Terug
Gepubliceerd op 30/08/2021

2021_VB_00232 - ZNA - Implementatie IFIC bij ZNA. Aanduiding procesverantwoordelijke - Goedkeuring

Vast Bureau
vr 27/08/2021 - 10:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_VB_00232 - ZNA - Implementatie IFIC bij ZNA. Aanduiding procesverantwoordelijke - Goedkeuring 2021_VB_00232 - ZNA - Implementatie IFIC bij ZNA. Aanduiding procesverantwoordelijke - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Naar aanleiding van de Corona-crisis die de overheden en de publieke opinie sterk heeft gesensibiliseerd voor de cruciale rol van werknemers in de zorg.

In 2007 werd er binnen de federale gezondheidssector reeds een sociaal akkoord gesloten die stelde dat er een loonstudie zou gebeuren om te analyseren hoe IFIC in deze sector geïmplementeerd zou kunnen worden. 

In 2018 werd een baremastudie opgestart waardoor de nodige gegevens verzameld konden worden en de sociale partners de onderhandelingen voor de implementatie van IFIC in de publieke zorgsector konden aanvangen. 

In 2020 werd een nieuw federaal sociaal akkoord afgesloten zo konden de onderhandelingen een beslissende kant opgaan. De onderhandelingen zijn momenteel op federaal niveau volop lopende om te zien hoe en wanneer IFIC ook daar geïmplementeerd zal worden, op een manier die aangepast is aan de publieke sector. 

De implementatie van IFIC moet uitgevoerd worden voor het volledige personeel van de publieke federale zorginstellingen, dus ook voor het gedetacheerd statutair ZNA-personeel, met uitzondering van de directie en de artsen.

In de voorbereidende fase voorziet de aanduiding van een procesverantwoordelijke, het opzetten van een begeleidingscommissie en de samenstelling van een beroepscommissie binnen de instelling.

Het is aangewezen dat ZNA hier een trekkende rol in speelt in de voorbereiding van de implementatie van IFIC binnen ZNA, ook voor het gedetacheerd statutair ZNA-personeel. 

Juridische grond

  • Overeenkomstig artikel 77, 3de lid, van het Decreet lokaal bestuur is de raad voor maatschappelijk welzijn bevoegd voor het vaststellen van reglementen.
  • Overeenkomstig artikel 78, 1ste lid, van het Decreet lokaal bestuur, kan de raad voor maatschappelijk welzijn zijn bevoegdheden overdragen aan het Vast Bureau.
  • Bij besluit van 25 maart 2019 (jaarnummer 00027) besliste de raad voor maatschappelijk welzijn om de bevoegdheid om de rechtspositieregeling en reglementen omtrent personeelsaangelegenheden in uitvoering van de rechtspositieregeling vast te stellen, over te dragen aan het vast bureau. Het vast bureau is bijgevolg bevoegd voor het vaststellen of wijzigen van de personeelsreglementen van de ZNA-gedetacheerden. 
  • Het federaal sociaal akkoord van 25 oktober 2017 voor de publieke sector.
  • Het federaal sociaal akkoord van 7 juli 2020 voor de federale zorgsector. 
  • Het federaal afgesloten protocol voor de federale publieke zorgsector van 2021.

Aanleiding en context

Het OCMW stelde met de verzelfstandiging van de OCMW-ziekenhuizen de statutaire personeelsleden ter beschikking van de vzw ZNA. Het OCMW blijft de juridische werkgever van deze personeelsleden. In deze hoedanigheid blijft het OCMW bevoegd voor het personeelsstatuut van het statutair personeel bij ZNA.

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau beslist om in het kader van de implementatie van IFIC binnen ZNA: 

  • HR Manager Bruno De Smet aan te duiden als procesverantwoordelijke en
  • zelf geen deel uit te maken van de begeleidingscommissie en/of interne beroepsprocedure.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.