Artikel 56 §3 van het Decreet Lokaal Bestuur: “Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor:
1° de daden van beheer over de gemeentelijke inrichtingen en eigendommen, in voorkomend geval binnen de door de gemeenteraad vastgestelde algemene regels.”
Op 25 november 2019 (jaarnummer 652) keurde de gemeenteraad de beheersovereenkomst 2019-2024 tussen de stad Antwerpen en AG Vespa goed. Specifiek met betrekking tot het stedelijk patrimonium zijn onder andere volgende artikels van toepassing:
Gelet op het feit dat de vorige oproep zonder resultaat is gebleven, wordt voorgesteld om een nieuwe marktoproep te lanceren voor de linkervleugel (zijde Suikerrui) van het stadhuis, waarbij de voorwaarden en procedure gewijzigd worden met het oog op het bereiken van meer potentiële kandidaten, als volgt:
Concessievoorwaarden
1. Voorwerp
Het voorwerp van de concessie betreft de ruimten op het gelijkvloers en in de kelderverdieping in de linkervleugel van het stadhuis (zijde Suikerrui), zoals aangeduid op de plannen in bijlage:
De centrale foyer op het gelijkvloers is een circulatieruimte, ook voor de werking van het stadhuis. De concessiehouder kan daar mits de nodige afspraken ook tijdens de openingsuren van het stadhuis activiteiten organiseren.
Het voorwerp van de concessie kan later aan alsdan te bepalen voorwaarden worden uitgebreid met (een deel van de) rechtervleugel van het stadhuis, zonder dat hierover garanties worden gegeven.
2. Duurtijd en verlenging
De concessie wordt afgesloten voor een periode van vijf jaar.
De duurtijd van de concessie is bij het verstrijken van voormelde termijn mogelijk verlengbaar voor een zelfde periode van vijf jaar na positieve evaluatie.
3. Bestemming
De concessiehouder voorziet een kwalitatieve bestemming en verbindt zich ertoe de bestemming zoals uitgewerkt in het projectvoorstel te realiseren.
De volgende activiteiten of functies zijn niet toegelaten:
4. Concessievergoeding
Ingevolge het schattingsverslag van de afdeling Landmeters en Schatters van AG Vespa wordt de jaarlijkse concessievergoeding bepaald op 32.400,00 euro (excl.btw).
De kosten die betrekking hebben op de herstellingen, het onderhoud en het verbruik van de gemeenschappelijke delen en installaties zijn mee verrekend in de voormelde geschatte concessievergoeding.
5. Waarborg
De concessiehouder dient een waarborg te stellen ten belope van drie maanden concessievergoeding.
6. Belastingen en taksen
Belastingen en andere kosten verbonden aan het gebruik en het genot van het goed, inclusief de onroerende voorheffing, zijn ten laste van de concessiehouder.
7. Onderhoud en herstellingen
De concessiehouder staat in voor het huurdersonderhoud van de ruimten die hij exclusief in gebruik heeft. De stad Antwerpen staat in voor het eigenaarsonderhoud.
8. Nutsvoorzieningen
Het verbruik van gas, water en elektriciteit in de ruimten die de concessiehouder exclusief in gebruik heeft en waarvoor de concessiehouder niet zelf rechtstreeks een contract kan afsluiten, zal aan de concessiehouder worden aangerekend indien in deze ruimten individuele tellers of tussentellers en caloriemeters konden geplaatst worden.
9. Gemeenschappelijke kosten
De stad Antwerpen staat in voor de kosten verbonden aan het onderhoud, het verbruik en de herstellingen van de gemeenschappelijke delen en installaties (huurders- en eigenaarsonderhoud).
De gemeenschappelijke kosten en lasten bevatten onder meer:
10. Inrichting, verbouwingen en werken
De concessiehouder voorziet zelf in meubels en andere roerende goederen. Hij legt eventuele inrichtingswerken ter goedkeuring voor aan AG Vespa.
11. Samenwerking met het stadsbestuur
12. Onderverhuur en sub-concessie
Onderverhuur en het toestaan van een sub-concessie is toegelaten mits voorafgaandelijke goedkeuring van het contract door AG Vespa.
Oproep (voornaamste principes)
De oproep wordt gelanceerd via een systeem van biedingen onder gesloten omslag. Iedere kandidaat dient een financieel bod en een projectvoorstel in.
Bij de beoordeling van de kandidaten houdt de jury rekening met de hierna opgesomde criteria.
Beoordelingscriteria
Projectvoorstel (65%)
1. Inhoudelijk voorstel (40%)
Na de restauratie van het stadhuis wenst de stad Antwerpen de gelijkvloerse verdieping van het gebouw open te stellen voor haar bewoners, bezoekers en toeristen. De stad Antwerpen wenst bij voorkeur dat de toekomstige exploitatie een breed publiek aantrekt en levendigheid met zich meebrengt.
Het staat de exploitant vrij om een invulling of bestemming te voorzien in de kelderverdieping en in de foyer buiten de openingsuren van het stadhuis die niet bestemd zijn voor het grote publiek.
Beoordelingselementen:
2. Inrichtingsvoorstel en plan van aanpak (weging 25%)
De invulling en inrichting van de ruimten leunen aan bij de algemene “look and feel” van het stadhuis waarbij de voorkeur wordt gegeven aan een authentieke uitstraling en duurzame materialen. De kandidaat-concessiehouder voegt een inrichtingsplan en moodboard toe aan het projectvoorstel.
De kandidaat bezorgt een plan van aanpak waarin hij de timing van de inrichtingswerken en de opstart van de exploitatie weergeeft. Hierbij gaat de voorkeur naar een snelle opstart van de exploitatie. Indien de streefdatum van februari 2022 voor de kandidaat-concessiehouder niet haalbaar is, zal de kandidaat aangeven welke mogelijkheden er zijn om minstens een gedeelte van de exploitatie reeds op te starten of een beperktere invulling te voorzien tegen februari 2022.
Beoordelingselementen:
Financiële haalbaarheid (15%)
De inschrijver legt een degelijk onderbouwd businessplan voor. De jury beoordeelt de financiële haalbaarheid aan de hand van de voorgelegde documenten.
Bod (10%)
De inschrijver doet een voorstel van de jaarlijkse vergoeding die hij bereid is aan de stad Antwerpen te betalen. De minimale concessievergoeding bedraagt 32.400,00 euro (excl. btw).
Kennis en relevante ervaring (10%)
De kandidaat toont aan dat hij in staat is het voorgestelde project succesvol te volbrengen door middel van één of meerdere referenties.
Onderhandelingen en toewijzing
Een jury bestaande uit medewerkers van AG Vespa, de stad Antwerpen en eventueel een extern jurylid, beoordeelt de verschillende projectvoorstellen.
AG Vespa heeft de mogelijkheid om alle, één of meerdere kandidaten uit te nodigen voor één of meerdere onderhandelingsronde(n), teneinde het (de) voorstel(len) te optimaliseren zodat deze beter beantwoorden aan de vooropgestelde doelstellingen en ambities.
AG Vespa behoudt zich ook het recht voor om de concessie meteen te gunnen, zonder het voeren van onderhandelingen, of om niet te gunnen.
Het college keurde op 25 oktober 2019 (jaarnummer 8652) goed om een publieke oproep te lanceren voor de exploitatie van de publieke ruimten op het gelijkvloers en de polyvalente ruimte in de kelderverdieping van het stadhuis.
Op 23 oktober 2020 (jaarnummer 8803) keurde het college principieel de voornaamste concessievoorwaarden en beoordelingscriteria voor het lanceren van de marktoproep goed. Het college gaf opdracht aan AG Vespa om de procedure te organiseren, af te handelen en de overeenkomst te sluiten.
De raad van bestuur van AG Vespa keurde op 18 december 2020 (jaarnummer 138) het bestek goed voor de exploitatie van het gelijkvloers en de kelderverdieping van het stadhuis. Gezien de opgelegde voorwaarden en vereisten werd de opdracht gekwalificeerd als een concessie voor diensten. Er werd gekozen om de procedure in één fase te organiseren met de mogelijkheid om onderhandelingen te voeren met de partijen die zich kandidaat hebben gesteld.
Het bestek werd gelanceerd op 1 februari 2021. Geïnteresseerden konden een offerte indienen via e-tendering tot uiterlijk 3 mei 2021. Er werd uiteindelijk geen geschikte kandidaat gevonden zodat de procedure zonder resultaat werd stopgezet.
Het college keurt goed om een nieuwe marktoproep te lanceren op basis van de concessievoorwaarden en beoordelingscriteria zoals beschreven onder de rubriek 'argumentatie' en om vervolgens een contract af te sluiten met de concessiehouder volgens voornoemde voornaamste voorwaarden.