat gelegen in de Lysenstraat wordt in het desbetreffende verkeersreglement gereglementeerd.

De Strijdhoflaan in het district Berchem:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 21 februari 2021 (jaarnummer 1759);
  • is opgenomen in een proefopstelling "hinderlijk parkeren aan inritten" dat goedgekeurd werd door het college op 16 december 2016 (jaarnummer 11061);
  • is opgenomen in een proefopstelling "elektrische laadinfrastructuur" dat goedgekeurd werd door het college op 24 november 2017 (jaarnummer 10180);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Omgeving Floraliënlaan";  
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart. 

Naar aanleiding van meldingen van bewoners en handelaars werd een onderzoek gestart naar het gebruik van het parkeerverbod. In samenspraak met het district Berchem stelt de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) voor om het parkeerverbod ter hoogte van het nummer 18 over een afstand van 20 meter op te heffen.
Uit onderzoek ter plaatse is tevens gebleken dat de reële toestand niet overeenkomt met het huidige aanvullend reglement.  

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 30 augustus 2021 Gunstig advies
Districtsraad Berchem, advies van 23 november (jaarnummer 76) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Strijdhoflaan in het district Berchem goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 21 februari 2020 (jaarnummer 1759).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen