Terug
Gepubliceerd op 13/12/2021

2021_CBS_09750 - Omgevingsvergunning - OMV_2021146900. Sorbenlaan 21. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 10/12/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_09750 - Omgevingsvergunning - OMV_2021146900. Sorbenlaan 21. District Wilrijk - Goedkeuring 2021_CBS_09750 - Omgevingsvergunning - OMV_2021146900. Sorbenlaan 21. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021146900

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Line Van Huynegem met als adres Boulevard de la Pétrusse 120 te 2330 Luxemburg (Luxemburg)

Ligging van het project:

Sorbenlaan 21 2610 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 12 sectie M nrs. 0 en 73L3

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een meergezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          29/08/1952: vergunning (238#7864) voor het bouwen van een villa.

 

Vergunde/geacht vergunde toestand

-          open bebouwing van 2 bouwlagen onder zadeldak;

-          ingedeeld als meergezinswoning met 2 woonentiteiten (met daarboven een zolderlaag), met elk een eigen terras/buitenruimte, met half ondergrondse garage voor 2 wagens.

 

Huidige toestand

-          conform vergunde toestand, afgezien van:

  • meergezinswoning met 3 woonentiteiten, met in de zolderverdieping extra ingerichte wooneenheid.

 

Gewenste toestand

-          conform vergunde toestand, afgezien van:

  • volledige renovatie en verbouwing, met uitbreiding gelijkvloers, tot op een bouwdiepte van ± 20 meter;
  • herindeling van de vergunde 2 wooneenheden, in volgende vorm:
    • hoofdeenheid als duplex-appartement op gelijkvloers en 1ste verdieping;
    • 2-slaapkamerappartement in de daklaag, met een netto-vloeroppervlakte van ± 102 m², zonder buitenruimte;
  • inrichten van bijkomende fietsenstalling in onderliggend niveau.

 

Inhoud van de aanvraag

-          slopen bestaand terras;

-          bouwen van nieuw gelijkvloers volume tegen de achtergevel met daarbovenop een dakterras;

-          nieuw intern trapgat met trap, van gelijkvloers naar 1ste verdieping;

-          nieuwe raamindelingen.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

13 oktober 2021

9 november 2021

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator/ Fluvius

13 oktober 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

13 oktober 2021

19 oktober 2021

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

13 oktober 2021

18 oktober 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • Artikel 24 – Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer: elke verblijfsruimte moet voldoende openingen hebben voor de toetreding van voldoende daglicht en buitenlucht. Het in de zolderverdieping nieuw ingerichte appartement beschikt over onvoldoende grote raamopeningen om de ruimtes in kwestie hiervan te voorzien;
  • Artikel 27 – Open ruimte: de voortuin dient vrij te blijven van elke vorm van constructie – enkel brievenbussen en de strikt noodzakelijke verhardingen voor toegangsname worden hier toegelaten. In de voortuinstrook wordt een 3 m brede helling aangelegd (hoogteverschil: 1,15 m), dewelke aansluit op de onderste woonunit, dit terwijl hiervoor reeds een helling en toegang aan de rechterzijde van het gebouw beschikbaar zijn – de extra helling is dus niet strikt noodzakelijk;
  • Artikel 28 – Minimale oppervlakte buitenruimte: bij nieuwbouw, herbouw, vermeerdering van het aantal woongelegenheden of functiewijziging naar wonen dient elke zelfstandige woning over een buitenruimte te beschikken. In vergunde toestand was er sprake van een wooneenheid op het gelijkvloers (met bijhorende tuin) en van één op de eerste verdieping, met bijhorend terras aan de achtergevel; het in de zolderverdieping nieuw ingerichte appartement beschikt niet over een buitenruimte.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van artikel 24 van de bouwcode, de verblijfsruimten van het appartement op de tweede verdieping hebben onvoldoende grote openingen om voldoende licht en lucht binnen te laten, waardoor er onvoldoende woonkwaliteit geboden wordt. Daarom zal in voorwaarden opgelegd worden om wel te voldoen aan dit artikel door het plaatsen van dakvlakvensters. 

De aanvraag wijkt af van artikel 27 van de bouwcode, in de voortuin mogen enkel de strikt noodzakelijke verhardingen voor toegang worden voorzien. In de voortuinstrook wordt een 3 m brede helling aangelegd (hoogteverschil: 1,15 m), dewelke aansluit op de onderste woonunit, dit terwijl hiervoor reeds een helling en toegang aan de rechterzijde van het gebouw beschikbaar zijn – de extra helling is dus niet strikt noodzakelijk. Ze is bijgevolg enkel toelaatbaar indien ze volledig onverhard met groen in volle grond, aangelegd wordt.

 

De aanvraag wijkt af van artikel 28 van de bouwcodehet in de zolderverdieping nieuw ingerichte appartement beschikt niet over een buitenruimte. De woning beschikt echter over een ruime tuin die gemeenschappelijk te gebruiken is. Onder die voorwaarden is een afwijking op artikel 28 aanvaardbaar.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag beoogt louter de verbouwing en beperkte uitbreiding van een vergunde tweewoonst en gelet op de ligging van laatstgenoemde in een meer dan voldoende ontwikkeld woongebied, is er in deze dan ook sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De geplande volumetrie, met een nieuwe gelijkvloerse maatvoering tot 20 m, is zowel qua hoogte (4,80 m) als diepte ruimtelijk aanvaardbaar, dit gelet op het feit dat zowel naar de aanpalende percelen als naar de aangrenzende bebouwing meer dan voldoende afstand wordt gerespecteerd en van betreffende geen nadelige impact te verwachten valt. Bovendien is er door het feit dat er sprake is van een losstaande bebouwing voldoende garantie op de mogelijkheid tot een degelijke lichtname.

Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is dan ook zonder meer gunstig.

 

Visueel-vormelijke elementen

De gehanteerde materialen, blank staal, groen schrijnwerk en roze ter plaatse gestort beton, zijn grotendeels aanvaardbaar voor dit type van bebouwing en op zich niet storend in de gebouwde omgeving. De meerderheid van deze werken vinden echter plaats aan de achterzijde van de woning en zijn bijgevolg niet zichtbaar vanop het openbaar domein; de roze kleur waarvan sprake komt slechts beperkt voor en heeft visueel geen nadelige invloed op de huidige context.

Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is bijgevolg eenduidig gunstig.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.     de verblijfsruimten op de tweede verdieping moeten voldoende aan artikel 24 van de bouwcode door het plaatsen van    

     voldoende grote dakvlakvensters;

2.      de helling naar het gelijkvloers in de voortuin, links naast de inrit van de garage moet volledig uitgevoerd worden met groen in volle grond;

3.      de tuin moet gemeenschappelijk te gebruiken zijn en blijven door de twee wooneenheden in het pand;

4.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

5.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

20 september 2021

Volledig en ontvankelijk

13 oktober 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

12 december 2021

Verslag GOA

23 november 2021

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de verblijfsruimten op de tweede verdieping moeten voldoende aan artikel 24 van de bouwcode door het plaatsen van voldoende grote dakvlakvensters;

2.      de helling naar het gelijkvloers in de voortuin, links naast de inrit van de garage moet volledig uitgevoerd worden met groen in volle grond;

3.      de tuin moet gemeenschappelijk te gebruiken zijn en blijven door de twee wooneenheden in het pand;

4.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

5.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.