Terug
Gepubliceerd op 10/09/2021

2021_CBS_06777 - Omgevingsvergunning hogere overheid. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2021044974. District Ekeren. Ekersedijk ZN - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 27/08/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Verontschuldigd

Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_06777 - Omgevingsvergunning hogere overheid. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2021044974. District Ekeren. Ekersedijk ZN - Goedkeuring 2021_CBS_06777 - Omgevingsvergunning hogere overheid. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2021044974. District Ekeren. Ekersedijk ZN - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 31 en 32 van het Omgevingsvergunningsdecreet stellen dat als de vergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, de gemeenteraad een beslissing over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.

Argumentatie

Adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg 

Externe adviezen

Adviesinstantie
Datum advies gevraagd
Datum advies ontvangen
Advies
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen
6 juli 2021
29 juli 2021
Voorwaardelijk gunstig
Havenbedrijf Antwerpen/ terreinen
6 juli 2021
4 augustus 2021
Voorwaardelijk gunstig

Interne adviezen

Adviesinstantie
Datum advies gevraagd
Datum advies
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen
6 juli 2021
12 juli 2021
stadsontwikkeling/ publieke ruimte
6 juli 2021
7 juli 2021

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg 

Algemene bouwverordening
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening is niet van toepassing op de aanvraag.

Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet 

De aanvraag betreft het aanleggen van een fietsstraat langs de Ekersedijk en een fietspad in de zone ten zuiden van de Ekerse Put. De fietsstraat en het fietspad maken een verbinding tussen de Noorderlaan en de wandel- en fietsbrug in het verlengde van de Vierkerkenstraat ter hoogte van de A12. Het projectgebied is omgeven door de Bospolder, de Ekerse Put, het Vormingsstation, de Noorderlaan (N180) en de A12. De aanvraag gaat gepaard met de wijziging van een gemeenteweg en bevat twee rooilijnplannen ‘Rooilijnplannen_12570016_INN_00-5.1’ en ‘Rooilijnplannen_12570016_INN_00-5.2’. 

De Ekersedijk betreft een bestaande kasseidreef met een breed profiel van ruim 10,00 m. Aan weerskanten van de dreef bevindt zich een bomenrij. De kasseidreef verbindt de Noorderlaan met een parking aan de Ekerse Put. Het pad ten zuiden van de Ekerse Put betreft een bestaand onverhard kiezelpad (dolomiet). De weg is toegankelijk voor voetgangers en wordt ook gebruikt door fietsers. Het pad situeert zich tussen de Ekerse Put (ten noorden) en de Bospolder (ten zuiden). Het pad is 2,50 m breed. Verder gaat het bestaande kiezelpad onder de oprit van de A12 door een tunnel, om nadien over te gaan in een smalle brug over de A12. Dit maakt echter geen deel meer uit van voorliggend tracé. 

Het gedeelte tussen de Noorderlaan en de bestaande parking aan de Ekerse Put wordt aangelegd als fietsstraat met middenstrook in kassei. In de nieuwe toestand zal de verharde zone versmallen tot 2 keer 2,50 m brede fietsstroken in roodbruine asfaltverharding met tussenliggende middenstrook van 1,00 m kassei. Aan weerskanten worden er grazige bermen voorzien. Tussen de spoorweg en de parking wordt er in de zuidelijke berm tevens een ondiepe wadi voorzien. Aan noordelijke zijde wordt een 2,20 m brede parkeerstrook in grindgazon voorzien. 

De aansluiting met de parking aan de Ekerse Put wordt gedeeltelijk heraangelegd. Er wordt een 8,00 m brede inrit voorzien met aan weerszijden brede groenstroken. 

In het gedeelte ten zuiden van de Ekerse Put zal het huidige kiezelpad vervangen worden door een 4,00 m breed fietspad in roodbruine asfaltverharding. Het vrijliggende fietspad verbreedt hier van 2,80 m in huidige toestand tot 4,00 m in nieuwe toestand. 

Er is sprake van een toename van de verharde oppervlakte. De zone ten zuiden van de Ekerse Put, waar zich vandaag het kiezelpad situeert, wordt immers aangelegd met een nieuw fietspad in asfaltverharding, over een breedte van 4,00 meter. Daar staat wel tegenover dat ter hoogte van de Ekersedijk specifieke zones worden onthard en worden aangelegd als groene bermen. Ook ter hoogte van de oprit naar de bestaande parking worden grote delen onthard en groen aangelegd. 

Het hemelwater infiltreert op natuurlijke wijze naast de verharde oppervlakte op eigen terrein in de bodem. De fietsstraat en het fietspad worden over het volledige tracé aangelegd in een helling van 2 %, om het regenwater naar de onverharde bermen te laten afwateren zodat het op natuurlijke wijze kan infiltreren. In de zuidelijke berm van de Ekersedijk wordt een bovengrondse infiltratie- en buffervoorziening aangelegd, in de vorm van een zeer ondiepe wadi, die plaatselijk afstromend regenwater kan bufferen en laten infiltreren. 

Gezien de nabijheid van kwetsbaar gebied en het feit dat het project grenst aan een VEN-gebied, wordt er geen verlichting voorzien langsheen het nieuwe vrijliggende fietspad. Er wordt wel een verlichtingspaal voorzien ter hoogte van de inrit van de parking en ter hoogte van de aansluiting met de Noorderlaan. De verlichting aan de inrit van de parking wordt voorzien vanuit een veiligheidsstandpunt en zal neerwaarts gericht zijn op de bocht van de inrit. De verstoring naar het omliggende bos blijft hierdoor beperkt. Natuurpunt, die door de hogere overheid om advies werd gevraagd, gaat echter niet akkoord met deze verlichtingspaal. Iedere bijkomende verlichting heeft volgens Natuurpunt, een negatieve impact op de vliegroutes van vleermuizen. Op de Grote en de Kleine Put, de waterpartijen van de Bospolder, de Grote Kreek, De Kuifeend, De Opstalvallei en de wachtboezems van de Verlegde Schijn foerageren meervleermuizen. Tussen deze foerageergebieden liggen vliegroutes. De impact van verlichting op meervleermuizen werd in de verscherpte natuurtoets bij de omgevingsvergunningsaanvraag niet onderzocht. Natuurpunt vraagt om dit lichtpunt te schrappen.
Het college merkt op dat dit advies ingaat tegen eerder gemaakte afspraken met het stadsbestuur en treedt bijgevolg het advies niet bij. De verlichtingspaal staat er momenteel al. In de projectstuurgroep is de aanwezigheid ervan positief geëvalueerd. 
De bijkomende verlichting ter hoogte van de aansluiting met de Noorderlaan draagt niet bij tot een sterk verstorende impact gezien het sterk industriële karakter van de omgeving en de lokaal reeds hoge verstoringsgraad. 

Natuurpunt verwijst in het advies ook naar de omgevingsvergunningen waarbij de aanleg van poelen voor rugstreeppadden vergund werden. Deze poelen bevinden zich zowel ten noorden als ten zuiden van het fietspad. Om het risico op verkeersslachtoffers onder de padden te beperken en de connectiviteit tussen de poelen te versterken vraagt Natuurpunt om tunnels en bijhorende geleidingswanden te plaatsen. 
Het college neemt akte van deze vraag en beveelt Natuurpunt aan om hierover verder in overleg te gaan met de provincie en het district. 

Over het hele tracé van de nieuwe fietsstraat en het nieuwe fietspad liggen buurtweg 4 en buurtweg 13. Buurtweg 4 vertrekt in de haven en komt uit in de Ekersedijk. Buurtweg 4 gaat ter hoogte van de parking over in buurtweg 13. Buurtweg 13 eindigt op het kruispunt van Bilderdijkstraat met Kloosterstraat. 

Buurtweg 4 is tweedelig. Het noordelijk gedeelte is volgens de Atlas der Buurtwegen 6,00 m breed, het zuidelijk gedeelte 4,60 m. Het betreft een theoretische breedte die niet meer overeen komt met de realiteit. 

Buurtweg 13 is tweedelig. Het noordelijk gedeelte is volgens de Atlas der Buurtwegen 6,00 m breed, het zuidelijk gedeelte 8,00 m. Het betreft een theoretische breedte die niet meer overeen komt met de realiteit. 

De rooilijnplannen ‘Rooilijnplannen_12570016_INN_00-5.1’ en ‘Rooilijnplannen_12570016_INN_00-5.2’ geven de huidige en de toekomstige situatie weer. Tussen de Noorderlaan en de parking wordt het noordelijk deel van de buurtweg verbreed van 6,00 m naar 12,00 m. 

Het rooilijnplan bevat geen berekening van de eventuele waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de wijziging van de gemeenteweg overeenkomstig artikel 28 van het gemeentewegendecreet. 

Voorliggende aanvraag betreft de werken in het kader van de Havenverbinding, als onderdeel van de fietsostrade F12 in de haven van Antwerpen tussen de Noorderlaan en Ekeren. Het opzet is een betere fietsontsluiting te bieden voor werknemers tussen de haven en de zone ten oosten van de A12 (Ekeren, Hoevenen, Kapellen en Brasschaat). De functionele fietsroute kadert binnen het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk (F12 tussen Antwerpen en Bergen op Zoom). Het project heeft positieve effecten op de fietsbereikbaarheid. 

Op vlak van mobiliteit voorzien de aangevraagde werken een optimalisatie van de bestaande verkeersinfrastructuur waarbij het bestaande wegprofiel wordt aangepast in functie van een functionele fietsroute. De rijweg Ekersedijk behoudt zijn functie, maar wordt heringericht met een gescheiden dubbelrichting fietspad, aangelegd als een fietsstraat. Vederdoor wordt het bestaande kiezelpad, ten zuiden van de Ekerse Put, omgevormd tot een verhard fietspad van 4,00 meter breed. De huidige parking, op het einde van de Ekersedijk, blijft zijn functie behouden. 

De aangevraagde werken hebben geen bijkomende verkeersstromen tot gevolg of een wijziging van de verkeerssituatie voor gemotoriseerd verkeer. De verbeterde fietsverbinding kan meer inwoners van Ekeren en verder aanzetten tot het nemen van de fiets voor de woon-werkverplaatsing naar de haven. De aanvraag zorgt voor een aanzienlijke verhoging van het rijcomfort van de fietser. In die zin heeft de aanvraag een positief effect op de modal-shift.

Fasering

Procedurestap
Datum
Ontvangst adviesvraag
17 juni 2021
Start openbaar onderzoek
15 juli 2021
Einde openbaar onderzoek
13 augustus 2021
Gemeenteraad voor wegenwerken
20 september 2021
Uiterste adviesdatum
6 augustus 2021

Juridische grond

Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten en het Gemeentewegendecreet van 3 mei 2019 zijn van toepassing.

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

Startdatum
Einddatum
Schriftelijke bezwaarschriften
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften
Petitielijsten
Digitale bezwaarschriften
15 juli 2021
13 augustus 2021
0001

Bespreking van de bezwaren met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg

Er werd een bezwaar ingediend door dezelfde instantie die tijdens deze procedure ook om advies werd gevraagd, m.n. Natuurpunt. Het bezwaar en het advies komen inhoudelijk overeen en het zal daarom verder in de toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet behandeld worden.

Informatievergadering

Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.

Aanleiding en context

Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De gewestelijke omgevingsvergunningscommissie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

  • een openbaar onderzoek te houden;
  • advies uit te brengen;
  • het dossier aan de gemeenteraad voor te leggen voor beslissing over de zaak van de wegen.
Projectnummer:OMV_2021044974
Gegevens van de aanvrager:PROVOVER Provincie Antwerpen met als adres Koningin Elisabethlei 22 bus B te 2018 Antwerpen
Ligging van het project:Noorderlaan ZN te 2030 Antwerpen
Kadastrale gegevens:afdeling 15 sectie A nrs. 0, 16B, 23B, afdeling 16 sectie C nrs. 0, afdeling 17 sectie F nrs. 0, sectie G nrs. 0 en 349A2
Vergunningsplichten:Stedenbouwkundige handelingen
Voorwerp van de aanvraag:aanleggen van een fietsstraat langs de Ekersedijk en de zone ten zuiden van de Ekerse Put

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen 

Relevante voorgeschiedenis

  • geen relevante voorgeschiedenis teruggevonden. 

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

  • geen vergunde toestand teruggevonden. 

Huidige toestand

  • doodlopende dubbelrichtingsstraat voor autoverkeer in kasseien;
  • pad voor voetgangers en fietsers in dolomiet. 

Gewenste toestand

  • fietsstraat (dubbelrichting) en fietspad;
  • materialisatie:
    • fietsstraat en fietspad in roodbruine asfaltverharding;
    • middenstrook met een breedte van 1,00 m in kasseien;
    • aan weerszijde van de fietsstraat wordt een grazige berm voorzien;
  • aanliggende parkeerberm met een breedte van 2,20 m in grindgazon aan de noordelijke zijde van de fietsstraat ter hoogte van de Ekersedijk;
  • ondiepe wadi grenzend aan de fietsstraat in de zone tussen de spoorweg en de parking.

Inhoud van de aanvraag

  • opbreken van de bestaande verharding;
  • aanleggen van een fietsstraat tussen de Noorderlaan en de bestaande parking aan de Ekerse Put;
  • aanleggen van een fietspad tussen de bestaande parking aan de Ekerse Put en de wandel- en fietsbrug in het verlengde van de Vierkerkenstraat ter hoogte van de A12;
  • voorzien van een parkeerstrook aan de noordelijke zijde van de fietsstraat;
  • reorganiseren van de parking en het heraanleggen van de aansluiting aan de Ekerse Put;
  • voorzien van een verlichtingspaal ter hoogte van de inrit van de parking en ter hoogte van de aansluiting met de Noorderlaan.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de ‘aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg’.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan bijgevoegde rooilijnplannen ‘Rooilijnplannen_12570016_INN_00-5.1’ en ‘Rooilijnplannen_12570016_INN_00-5.2’.

Artikel 3

De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de ligging, de breedte en de uitrusting van Ekersedijk en het nieuwe fietspad onder volgende voorwaarden:

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. de voorwaarden in het bijgevoegde advies van het Havenbedrijf Antwerpen zijn strikt na te leven.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • Rooilijnplannen_12570016_INN_00-5.1.pdf
  • Rooilijnplannen_12570016_INN_00-5.2.pdf
  • BA_12570016_I_N_1_ROOD.pdf
  • BA_12570016_O.pdf
  • BA_12570016_L.pdf
  • BA_12570016_I_B_1.pdf
  • BA_12570016_I_B_2.pdf
  • BA_12570016_I_B_3.pdf
  • BA_12570016_I_N_2.pdf
  • BA_12570016_I_N_3.pdf
  • BA_12570016-VERHARDING_P_B_1.pdf
  • BA_12570016-VERHARDING_P_B_2.pdf
  • BA_12570016-VERHARDING_P_B_3.pdf
  • BA_12570016-VERHARDING_P_N_1.pdf
  • BA_12570016-VERHARDING_P_N_2.pdf
  • BA_12570016-VERHARDING_P_N_3.pdf
  • BA_12570016-VERHARDING_PRT_N_1_A.pdf
  • BA_12570016-VERHARDING_PRT_N_1_B.pdf
  • BA_12570016-VERHARDING_PRT_N_1_D.pdf
  • BA_12570016-VERHARDING_PRT_N_1_E.pdf
  • BA_12570016-VERHARDING_PRT_N_2_C.pdf
  • advies_brandweer_OMV_2021044974.pdf
  • advies_Havenbedrijf_OMV_2021044974.pdf
  • Kostenraming.pdf
  • Onderhoudsraming.pdf