Terug
Gepubliceerd op 31/08/2021

2021_CBS_06768 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2021029821. Krijgsbaan 1 - 1A. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 27/08/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, ; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Verontschuldigd

Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_06768 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2021029821. Krijgsbaan 1 - 1A. District Deurne - Goedkeuring 2021_CBS_06768 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2021029821. Krijgsbaan 1 - 1A. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

  1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
  2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Aanleiding en context

Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

Op 4 juni 2021 verleende het college een voorwaardelijk gunstig advies. De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om opnieuw, in kader van een administratieve lus, advies uit te brengen. De administratieve lus werd door de provincie op 30 juli 2021 opgestart met verzoek aan de exploitant tot het indienen van een nieuwe projectinhoudversie. Het wijzigingsverzoek werd op 9 augustus 2021 aanvaard.

 

Projectnummer:

OMV_2021029821

Gegevens van de aanvrager:

NV MAKRO CASH & CARRY BELGIUM met als contactadres Nijverheidsstraat 70 te 2160 Wommelgem

Gegevens van de exploitant:

NV MAKRO CASH & CARRY BELGIUM (0406952018) met als contactadres Nijverheidsstraat 70 te 2160 Wommelgem en

NV OILINMOTION (0864564463) met als adres Wiedauwkaai 75 te 9000 Gent

Ligging van het project:

Krijgsbaan 1 - 1A te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

sectie B nrs. 49G2, 52M2, afdeling 31 135/2 B, 136C, 136D, 140F, 142E, 145/2 , 146E en 146D

Inrichtingsnummer:

20190212-0061 (Makro & Oilinmotion), 20200915-0032 (Makro NV (Deurne)) en 20200915-0033 (Oilinmotion NV (Deurne))

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

Groothandel met tankstation: hernieuwing na verandering

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Voorgeschiedenis

Zie bijgevoegd collegebesluit van 4 juni 2021.

 

Inhoud van de aanvraag

Zie bijgevoegd collegebesluit van 4 juni 2021.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

Zie bijgevoegd collegebesluit van 4 juni 2021.

 

Inhoud van de aanvraag

Zie bijgevoegd collegebesluit van 4 juni 2021.

 

Aangevraagde rubrieken

Zie bijgevoegd collegebesluit van 4 juni 2021.

Aangevraagde bijstelling bijzondere milieuvoorwaarden in afwijking van algemene of sectorale voorwaarden

1.

Bij te stellen voorwaarde:

Er wordt een afwijking gevraagd voor artikel 4.2.5.1.1.§1 van Vlarem II voor het plaatsen van een meetgoot.

 

Voorgesteld alternatief/aanvulling:

Het artikel laat de mogelijkheid voor een afwijking op het plaatsen van een meetgoot. Deze afwijking wordt ook aangevraagd, omdat: 

-     Het bedrijfsafvalwater gescheiden afgevoerd wordt na een controleput; 

-     Het debiet is berekend via de hoeveelheid opgevangen hemelwater. Daarom wordt gesteld dat het debiet niet significant zal afwijken van het aangevraagde debiet.

 

Argumentatie

Adviezen

Naar aanleiding van het wijzigingsverzoek werden geen interne en externe adviezen gevraagd.


Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Regiostelplaats Antwerpen-Oost, goedgekeurd op 23 november 2007. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 2. gebied voor wegeninfrastructuur.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Bestaand regionaal bedrijf Makro, goedgekeurd op 30 maart 2007. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel 5 woongebied, artikel 4 gebied voor gemengde stedelijke activiteiten en artikel 1 bedrijventerrein voor bestaand regionaal bedrijf.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Ruggeveld-Silsburg, goedgekeurd op 26 maart 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone voor publiek domein-art. 10.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor grootwinkelbedrijven. Gebieden hoofdzakelijk bestemd voor de vestiging van grootwinkelbedrijven. In deze gebieden kunnen tevens een of meer kleine of middelgrote ondernemingen worden gevestigd.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een groengebied. De groengebieden zijn bestemd voor het behoud, de bescherming en het herstel van het natuurlijk milieu. In de groengebieden geldt een principieel bouwverbod. In principe worden enkel de werken toegelaten die gericht zijn op of verenigbaar zijn met het behoud, de bescherming en het herstel van het natuurlijk milieu.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Zie bijgevoegd collegebesluit van 4 juni 2021.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

Er wordt zeer weinig informatie teruggevonden over de maatregelen die genomen worden om te kunnen voldoen aan de algemene en sectorale milieuvoorwaarden. Door middel van een nieuwe projectinhoudversie (PIV) werden ondertussen wel onderhoudsattesten van de “boiler links” en de “boiler rechts” toegevoegd. Deze attesten dateren van 2019. De geldigheidsdatum wordt niet vermeld. De grootste uitbreiding binnen deze aanvraag betreft de koelinstallaties. Eveneens door middel van de PIV wordt een verslag van lekdichtheidscontroles toegevoegd. Twee installaties voldoen niet aan de vereisten. Er worden geen geluidsemissies meegegeven.

 

Ook voor het tankstation op naam van OILINMOTION wordt er zeer weinig informatie teruggevonden over de maatregelen die genomen worden om te kunnen voldoen aan de algemene en sectorale milieuvoorwaarden. Keuringsattesten van de tanks werden wel aangeleverd tijdens de lopende procedure. Alle tanks kregen een groene dop. Dit was voor stad Antwerpen toch wel een noodzakelijke voorwaarde om voor het tankstation een omgevingsvergunning van onbepaalde duur te kunnen afleveren. Een analyse van het bedrijfsafvalwater is niet aanwezig.

 

Door middel van een PIV werd bijkomende informatie aangeleverd over het afkoppelen en het bufferen van hemelwater. “Zo heeft Makro ondertussen beslist geen buffering op eigen terrein aan te leggen voor de bestaande verharde oppervlakte en te participeren in het Aquafin-project voor de aanleg van het bufferbekken op de Fortvlakte. De hoofdreden hiervoor is de aanwezigheid van de voorziene zone voor een infrastructuurbundel conform het gewestelijk RUP Regionaal bedrijf in combinatie met het eigendomsstatuut van deze ingeplande zone. Daardoor wordt de mogelijke oppervlakte om buffering op eigen terrein te realiseren, sterk geminimaliseerd. De besprekingen met Aquafin zullen dan ook verder gezet worden om dit te realiseren en om de meest gunstige afkoppeling van het hemelwater te bekomen.”

 

Via rioleringsonderzoek kwamen reeds drie knelpunten naar boven van huishoudelijk afvalwater dat in grote hemelwaterstromen terechtkomt. Het betreft:

  • de linkerhoek achteraan het hoofdgebouw (zone 1);
  • het verhard terrein achteraan het hoofdgebouw (zone 2);
  • de voorgevel van het hoofdgebouw ter hoogte van de parking aan de rechterhoek van het gebouw (zone 3).

 

Voor de knelpunten van zone 1 en zone 2 kan de afkoppeling gerealiseerd worden mits enkele technische ingrepen op het terrein en in het gebouw. Hierdoor zal een groot deel van het terrein afgekoppeld kunnen worden naar de August Van De Wielelei. Voor knelpunt 3 dient een studie verder te onderzoeken of het huishoudelijk afvalwater kan afgekoppeld worden, hoe dat moet gebeuren en op welke interne riolering het afgekoppelde hemelwater kan aangesloten worden. Om deze voorstellen verder uit te werken, de andere zones op het terrein te onderzoeken en de volledige interne riolering van het terrein te doorlopen, is dan ook nog heel wat onderzoek en studiewerk noodzakelijk.

 

Makro voorziet volgende planning: 

  • september-oktober-november 2021: 
    voorbereiding en opmaak studie knelpunten
    budgettering afkoppelingswerken
  • december 2021:
    overleg Aquafin resultaten
  • januari-februari-maart 2022:
    goedkeuring budgettering
    uitvoering werken afkoppeling

 

Makro vraagt dus een periode van circa zes maanden om, in overleg met Aquafin, de afkoppeling van het hemelwater te realiseren. Op basis van deze bijkomende informatie wordt de tweede voorgestelde bijzondere voorwaarde (zie bijlage) geschrapt. De eerste voorgestelde bijzondere voorwaarde (zie bijlage) blijft behouden aangezien deze studie niet alleen noodzakelijk is voor het afleveren van een omgevingsvergunning van onbepaalde duur maar evenzeer een noodzakelijke basis zal zijn om het afkoppelingstraject tot een goed einde te brengen.

De vergunningverlenende overheid heeft het advies ingewonnen van de brandweer/risicobeheer/preventie. Ook het college hecht belang aan dit advies. Bij de opmaak van dit verslag heeft de brandweer nog geen advies uitgebracht.

 

Advies van het college

Vanuit milieutechnisch oogpunt wordt voorgesteld de gevraagde actualisatie van de vergunning gunstig te adviseren, de voorgestelde lozingsnormen kunnen worden toegestaan.

Geadviseerde rubrieken 

Zie bijgevoegd collegebesluit van 4 juni 2021. 


Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden

 

1.

Makro Cash & Carry en Oilinmotion beslissen uiterlijk één jaar na vergunningverlening of ze mee instappen in het Aquafinproject voor de afkoppeling en buffering van het hemelwater of dat ze het hemelwater opvangen en bufferen op eigen terrein. Deze beslissing wordt uiterlijk één jaar na vergunningverlening overgemaakt aan de stad Antwerpen (omgevingsvergunning@antwerpen.be) met vermelding van het dossiernummer.

2.

Het advies college is gunstig voor zover het advies brandweer gunstig is met uitvoerbare voorwaarden.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

30 juli 2021

Start openbaar onderzoek

25 april 2021

Einde openbaar onderzoek

24 mei 2021

Beslissing toepassing administratieve lus

30 juli 2021

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste adviesdatum

29 augustus 2021

 

Administratieve lus

Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):

Het indienen van een nieuwe projectinhoudversie door de exploitant.

Onderzoek

Naar aanleiding van het wijzigingsverzoek werd geen tweede openbaar onderzoek georganiseerd.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag onder volgende voorwaarden:

  1. Makro Cash & Carry en Oilinmotion leveren een studie aan waarin alle afvalwaterstromen én alle hemelwaterstromen geanalyseerd worden evenals het traject dat deze doorlopen vanaf de bron tot de lozing in de gemengde riolering. Van elke stroom wordt het correcte en volledige debiet weergegeven. Deze informatie dient uiterlijk zes maanden na vergunningverlening bezorgd aan de stad Antwerpen (omgevingsvergunning@antwerpen.be) met vermelding van het dossiernummer.
  2. Het advies college is gunstig voor zover het advies brandweer gunstig is met uitvoerbare voorwaarden.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

DienstTaak
SW/Vergunningenhet advies college te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.