Terug
Gepubliceerd op 31/08/2021

2021_CBS_06958 - District Wilrijk. Pieter Van Passenstraat. Wegeniswerken. SWOU12156 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 27/08/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, ; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Verontschuldigd

Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_06958 - District Wilrijk. Pieter Van Passenstraat. Wegeniswerken. SWOU12156 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring 2021_CBS_06958 - District Wilrijk. Pieter Van Passenstraat. Wegeniswerken. SWOU12156 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgelegd.

Pieter Van Passenstraat is een lokale straat.

Het college is bevoegd voor de mobiliteitsvoorwaarden.

Argumentatie

Pieter Van Passenstraat is gelegen in de wijk Valaar van het district tussen de Palmanshoevestraat en het Kolonel Slaterplein. Het projectgebied omvat zowel voetpaden als rijweg met parkeerstroken. De aansluiting op de aangrenzende voetpaden worden meegenomen.

Analyse

Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.

Karakter en gebruik

  • een uniforme woonstraat met voortuinstroken en inritten;
  • er is beperkte handel en diensten (lokale buurtwinkel).

Milieu

  • zeer mineraal karakter en hittegevoelig (veel verhardingen);
  • het straatgroen is beperkt tot één boom ter hoogte van het kruispunt met het Kolonel Slaterplein;
  • In de voortuinstroken is er beperkt privaat groen;
  • de wateroverlast van de vallei van de Hollebeek wordt planmatig opgelost.

Mobiliteit

Voetgangers

  • er zijn brede voetpaden aanwezig van 2,55 m;
  • de voetpaden zijn oneffen met verzakkingen aan de inritten;
  • in het voetpad is een diepe verzakking aanwezig;
  • aan de Palmanshoevestraat is een lange onveilige oversteekplaats;
  • er is een korte en veilige oversteekplaats aan het kruispunt met het Kolonel Slaterplein met blindengeleiding maar zonder zebrapad.

Fietsers

  • er is gemengd verkeer op de rijweg;
  • er is geen buurtroute voor de fiets maar wel nood aan fietsenstalllingen;
  • door de kasseiweg met wegslijtende asfaltlaag is er weinig fietscomfort.

Openbaar vervoer
Er is een bushalte van lijn 22 en 23 aan de kerk in de Valaardreef.

Gemotoriseerd verkeer

  • er is een zone 30 km/u met dubbelrichtingsverkeer;
  • de rijweg is breed zonder markeringen waardoor er 2-zijdig wordt geparkeerd. Hierdoor is de vrije ruimte  van 2,9 meter smaller dan de wettelijke doorgang van 4 meter;
  • lokaal laden en lossen; 
  • er wordt foutief geparkeerd op de hoek met het Kolonel Slaterplein;
  • op het kruispunt met het Kolonel Slaterplein is een smalle aansluiting van 4 meter;
  • er is geen snelheidsremmer aanwezig.

Techniek

  • het rioleringsstelsel wordt vernieuwd naar een gescheiden stelsel;
  • de verlichting wordt vernieuwd.

Algemene randvoorwaarden

  • de maatvoering die gehanteerd wordt is gebaseerd op de categorisering als woon- en buurtstraat (BEV);
  • de enkelrichting in de straat gaat van het Kolonel Slaterplein naar de Palmanshoevestraat;
  • er komen verkeersremmers op de kruispunten en in het midden van de straat;
  • streven naar een neutrale parkeerbalans;
  • het hemelwater wordt opgevangen, vastgehouden, vertraagd geïnfiltreerd en in cascade afgevoerd.

Mobiliteitsvoorwaarden

  • markeringen (zebrapaden): geen in een goed ingerichte zone 30;
  • snelheidsregime: 30 km/u;
  • snelheidsremmers in de straat (niet op kruispunten): ja, in het midden van de straat;
  • voorrangsregeling: voorrang van rechts;
  • verkeerssamenstelling (fietspad of gemengd verkeer): gemengd verkeer;
  • parkeerorganisatie: langsparkeren;
  • rijrichting: enkelrichting.

Ambitie

Een betere organisatie van de verschillende verkeerstromen met een aangepast straatbeeld verhoogt het overzicht en de verkeersveiligheid in de straat. Door het ontharden, vergroenen en maximale infiltratie van het hemelwater in de groenzones wordt de klimaatbestendigheid verhoogd.

Concept

Na ontwerpend onderzoek werd een concept weerhouden waarbij de ambitie maximaal wordt gerealiseerd, rekening houdend met de randvoorwaarden. De krachtlijnen van het concept worden hier opgesomd:

  1. Ontharden en vergroenen
    Aan de inritten wordt de verharding vervangen door een groenberm, verticale groene elementen benadrukken de aanwezige snelheidsremmer en een mix van bladverliezende en groenblijvende soorten komen in de langere groenstroken;
  2. Parkeren
    Aan beide zijden van de rijweg komen parkeerstroken in aangepaste verhardingen. Er worden fietsstallingen voorzien.
  3. Bereikbaarheid
    Voetgangers
    Er komen nieuwe voetpaden aan beide zijden van de rijweg.
    Fietsers
    Door het gemengd verkeer rijden de fietsers op de rijweg die uitgevoerd wordt in asfalt zodat het comfortabel fietsen is.
    Brandweer
    De rijweg voldoet aan de minimumnorm om de toegankelijkheid voor de brandweer te verzekeren.
  4. Verblijven
    In de straat wordt zitgelegenheid voorzien.
  5. Water
    Door de algemene ontharding vergroot het oppervlak waar hemelwater natuurlijk kan infiltreren. In de straat komen plasbermen/wadi’s waar hemelwater kan verzameld worden en indringen in de bodem. De parkeerstroken worden voorzien in een verharding met waterdoorlatende voegen.

Parkeerbalans
Rekening houdend met een wettelijke doorgang van 4 meter dan zijn er 21 parkeerplaatsen in de bestaande toestand. Zonder de wettelijke doorgang van 4 meter zijn er 35 parkeerplaatsen in de bestaande toestand.

Het concept resulteert in een parkeerbalans van 21 plaatsen in de bestaande toestand naar 21 plaatsen in de nieuwe toestand. Er worden ook 10 fietsbeugels geplaatst goed voor 20 fietsplaatsen.


Bomenbalans
Het concept resulteert in een positieve bomenbalans. Het aantal bomen gaat van één naar 12 bomen in de nieuwe toestand.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

 De Pieter Van Passenstraat ligt in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld. In de volgende fase zullen de ontwerpmaatregelen opgenomen worden om de infiltratie en buffering toe te passen die nodig zijn volgens de berekeningen en regels zoals beschreven in het hemelwaterplan. 

In de Pieter Van Passenstraat wordt het hemelwater zo lokaal mogelijk opgevangen en vastgehouden en vervolgens kan het vertraagd infiltreren en in cascade afvoeren. Hergebruik wordt maximaal gestimuleerd.

Op privaat domein, in de voortuinen, wordt gestimuleerd om het hemelwater op te vangen, vast te houden en vertraagd te laten infiltreren.

Aanleiding en context

faseactiedatumjaarnummer
adviezencoördinatieoverleg openbaar domein22 maart 2021
projectdefinitie en conceptgoedkeuring districtscollege Wilrijk5 juli 2021135

Het districtscollege wenst de Pieter Van Passenstraat te vernieuwen omwille van de slechte staat van de straat, riolering, de verouderde verlichting en het ontbreken van groen en waterbeheer van de straat.

Op 5 juli 2021 (jaarnummer 135) keurde het districtscollege van Wilrijk, de projectdefinitie en concept voor de wegeniswerken in de Pieter Van Passenstraat in het district Wilrijk, goed.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de mobiliteitsvoorwaarden  ter goedkeuring voor.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op 5082500000/224/2WIL010701M01426/2200.

Adviezen

coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden

22 maart 2021
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft GUNSTIG advies op de projectdefinitie op voorwaarden dat:

    • onderzocht wordt of het volledige kruispunt met de Palmanshoevestraat, als een verhoogde inrichting kan opgenomen worden in het project;
    • het kruispunt met de Palmanshoevestraat conform een klassieke aansluiting, met verlaagde rijweg, wordt ingericht indien het volledige kruispunt momenteel budgettair niet kan worden opgenomen worden in het project;
    • onderzocht wordt of er halverwege de straat een bijkomende snelheidsremmer voorzien kan worden, gecombineerd met een comfortabele oversteek, zitgelegenheid en fietsenstalling;
    • de optimale locatie en wijze van waterbuffering/opvangzone verder onderzocht wordt;
    • de boom- en beplantingskeuze, onder andere in de wateropvangzone in overleg met de dienst Stads en Buurtonderhoud Groen verder uitgewerkt wordt;
    • de eigendomssituatie (publiek – privaat) ter hoogte van het kruispunt met de Valaardreef in beeld wordt gebracht en indien ruimtelijk mogelijk, onderzocht wordt of dit als een groene verblijfsplek ingericht kan worden.

    Wordt opgenomen in de volgende fase.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2WIL01 - 7 unieke en diverse wijken, samen één bruisend Wilrijk
2WIL0107 - Grijs
2WIL010701 - Aanleg en heraanleg
2WIL010701M01426 - SWOU12156 Pieter Van Passenstraat (Heraanleg)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de projectdefinitie en concept (22 maart 2021) voor de wegeniswerken in de Pieter Van Passenstraat, district Wilrijk.

Artikel 2

Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20210322 presentatie Pieter van Passenstraat_COD.pdf