Terug
Gepubliceerd op 13/12/2021

2021_CBS_09749 - Omgevingsvergunning - OMV_2021143765. Platanenlaan 50. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 10/12/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_09749 - Omgevingsvergunning - OMV_2021143765. Platanenlaan 50. District Wilrijk - Goedkeuring 2021_CBS_09749 - Omgevingsvergunning - OMV_2021143765. Platanenlaan 50. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021143765

Gegevens van de aanvrager:

BV NDC VASTGOED met als contactadres Amerikalei 65 te 2000 Antwerpen en de heer Nicolas De Coninck met als contactadres Amerikalei 65 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Platanenlaan 50 2610 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 42 sectie B nrs. 0 en 88D7

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          29/01/1990: vergunning (222#7638) verbouwen achtergevel;

-          9/10/1972 : vergunning (222#13259) verbouwingwerken (uitbreiding);

-          24/01/1955: vergunning (238#8821) huis.

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

-          een eengezinswoning in gesloten bebouwing;

-          een bouwvolume dat bestaat uit een half ondergrondse en twee bovengrondse bouwlagen onder een plat dak;

-          een bouwdiepte van circa 15,65m op het gelijkvloerse niveau;

-          een bouwdiepte van circa 9,30m op de eerste verdieping;

-          de voorgevel is afgewerkt met rode gevelsteen, witsteen omrandingen en houten schrijnwerk.

Huidige toestand

-          conform de vergunde toestand.

Gewenste toestand

-          een eengezinswoning in gesloten bebouwing;

-          het bouwvolume bestaat uit een half ondergrondse en drie bovengrondse bouwlagen onder een plat dak;

-          de woonkamer op het gelijkvloers wordt minder diep door het voorzien van een insprong van circa 1m;

-          op de eerste verdieping wordt een uitbreiding voorzien tot een bouwdiepte van circa 12,5m;

-          er wordt een extra bouwlaag voorzien op de bestaande woning met een diepte van circa  9,30m;

-          de gevels worden wit geschilderd en voorzien van buitenschrijnwerk in natuurkleurig hout;

-          de kelder wordt heringericht en voorzien van een fietsenberging;

-          de buitentrappen worden aangepast.

Inhoud van de aanvraag

-          het verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning;

-          het voorzien van een extra bouwlaag (2de verdieping);

-          het uitbreiden van de eerste verdieping;

-          het wijzigen van de voorgevel;

-          het uitvoeren van interne verbouwingswerken.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat geen functiewijziging. De eengezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd wordt.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag beoogt het herinrichten en uitbreiden van een eengezinswoning. Dit gebeurt door het optoppen van de woning  met een bouwlaag onder plat dak. Op het gelijkvloers wordt de bestaande veranda bij de woonkamer toegevoegd. De woonkamer wordt aan de rechterzijde iets minder diep uitgevoerd door het voorzien van een insprong van circa 1m. Op de eerste verdieping wordt de woning uitgebreid van circa 9,30 meter tot 12,50 meter in functie van de onderliggende structuur. De bouwdiepte van de optopping is 9,30 meter wat overeenkomt met de originele bouwdiepte van de 1ste verdieping. De panden in de nabije omgeving variëren tussen 2 bouwlagen, 2,5 bouwlagen en drie bouwlagen. Ook aan de overzijde werd er in 2013 een vergunning toegekend voor een bijkomende bouwlaag (Platanenlaan 45). We kunnen stellen dat de Platanenlaan een relatief brede straat is met voortuinen en parkeren aan twee zijden van de straat. Bovendien bevindt de woning zich in een bouwblok met een ruim binnengebied met diepe percelen. Hierdoor is de uitbreiding zowel in hoogte als bouwdiepte hier inpasbaar. Een beperkte schaalsprong door toevoeging van een bouwlaag is in deze context stedenbouwkundig aanvaardbaar. De ruimtelijke draagkracht wordt door de uitbreiding niet overschreden. Bovendien blijft de woning een eengezinswoning die geen bijkomende behoeftes creëert op vlak van mobiliteit, buitenruimte , et cetera.

 

Visueel-vormelijke elementen

De gevels worden wit geschilderd en voorzien van buitenschrijnwerk in natuurkleurig hout. De bestaande witsteen omrandingen aan de ramen in de voorgevel blijven behouden, enkel voor de

voordeur wordt gekozen voor een strakkere uitvoering. Gezien de context en het feit dat er reeds meerdere woningen in de buurt grondig werden gerenoveerd, is de gewijzigde voorgevel met strakkere uitvoering van de inkomdeur visueel inpasbaar in de omgeving. Door het schilderen van de voorgevel blijft bovendien het reliëf in de gevel bewaard waardoor vervlakking in het straatbeeld wordt vermeden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De uitbreiding van de eengezinswoning gebeurt in combinatie met een kwalitatieve planschikking. Bijkomend wordt er een bruikbare fietsenstalplaats voorzien in de half ondergrondse bouwlaag met behoud van de parkeergarage. Hieruit kan er geconcludeerd worden dat de woning over voldoende woonkwaliteit beschikt om ook een groter gezin te huisvesten. Dit wordt gunstig onthaald.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

20 september 2021

Volledig en ontvankelijk

19 oktober 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

18 december 2021

Verslag GOA

30 november 2021

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

2

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

Tijdens de bevraging van de aanpalenden werd er één bezwaarschrift ingediend dat zich laat samenvatten als volgt:

Verlies van licht en zicht: het bezwaar dat de nieuwe achtermuur op de 1ste verdieping verder gebouwd wordt dan de muur van nummer 48 waardoor het volledig zicht naar links en een zeker percentage licht verdwijnt.

Beoordeling: de bouwdiepte op de 1ste verdieping tot circa 12,5 meter is niet vreemd in de omgeving. Bovendien bevindt de woning zich in een bouwblok met een ruim binnengebied met diepe percelen waardoor er geoordeeld wordt dat de bouwdiepte in deze context inpasbaar is. Uiteraard zal het uitzicht voor enkele omwonenden wijzigen, maar de woonkwaliteit komt hierdoor niet in het gedrang. Het bezwaar is ongegrond.

 

Afwerking gemeenschappelijke muur: volgens bezwaarindiener is de afwerking van de gemeenschappelijke muur ter hoogte van de tweede verdieping niet conform. Bezwaarindiener wil dat de gemeenschappelijke muur van steen is en dat de isolatie langs de binnenzijde wordt voorzien.

Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond. De omgevingsvergunning heeft een zakelijk karakter. Werken die uitgevoerd worden aan de scheidsmuren kunnen slechts uitgevoerd worden, mits de uitdrukkelijke toestemming van beide partijen. Het is de verantwoordelijkheid van de architect om de werken naar behoren op te volgen en van de aannemer op deze volgens de regels van de kunst uit te voeren

 

Privacy: het bezwaar dat de scheidingsmuur ter hoogte van het terras op het gelijkvloers zo hoog moet zijn dat er niet kan binnengekeken worden.

Beoordeling: op het gelijkvloers wordt er niet dieper gebouwd. Het voorziene terrasje betreft in een insprong binnen het bestaande volume waardoor de bestaande scheidingsmuur hier behouden blijft. Beperkte schuine zichten zijn eventueel wel mogelijk van op het terrasje. In beginsel mag de vergunningverlenende overheid geen rekening houden met burgerrechtelijke aspecten bij het beoordelen van aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning. Anderzijds doet een stedenbouwkundige vergunning deze rechten niet teniet en ontslaat de titularis van de vergunning niet om het nodige bouwrecht te bekomen. Indien zou blijken dat de aanvraag strijdig is met een contractuele verbintenis, dan blijft de vergunning onwerkzaam. Het bezwaar is deels gegrond.

 

Onduidelijkheid werkzaamheden: bezwaarindiener is van mening dat er door de architect van de tegenpartij een verduidelijking moet gebeuren over de werkzaamheden en dit voor de start van de werken. Ook moet er een plaatsbeschrijving gebeuren.

Beoordeling: het toelichten van de plannen door de architect van de bouwheer staat samen met het uitvoeren van een plaatsbeschrijving los van de stedenbouwkundige beoordeling van de aanvraag door de vergunningverlenende overheid. Uiteraard betekent het verkrijgen van een vergunning geen vrijgeleide voor de aanvrager/bouwheer zich te ontzien van burgerrechtelijke afspraken vóór en tijdens de uitvoer der werken. Het bezwaar is ongegrond;

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.