Terug
Gepubliceerd op 13/12/2021

2021_CBS_09713 - Omgevingsvergunning - OMV_2021144154. Waterhoenlaan 14. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 10/12/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_09713 - Omgevingsvergunning - OMV_2021144154. Waterhoenlaan 14. District Antwerpen - Goedkeuring 2021_CBS_09713 - Omgevingsvergunning - OMV_2021144154. Waterhoenlaan 14. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021144154

Gegevens van de aanvrager:

de heer Patrick Winderickx met als adres Nervierslei 37 te 2900 Schoten

Ligging van het project:

Waterhoenlaan 14 2050 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 13 sectie N nrs. 0, 799P3 en 801R2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een meergezinswoning met dokterspraktijk

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          niet van toepassing.

Vergunde toestand

-          niet van toepassing.

Huidige toestand

-          meergezinsgebouw:

  • gelijkvloerse dokterspraktijk en een dubbele autoparkeerplaats:
  • 2 bovenliggende appartementen;

-          3 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing;

-          ruime, achterliggende buitenruimte, grotendeels verhard.

Gewenste toestand

-          het pand wordt voorzien van een extra bouwlaag;

-          het gelijkvloers wordt ingericht met een kantoorruimte met behoud van 2 gescheiden, interne autostaanplaatsen;

-          bovenliggend worden 4 appartementen ingericht waarvan:

  • 2 eenslaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte van circa 60m² en 63m²;
  • 2 drieslaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte van circa 110m² en 115m²;

-          er wordt een ontharde, gemeenschappelijke tuin ingericht plus 2 overdekte autoparkeerplaatsen, bereikbaar via het achterliggend binnengebied;

-          de voorgevel wordt heringedeeld en afgewerkt met blauwe hardsteen, een lichtkleurige gevelsteen en zandkleurige natuursteen plus bronskleurig buitenschrijnwerk.

Inhoud van de aanvraag

-          toevoegen extra bouwlaag;

-          vermeerderen van het aantal woningen van 2 naar 4;

-          omvormen van dokterspraktijk naar kantoren;

-          herinrichten en gedeeltelijk verharden van de tuin;

-          wijzigen van de voorgevel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen

19 oktober 2021

22 november 2021

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator/ Fluvius

19 oktober 2021

29 oktober 2021

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

19 oktober 2021

22 oktober 2021

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

19 oktober 2021

22 oktober 2021

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

19 oktober 2021

21 oktober 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 27 Open ruimte:
    meer dan 1/3 van de tuin wordt verhard;
  • Artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    de scheidingsmuren van het nieuw dak van de uitbreiding bezitten geen minimale opstand van 30 cm ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak;
  • Artikels 40 en 41 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen en kenmerken aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel:
    er wordt geen gescheiden rioolstelsel voorzien conform artikels 40 en 41 van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt. 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.  

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

In het Felixarchief kunnen geen oude bouwplannen voor dit adres teruggevonden worden, maar er wordt een bouwplan uit 1959 aan de aanvraag toegevoegd dat overeenkomt met de bestaande toestand. Op dit bouwplan valt af te lezen dat het gelijkvloers oorspronkelijk werd ingericht als dokterspraktijk. De aanvraag omvat een herbestemming van vrije beroepen naar kantoor. Het behoud van een werkgerelateerde functie op het gelijkvloers wordt geapprecieerd.

De aanvraag is functioneel inpasbaar in de omgeving. Het bestaande meergezinsgebouw blijft behouden en blijft verenigbaar met het woongebied van Linkeroever.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De Waterhoenlaan is een brede straat (circa 50 meter) met een middenberm. De panden links van de aanvraag zijn opgetrokken uit 3 bouwlagen maar het overgrote deel van de Waterhoenlaan bestaat uit panden met 4 bouwlagen. Het optoppen van de bestaande meergezinswoning is in harmonie met het referentiebeeld. De bouwdiepte van het gebouw blijft ongewijzigd en is minder diep dan het linker- en rechteraanpalende gebouw. De volumetrie van de aanvraag is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

 

Het pand beschikt over een ruime tuin die rechtstreeks toegankelijk is via een achterliggend publiek binnengebied, ingericht als parking. In de bestaande toestand is de tuin grotendeels verhard. In de nieuwe toestand wordt de tuin gedeeltelijk onthard. Achteraan wordt een carport met twee autostaanplaatsen voorzien. Deze carport is toegankelijk via een poort in de tuinmuur die uitgeeft op het binnengebied. In het gebouw zelf is reeds een garage aanwezig die zowel bereikbaar is langs de Waterhoenlaan als langs het binnengebied, via de tuin. Op die manier kunnen er 2 auto’s achter elkaar gestald worden. Dit betreft een vergunde situatie.

Om de nieuwe carport en de bestaande garage via de tuin te kunnen bereiken wordt meer dan de helft ervan verhard met waterdoorlatende verharding. Dit is in strijd met artikel 27 van de bouwcode dat stelt dat tuinen groter dan 60m² slechts voor 1/3 kunnen verhard worden.

Bovendien worden de kwaliteiten van deze buitenruimte als tuin sterk beperkt. Een achtertuin is bedoeld als een groene en rustige plek die het woon- en leefklimaat van het perceel en in het bouwblok verhoogt. Het binnengebied dat gebruikt wordt als publieke parking legt reeds een claim op de rust van de tuinen en de aangrenzende woningen. Door auto’s ook nog in de tuin te circuleren en stationeren, wordt de rust verder verstoord. Om deze redenen dient de carport in de tuin uitgesloten te worden uit de vergunning. Ook de rijweg in halfverharding naar de carport dient bijgevolg te worden uitgesloten en toegevoegd te worden aan de ontharde, groene tuinzone. De uitgesloten delen worden illustratief in rood aangeduid op het inplantingsplan nieuwe toestand (BA_WIN21_I_N(1)_ROOD) en het grondplan nieuwe toestand (BA_WIN21_P_N_0(1)_ROOD).

 

Visueel-vormelijke elementen

De bouwstijl in de omgeving wordt getypeerd door woningen uit de jaren ’50-’60 in gevelmetselwerk met bandramen en een articulatie van de kroonlijst. De woning uit de aanvraag werd opgetrokken uit een gelijkvloerse pui in blauwe hardsteen. Op de verdiepingen wordt crèmekleurig metselwerk afgewisseld met zandkleurige natuursteen tussen de bandramen. De horizontaliteit die wordt aangezet door de langwerpige ramen, wordt verder versterkt door de doorlopende raamdorpel en speklagen over de volledige gevelbreedte. De inkomhal voor de appartementen en de verticale circulatie worden geaccentueerd in de geveluitwerking. De toegevoegde bouwlaag borduurt verder op deze kenmerken zonder ze te kopiëren. De afmetingen van de raamopeningen van de onderliggende bouwlagen worden doorgetrokken. Waar geen schrijnwerk wordt geplaatst, springt de gevel terug waardoor het evenwicht in de gevel behouden blijft. De bijkomende bouwlaag wordt volledig uitgewerkt in zandkleurige natuursteen waardoor de laag verschillend is van de onderliggende, maar toch in harmonie met de materialisatie. De nieuwe kroonlijst wordt naar analogie met de andere gevels in het straatbeeld gearticuleerd uitgewerkt. De geveluitwerking wordt geapprecieerd.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag voorziet in ruime appartementen met aangename private buitenruimtes. De tuin is collectief en vlot bereikbaar via de centrale inkomhal. De planindeling wordt gunstig beoordeeld.

 

De scheidingsmuren van het dak van de optopping beschikken niet overal over een minimale opstand van 30 cm ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak (bouwcode, artikel 34). Deze voorwaarde is noodzakelijk met het oog op het voorkomen van brandoverslag. Aangezien het dak als groendak wordt aangelegd, kan hiervan afgeweken worden indien er een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien wordt tussen het groendak en de scheidingswand. Dit moet als voorwaarde aan de vergunning worden gekoppeld.

 

Er wordt geen gescheiden rioolstelsel voorzien terwijl er wel aanpassingen gebeuren aan de riolering (bouwcode, artikel 40 en 41). Een gescheiden rioolstelsel moet als voorwaarde aan de vergunning worden gekoppeld.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 3 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en functiewijziging.

De dokterspraktijk op het gelijkvloers wordt verbouwd tot een kantoor van 90m².

In de laatst vergunde toestand zijn er 2 bovenliggende appartementen.

Deze worden verbouwd tot 4 appartementen.

 

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1. Voor de 2 bijkomende appartementen ontstaat een parkeerbehoefte van 2 plaatsen.

Voor 90m² kantoren, met parkeernorm 1,1/100m² wordt een behoefte gecreëerd voor 1 stalplaats.

De werkelijke parkeerbehoefte is 3

 

De plannen voorzien in 2 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

In de laatst vergunde toestand zijn er 2 parkeerplaatsen op eigen terrein. Er wordt verondersteld dat deze bij de 2 bestaande wooneenheden horen.

Er worden 2 bijkomende plaatsen ingericht in de tuin onder een carport, bereikbaar via het publiek toegankelijke binnengebied. De schaal en het ruimtegebruik van deze parkeerplaatsen zijn echter niet verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening en worden uitgesloten uit de vergunning. Enkel de inpandige parkeerplaatsen kunnen als nuttige parkeerplaatsen beschouwd worden.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Op het bestaande perceel kunnen geen bijkomende parkeerplaatsen gerealiseerd worden. Er is reeds één garagepoort aanwezig. Het perceel heeft een breedte van 15 meter. Een tweede garagepoort is niet mogelijks volgens artikel 12, §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode. Per 8 meter gevelbreedte is er maximaal 1 garagepoort toegestaan.

 

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 3.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.

 

De huisartsenpraktijk genereerde een parkeerbehoefte van 1 plaats die werd afgewenteld op het openbaar domein, omwille van volgende motivering uit het advies van Mobiliteit:

Huisdokters in het Antwerpse hebben een zeer lokaal verzorgingsgebied. Zo blijkt dat gemiddeld een burger binnen de 10 minuten wandelen van een dokterspraktijk woont. In deze kan men oordelen dat hierdoor een verplaatsing naar de huisdokter op een eenvoudige wijze mogelijk is zonder de wagen te gebruiken. Het spreekt voor zich dat de wagen gebruiken om eender welke keuze ook, steeds mogelijk moet blijven. In deze kan de parkeernorm lager bepaald worden voor het voorliggende dossier. De praktijk bevindt zich namelijk in het centrum van de stad/in de kern. van het dorp. We gaan dus uit van een bijgestelde norm van 1.

 

Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 1.

 

Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 1 parkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 2 plaatsen.

 

 

Fietsvoorzieningen

Voor de 2 bijkomende appartementen met 1 slaapkamer moeten 4 fietsenstallingen voorzien worden (2 x 2 = 4).

Voor de kantoren moet 1 fietsenstalling voorzien worden (90m² x 1,25/100m²). Er wordt een fietsenstalling ingericht op het gelijkvloers voor 10 fietsen. Er is een bijkomende fietsenstalling voor 6 fietsen in de tuin.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de zone in de achtertuin die wordt ingericht met een carport en een halfverharde circulatie in te richten als onverharde, groene ruimte, zoals aangeduid op de plannen (BA_WIN21_I_N(1)_ROOD) en (BA_WIN21_P_N_0(1)_ROOD);

3.      het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en) dat geen opstand heeft van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed, te voorzien tussen het groendak en de scheidingswand;

4.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

Uitsluitingen

5.      de carport en de verharding om de carport te bereiken, zoals aangeduid op de plannen (BA_WIN21_I_N(1)_ROOD) en (BA_WIN21_P_N_0(1)_ROOD).

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

17 september 2021

Volledig en ontvankelijk

19 oktober 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

15 december 2021

Verslag GOA

26 november 2021

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de zone in de achtertuin die wordt ingericht met een carport en een halfverharde circulatie in te richten als onverharde, groene ruimte, zoals aangeduid op de plannen (BA_WIN21_I_N(1)_ROOD) en (BA_WIN21_P_N_0(1)_ROOD);

3.      het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en) dat geen opstand heeft van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed, te voorzien tussen het groendak en de scheidingswand;

4.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

Uitsluitingen

5.      de carport en de verharding om de carport te bereiken, zoals aangeduid op de plannen (BA_WIN21_I_N(1)_ROOD) en (BA_WIN21_P_N_0(1)_ROOD).

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.