Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgelegd.
Pieter Van Passenstraat is een lokale straat.
Het college is bevoegd voor de mobiliteitsvoorwaarden.
Pieter Van Passenstraat is gelegen in de wijk Valaar van het district tussen de Palmanshoevestraat en het Kolonel Slaterplein. Het projectgebied omvat zowel voetpaden als rijweg met parkeerstroken. De aansluiting op de aangrenzende voetpaden worden meegenomen.
Analyse
Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.
Karakter en gebruik
Milieu
Mobiliteit
Voetgangers
Fietsers
Openbaar vervoer
Er is een bushalte van lijn 22 en 23 aan de kerk in de Valaardreef.
Gemotoriseerd verkeer
Techniek
Algemene randvoorwaarden
Mobiliteitsvoorwaarden
Ambitie
Een betere organisatie van de verschillende verkeerstromen met een aangepast straatbeeld verhoogt het overzicht en de verkeersveiligheid in de straat. Door het ontharden, vergroenen en maximale infiltratie van het hemelwater in de groenzones wordt de klimaatbestendigheid verhoogd.
Concept
Na ontwerpend onderzoek werd een concept weerhouden waarbij de ambitie maximaal wordt gerealiseerd, rekening houdend met de randvoorwaarden. De krachtlijnen van het concept worden hier opgesomd:
Parkeerbalans
Rekening houdend met een wettelijke doorgang van 4 meter dan zijn er 21 parkeerplaatsen in de bestaande toestand. Zonder de wettelijke doorgang van 4 meter zijn er 35 parkeerplaatsen in de bestaande toestand.
Bomenbalans
Het concept resulteert in een positieve bomenbalans. Het aantal bomen gaat van één naar 12 bomen in de nieuwe toestand.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De Pieter Van Passenstraat ligt in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld. In de volgende fase zullen de ontwerpmaatregelen opgenomen worden om de infiltratie en buffering toe te passen die nodig zijn volgens de berekeningen en regels zoals beschreven in het hemelwaterplan.
In de Pieter Van Passenstraat wordt het hemelwater zo lokaal mogelijk opgevangen en vastgehouden en vervolgens kan het vertraagd infiltreren en in cascade afvoeren. Hergebruik wordt maximaal gestimuleerd.
Op privaat domein, in de voortuinen, wordt gestimuleerd om het hemelwater op te vangen, vast te houden en vertraagd te laten infiltreren.
fase | actie | datum | jaarnummer |
adviezen | coördinatieoverleg openbaar domein | 22 maart 2021 | |
projectdefinitie en concept | goedkeuring districtscollege Wilrijk | 5 juli 2021 | 135 |
Het districtscollege wenst de Pieter Van Passenstraat te vernieuwen omwille van de slechte staat van de straat, riolering, de verouderde verlichting en het ontbreken van groen en waterbeheer van de straat.
Op 5 juli 2021 (jaarnummer 135) keurde het districtscollege van Wilrijk, de projectdefinitie en concept voor de wegeniswerken in de Pieter Van Passenstraat in het district Wilrijk, goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voor.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op 5082500000/224/2WIL010701M01426/2200.
22 maart 2021
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft GUNSTIG advies op de projectdefinitie op voorwaarden dat:
Wordt opgenomen in de volgende fase.
Het college neemt kennis van de projectdefinitie en concept (22 maart 2021) voor de wegeniswerken in de Pieter Van Passenstraat, district Wilrijk.
Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.