Terug
Gepubliceerd op 29/11/2021

2021_CBS_09315 - Stedelijk organogram - Actualisering organogram - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 26/11/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Verontschuldigd

Koen Kennis, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_09315 - Stedelijk organogram - Actualisering organogram - Goedkeuring 2021_CBS_09315 - Stedelijk organogram - Actualisering organogram - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Het organogram van de groep stad Antwerpen bepaalt conform artikel 161 van het Decreet lokaal bestuur 'de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, de gezagsverhoudingen en de functies waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden.'

Bijkomend worden in het organogram de onderlinge verhoudingen tussen de stad, haar verzelfstandigde entiteiten en verwante instellingen en de interne werking en verdeling van diensten bij de bedrijfseenheden vastgelegd. Rekening houdend met de noden van de organisatie en de dienstverlening komen interne verschuivingen binnen de bedrijfseenheden en tussen de bedrijfseenheden vaker voor. Om dat sneller en soepeler te kunnen veranderen is het aangewezen om het vaststellen van het organogram te delegeren.

Op grond van artikel 41, 1e lid van het Decreet lokaal bestuur kan de gemeenteraad de bevoegdheid om het organogram vast te stellen overdragen aan het college. De gemeenteraad besliste op 25 maart 2019 deze bevoegdheid te delegeren aan het college (jaarnummer 154). Het college kan het vaststellen van het organogram niet delegeren aan de algemeen directeur.

Aanleiding en context

Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer en duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden.

Het huidige stedelijke organogram werd goedgekeurd door het college op 20 november 2020 (jaarnummer 9557).

Het organogram wordt weergegeven tot op niveau N-2. Gezien een aantal wijzigingen in de organisatiestructuur wordt een actueel organogram voorgelegd.

Argumentatie

Het actuele stedelijk organogram is als bijlage bij dit besluit gevoegd.

De voornaamste aanpassingen ten opzichte van de laatst goedgekeurde versie (november 2020) zijn:

  • Financiën:
    • Samenvoegen van de afdelingen 'crediteurenbeheer' en 'shared service center' binnen de pijler 'financiële administratie';
    • Samenvoegen van de afdelingen 'stadsbelastingen' en 'logistiek betalingsverkeer' naar één afdeling 'fiscaliteit en betaalmodaliteiten' binnen de pijler 'financiële administratie';
    • Toevoegen van twee afdelingen 'kleine aankopen en ondersteuning' en 'IT ondersteuning en projecten' aan de pijler 'financiële administratie'.
    • Rudy Spaey (directeur van de pijler 'Financiële dienstverlening') en Micha Chaffart (directeur van de pijler 'Financiële administratie') zijn opgenomen als leden van het managementteam.
  • Stadsontwikkeling:
    • Herbenoemen van de afdeling 'energie en milieu Antwerpen' naar  'klimaat en leefmilieu';
    • Toevoegen van de afdeling 'werken, leren en huisvesting'.
  • Personeel en Organisatie en Digitale transformatie/cameramanagement:
    • Samenvoegen van de afdelingen 'selectiecentrum' en 'loopbaancentrum' tot één afdeling 'Selectie en loopbaan';
    • Herbenoemen van de afdeling 'innovatie en digitalisering' naar 'digitale transformatie';
    • De afdelingen 'organisatie Chief Digital Officer' en 'cameramanagement' worden toegevoegd aan 'Digitale transformatie en cameramanagement'. Het transversaal camerabeleid maakt onderdeel uit van het beleidsdomein maatschappelijke veiligheid. Gezien de primaire focus op veiligheid en toezicht rapporteert de cameramanager aan de burgemeester. 
  • Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving:
    • Toevoegen van de interne verzelfstandiging Studentenstad aan de afdeling Jeugd
  • Actualisatie van een aantal afdelingsverantwoordelijken.

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS01 - Bestuurszaken
2SBS0101 - Reguliere taken bestuurszaken
2SBS010104 - Strategische coƶrdinatie / studiedienst
8 - Sterk bestuurde stad
2SBS01 - Bestuurszaken
2SBS0103 - Groepsarchitectuur
2SBS010301 - Groepsarchitectuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de actualisering van het stedelijk organogram goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • Organogram versie november 2021