Artikel 31 en 32 van het Omgevingsvergunningsdecreet stellen dat als de vergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, de gemeenteraad een beslissing over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.
Adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen | 6 juli 2021 | 29 juli 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Havenbedrijf Antwerpen/ terreinen | 6 juli 2021 | 4 augustus 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 6 juli 2021 | 12 juli 2021 |
stadsontwikkeling/ publieke ruimte | 6 juli 2021 | 7 juli 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Algemene bouwverordening
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening is niet van toepassing op de aanvraag.
Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet
De aanvraag betreft het aanleggen van een fietsstraat langs de Ekersedijk en een fietspad in de zone ten zuiden van de Ekerse Put. De fietsstraat en het fietspad maken een verbinding tussen de Noorderlaan en de wandel- en fietsbrug in het verlengde van de Vierkerkenstraat ter hoogte van de A12. Het projectgebied is omgeven door de Bospolder, de Ekerse Put, het Vormingsstation, de Noorderlaan (N180) en de A12. De aanvraag gaat gepaard met de wijziging van een gemeenteweg en bevat twee rooilijnplannen ‘Rooilijnplannen_12570016_INN_00-5.1’ en ‘Rooilijnplannen_12570016_INN_00-5.2’.
De Ekersedijk betreft een bestaande kasseidreef met een breed profiel van ruim 10,00 m. Aan weerskanten van de dreef bevindt zich een bomenrij. De kasseidreef verbindt de Noorderlaan met een parking aan de Ekerse Put. Het pad ten zuiden van de Ekerse Put betreft een bestaand onverhard kiezelpad (dolomiet). De weg is toegankelijk voor voetgangers en wordt ook gebruikt door fietsers. Het pad situeert zich tussen de Ekerse Put (ten noorden) en de Bospolder (ten zuiden). Het pad is 2,50 m breed. Verder gaat het bestaande kiezelpad onder de oprit van de A12 door een tunnel, om nadien over te gaan in een smalle brug over de A12. Dit maakt echter geen deel meer uit van voorliggend tracé.
Het gedeelte tussen de Noorderlaan en de bestaande parking aan de Ekerse Put wordt aangelegd als fietsstraat met middenstrook in kassei. In de nieuwe toestand zal de verharde zone versmallen tot 2 keer 2,50 m brede fietsstroken in roodbruine asfaltverharding met tussenliggende middenstrook van 1,00 m kassei. Aan weerskanten worden er grazige bermen voorzien. Tussen de spoorweg en de parking wordt er in de zuidelijke berm tevens een ondiepe wadi voorzien. Aan noordelijke zijde wordt een 2,20 m brede parkeerstrook in grindgazon voorzien.
De aansluiting met de parking aan de Ekerse Put wordt gedeeltelijk heraangelegd. Er wordt een 8,00 m brede inrit voorzien met aan weerszijden brede groenstroken.
In het gedeelte ten zuiden van de Ekerse Put zal het huidige kiezelpad vervangen worden door een 4,00 m breed fietspad in roodbruine asfaltverharding. Het vrijliggende fietspad verbreedt hier van 2,80 m in huidige toestand tot 4,00 m in nieuwe toestand.
Er is sprake van een toename van de verharde oppervlakte. De zone ten zuiden van de Ekerse Put, waar zich vandaag het kiezelpad situeert, wordt immers aangelegd met een nieuw fietspad in asfaltverharding, over een breedte van 4,00 meter. Daar staat wel tegenover dat ter hoogte van de Ekersedijk specifieke zones worden onthard en worden aangelegd als groene bermen. Ook ter hoogte van de oprit naar de bestaande parking worden grote delen onthard en groen aangelegd.
Het hemelwater infiltreert op natuurlijke wijze naast de verharde oppervlakte op eigen terrein in de bodem. De fietsstraat en het fietspad worden over het volledige tracé aangelegd in een helling van 2 %, om het regenwater naar de onverharde bermen te laten afwateren zodat het op natuurlijke wijze kan infiltreren. In de zuidelijke berm van de Ekersedijk wordt een bovengrondse infiltratie- en buffervoorziening aangelegd, in de vorm van een zeer ondiepe wadi, die plaatselijk afstromend regenwater kan bufferen en laten infiltreren.
Gezien de nabijheid van kwetsbaar gebied en het feit dat het project grenst aan een VEN-gebied, wordt er geen verlichting voorzien langsheen het nieuwe vrijliggende fietspad. Er wordt wel een verlichtingspaal voorzien ter hoogte van de inrit van de parking en ter hoogte van de aansluiting met de Noorderlaan. De verlichting aan de inrit van de parking wordt voorzien vanuit een veiligheidsstandpunt en zal neerwaarts gericht zijn op de bocht van de inrit. De verstoring naar het omliggende bos blijft hierdoor beperkt. Natuurpunt, die door de hogere overheid om advies werd gevraagd, gaat echter niet akkoord met deze verlichtingspaal. Iedere bijkomende verlichting heeft volgens Natuurpunt, een negatieve impact op de vliegroutes van vleermuizen. Op de Grote en de Kleine Put, de waterpartijen van de Bospolder, de Grote Kreek, De Kuifeend, De Opstalvallei en de wachtboezems van de Verlegde Schijn foerageren meervleermuizen. Tussen deze foerageergebieden liggen vliegroutes. De impact van verlichting op meervleermuizen werd in de verscherpte natuurtoets bij de omgevingsvergunningsaanvraag niet onderzocht. Natuurpunt vraagt om dit lichtpunt te schrappen.
Het college merkt op dat dit advies ingaat tegen eerder gemaakte afspraken met het stadsbestuur en treedt bijgevolg het advies niet bij. De verlichtingspaal staat er momenteel al. In de projectstuurgroep is de aanwezigheid ervan positief geëvalueerd.
De bijkomende verlichting ter hoogte van de aansluiting met de Noorderlaan draagt niet bij tot een sterk verstorende impact gezien het sterk industriële karakter van de omgeving en de lokaal reeds hoge verstoringsgraad.
Natuurpunt verwijst in het advies ook naar de omgevingsvergunningen waarbij de aanleg van poelen voor rugstreeppadden vergund werden. Deze poelen bevinden zich zowel ten noorden als ten zuiden van het fietspad. Om het risico op verkeersslachtoffers onder de padden te beperken en de connectiviteit tussen de poelen te versterken vraagt Natuurpunt om tunnels en bijhorende geleidingswanden te plaatsen.
Het college neemt akte van deze vraag en beveelt Natuurpunt aan om hierover verder in overleg te gaan met de provincie en het district.
Over het hele tracé van de nieuwe fietsstraat en het nieuwe fietspad liggen buurtweg 4 en buurtweg 13. Buurtweg 4 vertrekt in de haven en komt uit in de Ekersedijk. Buurtweg 4 gaat ter hoogte van de parking over in buurtweg 13. Buurtweg 13 eindigt op het kruispunt van Bilderdijkstraat met Kloosterstraat.
Buurtweg 4 is tweedelig. Het noordelijk gedeelte is volgens de Atlas der Buurtwegen 6,00 m breed, het zuidelijk gedeelte 4,60 m. Het betreft een theoretische breedte die niet meer overeen komt met de realiteit.
Buurtweg 13 is tweedelig. Het noordelijk gedeelte is volgens de Atlas der Buurtwegen 6,00 m breed, het zuidelijk gedeelte 8,00 m. Het betreft een theoretische breedte die niet meer overeen komt met de realiteit.
De rooilijnplannen ‘Rooilijnplannen_12570016_INN_00-5.1’ en ‘Rooilijnplannen_12570016_INN_00-5.2’ geven de huidige en de toekomstige situatie weer. Tussen de Noorderlaan en de parking wordt het noordelijk deel van de buurtweg verbreed van 6,00 m naar 12,00 m.
Het rooilijnplan bevat geen berekening van de eventuele waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de wijziging van de gemeenteweg overeenkomstig artikel 28 van het gemeentewegendecreet.
Voorliggende aanvraag betreft de werken in het kader van de Havenverbinding, als onderdeel van de fietsostrade F12 in de haven van Antwerpen tussen de Noorderlaan en Ekeren. Het opzet is een betere fietsontsluiting te bieden voor werknemers tussen de haven en de zone ten oosten van de A12 (Ekeren, Hoevenen, Kapellen en Brasschaat). De functionele fietsroute kadert binnen het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk (F12 tussen Antwerpen en Bergen op Zoom). Het project heeft positieve effecten op de fietsbereikbaarheid.
Op vlak van mobiliteit voorzien de aangevraagde werken een optimalisatie van de bestaande verkeersinfrastructuur waarbij het bestaande wegprofiel wordt aangepast in functie van een functionele fietsroute. De rijweg Ekersedijk behoudt zijn functie, maar wordt heringericht met een gescheiden dubbelrichting fietspad, aangelegd als een fietsstraat. Vederdoor wordt het bestaande kiezelpad, ten zuiden van de Ekerse Put, omgevormd tot een verhard fietspad van 4,00 meter breed. De huidige parking, op het einde van de Ekersedijk, blijft zijn functie behouden.
De aangevraagde werken hebben geen bijkomende verkeersstromen tot gevolg of een wijziging van de verkeerssituatie voor gemotoriseerd verkeer. De verbeterde fietsverbinding kan meer inwoners van Ekeren en verder aanzetten tot het nemen van de fiets voor de woon-werkverplaatsing naar de haven. De aanvraag zorgt voor een aanzienlijke verhoging van het rijcomfort van de fietser. In die zin heeft de aanvraag een positief effect op de modal-shift.
Procedurestap | Datum |
Ontvangst adviesvraag | 17 juni 2021 |
Start openbaar onderzoek | 15 juli 2021 |
Einde openbaar onderzoek | 13 augustus 2021 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | 20 september 2021 |
Uiterste adviesdatum | 6 augustus 2021 |
Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten en het Gemeentewegendecreet van 3 mei 2019 zijn van toepassing.
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
15 juli 2021 | 13 augustus 2021 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Bespreking van de bezwaren met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Er werd een bezwaar ingediend door dezelfde instantie die tijdens deze procedure ook om advies werd gevraagd, m.n. Natuurpunt. Het bezwaar en het advies komen inhoudelijk overeen en het zal daarom verder in de toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet behandeld worden.
Informatievergadering
Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.
Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De gewestelijke omgevingsvergunningscommissie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
Projectnummer: | OMV_2021044974 |
Gegevens van de aanvrager: | PROVOVER Provincie Antwerpen met als adres Koningin Elisabethlei 22 bus B te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: | Noorderlaan ZN te 2030 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 15 sectie A nrs. 0, 16B, 23B, afdeling 16 sectie C nrs. 0, afdeling 17 sectie F nrs. 0, sectie G nrs. 0 en 349A2 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | aanleggen van een fietsstraat langs de Ekersedijk en de zone ten zuiden van de Ekerse Put |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand
Huidige toestand
Gewenste toestand
Inhoud van de aanvraag
De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de ‘aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg’.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan bijgevoegde rooilijnplannen ‘Rooilijnplannen_12570016_INN_00-5.1’ en ‘Rooilijnplannen_12570016_INN_00-5.2’.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de ligging, de breedte en de uitrusting van Ekersedijk en het nieuwe fietspad onder volgende voorwaarden: