Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021096319 |
Gegevens van de aanvrager: | NV BERCHEM X PARKING met als adres Kunstlaan 58 te 1000 Brussel, NV POST X GEBOUW 2 met als adres Lange Gasthuisstraat 35-37 te 2000 Antwerpen, NV POST X GEBOUW 3 met als adres Kunstlaan 58 te 1000 Brussel, NV POST X GEBOUW 4 met als adres Kunstlaan 58 te 1000 Brussel, NV POST X GEBOUW 5 met als adres Kunstlaan 58 te 1000 Brussel, NV POST X GEBOUW 6 met als contactadres Kunstlaan 58 te 1000 Brussel, NV POST X GEBOUW 8 met als adres Lange Gasthuisstraat 35-37 te 2000 Antwerpen en NV POST X GEBOUW 9 met als adres Lange Gasthuisstraat 35-37 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Borsbeeksebrug 24 - 36 te 2600 Berchem (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: | afdeling 22 sectie A nrs. 0 en 95E8 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | regulariseren van een parkeergarage onder gebouwen 2, 3, 4, 5 en 6, het wijzigen van een ruimte voor retail en handel naar een ruimte voor vrij beroep en regulariseren van rechtstreekse aansluiting van de beleveringszone tussen gebouw 9 en 10 op de Singel voor vrachtwagens tussen 21u - 6 u |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 25/03/2021: vergunning door deputatie (20203015) voor het regulariseren van de wijzigingen aan de circulatie en indeling;
- 27/11/2020: vergunning (20203013) voor het regulariseren van de wijzigingen aan de gevelafwerking, schrijnwerkopeningen en vloeroppervlakte gelijkvloerse verdieping;
- 20/11/2020: vergunning (20203014) voor het regulariseren van wijzigingen aan gebouw 8 van Post X (wijziging op vergunning 20162328);
- 21/04/2017: vergunning (2017282) voor het bouwen van het facilitair centrum;
- 20/01/2017: vergunning (20162328) voor het bouwen van een nieuw kantoorgebouw met ondergrondse parking op site Post X in Berchem;
- 15/12/2016: vergunning door deputatie (20151177) voor een nieuwbouw van gebouw 2, 3 en 4, drie kantoorgebouwen met 2 ondergrondse lagen parking;
- 05/02/2015: vergunning door deputatie (20141807) voor het bouwen van 2 kantoorgebouwen met 2 ondergrondse lagen parking;
- 14/02/2014: vergunning (20136108) voor het afbreken van bestaand postsorteercentrum en bouwen van een opleidingscentrum.
Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand
- project Post X, een site met 9 aparte gebouwen;
- gedeelde sokkel op niveau -2 en -1 met parkeergarage en ondergrondse lokalen;
- gebouw 1 is een pand voor de Lokale Politie Antwerpen;
- gebouwen 2 tot en met 6 zijn kantoorgebouwen;
- gebouw 8 is een kantoorgebouw;
- gebouw 9 is een facilitair centrum;
- gebouw 10 huisvest een opleidingscentrum (Syntra);
- op de site Post X zijn meerdere gelijkvloerse fietsstalplaatsen aanwezig;
- langs de Singel is een verharde zone (afgesloten met omverrijdbare paaltjes) aanwezig als brandweg;
- alle zaak-gebonden publiciteit van volledige project Post X, wordt gecentraliseerd op gemeenschappelijk LED-scherm voor het hele project, zodanig dat de overige delen van de gevels gevrijwaard kunnen blijven van publiciteit.
Huidige/Gewenste toestand
- project Post X, een site met 9 aparte gebouwen;
- gedeelde sokkel op niveau -2 en -1 met parkeergarage en ondergrondse lokalen, waarvan een deel reeds werd heringericht ten opzichte van de vergunde toestand;
- gebouw 1 is een pand voor de Lokale Politie Antwerpen;
- gebouwen 2 tot en met 6 zijn kantoorgebouwen;
- gebouw 8 is een kantoorgebouw;
- gebouw 9 is een facilitair centrum waarvan een gedeelte wordt gewijzigd naar ruimte voor vrije beroepen;
- gewijzigde toestand van de ondergrondse parkeergarage (onder gebouwen 2, 3, 4, 5 en 6);
- gebouw 10 huisvest een opleidingscentrum (Syntra);
- gelijkvloerse fietsstalplaatsen op de site werden niet uitgevoerd of werden verwijderd;
- aansluiting van belevingszone tussen gebouw 9 en 10 op de Singel aanwezig;
- twee zones voor zaak-gebonden publiciteit op de voorgevel van gebouw 9 (westgevel).
Inhoud van de aanvraag
- het herinrichten van de parkeergarage en ondergrondse lokalen onder de esplanade en onder de gebouwen 2 tot en met 6 (verdiepingen -1 en -2);
- wijzigen van een ruimte in gebouw 9 voor retail en handel naar een ruimte voor vrije beroepen;
- plaatsen van een kleine mezzanine boven de ruimte voor vrije beroepen ter hoogte van de ingang van de ruimte aan de Engelse koer;
- vervangen van 2 raamgehelen door een brandwerend roostergeheel boven de ingangszone van de ruimte aan de Engelse koer;
- plaatsen van een bijkomende hoge verluchtingsrooster in de voorgevel (westgevel);
- plaatsen van een groot reclamebord boven de luifel aan het toegangsgeheel aan de zijde van de Singel;
- voorzien van een rechtstreekse aansluiting tussen gebouw 9 en 10 op de Singel voor vrachtwagens tussen 21u - 6 u.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen Vergunningen | 6 juli 2021 | 5 augustus 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
AQUAFIN NV | 6 juli 2021 | 17 augustus 2021 | Gunstig |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen | 6 juli 2021 | 16 augustus 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie | 6 juli 2021 | 3 augustus 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
INFRABEL/ Infrabel Antwerpen, Limburg, Vlaams Brabant | 6 juli 2021 | 16 augustus 2021 | Geen bezwaar |
Lokale Politie/ Verkeerspolitie | 6 juli 2021 | 16 juli 2021 | Geen bezwaar |
Water-link | 6 juli 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 6 juli 2021 | 14 juli 2021 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 6 juli 2021 | 19 juli 2021 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 6 juli 2021 | 7 juli 2021 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu | 6 juli 2021 | 6 juli 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Post X, goedgekeurd op 23 juni 2011. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone voor gemengde functies-art. 1-kantoren en recreatie/maatschappelijke functies.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een groengebied. De groengebieden zijn bestemd voor het behoud, de bescherming en het herstel van het natuurlijk milieu. In de groengebieden geldt een principieel bouwverbod. In principe worden enkel de werken toegelaten die gericht zijn op of verenigbaar zijn met het behoud, de bescherming en het herstel van het natuurlijk milieu.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag maar het bufferbekken op verdieping -2 onder gebouw 6 wordt vervangen door een combinatie van watertanks en bufferbekkens onder de ventweg en langs gebouw 6, zijde spoor.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De commerciële ruimte van circa 490 m² ter hoogte van de verdieping -1 van gebouw 9 van het project Post X wordt omgevormd naar een kantoorfunctie (vrij beroep). De impact hiervan op de totale site én de omgeving is beperkt en bijgevolg aanvaardbaar.
Visueel-vormelijke elementen
Er worden in de voorgevel (westgevel) van gebouw 9 twee zones voor gevelreclame of logo’s voorzien. Hoe deze gevelreclame precies voorzien wordt en welk uitzicht dit heeft, is binnen de aanvraag niet verduidelijkt. Bijkomend wordt opgemerkt dat alle zaak-gebonden publiciteit van het volledige project maximaal gebundeld voorzien wordt.
Individuele publiciteit per afzonderlijke functie zonder een totaalvisie, of niet passend in die totaalvisie, is binnen de context van dit project Post X niet aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Gelet op de impact op de openbare weg (R10) werd advies aan het Agentschap Wegen & Verkeer, als wegbeheerder, gevraagd.
Volgend advies werd gegeven met betrekking tot direct werkende normen: “In casu moeten er voorwaarden opgelegd worden, aangezien volgende direct werkende normen
geschonden worden:
Om een zorgvuldige beoordeling te kunnen maken van de voorliggende aanvraag is het noodzakelijk dat het Agentschap Wegen en Verkeer over alle vereiste informatie beschikt. Op basis van voorliggende stukken bij de vergunningsaanvraag kan er geen advies worden gegeven. Van zodra de vergunningsaanvraag volledig is, kan er een nieuwe adviesvraag ingediend worden.
- De ingediende plannen zijn onvolledig. Op het plan 1BA_A1883M_PB_N_091 Kelderverdieping -1 werden de verdwijnpalen aan de rechtstreekse inrit van de Singel niet ingetekend.
- Er wordt geen informatie meegegeven over de ingetekende publiciteitsinrichtingen.
Artikel 4 van dit KB stelt dat het verboden is om langs sommige beschermde niet-toeristische verkeerswegen aanplakbrieven of andere visuele reclames of publiciteitsmiddelen aan te brengen, zodra zij van af die verkeerswegen herkenbaar zijn.
De aanvraag heeft betrekking op een publiciteitsinrichting die herkenbaar zal zijn vanaf dergelijke niet-toeristische weg, namelijk de gewestweg R10, zodat de publiciteitsinrichting verboden is.
Artikel 6 van dit KB stelt dat dit verbod niet geldt in een aantal uitzonderingsgevallen. De betrokken publiciteitsinrichting voldoet mogelijks niet aan deze uitzonderingsgrond.
De betrokken publiciteit is mogelijks geen uithangbord. Om als uithangbord beschouwd te kunnen worden, moet aan twee voorwaarden voldaan zijn.
- Inhoudelijke voorwaarde: een mededeling die enkel de economische verrichtingen die inherent zijn aan de locatie kenbaar maakt.
- Vormelijke voorwaarde: het publiciteitsmiddel mag geen dermate grote afmetingen hebben dat het doel om de economische verrichtingen kenbaar te maken, overstegen wordt.
De aangevraagde publiciteitsinrichting kan enkel als uithangbord worden toegelaten.
De aanvraag specificeert geenszins welke boodschappen weergegeven zullen worden, zodat het verlenen van een vergunning slechts onder strikte voorwaarden kan toegestaan worden. Enkel een niet verlicht uithangbord volgens de afmetingen die meegegeven werden op het plan kan toegelaten worden. Dit uithangbord mag enkel de economische verrichtingen kenbaar maken die inherent zijn aan de locatie.”
Volgend advies werd gegeven met betrekking tot doelstellingen en zorgplichten: “In casu is de vergunningsaanvraag onwenselijk omwille van volgende doelstellingen en zorgplichten van het Agentschap:
In voorliggend geval worden de doelstellingen en zorgplichten inzake verkeersveiligheid en inzake een vlotte verkeersdoorstroming geschonden. Het is de bevoegdheid van het Agentschap Wegen en Verkeer om te allen tijde het veilig en vlot verkeer te waarborgen. De verkeersveiligheid is dus een doelstelling en zorgplicht van het beleidsveld van Agentschap Wegen en Verkeer die met zorgvuldigheid nagestreefd moeten worden. Het Agentschap toetst dan ook de invloed van elke vergunningsaanvraag op de verkeersveiligheid rekening houdend met de specifieke omstandigheden.
Het Agentschap Wegen en Verkeer streeft de beperking van de toegangen tot een gewestweg, zoals, na met het oog op het vergroten van de vlotte verkeersdoorstroming, het bevorderen van de verkeersveiligheid en het verlagen van de conflictpunten met de zwakke weggebruiker.
De algemene richtlijnen hieromtrent werden gebundeld in het dienstorder MOW/AWV/2012/16 van 16/10/2012 (betreffende de Reglementering van de toegangen tot gewestdomein), die onder meer de volgende voorwaarden oplegt:
- Ter hoogte van de perceelsgrens, dient, behoudens de toegang, een structurele niet-overrijdbare scheiding aangebracht te worden door de aangelande.
- De locatie van de toegangen, ramen en deuropeningen is steeds ondergeschikt aan de bestaande weginfrastructuur (incl. straatmeubilair, verhoogde inrichtingen, bushaltes, grachten, openbare verlichting, kasten nutsmaatschappijen, …).
- Indien het perceel grenst aan een weg van lagere categorie, dient de toegang daar te worden voorzien, eveneens zo ver mogelijk verwijderd van het kruispunt.
- Ter hoogte van kruispunten worden er geen nieuwe vestigingen van druk bezochte handelszaken of nieuwe gebouwen waarin een sterk verkeersgenererende functie wordt voorzien, aanvaard.
- De toegang dient op minstens 70 meter van het kruispunt te worden voorzien.
- Er is te weinig plaats op het perceel voor draaimanoeuvres zodat deze op een gevaarlijke manier op de gewestweg zullen uitgevoerd worden.
- De zichtbaarheid voor het verkeer wordt gehinderd door een constructie.
- Haaks parkeren achter de rooilijn wordt niet toegestaan. Het is onwenselijk dat bestuurders achterwaarts de gewestweg dienen op te rijden om de parking te verlaten.
De vergunningsaanvraag is onwenselijk om volgende redenen:
De rechtstreekse aansluiting op de Singel dient uit de vergunning geweerd te worden.
Langs de R10 en op de locatie van de vergunningsaanvraag moet het aantal toegangen worden beperkt want
- Er is geen ruimte op het eigen perceel om een vrachtwagen te laten keren. Dit betekent dat een vrachtwagen ofwel achterwaarts in ofwel achterwaarts uit de loskade moet manoeuvreren. Bij elke belevering gebeurt dus telkens een beweging achteruit, over een veelgebruikt dubbelrichting fietspad en een voetpad.
- Een dergelijk achterwaarts manoeuvre zal omwille van plaatsgebrek op de eigen site ook steeds gedeeltelijk moeten plaatsvinden op de gewestweg. Dit hindert de vlotte doorstroming van het verkeer en is absoluut onwenselijk gezien de beperkte restcapaciteit van de gewestweg.
- Dit manoeuvre wordt uitgevoerd gedeeltelijk op de het fietspad langsheen de gewestweg R10 en dit vlak achter de spoorwegbrug richting noord. Het zicht op de aankomende fietsers is sterk beperkt door de wanden van de brug.
- Het Agentschap sluit zich aan bij het standpunt van het CBS en de deputatie. De rechtstreekse ontsluiting is slechts tijdelijk toegelaten en moet afgesloten worden. Deze toegang kan enkel gebruikt worden door hulpdiensten.
De gemeentewegen hebben een toegang verlenende functie waardoor toegangen inherent zijn aan dit type weg conform de inrichtingsprincipes van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen.
Het dienstorder m.b.t. toegangen (MOW/AWV/2012/16) bepaalt dat wanneer een perceel grenst aan een weg van lagere categorie de toegang daar dient te worden voorzien.
Op deze wijze wordt op een veiligere wijze ontsloten met minder hinder voor het vlot verkeer en zonder bijkomende gevaarlijke conflictpunten te creëren ter hoogte van de gewestweg. De ontsluiting van de volledige site moet afgehandeld worden via de Borsbeeksebrug.
Parkings die haaks op de weg worden ingepland en op deze wijze een rechtstreekse toegang hebben tot de gewestweg kunnen niet worden toegestaan. Het is onwenselijk dat bestuurders achterwaarts de gewestweg dienen op te rijden om de parking te verlaten OF het is onwenselijk dat bestuurders op de gewestweg dienen te manoeuvreren om het perceel veilig op of af te rijden.
Het gegeven dat er sprake is van een reeds bestaande toegang, houdt geen ‘recht’ in op een toegang tot de openbare weg op die locatie en onder die modaliteiten. De modaliteiten van de toegang tot de openbare weg zijn precair en kunnen door de wegbeheerder worden gewijzigd met het oog op het algemeen belang. Er kan niet worden betwist dat de bestaande situatie een gevaarlijk situatie creëert.
Gelet op de nieuwe vergunningsaanvraag is het de verplichting van een normaal en zorgvuldig vergunningverlenende overheid en van een zorgvuldig wegbeheerder om dit gevaarlijk conflictpunt te verhelpen.
Het Agentschap Wegen en Verkeer benadrukt dat zij de in de aanvraag voorziene vorm van ontsluiting naar de openbare weg niet zal toestaan.
Hoewel een privaat perceel een recht heeft om toegang te hebben tot de openbare weg, is de uitoefening van dit recht afhankelijk van de noodwendigheden eigen aan het openbaar domein. Het openbaar domein wordt in eerste instantie immers aangelegd met het oog op het algemeen belang. De inrichting van de openbare weg is steeds precair en men kan geen particulier recht op de bestaande of toekomstige inrichting van een openbare weg doen gelden.
Het Agentschap Wegen en Verkeer geeft aan hoe de openbare weg in het algemeen belang moet worden aangelegd, namelijk met een minimum aan ontsluitingen en conflictpunten. De vergunningverlenende overheid kan bij het verlenen van een stedenbouwkundige vergunning niet bepalen hoe de openbare weg zal moeten worden aangelegd. De breedte en de modaliteiten van de ontsluiting van een perceel naar de openbare weg worden bepaald door de wegbeheerder van deze openbare weg en niet door de vergunningverlenende overheid. Anders oordelen zou een bevoegdheidsoverschrijding inhouden.
De in de huidige vergunningsaanvraag voorziene ontsluiting zal dus onuitvoerbaar zijn, bij gebreke aan een akkoord hieromtrent door de wegbeheerder. Elke normaal en zorgvuldige vergunningverlenende overheid zal een project met een dergelijke ontsluiting niet vergunnen. Het getuigt immers van onzorgvuldig en kennelijk onredelijk bestuur om een stedenbouwkundige vergunning af te leveren die niet uitvoerbaar zal zijn bij gebreke aan de mogelijkheid om te ontsluiten naar de openbare weg.
De aanvraag omvat geen informatie over de ingetekende publiciteitsinrichting. Het Agentschap geeft mee dat een lichtgevend, volledig vrij programmeerbaar scherm niet kan toegelaten worden. Het is de bevoegdheid van AWV om te allen tijde het veilig en vlot verkeer op gewest- en autosnelwegen te waarborgen. Een té grote afleiding van de bestuurders moet vermeden worden om het veilig verkeer te waarborgen. Vrij programmeerbare, verlichte publiciteitsmiddelen zoals LED-schermen bezitten bepaalde kenmerken die door een verhoogde mentale belasting en een verhoogde visueel-cognitieve afleiding inwerken op het kijk- en rijgedrag van weggebruikers, waardoor er een merkelijk verhoogd risico op ongevallen bestaat. Het zonder meer vergunnen van dergelijk scherm, komt erop neer dat er een carte-blanche verleend wordt wat betreft de karakteristieken van de weergeven boodschap. Gezien bepaalde karakteristieken de verkeersveiligheid ontoelaatbaar in het gedrang kunnen brengen moet dit vermeden worden.
Dergelijke publiciteitsinrichting brengt de verkeersveiligheid onaanvaardbaar in het gedrang zodat de aanvraag geweigerd moet worden. Er kan enkel een niet verlichting uithangbord toegelaten volgens de afmetingen in het aanvraagdossier.”
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
De aanvraag betreft het regulariseren van de parkeergarage onder gebouwen 2, 3, 4, 5 en 6 en de bestemmingswijziging voor de ruimte voor vrij beroep.
Met betrekking tot de eerste twee onderdelen geeft SW/MOB een advies met volgende opmerking: “Door deze aanvraag wordt de ondergrondse parking (exclusief Syntra en LPA) vergund voor 937 parkeerplaatsen (exclusief 50 parkeerplaatsen Syntra en parking LPA). Het MOBER becijfert dat voor de volledige site (exclusief LPA) volgens de parkeernorm in totaal 766 parkeerplaatsen vereist zijn. De aanvrager wordt gewezen op de afspraken die gemaakt zijn in de samenwerkingsovereenkomst met de stad Antwerpen, met betrekking tot de hoeveelheid in- en uitrijdende wagens per ochtend- of avondspitsuur. Het vergunnen van deze parkeerplaatsen doet geen afbreuk aan deze afspraken.”
De aanvraag betreft ook het regulariseren van de rechtstreekse aansluiting van belevingszone tussen gebouw 9 en 10 op de Singel voor vrachtwagens tussen 21 uur en 6 uur.
Met betrekking tot de aansluiting geeft SW/MOB een advies met volgende voorwaarden: “De toegang mag enkel gebruikt worden voor leveringen aan de handelszaak op het gelijkvloers (in de plannen niveau -1 genoemd) van gebouw 9, voor maximaal 2 leveringen per nacht, tussen 21u en 06u. De manoeuvres dienen begeleid te worden door minstens één, bij voorkeur 2 begeleider(s) ter plaatse. Voor het gebruik van deze toegang dient ook formele goedkeuring bekomen te worden van de wegbeheerder, het Agentschap Wegen en Verkeer.”
Zoals hierboven reeds vermeld bij het onderdeel ‘hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen’ wordt deze toegang negatief geadviseerd door het Agentschap Wegen en Verkeer en wordt de goedkeurig dus niet gegeven. De aansluiting met de Singel wordt bijgevolg uitgesloten uit de vergunning.
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Bouwcode artikel 21 en 24 en verordening toegankelijkheid artikel 18 en 20:
De mezzanine in gebouw 9 beschikt zowel bovenaan als onderaan over onvoldoende vrije hoogte en is onvoldoende toegankelijk. Dit is niet aanvaardbaar. Bijkomend vergroot dit de oppervlakte van de ruimte (zonder dat bijkomende gevelopeningen voorzien worden) en verminderd dit de daglichttoetreding van het achterliggende gedeelte. De mezzanine en alle ruimten lager dan 2,60m worden bijgevolg uitgesloten als verblijfsruimte.
Bouwcode artikel 24:
Indien het gebruikte oppervlakte niet vergroot, kan beoordeeld worden dat de hinder van de beperkte oppervlakte bij een praktijk voor vrij beroep dezelfde grootteorde heeft als bij een commerciële ruimte. Dezelfde afwijking kan dus opnieuw aanvaard worden.
Verordening toegankelijkheid artikel 24 en 25:
Inzake de toegankelijkheid leverde de aanvrager zelf het ongunstig advies van INTER toe. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt is het noodzakelijk dat het gebouw volwaardig toegankelijk voorzien wordt. De argumentatie van de aanvrager dat bepaalde delen niet toegankelijk zijn voor mensen met een beperkte mobiliteit en de argumentatie van de aanvrager dat bepaalde delen niet voor bezoekers toegankelijk zijn, zijn geen reden om deze delen onvoldoende kwalitatief te voorzien. In voorwaarden wordt opgelegd dat het gebouw moet voldoen aan de verordening toegankelijkheid.
Bouwcode artikel 29:
De bovengrondse fietsstalplaatsen die vlot toegankelijk zijn vanuit het openbaar domein worden verwijderd. Er worden echter geen andere vlot toegankelijke fietsstallingen voorzien. Dit wordt uitgesloten uit de vergunning.
Bouwcode artikel 35:
Het voorzien van bijkomend verluchtingsrooster langs de voorgevel heeft een hinderlijke invloed op het uitzicht van de gevel en betreft een hinderlijk aspect voor passanten en gebruikers ter hoogte van de inkom, onderdoorgang en buitentrap. Het plaatsen van uitlaten van gassen in de gevels wordt uitgesloten uit de vergunning.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de gebouwen en ondergrondse parking te voorzien conform de bepalingen van de verordening toegankelijkheid;
3. bij de uitvoering van de vergunning rekening te houden met de aandachtspunten vermeld in het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer;
4. in de parking indoorradio dekking te voorzien conform het advies van de ASTRID-veiligheidscommissie.
Uitsluitingen
5. ruimten lager dan 2,60m als verblijfsruimte te voorzien;
6. het verwijderen van de externe fietsstalplaatsen op eigen terrein;
7. bijkomende uitlaten van gassen in de gevels;
8. bijkomende publiciteit;
9. de rechtstreekse aansluiting voor wagens, vrachtwagens,… (exclusief hulpdiensten) met de Singel.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 7 juni 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 6 juli 2021 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 4 september 2021 |
Verslag GOA | 17 augustus 2021 |
naam GOA | Wim Van Roosendael |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de gebouwen en ondergrondse parking te voorzien conform de bepalingen van de verordening toegankelijkheid;
3. bij de uitvoering van de vergunning rekening te houden met de aandachtspunten vermeld in het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer;
4. in de parking indoorradio dekking te voorzien conform het advies van de ASTRID-veiligheidscommissie.
Uitsluitingen
5. ruimten lager dan 2,60m als verblijfsruimte te voorzien;
6. het verwijderen van de externe fietsstalplaatsen op eigen terrein;
7. bijkomende uitlaten van gassen in de gevels;
8. bijkomende publiciteit;
9. de rechtstreekse aansluiting voor wagens, vrachtwagens,… (exclusief hulpdiensten) met de Singel.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.