Artikel 31 en 32 van het Omgevingsvergunningsdecreet stellen dat als de vergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, de gemeenteraad een beslissing over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.
De aanvraag omvat ondermeer het aanleggen van een natuurpark. In dit toekomstig natuurpark ligt een goedgekeurde rooilijn: ‘Bouwlijnplan voor een nieuwe weg, tusschen het Laer en de Hofstraat, langs de O. L. Vrouwstraat’. De rooilijn is vastgelegd vanaf de Veltwijcklaan (vroeger Hofstraat), over Onze-Lieve-Vrouwstraat, doorkruist het toekomstig natuurpark en komt uit bij het Laar. Het plan voorziet een rooilijnbreedte van 15 meter en achteruitbouwstroken van 5 meter. Het gaat om een gemeentelijk rooilijnplan dat werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 10 december 1926. Het plan werd nooit gerealiseerd ter hoogte van het toekomstig natuurpark. Er bestaat geen intentie het rooilijnplan in de toekomst uit te voeren. Integendeel, het is in strijd met de plannen gemaakt voor het natuurpark. Daarom wordt het gedeeltelijk opgeheven.
Op het ‘Rooilijnenplan_Natuurpark_Prinshoeveweg_Fietssnelweg’ wordt een gedeelte van het gemeentelijk rooilijnplan dat buiten de contour van de aanvraag valt, aangeduid als op te heffen. Enkel de delen die binnen de contour van de aanvraag vallen, kunnen binnen deze procedure worden opgeheven. Het ‘Rooilijnenplan_Natuurpark_Prinshoeveweg_Fietssnelweg’ werd dan ook aangepast. Het paars gearceerde gedeelte valt buitend de contour van de aanvraag en wordt bijgevolg niet opgeheven binnen deze aanvraag.
Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten en het Gemeentewegendecreet van 3 mei 2019 zijn van toepassing.
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
17 juni 2021 | 16 juli 2021 | 98 | 1 | 0 | 21 |
Er werden geen bezwaren ingediend die betrekking hebben op de gedeeltelijke opheffing van gemeentelijk rooilijnplan ‘Bouwlijnplan voor een nieuwe weg, tusschen het Laer en de Hofstraat, langs de O. L. Vrouwstraat’ goedgekeurd door de gemeenteraad op 10 december 1926 zoals voorgesteld op het plan ‘Rooilijnenplan_Natuurpark_Prinshoeveweg_Fietssnelweg’.
Informatievergadering
Over de aanvraag werd een informatievergadering gehouden op 24 juni 2021.
Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. De gewestelijke omgevingsvergunningscommissie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
Projectnummer: | OMV_2020053471 |
Gegevens van de aanvrager: | NV PR INFRABEL met als contactadres Marcel Broodthaersplein 2 te 1060 Brussel |
Ligging van het project: | Ekeren, zone rond spoorlijn 27A vanaf brug Kloosterstraat (KW06) tot en met het vormingsstation Antwerpen Noord (Laarse Beek - A12) |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten, Vegetatiewijzigingen |
Voorwerp van de aanvraag: | het aanleggen van spoorvertakking "Oude Landen", het exploiteren van stockagezones en de bijhorende vegetatiewijzigingen |
De aanleg van spoorvertakking “Oude Landen” te Ekeren beoogt een capaciteitsverhoging van spoorlijn 27A (L27A): een dubbelsporige goederenlijn vertrekkende vanuit de Antwerpse haven op Rechteroever. Het tracé van deze lijn verloopt doorheen Ekeren, bundelt vervolgens samen ter hoogte van de Ring rond Antwerpen en buigt ter hoogte van Berchem af richting Mortsel, alwaar wordt aangesloten op spoorlijn 15 richting Lier. Doelstelling van onderhavig project is om de bestaande gelijkgrondse vertakking “Schijn” om te vormen tot een ongelijkgrondse vertakking. De geplande werken omvatten niet alleen de werken noodzakelijk om de capaciteit van de L27A te verhogen. Daarnaast zijn er ook werken die het gevolg zijn van de organisatie van de werken, het overleg met derden, het temperen van de mogelijke tijdelijke hinder en de effecten op de omgeving die kunnen voortvloeien uit de realisatie van het project en de milieueffectenrapportage. Het gaat onder andere om:
De aanvraag bevat een rooilijnplan / grafisch plan tot opheffing van een gemeenteweg met de naam ‘Rooilijnenplan_Natuurpark_Prinshoeveweg_Fietssnelweg’. Daarop staat aangeduid:
Als de beoogde wijziging, verplaatsing of opheffing betrekking heeft op een gemeentelijk rooilijnplan dat niet in een ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen, neemt de gemeenteraad eerst een beslissing over het al dan niet wijzigen of opheffen van het gemeentelijk rooilijnplan, alvorens te beslissen over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning. De gemeenteraad moet een beslissing nemen over de gedeeltelijke opheffing van het bestaand gemeentelijk rooilijnplan.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de gedeeltelijke opheffing van gemeentelijk rooilijnplan ‘Bouwlijnplan voor een nieuwe weg, tusschen het Laer en de Hofstraat, langs de O. L. Vrouwstraat’ goedgekeurd door de gemeenteraad op 10 december 1926, voor het gedeelte dat binnen de contour van de aanvraag valt, zoals voorgesteld op het bijgevoegd en aangepast plan ‘Rooilijnenplan_Natuurpark_Prinshoeveweg_Fietssnelweg_gewijzigd’.