Terug
Gepubliceerd op 13/12/2021

2021_CBS_09726 - Omgevingsvergunning - OMV_2021146006. Boekenberglei 235. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 10/12/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_09726 - Omgevingsvergunning - OMV_2021146006. Boekenberglei 235. District Deurne - Goedkeuring 2021_CBS_09726 - Omgevingsvergunning - OMV_2021146006. Boekenberglei 235. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021146006

Gegevens van de aanvrager:

de heer Dries Peeters met als contactadres Boekenberglei 235 te 2100 Antwerpen en mevrouw Sabine De Meulder met als contactadres Boekenberglei 235 te 2100 Antwerpen

Ligging van het project:

Boekenberglei 235 2100 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 32 sectie B nrs. 0 en 826T

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          06/04/2000: vergunning (629#3018) voor het regulariseren van een uitbreiding keuken met veranda;

-          01/01/1923: toelating (329#546) voor het bouwen woning.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

 

-          functie: eengezinswoning met 4 slaapkamers;

-          bouwvolume:

  • besloten bebouwing van 2 bouwlagen onder een steil pseudomansardedak met kelderverdieping;
  • bouwdiepte op het gelijkvloers en aan de rechter perceelgrens op de eerste verdieping van circa 13,8 m;
  • bouwdiepte aan de linker perceelgrens op de eerste verdieping en op de tweede verdieping circa 10,7 m;

-          gevelafwerking:

  • asymmetrische lijstgevel:

-          in de linker travee drielichten van smalle rechthoekige zijvensters en grote schouderbogige middenvensters op elke bouwlaag, met verdiepte gemetselde vensterborstweringen, op verdieping een balkon op rechthoekige consoles en bovenliggend een verjongende kepervormige geveltop;

-          in de rechtertravee 4 opgaande nissen met rechthoekige vensters, voordeur en dakvenster onder schouderbooglatei;

  • achtergevels in een aan de voorgevel gelijkaardige maar soberdere vormgeving;
  • voorgevelafwerking in witte simili-pierre bepleistering op het gelijkvloers en het mansardeniveau en rood baksteenparement in kruisverband met gedagstreepte voeg op de eerste verdieping op een hoge plint in blauwe hardsteen;
  • dambordfries van 3 rijen hoog bij de vensterroosters naast de deur;
  • smeedijzeren balkonbalustrade in typische geknikte ellipsvorm, diefijzers in kelderopeningen en voetschraper naast de voordeur;
  • dak in rode keramische leipannen;

-          inrichting:

  • onverharde tuinzone van circa 113,7 m²;
  • op het gelijkvloers aan de linkerzijde (hoofdtravee) een enfilade van salon, eetplaats, inpandig terras en veranda en aan de rechterzijde (toegangstravee) de vestibule, trapzaal, keuken en toilet;
  • op de verdiepingen 4 slaapkamers en 2 badkamers (waarvan die op de eerste verdieping onder beglaasd dak).

 

Huidige toestand

 

-          vaststelling (ID: 305060) van Twee burgerhuizen in art-decostijl als bouwkundig erfgoed;

-          in overeenstemming met de laatst vergunde toestand, afgezien van:

  • gevelwijzigingen:

-          de voorgevel is uniform wit geschilderd op de plint na;

-          de natuurstenen raamdorpels op de verdiepingen werden mee geschilderd;

-          het hoofddak is opgehoogd (geïsoleerd) en afgewerkt met nieuwe dakranden;

-          nieuw buitenschrijnwerk in de voorgevel in groene-beige kleur;

  • gewijzigde inrichting:

-          nieuwe zonnepanelen op het hoofddak;

-          constructieve werken op het gelijkvloers achteraan waarbij de keuken en de WC werden verplaatst;

  • nieuw verhard terras in de achtertuin van circa 15 m².

 

Gewenste toestand

 

-          functie: eengezinswoning met 4 slaapkamers;

-          bouwvolume:

  • de bestaande achterbouw wordt gesloopt om plaats te maken voor een nieuwe perceelsbrede achterbouw tot een bouwdiepte van 15 m op het gelijkvloers en op de eerste verdieping tegen de linker perceelgrens;
  • aansluitend aan de nieuwe achterbouw ter hoogte van het dak van het gelijkvloers een luifel tot circa 16,2 m bouwdiepte;
  • de scheimuren links en rechts worden opgehoogd en verdiept;

-          gevelafwerking:

  • voorgevelwijzigingen conform de bestaande toestand (regularisatie);
  • de gevel van de nieuwe achterbouw wordt afgewerkt met lichtkleurige gevelbepleistering en donkerkleurig aluminium buitenschrijnwerk;
  • nieuwe donkerkleurige stalen luifelconstructie;
  • nieuwe ronde daklichtkoepels in het hoofddak en de platte daken van de nieuwe achterbouw;
  • dakranden conform de bestaande toestand (regularisatie);

-          inrichting:

  • interne herindeling met structurele wijzigingen op het gelijkvloers en de eerste verdieping;
  • nieuwe terrasverharding in de achtertuin van circa 17 m² in totaal.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          slopen van de bestaande achterbouw en bouwen van een nieuwe achterbouw over 2 bouwlagen;

-          uitvoeren van interne constructieve wijzigingen;

-          plaatsen van nieuwe daklichten;

-          regulariseren van het isoleren van het hoofddak met nieuwe dakranden en het plaatsen van zonnepanelen;

-          regulariseren van het wijzigen van de voorgevel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

19 oktober 2021

18 november 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

 

  • artikel 5 Cultuurhistorisch erfgoed:
    de woning is vastgesteld bouwkundig erfgoed waar op de gehele constructie de wenselijkheid van behoud geldt;
  • artikel 10 Inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte:

de nieuwe bouwdiepte van de luifel is niet in harmonie met de kenmerkende maximum bouwdiepte, die ter hoogte van de nieuwe achtergevellijn ligt;

  • artikel 11 Afwerken van gevels en materiaalgebruik:
    het overschilderen van natuurstenen dorpels en de historische decoratieve voorgeveldetaillering en -afwerking in simili is niet toegestaan;
  • artikel 13 Ondergrondse en bovengrondse uitsprongen:

de nieuwe luifel is niet begrepen binnen de 45°-lijnen vanaf iedere erfscheiding;

  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    de opstand van de scheidingsmuren moet minimaal 30 cm bedragen ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak, hetgeen niet het geval is;
    de zichtbaar blijvende delen van de scheidingsmu(u)r(en) moeten afgewerkt worden volgens de regels der kunst;
  • artikel 36 Zonnepanelen en zonnecollectoren:
    er kan niet worden gecontroleerd of de nieuwe zonnepanelen op het hoofddak volgens de voorschriften werden geplaatst;
  • artikel 38 Groendaken:
    de nieuwe platte daken zijn niet aangelegd als groendak en er is geen hemelwaterput voorzien;
  • artikel 39 infiltratie- en buffervoorzieningen:
    het nieuwe terras in de achtertuin watert niet aan 1 à 2% af naar de tuin om het regenwater hier op natuurlijke wijze te laten infiltreren;
  • artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen:
    er is geen privaat gescheiden rioolstelsel voorzien, aangeboden aan straat conform artikel 41 van de bouwcode;
  • artikel 43 Septische putten:
    er is geen septische put voorzien van minstens 2.000 liter.

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

Voorliggende aanvraag betreft het verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning. De aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Boekenberglei.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

De bestaande twee bouwlagen hoge hoofdbouw wordt behouden en de bestaande achterbouw wordt gesloopt om plaats te maken voor een nieuwe, perceelsbrede achterbouw tot een bouwdiepte van 15 m over twee bouwlagen. Aansluitend aan de nieuwe achtergevel wordt boven het gelijkvloers een vaste luifel aangebouwd tot een bouwdiepte van 16,2 m.

 

De aanvraag wijkt af van artikel 10 en 13 van de bouwcode. De nieuwe bouwdiepte van de luifel is niet in harmonie met de kenmerkende maximum bouwdiepte, die ter hoogte van de nieuwe achtergevellijn ligt. Bijkomend is de nieuwe vaste luifel niet begrepen binnen de 45°-lijnen vanaf iedere erfscheiding. De luifel wordt daarom uitgesloten uit de vergunning.

 

Visueel-vormelijke elementen – cultuurhistorische aspecten

 

De woning is vastgesteld op de inventaris als bouwkundig erfgoed en is gekend onder ID 98739 en 305060 met de titel “Twee burgerhuizen in art-decostijl”. Hierdoor geldt de algemene wenselijkheid van behoud conform artikel 5 van de bouwcode. Met betrekking tot voorliggende aanvraag leverde de dienst Monumentenzorg een voorwaardelijk gunstig advies, dat luidt samengevat als volgt:

 

“Men wenst het pand te verbouwen. Er wordt een nieuwe uitbouw geplaatst thv. de bestaande uitbouw, deze wordt dieper voorzien en ook de gedeeltelijke uitbouw op de eerste verdieping wordt met eenzelfde diepte voorzien. De uitbouw heeft een dakopbouw van bijna 90 cm, wat wel erg hoog is. Hierdoor komt de uitbouw een heel stuk hoger tegen de achtergevel dan voordien, waardoor deze minder afleesbaar is. Het volume op de eerste verdieping komt tot net onder de gevelopening in de dakopbouw, waardoor de gelijke opbouw van voor- en achtergevel wordt verstoord.

De bestaande achtergevel die nog afleesbaar is en nog het historische schrijnwerk bevat, wordt integraal verwijderd op de gelijkvloerse verdieping.

 

Gelet op de onvergunde toestand en de impact ervan op het gevel/straatbeeld, zal zowel het wit schilderen van de voorgevel als ook de afwerking met zware boord thv. de dakverdieping, worden uitgesloten uit de aanvraag. Ter hoogte van de achtergevel is duidelijk zichtbaar hoe het contrast tussen de rode baksteen en de bepleistering de architecturale uitwerking van de gevels versterkt.

We stellen ons eveneens de vraag of de bestaande achtergevel op de gelijkvloerse verdieping integraal moet verwijderd worden. Mogelijks kan een gedeelte behouden blijven waardoor de afleesbaarheid van de verschillende ruimtes intern ook blijft bestaan.

Ook de dakopbouw van 90 cm zowel gelijkvloers als op de eerste verdieping heeft toch wel een impact op de architecturale uitwerking van de achtergevel. Bijkomend is er een tekenfout op de plannen BT achtergevel: de dakleien lopen verder door dan nu opgetekend. Het zou ten zeerste geapprecieerd worden dit te herbekijken zodat een groter deel van de achtergevel zichtbaar kan blijven. Aangezien dit echter wijzigingen met zich meebrengt die niet als voorwaarde kunnen worden opgelegd, zal als voorwaarde opgelegd worden de opbouw en aansluiting tov. de achtergevel te herbekijken in samenspraak met onze dienst.”

 

Dit advies wordt bijgetreden voor wat betreft de voorgevel. Zoals dit advies aangeeft, is er geen plan ingediend van de voorgevel, maar kan op de aangeleverde foto’s vastgesteld worden dat de natuurstenen dorpels en de historische decoratieve voorgeveldetailleringen en -afwerking in simili werden overschilderd. Dit is strijdig met artikel 11 van de bouwcode.

Zodoende worden de voor de voorgevel gestelde voorwaarden uit het advies van de dienst Monumentenzorg ook als dusdanig opgenomen.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

Voorliggende aanvraag betreft een verbetering van het wooncomfort dankzij het vernieuwen van de achterbouw met hogere tussenvloer tussen het gelijkvloers en de eerste verdieping.

 

De aanvraag wijkt af van artikel 34 van de bouwcode. De opstand van de scheidingsmuren moet minimaal 30 cm bedragen ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak, hetgeen niet het geval is.

 

Van dit voorschrift kan met het oog op het voorkomen van brandoverslag niet afgeweken worden. Deze opstand is echter niet vereist indien de dakbekleding onder brandreactie klasse BROOF (t1) valt of indien tussen de scheidingswand en de vegetatie van het groendak een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed wordt voorzien, eventueel aangevuld met een eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm. Als voorwaarde voor vergunning wordt opgelegd dat het aangevraagde dient te worden uitgevoerd conform één van de bovenstaande mogelijkheden.
De zichtbaar blijvende delen van de scheidingsmu(u)r(en) moeten afgewerkt worden volgens de regels der kunst. Ook dit wordt opgelegd als voorwaarde voor vergunning.

 

De aanvraag wijkt af van artikel 36 van de bouwcode. Er kan niet worden gecontroleerd of de nieuwe zonnepanelen op het hoofddak volgens de voorschriften werden geplaatst. Als voorwaarde voor vergunning wordt opgelegd dat de zonnepanelen moeten voldoen aan de voorschriften van dit artikel van de bouwcode.

 

De aanvraag wijkt af van artikel 38 van de bouwcode. De nieuwe platte daken zijn niet aangelegd als groendak en er is geen hemelwaterput voorzien. Als voorwaarde voor vergunning wordt opgelegd dat de nieuwe platte daken als groendak moeten worden aangelegd.

 

De aanvraag wijkt af van artikel 39 van de bouwcode. Het nieuwe terras in de achtertuin watert niet aan 1 à 2% af naar de tuin om het regenwater hier op natuurlijke wijze te laten infiltreren. Dit wordt opgelegd als voorwaarde voor vergunning.

 

De aanvraag wijkt af van artikel 40 en 41 van de bouwcode. Er is geen privaat gescheiden rioolstelsel voorzien, aangeboden aan straat conform artikel 41 van de bouwcode. Dit wordt opgelegd als voorwaarde voor vergunning.

 

De aanvraag wijkt af van artikel 43 van de bouwcode. Er is geen septische put voorzien van minstens 2.000 liter. Dit wordt opgelegd als voorwaarde voor vergunning.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en) dat geen opstand heeft van minimaal 0,30 m ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand;

2.      de zichtbaar blijvende delen van de scheidingsmu(u)r(en) moeten afgewerkt worden volgens de regels der kunst conform artikel 34 van de bouwcode;

3.      de zonnepanelen op het hoofddak moeten geplaatst worden conform artikel 36 van de bouwcode;

4.      de nieuwe platte daken moeten als groendak aangelegd worden conform artikel 38 van de bouwcode;

5.      het nieuwe terras in de achtertuin moet afwateren naar de tuin conform artikel 39 van de bouwcode;

6.      de woning moet voorzien worden van een privaat gescheiden rioolstelsel conform artikel 40 en 41 van de bouwcode;

7.      de woning moet voorzien worden van een septische put van minstens 2.000 liter conform artikel 43 van de bouwcode;

8.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Uitsluitingen

 

9.      de werken, handelingen en wijzigingen aan de voorgevel;

10.  de vaste luifel tegen de achtergevel.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

24 september 2021

Volledig en ontvankelijk

19 oktober 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

18 december 2021

Verslag GOA

26 november 2021

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en) dat geen opstand heeft van minimaal 0,30 m ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand;

2.      de zichtbaar blijvende delen van de scheidingsmu(u)r(en) moeten afgewerkt worden volgens de regels der kunst conform artikel 34 van de bouwcode;

3.      de zonnepanelen op het hoofddak moeten geplaatst worden conform artikel 36 van de bouwcode;

4.      de nieuwe platte daken moeten als groendak aangelegd worden conform artikel 38 van de bouwcode;

5.      het nieuwe terras in de achtertuin moet afwateren naar de tuin conform artikel 39 van de bouwcode;

6.      de woning moet voorzien worden van een privaat gescheiden rioolstelsel conform artikel 40 en 41 van de bouwcode;

7.      de woning moet voorzien worden van een septische put van minstens 2.000 liter conform artikel 43 van de bouwcode;

8.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Uitsluitingen

 

9.      de werken, handelingen en wijzigingen aan de voorgevel;

10.  de vaste luifel tegen de achtergevel.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.