Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021066495 |
Gegevens van de aanvrager: | Comm.VA HENS met als adres Boechoutsesteenweg 148 bus 2 te 2540 Hove |
Ligging van het project: | Blancefloerlaan 22 te 2050 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 13 sectie N nrs. 0, 915V17, 915W17 en 915X17 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | slopen van een half ondergrondse garage en een gelijkvloerse uitbouw en bouwen van een meergezinswoning van 10 appartementen met ondergrondse parkeergarage en fietsenberging |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 9/7/2021: vergunning (20215) voor het verkavelen van een terrein in 1 lot voor een meergezinswoning;
- 09/10/2020: voorwaardelijke vergunning (20202029) voor het slopen van een half ondergrondse garage en een gelijkvloerse uitbouw en bouwen van een meergezinswoning van 10 appartementen met ondergrondse parkeergarage en fietsenberging.
Deze vergunning kon niet worden uitgevoerd omwille van het ontbreken van een verkavelingsvergunning voor de afsplitsing van het perceel waarop de meergezinswoning zou worden opgericht (Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, artikel 4.2.15);
- 14/02/2020: vergunning (20193267) voor het wijzigen van een appartement met handelsfunctie naar de exploitatie van een funerarium;
- 23/08/2019: weigering (20191193) voor het wijzigen van een appartement met handelsfunctie naar en exploiteren van een funerarium;
- 30/04/2014: weigering (3582#3609) voor het slopen van een garage en een berging, oprichten van een fietsenberging, een hoogspanningscabine en heraanleg parkeerruimte;
- 21/10/1966: vergunning (18#49344) voor het vervangen van de bestaande gevelbekleding.
Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand
- bouwblok van meergezinswoningen op linkse gedeelte van perceel;
- 4 bouwlagen met plat dak en een 5de bouwlaag op de hoek van de Waterhoenlaan en de Blancefloerlaan;
- half ondergrondse garage;
- toegangsweg over het rechter gedeelte van het perceel naar achterliggend binnengebied in functie van het funerarium op het gelijkvloers op de hoek van de Waterhoenlaan en de Bancefloerlaan.
Huidige toestand
- idem aan vergunde toestand.
Gewenste toestand
- nieuwbouw meergezinswoning met 10 appartementen op rechter gedeelte van gesplitst perceel;
- 5 bouwlagen met plat dak;
- voorgevel afgewerkt met blauw/grijze tegels of gevelmetselwerk voor het gelijkvloers, zandkleurige gevelsteen voor de verdiepingen, witte gevelplaat in aluminium bij gelijkvloers raam, betonnen spekbanden boven de ramen, witte borstwering in staal op de 1ste, 2de en 3de verdieping en een glazen borstwering op de 4de verdieping, witte sectionaalpoort en wit buitenschrijnwerk in aluminium;
- fietsenberging in de achtertuin op perceel palend aan het perceel met het nieuwe meergezinsgebouw.
Inhoud van de aanvraag
- slopen van de half ondergrondse parkeergarage;
- slopen van de gelijkvloerse uitbouw van de commerciële ruimte van het linker appartementsgebouw;
- slopen van de gebogen delen van de balkons van het linker aangelegen appartementsgebouw;
- bouwen van een meergezinswoning met 10 appartementen met ondergrondse parkeergarage;
- verplaatsen van een distributiecabine op het gelijkvloers van de nieuwbouw;
- bouwen van een fietsenstalling in de achtertuin.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
AQUAFIN NV | 26 mei 2021 | 3 juni 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen | 26 mei 2021 | 2 juni 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator/ Fluvius | 26 mei 2021 | 4 juni 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Lokale Politie/ Verkeerspolitie | 26 mei 2021 | 8 juni 2021 | Geen bezwaar |
PROXIMUS/ Proximus | 26 mei 2021 | 21 juni 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 26 mei 2021 | 27 mei 2021 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 26 mei 2021 | 31 mei 2021 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ milieuvergunningen) | 26 mei 2021 | 7 juni 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt in de verkaveling OVV/S7/, goedgekeurd op 9 juli 2021, meer bepaald in lot(en) 1.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
de tweeslaapkamerappartementen 1.1, 2.1 en 3.1 hebben een terras van circa 5,60 m², terwijl dit minstens 6 m² moet zijn;
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
- Artikel 28 Minimale oppervlakte buitenruimte: de tweeslaapkamerappartementen 1.1, 2.1 en 3.1 hebben een terras van circa 5,80m², terwijl dit minstens 6m² zou moeten zijn. De terrassen volgen de ritmiek van de terrassen van het bestaande gebouw waardoor het nieuwe deel van de meergezinswoning in harmonie blijft met het bestaande deel. Bovendien is een ruime gemeenschappelijke tuin aanwezig. Met toepassing van artikel 3 van de bouwcode kan een afwijking worden toegestaan;
- Artikel 38 Groendaken: de grondlaag op het dak van de ondergrondse parkeergarage heeft een dikte van ca. 30 centimeter terwijl dit minstens 1 meter moet zijn. Het uitdiepen van de parkeergarage is niet mogelijk. Dit zou immers een langere helling impliceren, waarvoor geen ruimte is. Het volledig ophogen van het maaiveldniveau is eveneens niet mogelijk, gezien de bestaande toegangsweg naar het funerarium in het aanpalende gebouw.
Anderzijds wordt het maaiveldniveau aan de linker perceelsgrens, boven de inrit van de ondergrondse garage, plaatselijk verhoogd. Indien de privatieve tuinen worden verhoogd tot eenzelfde niveau neemt het grondpakket ter hoogte van de private tuinen aanzienlijk toe, waardoor ook grotere planten in de tuin voorzien kunnen worden. Een plaatselijke opdikking van het grondpakket wordt dan ook opgelegd als voorwaarde van de vergunning.
Voor het overige dakoppervlak van de parking kan met toepassing van artikel 3 van de bouwcode een afwijking worden toegestaan.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat de bouw van een appartementsgebouw grenzend aan een bestaand appartementsgebouw. De aanvraag is gelegen in woongebied en is functioneel verenigbaar met de omgeving.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag betreft een uitbreiding van het aanpalende appartementsgebouw. De bestaande half ondergrondse garage in de tuin, de gebogen delen van de balkons en de gelijkvloerse uitbouw met commerciële ruimte van dit bestaande appartementsgebouw dienen in functie van de uitbreiding afgebroken te worden. Voorliggend project vormt een beëindiging van het bestaande gebouw waarbij de volumetrie van de bestaande hoekuitwerking op de hoek Blancefloerlaan-Waterhoenlaan op een eigentijdse manier wordt overgenomen. Net zoals de 5de bouwlaag op de hoek van de Blancefloerlaan-Waterhoenlaan, springt de 5de bouwlaag van de aanvraag terug ten opzichte van de voorgevellijn.
De bouwdiepte van het project uit de aanvraag is 2,71 meter dieper dan het bestaande appartementsgebouw. Dit wordt gunstig beoordeeld aangezien dit de beëindiging van het gebouw accentueert. Er blijft bovendien een voldoende diepe tuinzone over. De schaal van het gebouw is in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.
Visueel-vormelijke elementen
Om in harmonie te blijven met de kenmerken van de omgeving worden de architecturale kenmerken van het linkeraanpalende gebouw overgenomen en afgestemd op de gevelcompositie. Zo wordt de plint op gelijke hoogte doorgetrokken en worden de bovenliggende verdiepingen uitgevoerd in een gevelsteen met een zelfde kleur als het aangrenzende gebouw (zandkleurig). Ook de vloerpassen en gevelopeningen komen overeen en onder en boven de ramen wordt er een horizontale spekband voorzien. Deze detailleringen worden erg gewaardeerd.
De voorwaarden uit de eerder verleende vergunning werden verwerkt in voorliggende aanvraag. De blauwe plint van het bestaande gebouw, die erg kenmerkend is voor de omgeving, wordt doorgetrokken in het meergezinsgebouw uit de aanvraag. De spekbanden onder de ramen worden uitgevoerd in beton, het buitenschrijnwerk, de borstweringen en de dakrand worden uitgevoerd in een witte kleur. De afscherming van de terrassen van de bestaande appartementen en de nieuwe appartementen wordt voorzien in metselwerk. De doorvertaling van de voorwaarden uit de vorige vergunning in de nieuwe aanvraag wordt geapprecieerd. De aanvraag is visueel-vormelijk inpasbaar in de omgeving.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De appartementen zijn kwaliteitsvol en variëren in oppervlakte en aanbod. Mits rekening houdend met de gestelde voorwaarden voldoen ze aan de actuele eisen inzake gebruiksgenot en wooncomfort.
De bestaande ramen in de zijgevel op de verdiepingen van het linker aanpalende gebouw worden dicht gemetst ten behoeve van het aanbouwen van de nieuwbouw. De kwaliteit van de bestaande appartementen wordt niet gehinderd gezien het hier doorzonappartementen betreft.
De bestaande distributiecabine die zich momenteel in de halve ondergrondse garage bevindt, wordt naar de nieuwbouw verplaatst (op het gelijkvloers aan de rechterkant). De voorwaarden uit het advies van Fluvius dienen hierbij strikt nageleefd te worden en moeten integraal gekoppeld worden aan de vergunning.
De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst milieuvergunningen. Zij geven gunstig advies maar maken volgende opmerking:
“Uit de aanvraag blijkt duidelijk dat een bemaling noodzakelijk is voor de realisatie van de ondergrondse parking. Dergelijke werken zijn vergunningsplichtig of meldingsplichtig krachtens de Vlarem-indelingslijst. De bouwheer of aannemer zal dus voorafgaand aan de aanvang van de werken een vergunningsaanvraag moeten indienen. Om de aanvraag grondig te kunnen beoordelen zal een bemalingsstudie deel moeten uitmaken van het ingediende dossier.”
De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan Proximus. Zij geven voorwaardelijk gunstig advies:
- “een finale netwerkanalyse zal gebeuren na ontvangst van het vergunde plan;
- uitbreiding van de telecominfrastructuur van Proximus is ten laste van de aanvrager;
- van zodra vergund en minimaal 6 maanden voor oplevering dient de aanvrager zijn project kenbaar te maken bij Proximus door het downloadbaar formulier (zie onderstaande URL) ingevuld te versturen naar werf.a2@proximus.com. https://www.proximus.be/dam/jcr:ffc363f8-2d58-4d85-9df7-fbda9694f859/cdn/sites/iportal/documents/pdfs/res/PXM-10916-PACK-Aanvraag-vooraanleg~2019-01-25-15-33-13~cache.pdf ;
- de Proximus infrastructuur dient proactief voorzien te worden in het project. De technische documentatie hiervoor wordt ter beschikking gesteld na ontvangst van het vergunde plan;
- Proximus wenst betrokken te worden bij alle coördinatievergaderingen via werfcoordinatie@proximus.com
- Na de werken kunnen de bewoners eenvoudig aansluiten op de nutsvoorzieningen voor telefonie, internet- en televisiediensten. Hiervoor kan de aanvrager terecht bij onze klantendienst op het gratis nummer 0800 22 800. Meer informatie op www.proximus.be/bouwen“
Het advies wordt bijgetreden en de gestelde voorwaarden worden gekoppeld aan de vergunning.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 12 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de oppervlakte van de appartementen. Er worden 10 appartementen voorzien tussen 60m² en 90m² (parkeernorm 1,2). Dit levert een werkelijke parkeerbehoefte op van 12 (= 10 x 1,2).
|
De plannen voorzien in 13 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
Er is een ondergrondse parking met 13 plaatsen. Hiervan is 1 plaats gelegen achter een andere parkeerplaats. Deze kan enkel als 2de parkeerplaats bij 1 appartement gebruikt worden.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 12.
Dit aantal is toereikend.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.
|
De parking wordt ontsloten via de Blancefloerlaan. De inrit is te smal om auto’s te laten kruisen. Er moet daarom een verkeerslicht voorzien worden zodat niet tegelijk in- en uitgereden kan worden. Dit wordt als voorwaarde aan de vergunning worden gekoppeld.
Fietsvoorzieningen:
Voor de appartementen moeten er 29 fietsenstallingen voorzien worden:
- 1 appartement met 1 slaapkamer : 1 x 2 = 2
- 9 appartementen met 2 slaapkamers : 9 x 3 = 27
Er wordt een fietsenberging ingericht in de ondergrondse parking voor 29 fietsen.
In de helling voor auto’s zijn treden verwerkt voor de fietsers.
Het verkeerslicht voor auto’s moet ook werken voor fietsers zodat auto’s en fietsers niet tegelijk de parking kunnen in- of uitrijden. Het advies wordt bijgetreden en moet als voorwaarde aan de vergunning worden gekoppeld.
In de tuin van het aangrenzende gebouw wordt een overdekte gemeenschappelijke fietsenberging voor 63 fietsen voorzien. Deze fietsenberging is ook bedoeld voor de bestaande appartementen van het aangrenzend gebouw. De fietsenstalling is bereikbaar via de doorgang rechts van het nieuwe gebouw en kan gunstig beoordeeld worden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de bijgevoegde voorwaarden van Fluvius zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
3. na ontvangst van de vergunning dient de aanvrager het vergunde plan te bezorgen aan Proximus voor een finale netwerkanalyse. De uitbreiding van de telecominfrastructuur van Proximus is ten laste van de aanvrager. De Proximus-infrastructuur dient proactief voorzien te worden in het project;
4. Proximus te betrekken bij alle coördinatievergaderingen via werfcoordinatie@proximus.com;
5. minimaal 6 maanden voor oplevering dient de aanvrager zijn project kenbaar te maken bij Proximus;
6. het verkeerslicht voor auto’s moet ook werken voor fietsers zodat auto’s en fietsers niet tegelijk de parking kunnen in- of uitrijden;
7. het grondpakket boven de ondergrondse parkeergarage, ter hoogte van de tuinen van de gelijkvloerse appartementen, te verhogen tot vloerpas 0,75 meter, overeenkomstig de vloerpas ter hoogte van de helling van de ondergrondse parking;
8. per 10 autostalplaatsen dient er telkens één elektriciteitsvoorziening voorzien te worden ten behoeve van elektrische oplaadpunten voor wagens;
9. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 27 april 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 26 mei 2021 |
Start openbaar onderzoek | 4 juni 2021 |
Einde openbaar onderzoek | 3 juli 2021 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 8 september 2021 |
Verslag GOA | 20 augustus 2021 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
4 juni 2021 | 3 juli 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de bijgevoegde voorwaarden van Fluvius zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
3. na ontvangst van de vergunning dient de aanvrager het vergunde plan te bezorgen aan Proximus voor een finale netwerkanalyse. De uitbreiding van de telecominfrastructuur van Proximus is ten laste van de aanvrager. De Proximus-infrastructuur dient proactief voorzien te worden in het project;
4. Proximus te betrekken bij alle coördinatievergaderingen via werfcoordinatie@proximus.com;
5. minimaal 6 maanden voor oplevering dient de aanvrager zijn project kenbaar te maken bij Proximus;
6. het verkeerslicht voor auto’s moet ook werken voor fietsers zodat auto’s en fietsers niet tegelijk de parking kunnen in- of uitrijden;
7. het grondpakket boven de ondergrondse parkeergarage, ter hoogte van de tuinen van de gelijkvloerse appartementen, te verhogen tot vloerpas 0,75 meter, overeenkomstig de vloerpas ter hoogte van de helling van de ondergrondse parking;
8. per 10 autostalplaatsen dient er telkens één elektriciteitsvoorziening voorzien te worden ten behoeve van elektrische oplaadpunten voor wagens;
9. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.