Terug
Gepubliceerd op 13/12/2021

2021_CBS_09758 - District Antwerpen. Lange Lozanastraat 30 - 2020190 - Vraag tot opname vergunningenregister wegens vermoeden vergunning - Kennisneming

college van burgemeester en schepenen
vr 10/12/2021 - 09:00 Hofstraat
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_09758 - District Antwerpen. Lange Lozanastraat 30 - 2020190 - Vraag tot opname vergunningenregister wegens vermoeden vergunning - Kennisneming 2021_CBS_09758 - District Antwerpen. Lange Lozanastraat 30 - 2020190 - Vraag tot opname vergunningenregister wegens vermoeden vergunning - Kennisneming

Motivering

Argumentatie

Het voorwerp
De aanvraag betreft de vraag tot opname in het vergunningenregister van een constructie met de functie van wonen en drie woonentiteiten.

 

De bewijsvoering
Volgens de kadastrale gegevens dateert de ingebruikneming van het gebouw van 1955.

 

Het gebruik van dit pand werd niet gewijzigd.

 

Uit de kadastergegevens blijkt dat, voor de datum van het gewestplan, reeds drie woningen aanwezig waren. Uit de bevolkingsgegevens blijkt dat, voor de datum van het gewestplan (9 november 1979), drie gezinnen tegelijkertijd waren ingeschreven.

De aangeleverde huurcontracten vanaf 1956 (tweede verdieping) en 1972 (eerste verdieping) bewijzen dat het pand vóór 9 november 1979 door meerdere gezinnen werd bewoond. De eigenaren bewoonden zelf het gelijkvloerse appartement tot juni 1981.

 

In het archief werden bouwplannen teruggevonden van 20 augustus 1954. Hieruit blijkt dat het bestaande volume met drie woonentiteiten werd toegelaten. De plannen visualiseren het éénslaapkamerappartement op het gelijkvloers, het tweeslaapkamerappartement op de eerste verdieping en het tweeslaapkamerappartement op de tweede verdieping conform de bestaande toestand. Wel wordt opgemerkt dat de scheidingswand tussen de twee slaapkamers zowel op de eerste als op de tweede verdieping werd verwijderd. 

 

Verder tonen de bouwplannen aan dat de afwerking van de bestaande voorgevel niet werd gerealiseerd zoals vermeld op de geveltekeningen. Zo werd voorgevel niet bezet met simili maar afgewerkt met steenstrips in een beige kleur. Verder werd het buitenschrijnwerk op het gelijkvloers geplaatst als één raamgeheel, naar analogie van de eerste verdieping, in plaats van twee afzonderlijke raamopeningen zoals opgetekend op de bouwplannen uit 1954. 

 

De huidige voorgevel is bewezen als zijnde aanwezig van vóór 9 november 1979, door middel van een oude foto alsook door getuigenissen van de eigenaren, die bewoners van het gelijkvloerse appartement waren sinds 1956. Dit geldt eveneens voor de overkapping op het gelijkvloers, achteraan de entresol. Hiervan leverde de aanvrager getuigenissen en een foto uit 1958 aan die de aanwezigheid van de constructie vóór 9 november 1979 bevestigen. De foto’s vormen het meest doorslaggevende bewijs. 

 

De plannen van de bestaande toestand verduidelijken dat er twee slaapkamers en een leefruimte aanwezig zijn onder het zadeldak. Op de bouwtoelatingen zijn er op de zolderverdieping drie zolderkamers opgetekend zonder de vermelding van een specifieke functie. Uit de kadastergegevens blijkt dat er geen bewoonbare dakverdieping aanwezig is in het pand. Het inrichten van de zolderverdieping tot een aparte woonentiteit is niet bewezen als zijnde aanwezig van vóór 9 november 1979 of nadien. Deze wordt bijgevolg uitgesloten van de opname in het vergunningenregister, zoals in rood aangeduid op de plannen.

 

Voorgaande bewijst voldoende dat de constructie, inclusief de functie van wonen en drie woonentiteit(en), dateert van voor de inwerkingtreding van de Wet op Stedenbouw (22 april 1962), met uitzondering van de vierde woonentiteit op de zolderverdieping.

 

Conclusie

Uit de bijgevoegde bewijsmaterialen blijkt dat de constructie, inclusief de functie van wonen en drie woonentiteit(en) in aanmerking komen voor opname in het vergunningenregister wegens vermoeden van vergunning met uitzondering van de vierde woonentiteit op de zolderverdieping.

Juridische grond

Iedere constructie waarvan aangetoond is dat ze gebouwd werd voor 22 april 1962 ofwel tussen deze en voor de eerste invoering van het gewestplan (3 oktober 1979, van kracht 9 november 1979), dient te worden opgenomen in het vergunningenregister als “vergund geacht” in toepassing van artikel 5.1.3. §1 en §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening.

 

Regelgeving: bevoegdheid:

Het college is bevoegd in het kader van de opmaak van het vergunningenregister en de actieve onderzoeksplicht in toepassing van  artikel 5.1.3 §1 en §2, en artikel 7.6.2. §1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.

Aanleiding en context

Op datum van 11 september 2020 vroeg Bart Hanssen om het pand gelegen Lange Lozanastraat 30, district Antwerpen, op te nemen in het vergunningenregister wegens vermoeden van vergunning. Hierbij werden de volgende documenten ter staving toegevoegd:

  • plannen van de huidige toestand;
  • foto’s van de huidige toestand;
  • foto’s van vóór 9 november 1979;
  • getuigenverklaring van bewoners van 1956 tot 2019 en huidige eigenaars;
  • huurcontracten van de appartementen op de eerste en tweede verdieping;
  • kadastrale gegevens en/of kadastraal plan;
  • bewonersgegevens en/of bewonersgrafiek;
  • toelating van 20 augustus 1954.

1. Bestaande juridische toestand
Geldende bestemmingsplannen:

Gewestplan:
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) 

 

Kadastrale gegevens:
Het pand, Lange Lozanastraat 30 district Antwerpen, met kadastrale ligging (afd. 10) sectie K 1698 D2  is kadastraal gekend als huis met drie woongelegenheden.

Voor dit pand werden de volgende relevante vergunningen / toelatingen verleend:
 - toelating van 28/02/1908 voor het maken van een keldergat en het verkleinen van twee keldergaten in het voetpad alsook het maken van twee kleine kelderopeningen in het voetstuk;
- toelating van 18/07/1921 voor binnenveranderingen;
 - toelating van 20/08/1954 voor gevel- en binnenveranderingen.

 

2.Bestaande feitelijke toestand
 
Omschrijving van de bestaande toestand:
 Het pand betreft een rijwoning met drie bouwlagen onder een zadeldak en bestaat momenteel uit een appartement op het gelijkvloers, een appartement op verdieping 1, een appartement   op verdieping 2 en een appartement op de dakverdieping.

Overtredingen:
 Er werd geen proces-verbaal van overtreding teruggevonden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de opname van de constructie Lange Lozanastraat 30, district Antwerpen, inclusief de functie van wonen en drie woonentiteit(en), in het vergunningenregister wegens vermoeden van vergunning, met uitsluiting van de vierde woonentiteit op de zolderverdieping.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/V/SV

Een duplicaat van deze beslissing te bezorgen aan het kadaster voor eventuele aanpassing van de kadastrale gegevens.

SW/V/SV

Een duplicaat van deze beslissing te bezorgen aan maatschappelijke veiligheid/ stadstoezicht (MV/ST) voor eventueel verder gevolg.

SW/V/SV

Een duplicaat van deze beslissing te bezorgen aan maatschappelijke veiligheid/ bestuurlijke handhaving (MV/ BH)voor eventueel verder gevolg.

SW/V/SV

Een duplicaat van deze beslissing te bezorgen DL/huisnummering voor eventuele aanpassing van de gegevens.