Terug
Gepubliceerd op 31/08/2021

2021_CBS_06785 - Omgevingsvergunning - OMV_2021032499. Diepestraat 43. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 27/08/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, ; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Verontschuldigd

Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_06785 - Omgevingsvergunning - OMV_2021032499. Diepestraat 43. District Antwerpen - Goedkeuring 2021_CBS_06785 - Omgevingsvergunning - OMV_2021032499. Diepestraat 43. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021032499

Gegevens van de aanvrager:

de heer yaramis bedran met als adres Ruggeveldstraat 49 te 2110 Wijnegem

Ligging van het project:

Diepestraat 43 te 2060 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 5 sectie E nrs. 0 en 495F17

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een handelspand met wijziging aantal woonentiteiten tot 3 appartementen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          11/08/2017: proces-verbaal van vaststelling met inbreuk (AN.66.LB.114998/2017 | 11002_2017_4689) voor het uitvoeren van werken en wijzigen van het aantal woongelegenheden zonder voorafgaandelijke schriftelijke stedenbouwkundige vergunning;

-          06/11/1964: vergunning (18#47087) voor een verbouwing; 

-          04/11/1927: toelating (1927#28402) voor binnenveranderingen; 

-          13/10/1927: toelating (1927#28168) voor binnenveranderingen;

-          09/01/1924: toelating (1923#17311) voor gevelveranderingen; 

-          09/06/1905: toelating (1905#1117) voor gevel- en binnenveranderingen;

-          12/05/1896: toelating (1896#658) voor het bouwen van twee huizen.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie:

  • gelijkvloers handel, bovenliggend 1 appartement;

-          bouwvolume:

  • besloten bebouwing van 3 bouwlagen onder schuin dak;
  • entresolvolume rechts achter van 3 bouwlagen onder plat dak;
  • kleine koer links achter met een vloeroppervlakte van circa 3,7 m²;

-          gevelafwerking: winkelpui met aluminium buitenschrijnwerk.

Huidige toestand

-          vaststellingen proces-verbaal:

  • zaak-gebonden publiciteit van in totaal meer dan 4 m²;
  • gelijkvloers achteraan: verluchtingsrooster in de plaats van raam, met afvoer/aanvoer klimaatbeheersingstoestel van het eetcafé;
  • gelijkvloers vooraan: links 2 dampkap-afvoeropeningen, rechts verluchtingrooster;
  • plat dak gelijkvloers achteraan: afzuigsysteem restaurant en klimaattoestel;
  • het aantal woongelegenheden werd gewijzigd van 1 naar 6;

-          functie:

  • gelijkvloers reca;
  • bovenliggend meerdere woonentiteiten: 2 appartementen en 3 studio’s;

-          bouwvolume:

  • gelijkvloers volledig bebouwd;
  • hellend dak met dakkapellen voor- en achteraan;

-          gevelafwerking: beige gecementeerde gevel met wit pvc buitenschrijnwerk.

Gewenste toestand

-          functie:

  • gelijkvloers reca, bovenliggend 3 appartementen;
  • met betrekking tot de nieuwe wooneenheden zijn volgende gegevens beschikbaar:
    • 2 één-slaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte van circa 59 m²;
    • 1 studio met een netto vloeroppervlakte verblijfsruimte (van minimum 2,60m hoogte) van circa 25 m²;

-          bouwvolume:

  • gelijkvloers volledig bebouwd, conform bestaande toestand;
  • dakvolume met dakkapellen, conform bestaande toestand;
  • uitpandige terrassen achteraan de 1ste en 2de verdieping;

-          gevelafwerking:

  • beige gecementeerde gevel met wit pvc buitenschrijnwerk, conform bestaande toestand
  • alle reclamepanelen worden verwijderd.

Inhoud van de aanvraag

-          het wijzigen van het aantal woonentiteiten: vermeerderen van 1 naar 3;

-          het doorvoeren van constructieve werken;

-          het plaatsen van dakkapellen;

-          het wijzigen van de voorgevel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen

24 maart 2021

19 april 2021

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator/ Fluvius

24 maart 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

24 maart 2021

12 april 2021

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

24 maart 2021

26 maart 2021

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

24 maart 2021

30 maart 2021

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Stedenbouw/ vergund geacht

24 maart 2021

23 april 2021

stadsontwikkeling/ vergunningen/ milieuvergunningen)

24 maart 2021

15 april 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 2 zone voor detailhandel - (de).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):

  • artikel 18 Niveauverschillen:
    het niveauverschil van de gewijzigde toegang tot het handelspand ten opzichte van het openbaar domein bedraagt meer dan 2 cm en wordt niet overbrugd met een helling.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:
    §1, 1° de lichtdoorlatende oppervlakte van de dakkapellen bedraagt minder dan 10% van de netto vloeroppervlakte van de leefruimte in de dakverdieping;
  • artikel 26 Afvalverzameling:
    §3 de gelijkvloerse reca-functie beschikt niet over een afgescheiden ruimte voor afvalberging van minstens 4 m²;
  • artikel 28 Minimale oppervlakte buitenruimte:
    §1 de studio ingericht in de dakverdieping beschikt niet over een buitenruimte;
  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:
    §1 er worden geen bijkomende fietsstalplaatsen voorzien;
  • artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:
    §1 er worden geen bijkomende autostalplaatsen voorzien;
  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    §3, 3° het is niet afleesbaar van de aangeleverde plannen of de dakopstand ter hoogte van de scheimuren links achter aan de dichtgebouwde koer minstens 30 cm bedraagt;
  • artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen:
    §1 de afvoerleidingen worden aangepast dus moet regenwater en afvalwater op eigen terrein gescheiden worden.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Een restaurant of een café is een functie die inpasbaar is in de context van de Diepestraat gelet op de ligging in het afgebakend lokaal kernwinkelgebied Antwerpen-Noord en de kenmerken van de straat.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De beperkte uitbreiding op het gelijkvloers is ook aanvaardbaar in de context van de Diepestraat gelet op de ligging in het afgebakend lokaal kernwinkelgebied Antwerpen-Noord en de kenmerken van de straat alsook verenigbaar met de functie van restaurant en café.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorziene gevelpuit op het gelijkvloers is kenmerkend in deze winkelstraat, afgestemd op de architectuur van de constructie en de omgeving. De voorgestelde wijzigingen zijn aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Om het ruimtecomfort van een woning te bewaken is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Dit is niet het geval in het voorliggend project, waardoor niet alle woongelegenheden voldoende wooncomfort bieden.


Gelet op het feit dat de zelfstandige woongelegenheid onder het dak een netto vloeroppervlakte verblijfsruimte (van minimum 2,60m hoogte) van slechts circa 25 m² bezit zal de functiewijziging van de zolder naar zelfstandige woongelegenheid, alsook alle handelingen, werken en wijzigingen hieromtrent worden uitgesloten.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert, rekening houdend met de voorwaarden, een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.

Het pand met handel op het gelijkvloers en 1 bovenliggende woning wordt verbouwd tot 3 appartementen met reca op het gelijkvloers.

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1

2 bijkomende wooneenheden : parkeerbehoefte = 2

Voor de recafunctie op het gelijkvloers moeten geen eigen parkeerplaatsen voorzien worden.

Gelet op de uitsluiting is de werkelijke parkeerbehoefte dan 1.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens artikel 12, §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      het niveauverschil van de gewijzigde toegang te voorzien conform artikel van de verordening toegankelijkheid;

3.      een afgescheiden ruimte voor afvalberging van minstens 4 m² conform artikel 26 van de bouwcode;

4.      2 fietsstalplaatsen te voorzien conform artikel 29 van de bouwcode;

5.      het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en) dat geen opstand heeft van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, te voorzien van  dakbekleding die valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden; geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.);

6.      privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen te voorzien conform artikel 29 van de bouwcode;

7.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.


Uitsluitingen

1.      de functiewijziging van de zolder;

2.      alle handelingen, werken en wijzigingen omtrent de zelfstandige woongelegenheid onder het dak.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

23 februari 2021

Volledig en ontvankelijk

24 maart 2021

Start 1e openbaar onderzoek

5 april 2021

Einde 1e openbaar onderzoek

4 mei 2021

Beslissing toepassing administratieve lus

12 mei 2021

Start laatste openbaar onderzoek

25 mei 2021

Einde laatste openbaar onderzoek

23 juni 2021

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

5 september 2021

Verslag GOA

12 augustus 2021

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Administratieve lus

Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):

 

De affiche werd niet aangeplakt uiterlijk op de dag voor de begindatum van het openbaar onderzoek en tot en met de laatste dag daarvan conform de bepalingen van artikel 20 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

 

De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

5 april 2021

4 mei 2021

0

0

0

0

25 mei 2021

23 juni 2021

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      het niveauverschil van de gewijzigde toegang te voorzien conform artikel van de verordening toegankelijkheid;

3.      een afgescheiden ruimte voor afvalberging van minstens 4 m² conform artikel 26 van de bouwcode;

4.      2 fietsstalplaatsen te voorzien conform artikel 29 van de bouwcode;

5.      het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en) dat geen opstand heeft van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, te voorzien van  dakbekleding die valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden; geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.);

6.      privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen te voorzien conform artikel 29 van de bouwcode;

7.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.


Uitsluitingen

1.      de functiewijziging van de zolder;

2.      alle handelingen, werken en wijzigingen omtrent de zelfstandige woongelegenheid onder het dak.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.