Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021076155 |
Gegevens van de aanvrager: | Paul Van Doren met als adres Poorthoflaan 38 te 2180 Ekeren (Antwerpen) |
Ligging van het project: | Poorthoflaan 38 te 2180 Ekeren (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: | afdeling 35 sectie F nrs. 0 en 248R |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | regulariseren van een bijgebouw in de tuin |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 16/10/2019: proces-verbaal (11002/2019/114492/VPV) voor het optrekken van een constructie zonder voorafgaandelijke toestemming van het college van burgemeester en schepenen;
- 19/06/1997: vergunning (872#1028 en 872#1979) voor het oprichten van een woning;
- 13/07/1964: vergunning (196419) voor het verkavelen van gronden.
Vergunde/vergund geachte toestand
- eengezinswoning van 3 bouwlagen onder plat dak, in halfopen bebouwing, met zowel voor- als achtertuin.
Huidige toestand
- conform vergunde toestand, afgezien van:
Gewenste toestand
- regularisatie van constructie in de tuinzone.
Inhoud van de aanvraag
- het regulariseren van een berging/overdekt terras in de tuinzone achteraan.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
INFRABEL/ Infrabel Antwerpen, Limburg, Vlaams Brabant | 27 mei 2021 | 7 juni 2021 | Geen bezwaar |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt in de verkaveling EK/1964/V/4/WV, goedgekeurd op 13 juli 1964, meer bepaald in lot(en) 28.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verkavelingsvergunning op volgend punt:
- er mag maar 10 m² per 3 meter perceelsbreedte aan bijgebouwen worden voorzien, hetgeen hier zou neerkomen op een maximum van 30 m² – het huidige bijgebouw is echter 50 m² in oppervlakte, een overschrijding met ruim 60 %.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend punt:
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project ligt in mogelijk overstromingsgevoelig gebied, maar heeft een beperkte oppervlakte zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag beoogt het voorzien van een bijgebouw/constructie in de tuin van een vergunde woning en gelet op de overeenstemming van laatstgenoemde functie met de specifieke bestemmingsvoorschriften van de van kracht zijnde verkaveling, is er in deze dan ook effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
De gewenste en te regulariseren volumetrie van de constructie/het bijgebouw is echter een stuk ruimer dan wat wordt voorgeschreven door de verkavelingsvoorschriften, namelijk meer dan 50 m² terwijl het opgelegde maximum slechts 30 m² inhoudt. Betreffende afwijking is verhoudingsgewijs niet beperkt te noemen en kan vanuit ruimtelijk oogpunt bijgevolg dan ook niet worden aanvaard.
Bijkomend druist de ingenomen oppervlakte ervan in tegen het artikel van de Antwerpse bouwcode inzake de verhouding tussen open ruimte en verharding in tuinzones: in deze wordt een maximale totale verharding van slechts 58 m² toegelaten, daar waar hier zo’n 87 m² verhard blijkt te zijn (terras en bijgebouw samengeteld) – deze overschrijding kan ook enkel als veel te overmatig worden beschouwd, waardoor een afwijking eenduidig niet wenselijk is.
Tot slot is de aanvraag gelegen in mogelijk overstromingsgebied én is het aangevraagde strijdig met de bepalingen van de verordening hemelwater.
Gelet op al het voorgaande is het advies inzake schaal en ruimtegebruik dan ook zonder meer ongunstig.
Visueel-vormelijke elementen
De gehanteerde materialen, hout en naakt staal, zijn aanvaardbaar voor dit type van bebouwing, zijn visueel ingepast in de gebouwde context en daardoor in overeenstemming met de richtlijnen dienaangaande van de geldende verkaveling.
Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is bijgevolg gunstig.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften én een goede ruimtelijke ordening.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 29 april 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 27 mei 2021 |
Start openbaar onderzoek | 3 juni 2021 |
Einde openbaar onderzoek | 2 juli 2021 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 9 september 2021 |
Verslag GOA | 17 augustus 2021 |
naam GOA | Wim Van Roosendael |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
3 juni 2021 | 2 juli 2021 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Bespreking van de bezwaren
Er werd binnen de bevragingstermijn van de buureigenaars welgeteld 1 digitaal bezwaarschrift ingediend.
Betreffende is echter louter een kennisgeving vanwege de (aanpalende) infrastructuurbeheerder van de N.M.B.S., waarin wordt meegedeeld dat betreffende geen betrokken partij is in de lopende procedure en dus geen bezwaar heeft tegen vermelde werken.
Het bezwaarschrift kan dan ook als zonder voorwerp worden beschouwd.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.