Terug
Gepubliceerd op 13/12/2021

2021_CBS_09866 - Raamovereenkomst GAC/2017/4873 voor het leveren en plaatsen van fotocabines - Wijziging opdracht - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 10/12/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_09866 - Raamovereenkomst GAC/2017/4873 voor het leveren en plaatsen van fotocabines - Wijziging opdracht - Goedkeuring 2021_CBS_09866 - Raamovereenkomst GAC/2017/4873 voor het leveren en plaatsen van fotocabines - Wijziging opdracht - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, § 3, 4° van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

De coronapandemie en de gevolgen daarvan op de raamovereenkomst GAC/2017/4873, zoals uiteengezet in de aanleiding en context, waren om evidente redenen redelijkerwijze niet voorzienbaar op het moment van de plaatsing van de opdracht en de indiening van de offertes door de inschrijvers. Deze omstandigheden nopen tot een verlenging van de raamovereenkomst GAC/2017/4873 om het nadeel dat de opdrachtnemer heeft geleden, te compenseren.

Daarbij komt dat de coronapandemie nog steeds een negatieve uitwerking heeft op (de werking van) de stadsloketten en de rijscholen. In die omstandigheden is de kans reëel dat de stad Antwerpen slechtere voorwaarden zou bekomen als een nieuwe overeenkomst voor het leveren en plaatsen van fotocabines in de markt zou worden geplaatst. 

Aangezien de aangehaalde omstandigheden redelijkerwijze onvoorzienbaar waren, de verlenging van een overeenkomst de algemene aard daarvan niet verandert, en de verlenging onder meer tot doel heeft om het door de opdrachtnemer geleden nadeel te compenseren en dus geen inhoudelijke uitbreiding van de overeenkomst in zich draagt, is aan de voorwaarden van artikel ­38/2 KB AUR voldaan.

In de gegeven omstandigheden wordt een verlenging van 3 maanden, met drie mogelijkheden tot stilzwijgende verlenging van telkens 1 maand (voor het geval de initiële verlenging van 3 maanden onvoldoende wordt geacht om het nadeel van de opdrachtnemer te compenseren), redelijk en proportioneel geacht.

Juridische grond

In toepassing van artikel 38/2 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 mag een wijziging zonder nieuwe plaatsingsprocedure voor een opdracht worden aangebracht, indien de wijziging het noodzakelijk gevolg is van omstandigheden die een zorgvuldige aanbesteder niet kon voorzien, de wijziging geen verandering in de algemene aard van de opdracht teweegbrengt, en de prijsverhoging die het gevolg is van de wijziging niet hoger is dan 50% van de waarde van de oorspronkelijke opdracht.

Aanleiding en context

Op 16 februari 2018 keurde het college van burgemeester en schepenen de gunning van de raamovereenkomst GAC/2017/4873 voor het leveren en plaatsen van fotocabines goed aan de firma APS BVBA, Drukpersstraat 4, 1000 Brussel, met ondernemingsnummer 0890.373.787.

De raamovereenkomst GAC/2017/4873 eindigt op 7 april 2022, maar de coronapandemie heeft ervoor gezorgd dat de opdrachtnemer zijn opdracht, met de daarbij horende omzet, niet heeft kunnen halen zoals initieel in de opdrachtdocumenten uiteengezet. De stadsloketten waren immers een tijd (gedeeltelijk) gesloten, net als de rijscholen. Dit had een impact op de aflevering van onder andere identiteitskaarten, reispassen en rijbewijzen waarvoor pasfoto’s nodig zijn. Gedurende een niet-verwaarloosbaar deel van de uitvoering van de opdracht waren er dus geen of minder burgers die gebruik maakten of gebruik konden maken van de fotocabines. 

Algemene financiële opmerkingen

Deze raamovereenkomst voorziet in de plaatsing van fotocabines in de stadsloketten. De fotocabines worden kosteloos ter beschikking gesteld en de stad Antwerpen ontvangt een bijdrage van de leverancier per verkochte foto.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de bovenvermelde wijziging van de opdracht GAC/2017/4873 goed, namelijk een verlenging van 3 maanden, met drie mogelijkheden tot stilzwijgende verlenging van telkens 1 maand (voor het geval de initiële verlenging van 3 maanden onvoldoende wordt geacht om het nadeel van de opdrachtnemer te compenseren) .

Artikel 2

De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon
GAC/2017/4873 Raamovereenkomst voor het leveren en plaatsen van fotocabines
  budgetplaats: 5318600000
budgetpositie: 746
functiegebied: 2SBS050101A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: Intern
begrotingsprogramma: 2SA080130
budgetperiode: 2200
met orderbons