Terug
Gepubliceerd op 31/08/2021

2021_CBS_06770 - Omgevingsvergunning - OMV_2020172584. Kloosterstraat 122. District Ekeren - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 27/08/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, ; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Verontschuldigd

Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_06770 - Omgevingsvergunning - OMV_2020172584. Kloosterstraat 122. District Ekeren - Goedkeuring 2021_CBS_06770 - Omgevingsvergunning - OMV_2020172584. Kloosterstraat 122. District Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020172584

Gegevens van de aanvrager:

NV COLIM met als adres Edingensesteenweg 196 te 1500 Halle

Gegevens van de exploitant:

NV ETABLISSEMENTEN FRANZ COLRUYT (0400378485) met als contactadres Edingensesteenweg 196 te 1500 Halle

Ligging van het project:

Kloosterstraat 122 te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 35 sectie F nr. 803L

Inrichtingsnummer:

20201216-0082 (Colruyt Ekeren)

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

het vernieuwen van een bestaande winkel met gevelwijziging en toevoeging van een unit voor sociale lokalen, het plaatsen van een technische unit en middenspanningscabine op eigen terrein

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-     06/02/2015: vergunning (20142922) voor het uitbreiden van een afhaalpunt bij een bestaand handelsgebouw;

-     11/02/2011: vergunning (20106915) voor het overdekken van een losplaats en -kade bij een bestaand handelspand;

-     29/12/2006: vergunning (3180#297) voor het uitvoeren van uitbreidingswerken aan een handelsgebouw.

 

Vergunde/vergund geachte & huidige toestand

 

-     Colruyt-supermarkt met parking, gelegen in het bouwblok tussen Kloosterstraat en Bilderdijkstraat;

-     de sociale lokalen bevinden zich boven de inrit voor personenwagens.

 

Gewenste toestand

 

-     conform vergunde toestand, afgezien van:

-     nieuwe middenspanningscabine op de parking;

-     verplaatste personeelsfietsenstalling, naar de zijde van de N.S.B.-straat, en vernieuwde fietsenstalling voor klanten;

-     nieuwe technische unit, tegen de westelijke muur van het hoofdgebouw;

-     verplaatste nooddeuren aan de zijde van de parking en verplaatste nooddeur in de voorgevel; 

-     uitgebreide/verhoogde winkelsas (met gewijzigde circulatie) aan de zijde van de parking, met daarboven 3 nieuwe burelen;

-     tot kleedkamer omgevormde bestaande burelen op eerste verdieping boven inrit;

-     kleedkamer, refter, vergaderlokaal en sanitair van de lokalen op de verdieping daarboven.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-     plaatsen van een middenspanningscabine (met pad ernaartoe);

-     wijzigen van de schrijnwerkopeningen in de gevel, voor het verplaatsen van nooddeuren;

-     verplaatsen van 1 fietsenstalling en aanpassen fietsenstalling voor klanten;

-     bouwen van een technische unit, tegen het gebouw aan;

-     wijzigen van de indeling van sociale lokalen boven inrit personenwagens;

-     bouwen van een extra verdieping op de winkelsas.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

Op 11 juni 1998 nam het college akte van een melding ingediend op naam van Etablissementen Franz Colruyt voor de exploitatie van een grootwarenhuis (AN1998/307). Op 16 mei 2008 nam het college akte van een melding eveneens ingediend op naam van Etablissementen Franz Colruyt voor het exploiteren van een supermarkt (AN2008/152). Door deze tweede melding vervalt de melding met referentie AN1998/307 van rechtswege.

 

Inhoud van de aanvraag

De aanvraag omvat een beperkte verandering van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten (IIOA’s) opgenomen in de melding met referentie AN2008/152. Alle activiteiten blijven in de derde klasse ingedeeld.

 

Aangevraagde rubrieken 

 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

12.2.1°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA;

+90 kVA

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

+121,55 kW

17.4.

opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter.

-4.800 kg

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen

7 juli 2021

2 augustus 2021

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

7 juli 2021

12 juli 2021

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

7 juli 2021

8 juli 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied dat op de kaart welke de bestemmingsgebieden omschrijven bruinomrand en met het Romeinse cijfer III overdrukt is.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-     Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-     Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

 

-     Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-     Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten: 

  • artikel 21 – Minimale hoogte van ruimten: de vrije hoogte in de lokalen op de eerste verdieping, boven het winkelsas, bedraagt slechts 2,50 m terwijl dit, gelet op de bureelfuncties, minimaal 2,60 m dient te zijn;
  • artikel 24 – Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer: een deel van de nieuwe bureellokalen, op de eerste verdieping boven het winkelsas, beschikt niet over raamopeningen die op de buitenlucht uitgeven;
  • artikel 38 – Groendaken: de daken van de nieuwe technische unit en het nieuwe winkelsas worden niet als groendak geconcipieerd.

 

Sectorale regelgeving

 

-     MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-     Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-     Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)


De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021. 

 

-     Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)

Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

 

-     BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De aanvraag beoogt louter een klein aantal wijzigingen en beperkte uitbreidingen van een vergund handelspand en gelet op de ligging van laatstgenoemde in een meer dan voldoende ontwikkeld woongebied, is er in deze dan ook zonder meer sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

De geplande wijzigingen inzake volumetrie, een elektriciteitscabine, een overdekte fietsenstalling, een technische ruimte en een nieuw inkomsas, zijn van dergelijke beperkte aard dat voor geen enkele hiervan gesproken kan worden van enige vorm van nadelige impact voor de omwonenden of de aanpalende percelen. Dit aangezien voor elk onderdeel meer dan voldoende afstand wordt gerespecteerd.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

De werken zijn visueel gezien beperkt van aard. Het grootste deel ervan wordt aan de achterzijde uitgevoerd en is niet zichtbaar vanop het openbaar domein. De gehanteerde materialen, grijs plaatmateriaal en schrijnwerk, zijn aanvaardbaar voor dit type van bebouwing en bovendien visueel ingepast in de gebouwde context. Ook voor de beperkte wijzigingen aan de voorzijde wordt gelijkaardig materiaal gehanteerd, trouwens louter een herneming is van de bestaande materialisatie.

 

Mobiliteitsimpact

 

Toetsing parkeerbehoefte

 

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte, dit aangezien het niet gaat over een uitbreiding van de handelsoppervlakte en het geen functiewijziging betreft.

 

Fietsparkeerbehoeften

 

De aanvraag gaat niet over een uitbreiding van de handelsoppervlakte noch over een functiewijziging. Er is geen bezwaar tegen het verplaatsen van de fietsstalplaatsen.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

De rubrieken voor het lozen van bedrijfsafvalwater (rubriek 3.4.1.a), de exploitatie van een beenhouwerij (rubriek 45.4.d) en de opslag van producten van dierlijke oorsprong (rubriek 45.4.e.1) blijven ongewijzigd. Het vermogen van de transformator van de middenspanningscabine wordt verhoogd van 90 kVA tot 250 kVA (rubriek 12.2.1). De koelinstallaties werden vervangen waardoor het vermogen oploopt tot 189,55 kW (rubriek 16.3.2.a). De opslag van gevaarlijke producten in kleine verpakkingen vermindert met 4.800 kilogram naar een totaal van 200 kilogram (rubriek 17.4). De rubrieken voor de stookinstallatie op aardgas, het lozen van huishoudelijk afvalwater en het gebruik van batterijladers zijn niet langer van toepassing.

 

De koelinstallatie werd vervangen door een milieuvriendelijkere koelinstallatie die werkt op propaan. Het verminderen van de opslag van gevaarlijke producten in kleine verpakkingen kadert in het feit dat deze producten eerder aanzien werden als verkoopsgoederen in de winkelruimte. In de huidige regelgeving worden deze goederen aanzien als stock buiten de winkelruimte. De rubriek voor de stookinstallatie werd geschrapt aangezien deze verwijderd werd. De winkel wordt verwarmd door middel van de restwarmte van de koelinstallatie en de warmtepomp. Voor de installatie van de warmtepomp zijn geen grondboringen nodig. De oliegekoelde transformator wordt geplaatst in een afgesloten betonnen ruimte die uitgerust is met een vloeistofdichte vloer en een voldoende ruime inkuiping. Chillers worden voorzien van een speciale, door Colruyt Group gemaakte omkasting en bovendien op dempers geplaatst. Deze installaties worden dan in een geïsoleerde technische unit geplaatst.

 

De hinder die eventueel zou kunnen gegenereerd worden door de gevraagde, beperkte wijzigingen, wordt dan ook als niet significant beschouwd.

 

De vergunningverlenende overheid is verplicht om een advies in te winnen bij het Agentschap Onroerend Erfgoed als de vergunningsaanvraag betrekking heeft op ingedeelde inrichtingen of activiteiten in of aan: een beschermde archeologische site, een beschermd monument, een beschermd cultuurhistorisch landschap of een beschermd stads- of dorpsgezicht (decreet van 12 juli 2013 betreffende het onroerend erfgoed artikel 6.4.4§3). Dat is hier niet het geval.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.   de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.   de daken van zowel de nieuwe technische unit (op de parking) als van het nieuwe inkomsas aan de achterzijde dienen als groendaken te worden aangelegd, om aldus te voldoen aan artikel 38 van de Antwerpse bouwcode;

3.   boven het inkomsas dient het meest noordelijk gesitueerde bureellokaal te worden voorzien van een volgens artikel 24 voldoende grote raamopening; het middelste lokaal (grenzend aan gang en winkelhal) kan slechts als opslagruimte dienst doen;

4.   het nieuwe gebouwdeel boven het inkomsas dient 10 cm te worden verhoogd, zodat de hier op de eerste verdieping voorziene bureellokalen over een vrije plafondhoogte van minimaal 2,60 m kunnen beschikken conform artikel 21 van de bouwcode.

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Mits voldaan wordt aan de algemene en sectorale vergunningsvoorwaarden, is deze aanvraag in overeenstemming met de Vlarem-wetgeving. Vanuit milieutechnisch oogpunt wordt positief advies gegeven de vergunning te verlenen.


Geadviseerde rubrieken  

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

12.2.1°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA;

+90 kVA

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

+121,55 kW

17.4.

opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter;

-4.800 kg

 

Gecoördineerde rubrieken 

 

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

3.4.1°a)

het lozen van maximaal 2 m³/uur bedrijfsafvalwater zonder gevaarlijke stoffen in concentraties hoger dan de indelingscriteria, vermeld in artikel 3 van bijlage 2.3.1 van Vlarem II;

2 m³/uur

12.2.1°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA;

1 x 250 kVA

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

189,55 kW

17.4.

opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter;

200 kg

45.4.d)

verkooppunten van vlees, vis en gevogelte;

1 verkooppunt 

45.4.e)1°

opslagplaatsen voor producten van dierlijke oorsprong met uitzondering van de producten vermeld in rubriek 48, van 1 ton tot en met 50 ton.

5 ton

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

8 juni 2021

Volledig en ontvankelijk

7 juli 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

5 september 2021

Verslag GOA

20 augustus 2021 

naam GOA

Katrine Leemans en Bieke Geypens

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden 

1.   de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.   de daken van zowel de nieuwe technische unit (op de parking) als van het nieuwe inkomsas aan de achterzijde dienen als groendaken te worden aangelegd, om aldus te voldoen aan artikel 38 van de Antwerpse bouwcode;

3.   boven het inkomsas dient het meest noordelijk gesitueerde bureellokaal te worden voorzien van een volgens artikel 24 voldoende grote raamopening; het middelste lokaal (grenzend aan gang en winkelhal) kan slechts als opslagruimte dienst doen;

4.   het nieuwe gebouwdeel boven het inkomsas dient 10 cm te worden verhoogd, zodat de hier op de eerste verdieping voorziene bureellokalen over een vrije plafondhoogte van minimaal 2,60 m kunnen beschikken conform artikel 21 van de bouwcode.

 

Brandweervoorwaarden

de brandweervoorwaarden met referentie BW/SVE/2021/G.00065.EK.0006 zijn van toepassing.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

 

De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):

 

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

3.4.1°a)

het lozen van maximaal 2 m³/uur bedrijfsafvalwater zonder gevaarlijke stoffen in concentraties hoger dan de indelingscriteria, vermeld in artikel 3 van bijlage 2.3.1 van Vlarem II;

2 m³/uur 

12.2.1°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA;

1 x 250 kVA 

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

189,55 kW 

17.4.

opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter;

200 kg 

45.4.d)

verkooppunten van vlees, vis en gevogelte;

1 verkooppunt

45.4.e)1°

opslagplaatsen voor producten van dierlijke oorsprong met uitzondering van de producten vermeld in rubriek 48, van 1 ton tot en met 50 ton.

5 ton 

Artikel 4

Het college beslist dat de omgevingsvergunning geldig is voor onbepaalde duur.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.