Terug
Gepubliceerd op 31/08/2021

2021_CBS_06773 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2021099569. Industrieweg 11. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 27/08/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, ; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Verontschuldigd

Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_06773 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2021099569. Industrieweg 11. District Antwerpen - Goedkeuring 2021_CBS_06773 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2021099569. Industrieweg 11. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

  1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
  2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Aanleiding en context

Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

- een openbaar onderzoek te houden;

- advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2021099569

Gegevens van de aanvrager:

NV ENGINE DECK REPAIR met als adres Industrieweg 11 te 2030 Antwerpen

Gegevens van de exploitant:

NV ENGINE DECK REPAIR (0467282454) met als adres Industrieweg 11 te 2030 Antwerpen

Ligging van het project:

Industrieweg 11 te 2030 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 14 sectie A nrs. 305H2, 305S2, 305V2, 305Y2, 305W2 en 382X

Inrichtingsnummer:

20180810-0025 (Antwerp Dry Docks nv)

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

Scheepswerf: verandering door wijziging en uitbreiding en het bouwen van een kantoor en aanhorigheden

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-     Op 22 maart 2021 werd bij de provincie een vergunningsaanvraag ingediend voor de realisatie van de wegenis- en rioleringswerken op de site van nv Engine Deck Repair (OMV_2020166532). Het college van burgemeester en schepenen heeft hierover op 4 juni 2021 een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht. Op het moment van de opmaak van dit advies heeft de provincie nog geen beslissing genomen over de vergunningsaanvraag;

-     09/07/2020: omgevingsvergunning (OMV_2020025057) voor het slopen van een kraan;

-     19/03/2020: omgevingsvergunning (OMV_2019139977) voor de regularisatie van gebouwen en constructies; 

-     26/06/2019: omgevingsvergunning (OMV_2019000144) voor de uitbreiding en renovatie van een kaaimuur;

-     10/08/2017: stedenbouwkundige vergunning (HVN/B/2017713) voor het slopen van bestaande gebouwen, de afbraak van verharde- en onverharde zones, het aanleggen van wegenis en het bouwen van een werkhal, kantoren en magazijnen;

-     02/09/2016: stedenbouwkundige vergunning (HVN/B/20161293) voor het slopen van bebouwing en installaties op de site Antwerp Dry Docks;

-     06/03/2013: stedenbouwkundige vergunning (HVN/B/P/2013134) voor het slopen van werkplaatsen en magazijnen.

 

Inhoud van de aanvraag

De aanvraag betreft:

-     het bouwen van een kantoorgebouw; 

-     het bouwen van een portiersloge met fietsberging en hoogspanningscabine; 

-     het bouwen van een waterzuiveringsinstallatie; 

-     het plaatsen van een hoofdlier; 

-     het plaatsen van een deurlier; 

-     het bouwen van een nieuwe keldertoegang ter hoogte van droogdok 5;

-     het bouwen van een meterlokaal voor gas en water; 

-     het slopen van een hoogspanningscabine; 

-     het plaatsen van drie hoogspanningscabines; 

-     het bouwen van twee venturi’s; 

-     het plaatsen van vier vlaggenmasten; 

-     het plaatsen van een reclametotem; 

-     een grond gewoonlijk gebruiken voor het parkeren van wagens.  

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

Op 11 augustus 2011 werd door de deputatie van de provincie Antwerpen een milieuvergunning verleend aan Antwerp Ship Repair nv voor de hernieuwing van de milieuvergunning van een scheepswerf, voor een termijn verstrijkend op 11 augustus 2031. Op 2 juni 2014 werd deze vergunning overgenomen door Antwerp Dry Docks en later door Engine Deck Repair. Op 4 april 2019 verleende de deputatie nog een omgevingsvergunning om de scheepswerf te veranderen voor een termijn eindigend op 7 december 2022 voor de bronbemaling en 11 augustus 2031 voor de overige activiteiten. Nadien werd nog een vergunning voor een verandering en een vergunning voor bijstelling bijzondere milieuvoorwaarden verleend.

 

Inhoud van de aanvraag

Het voorwerp van de aanvraag betreft hoofdzakelijk wijzigingen in de lozingssituatie en -debieten en in de geïnstalleerde drijfkracht van een aantal groepen toestellen.

 

Aangevraagde rubrieken

 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

3.4.1°b)

het lozen van maximaal 2 m³/uur bedrijfsafvalwater met één of meer gevaarlijke stoffen in concentraties hoger dan de indelingscriteria, vermeld in artikel 3 van bijlage 2.3.1 van Vlarem II;

-185 m³/uur

3.6.1.

afvalwaterzuiveringsinstallaties, met inbegrip van het lozen van het effluentwater en het ontwateren van de bijhorende slibproductie voor de behandeling van huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, met een debiet van meer dan 600 m³/jaar;

+5.691,50 m³/jaar

3.6.3.3°

afvalwaterzuiveringsinstallaties, met inbegrip van het lozen van het effluentwater en het ontwateren van de bijhorende slibproductie voor de behandeling van bedrijfsafvalwater met een effluent van meer dan 50 m³/uur;

+185 m³/uur

12.1.1.2°a)

inrichtingen die wisselspanning opwekken, met een geïnstalleerd totaal elektrisch vermogen van meer dan 800 kVA tot en met 10.000 kVA als de inrichting volledig gelegen is in een industriegebied;

-550 kVA

12.2.1°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA;

-2x 800 kVA
-1x 630 kVA
-1x 75 kVA
+2x 800 kVA
1x 1.000 kVA i.p.v. 1x 800 kVA

12.2.2°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van meer dan 1.000 kVA;

+1x 1.600 kVA
+1x 1.250 kVA
+3x 2.000 kVA

16.3.2°b)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van meer dan 200 kW;

+67,20 kW

17.3.2.1.1.2°

opslagplaatsen voor ontvlambare vloeistoffen (gevarenpictogram GHS02) van gevarencategorie 3 (gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige vloeistoffen) met een vlampunt lager dan of gelijk aan 55°C en gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 20 ton tot en met 500 ton;

-14,96 ton

31.1.3°

stationaire motoren en gasturbines met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van meer dan 5.000 kW;

-1.155 kW

43.1.3°

stookinstallaties zonder elektriciteitsproductie met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van meer dan 5.000 kW.

-1.163 kW

Argumentatie

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

ExxonMobil
12 juli 2021
12 juli 2021

Voorwaardelijk gunstig

ATPC
12 juli 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

Nippon Gases Belgium

12 juli 2021
19 juli 2021

Voorwaardelijk gunstig: zie advies Pipelink

Fluxys Belgium NV

12 juli 2021

14 juli 2021

Voorwaardelijk gunstig

Havenbedrijf Antwerpen, subadvies milieu

12 juli 2021

12 augustus 2021

Gunstig

Ministerie van Landsverdediging

12 juli 2021

6 augustus 2021

Voorwaardelijk gunstig

Petrochemical Pipeline Services

9 augustus 2021

19 augustus 2021

Voorwaardelijk gunstig

PIPELINK/ Pipelink

12 juli 2021

19 juli 2021

Voorwaardelijk gunstig

Rotterdam Antwerpen Pijpleiding (België)

12 juli 2021

12 juli 2021

Geen bezwaar

Water-link

12 juli 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

 


Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

30 juli 2021

9 augustus 2021

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie

12 juli 2021

19 juli 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.

De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.

Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.

 

Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.

Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.

Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.

Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:

- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;

- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.

Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.

In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.

In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.

 

De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Het geplande kantoorgebouw dient ter vervanging van een reeds afgebroken kantoorgebouw, biedt plaats aan eigen werknemers en bevat ruimtes met ondersteunende functies (vergaderzaal, refter, kleedkamers voor arbeiders,…) waardoor het als nevenfunctie en als inherent onderdeel van de aanwezige industriële hoofdfunctie wordt beschouwd.

 

Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier gelden de bestemmingsvoorschriften Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven en – voor het Hansadok en het Industriedok – Gebied voor waterweginfrastructuur. Ten noorden, zuiden en westen van de aanvraag loopt een overdruk met als aanduiding Leidingstraat. In het noorden en westen loopt langs deze overdruk een tweede overdruk met als aanduiding Hoogspanningsleiding.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.

De gewestelijke hemelwaterverordening is van toepassing op de aanvraag. Volgens artikel 13 van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater, kan het vergunningverlenende bestuursorgaan bij de beoordeling van de aanvraag in uitzonderlijke gevallen afwijkingen toestaan van de verplichtingen van dit besluit als dat om specifieke redenen met betrekking tot de mogelijkheden van hergebruik of plaatselijke terreinkenmerken verantwoord of noodzakelijk is.

 

Volgens de hemelwaterverordening is het plaatsen van een hemelwaterput verplicht daar er een totale nieuwe dakoppervlakte voorzien wordt van circa 1.956,6 m². De portiersloge (230 m²) en een deel van het kantoorgebouw (477 m²) worden voorzien van een groendak en dienen niet in rekening gebracht te worden bij de berekening van de minimale inhoud van de hemelwaterput. 

Er worden twee hemelwaterputten bij het kantoorgebouw geplaatst met een totale inhoud groter dan bepaald door de verordening, namelijk met een inhoud van 30.000 liter (2 x 15.000 liter). De aanvrager motiveert het groter nuttig hergebruik van hemelwater daar het opgevangen water kan gebruikt worden voor het spoelen van 20 toiletten en 9 urinoirs in het nieuw kantoorgebouw. Door dit groter hergebruik kan de grotere hemelwaterput dan voorzien door de hemelwaterverordening gunstig worden geadviseerd. Er worden geen hemelwaterputten voorzien bij de overige gebouwen daar er geen mogelijkheden tot hergebruik zijn.

 

Er wordt verder een afwijking op de gewestelijke hemelwaterverordening aangevraagd op het aspect infiltratie.

De aanvrager geeft aan dat in vorige vergunningsaanvragen (HVN/B/2017713 en OMV_2019139977) werd aangegeven dat infiltratie van hemelwater niet wenselijk is gelet op de aanwezige verontreiniging in de ondergrond. Rechtstreekse lozing van het hemelwater in de dokken is milieukundig de enige oplossing die op korte en lange termijn uitloging naar het grondwater kan vermijden of beperken. In deze vergunningen werd steeds een afwijking op het aspect infiltratie toegestaan. Door de gekende bodemverontreiniging en het gevaar op verdere uitloging in het grondwater kan de gevraagde afwijking gunstig worden geadviseerd.

 

Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.

De aanvrager stelt in de verantwoordingsnota dat de site niet publiek toegankelijk is. De gevaarlijke werkomstandigheden laten niet toe om andersvaliden op de site toe te laten, de gebouwen zijn enkel toegankelijk op uitnodiging en de gebouwen liggen in een ISPS-zone (International Ship & Port facility Security) waardoor de toegang tot de site zeer beperkt is. De gewestelijke verordening toegankelijkheid is bijgevolg niet van toepassing op de aanvraag.

Echter worden er wel voorzieningen getroffen om te voldoen aan de gewestelijke verordening toegankelijkheid waaronder aangepast sanitair, een lift en vier aangepaste autoparkeerplaatsen bij het kantoorgebouw.

 

Sectorale wetgeving

Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een bekrachtigde archeologienota worden toegevoegd.

In voorliggende aanvraag, die niet door een publiekrechtelijke instantie is ingediend, bedraagt de ingreep in de bodem meer dan 5.000 m² (15.000 m²), is het project gelegen in industriegebied, buiten beschermde archeologische sites en buiten geïnventariseerde archeologische zones, waardoor de aanvrager verplicht is een archeologienota waarvan akte is genomen toe te voegen aan de aanvraag. Het Agentschap Onroerend Erfgoed heeft op 19 juli 2021 akte genomen van de toegevoegde archeologienota met ID 19378. Het bijhorende programma van maatregelen beveelt geen vervolgonderzoek. Het terrein wordt vrijgegeven.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voor de site van Engine Deck Repair (EDR), een bedrijf met als hoofdactiviteit herstellingswerken aan schepen, werd een volledig masterplan opgemaakt waarin de vernieuwing van de gebouwen, de infrastructuur, de droogdokken, de natte dokken en terreinen inclusief uitrusting en nutsvoorzieningen zijn opgenomen. Hiervoor werd in 2017 reeds een stedenbouwkundige vergunning verleend (HVN/B/2017713) waarvan tot op heden enkel het vernieuwen, slopen en optrekken van gebouwen werd uitgevoerd. Nadien werden er nog twee omgevingsvergunningsaanvragen ingediend voor de regularisatie van gebouwen en constructies (OMV_2019139977) en voor wegenis- en rioleringswerken (OMV_2020166532). Voorliggende aanvraag staat eveneens in functie van dit masterplan en betreft volgende stedenbouwkundige handelingen:

 

Kantoorgebouw

Ten zuiden van droogdok 4 wordt een nieuw kantoorgebouw gebouwd ter vervanging van een bestaand kantoorgebouw en kleedruimten en refter voor arbeiders die sterk verouderd zijn. De sloop van het bestaande kantoorgebouw maakte deel uit van het voorwerp van de vergunning van 2017 (HVN/B/2017713). Het nieuwe kantoorgebouw heeft een grondoppervlakte van circa 1.187,5 m² (25 meter x 47,5 meter) en een maximale hoogte van 16,4 meter. Het kantoorgebouw omvat drie bouwlagen en zal ingericht worden met kantoren, vergaderzalen, sanitaire voorzieningen, refters, opbergruimtes en technische ruimtes. De vrije hoogte van de ruimtes verschilt per verdieping en ruimte, maar heeft een minimale hoogte van 3,25 meter.

 

Het nieuwe kantoorgebouw wordt opgetrokken in snelbouwsteen waarbij de gelijkvloerse verdieping afgewerkt wordt met rood-bruine gevelstenen en de bovenliggende verdiepingen met voornamelijk beglazing en roestkleurig aluminium.

De verharding rondom het nieuwe kantoorgebouw zal licht gewijzigd uitgevoerd worden ten opzichte van de vergunningsaanvraag OMV_2020166532 die bij opmaak van dit verslag nog lopende is. Daarin werd de verharding volledig voorzien in asfalt. In voorliggende aanvraag worden rondom het kantoorgebouw en de toegangen naar het kantoorgebouw klinkers aangelegd. Daarnaast wordt tevens nog een beperkte groenzone aangelegd ter hoogte van de bestaande bomen ten oosten van het kantoorgebouw. De overige verharding wordt in asfalt uitgevoerd.

 

Portiersloge met fietsberging en hoogspanningscabine

Nabij de hooftoegang wordt een bestaande portiersloge vervangen door een nieuwe portiersloge. De sloop van de bestaande portiersloge maakte deel uit van het voorwerp van de vergunning van 2017 (HVN/B/2017713). De nieuwe portiersloge heeft één bouwlaag met een oppervlakte van circa 71,4 m² en wordt ingericht met een balie, een wachtruimte, een EHBO-ruimte en sanitaire voorzieningen. De vrije hoogte van de ruimtes bedraagt 2,84 meter. Ten oosten van de portiersloge wordt een fietsenberging en een hoogspanningscabine voorzien. De fietsenberging heeft een oppervlakte van circa 54 m² en biedt 27 parkeerplaatsen voor fietsers. De hoogspanningscabine heeft een oppervlakte van circa 14 m². Zowel de portiersloge, de fietsenberging en de hoogspanningscabine worden onder een luifel geplaatst met een totale oppervlakte van circa 230 m² en een vrije hoogte van 3 meter.

 

De portiersloge wordt opgetrokken in snelbouwsteen en afgewerkt met een betonnen plint tot 90 centimeter met daarboven grijze bardageplaten. De hoogspanningscabine wordt opgetrokken in beton en de fietsberging wordt afgesloten met een stalen hekwerk in grijs. De luifel wordt tevens voorzien in grijs aluminium.

 

Waterzuiveringsinstallatie

Ter hoogte van droogdokken 2 en 3 wordt naast een bestaande trektestbank een nieuwe waterzuiveringsinstallatie met luifel gebouwd. De waterzuiveringsinstallatie betreft ondergronds een influentbuffer en bovengronds een technische ruimte, een slibstockage en een reactietank. De installatie heeft een grondoppervlakte van circa 60 m². Ten oosten van de installatie wordt boven de bestaande trektestbank een luifel voorzien met een oppervlakte van circa 168 m². De waterzuiveringsinstallatie met luifel heeft een maximale hoogte van circa 3,7 meter. De slibstockage en reactietank worden opgebouwd uit beton. De gevels van de technische ruimte worden afgewerkt met een betonnen plint tot op een hoogte van 0,8 meter met daarboven bardageplaten in een grijze kleur. De luifel wordt voorzien in staal.

 

Hoofdlier

Ten zuiden van droogdok 5 wordt een nieuwe hoofdlier geplaatst ter vervanging van een bestaande hoofdlier. De sloop van de bestaande hoofdlier maakte deel uit van het voorwerp van de vergunning van 2017 (HVN/B/2017713). Voor de hoofdlier wordt een nieuw gebouw gebouwd met een oppervlakte van 86 m². Dit gebouw heeft een maximale hoogte van 5 meter en wordt ingericht met een controleruimte en lierruimte waarin de hoofdlieren geplaatst worden. Het gebouw wordt opgetrokken in staal. De gevels worden afgewerkt met een betonnen plint tot op een hoogte van circa 1 meter met daarboven stalen sandwichpanelen in een grijze kleur.

 

Deurlier

In het noorden aan de westzijde van droogdok 5 wordt ter vervanging van de bestaande deurlier een nieuwe deurlier geplaatst. De sloop van de bestaande deurlier maakte deel uit van het voorwerp van de vergunning van 2017 (HVN/B/2017713). Hiervoor wordt een nieuw gebouw voorzien met een oppervlakte van circa 62 m² en maximale hoogte van circa 4,5 meter. Het gebouw wordt ingericht met een controleruimte, een verwarmde ruimte en een lierruimte waarin de deurlier geplaatst wordt. Het gebouw wordt opgetrokken in staal. De gevels worden afgewerkt met een betonnen plint tot op een hoogte van circa 1 meter met daarboven stalen sandwichpanelen in een grijze kleur.

 

Keldertoegang

In het noorden aan de oostzijde van droogdok 5 wordt een nieuwe keldertoegang gebouwd ter vervanging van de bestaande keldertoegang. De sloop van de bestaande keldertoegang maakte deel uit van het voorwerp van de vergunning van 2017 (HVN/B/2017713). Het gebouw heeft een oppervlakte van circa 23 m² en een maximale hoogte van circa 3,4 meter. In het gebouw wordt een trap voorzien naar de bestaande kelder. Het gebouw wordt opgetrokken in staal. De gevels worden afgewerkt met een betonnen plint tot op een hoogte van circa 1 meter met daarboven stalen sandwichpanelen in een grijze kleur.

 

Meterlokaal

Ter hoogte van de centrale groenzone op de parking wordt een meterlokaal voor gas en water geplaatst. Het lokaal heeft een oppervlakte van circa 42 m² en een hoogte van 3,1 meter. Het gebouw wordt opgetrokken in beton.

 

Hoogspanningscabines

Verspreid op de site worden drie nieuwe hoogspanningscabines geplaatst. De hoogspanningscabines worden voorzien ten noordwesten van het nieuwe kantoorgebouw, aan de zuidoostzijde van het pomphuis gelegen tussen droogdokken 2 en 3 en ter hoogte van de nieuwe hoofdlier bij droogdok 5. Alle drie de cabines worden hetzelfde opgebouwd volgens de ingediende plannen: 

-     De cabines hebben een oppervlakte van circa 17,7 m²; 

-     Ze hebben een hoogte van circa 2,9 meter;

-     Ze worden opgetrokken in beton. 

Er wordt nog opgemerkt dat in de beschrijvende nota staat dat de cabine ter hoogte van het pomphuis 16,8 m² groot is en uit gevelsteen bestaat. Dit is dus anders dan op de plannen staat.

 

Ter hoogte van de bestaande buffertank, gelegen in het westen op de site, bevindt zich de bestaande hoogspanningscabine ‘spek & eieren’. Deze cabine zal gesloopt worden zodra de nieuwe hoogspanningscabines geplaatst zijn en de voeding van de grote gebouwen omgeschakeld kan worden.

 

Venturi’s

Aan de oostzijde van droogdok 5 worden twee stalen containers geplaatst waaruit het bedrijfsafvalwater afvloeit via een nieuwe bovengrondse venturi naar het Hansadok. Naar analogie wordt aan de oostzijde van droogdok 2 eveneens een stalen container geplaatst waaruit het bedrijfsafvalwater afvloeit via een bovengrondse venturi naar het Hansadok. De containers hebben een oppervlakte van circa 15 m² en een hoogte van 2,6 meter. De venturi’s hebben een oppervlakte van circa 7 m² en een hoogte van 60 centimeter.

 

Vlaggenmasten en reclamebord

Ter hoogte van de parking worden vier vlaggenmasten geplaatst met een masthoogte van 6 meter. Ten zuiden van deze vlaggenmasten wordt tevens een reclamebord geplaatst met het bedrijfslogo dat intern verlicht wordt. Dit bord heeft een breedte van 2,2 meter en een hoogte van 5 meter. Het betreft zaakgebonden publiciteit.

 

De vlaggenmasten en het reclamebord worden geplaatst in een bestaande groenzone en uitgevoerd in aluminium.

 

Parking

De verharding nabij het kantoorgebouw zal gewoonlijk gebruikt worden voor het parkeren van wagens. Ten zuiden en westen van het kantoorgebouw wordt een parking voorzien met 27 autoparkeerplaatsen.

Ter hoogte van de inrit is de verharding reeds vergund voor het parkeren van wagens. Deze parking wordt wel heringericht (zie deel ‘Mobiliteitsimpact’).

 

De werken kaderen in het masterplan om de operationele activiteiten van EDR te optimaliseren. Bijgevolg past de aanvraag zich functioneel in binnen het industrieveld.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag is in overeenstemming en verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd.

 

Visueel-vormelijke elementen

De nieuwe constructies en gebouwen, uitgezonderd het kantoorgebouw, worden voornamelijk afgewerkt in staal en beton in een grijze kleur. Het kantoorgebouw wordt op het gelijkvloers afgewerkt met rood-bruine gevelstenen en de verdiepingen met beglazing en roestkleurig aluminium.

Deze gevelmaterialen zijn aanvaardbaar in deze industriële omgeving.

 

Wel wordt opgemerkt dat het niet duidelijk is welke grijze RAL-kleur gebruikt zal worden. Oppervlaktes met een lage energetische reflectiefactor, wat het geval is bij donkere gevel- of dakbekleding hebben een negatieve invloed op het hitte-eilandeffect. Omwille van duurzaamheidseisen is het belangrijk om het hitte-eilandeffect tegen te gaan en is het dus niet wenselijk om de gevels van nieuwe gebouwen, die een grote geveloppervlakte innemen, in een donkergrijze kleur uit te voeren. Daar de nieuwe gebouwen een beperkte geveloppervlakte hebben en het kantoorgebouw en portiersloge ook van een groendak worden voorzien, zal het project een beperkte impact hebben op het hitte-eilandeffect. 

 

Cultuurhistorische aspecten

De zes droogdokken aan het Hansadok met pomphuis zijn opgenomen op de vastgestelde inventaris bouwkundig erfgoed. Voorliggende aanvraag heeft louter betrekking op het oprichten van constructies en gebouwen rondom en niet op de droogdokken zelf. De aanvrager deelt mee dat de renovatie van de droogdokken en het pomphuis deel zal uitmaken van een aparte vergunningsaanvraag. Het verplaatsen van het oorlogsmonument Mercantile Marine Engineering maakt deel uit van de vergunningsaanvraag OMV_2020166532.

 

De houten gedenkplaat “Ter herdenking aan onze slachtoffers van den oorlog 1940-1945” maakt wel deel uit van voorliggende vergunningsaanvraag. Het gedenkteken werd samen met het oorlogsmonument Mercantile Marine Engineering bij ministerieel besluit van 14 maart 2019 opgenomen op de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed. De gedenkplaat bevindt zich in de refter van het bestaande kantoorgebouw en zal verplaatst worden naar de refter van het nieuwe kantoorgebouw.

Door de verplaatsing kan de gedenkplaat een zinvolle plaats krijgen binnen het bedrijfsterrein en is het voortbestaan van de gedenkplaat in zijn oorspronkelijke omgeving gegarandeerd.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De vergunningverlenende overheid heeft het advies ingewonnen van de brandweer/risicobeheer/preventie. Dit advies is op datum van opstelling van dit verslag nog niet uitgebracht. Ook de lokale overheid hecht belang aan het brandweeradvies.

 

Wegens de situering van de aanvraag in de directe nabijheid van pijpleidingen werd het advies ingewonnen van de beheerders van deze leidingen. Het betreft de instanties ATPC, ExxonMobil, Nippon Gases Belgium, Fluxys, het Ministerie van Landsverdediging, Pipelink, Rotterdam Antwerp Pipeline (RAPL) en Petrochemical Pipeline Services (PPS):

-     ATPC heeft geen tijdig advies uitgebracht waardoor het als gunstig beschouwd wordt; 

-     Rotterdam Antwerp Pipeline (RAPL) heeft geen bezwaar daar er geen belangen aanwezig zijn voor de RAPL-pijpleiding; 

-     de overige pijpleidingbeheerders hebben een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht;

De voorwaarden uit al deze adviezen, die gericht zijn op het vrijwaren van de integriteit van omgevende infrastructuren, met het oog op de beperking van de hinder van de geplande werkzaamheden en met het oog op de veiligheid, kunnen integraal aan dit advies worden gehecht en moeten in geval de werken worden vergund als voorwaarden in de vergunning worden opgenomen. 

 

Wegens de nabijheid van een waterleiding werd advies gevraagd aan Waterlink. Zij hebben echter geen tijdig advies uitgebracht. De aanvrager is wettelijk verplicht om voor de start van de werken een klip-klim melding uit te voeren.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Op de site werken in totaal 85 vaste en maximaal 50 externe arbeiders. Daarnaast zijn er 50 bedienden aanwezig in het kantoor en ongeveer 10 externe bezoekers op de site. Er wordt uitgegaan van een worst-case scenario waarbij alle werknemers met de wagen komen en er een bezettingsgraad van 80% voor de werknemers (148) en 100% voor de bezoekers (10) is. Ten slotte worden dagelijks nog maximum 200 externe arbeiders afgezet en opgehaald met gemeenschappelijk vervoer waarvoor dus geen parkeerplaatsen vereist zijn. De werkelijke parkeerbehoefte bedraagt hierdoor 158 parkeerplaatsen.

 

De aanvraag voorziet in de herinrichting van de parking, ter hoogte van de inrit aan de Industrieweg, met in totaal 168 parkeerplaatsen voor wagens. Daarvan hebben er 16 een grotere lengte, zodat ze toegankelijk zijn voor bestelwagens. Daarnaast worden er nog 27 parkeerplaatsen ter hoogte van de kantoorgebouwen voorzien waarvan er vier uitgerust en gedimensioneerd zijn voor personen met een beperking en 10 plaatsen een oplaadmogelijkheid hebben voor (deels) elektrische voertuigen. In totaal zijn er dus 195 nuttige parkeerplaatsen.

Hiermee wordt de parkeerbehoefte ruim voldoende gefaciliteerd. Het inplantingsplan vertoont wel enkele onnauwkeurigheden wat betreft de belijning/inrichting van de verschillende parkeerplaatsen. Zo zijn bijvoorbeeld p11, p12 en p13 ter hoogte van het nieuwe kantoorgebouw opmerkelijk korter ingetekend dan de overige parkeerplaatsen. In de werkelijke situatie moeten deze parkeerplaatsen bruikbaar zijn, of ze kunnen niet bij het nuttige aantal gerekend worden. Dit zal als voorwaarde worden opgenomen.

13 parkeerplaatsen aan het nieuwe kantoorgebouw zijn rechtstreeks vanaf de interne wegenis ontsluitbaar. De andere parkeerplaatsen aan het kantoorgebouw zijn te bereiken via een gebundelde in- en uitrit.

Het verplaatsen van die 13 parkeerplaatsen zodat deze ook via de gebundelde in- en uitrit te bereiken zijn, is niet mogelijk wegens de beperkte oppervlakte (zie ook aanwezigheid nat dok 1). Bovendien betreft het interne wegenis – en dus geen openbare wegenis - waar langs de 13 parkeerplaatsen te bereiken zijn. Ook aan de overzijde van die interne wegenis zijn parkeerplaatsen rechtstreeks bereikbaar (zie parking 4 op inplantingsplan vergunde toestand). De 13 parkeerplaatsen rechtstreeks te laten ontsluiten via de interne wegenis is dus aanvaardbaar.

 

Het aantal vrachtbewegingen is volgens de aanvraag verwaarloosbaar tijdens de spits. De leveringen zullen gebeuren met vrachtwagens, lichte vrachtwagens en bestelwagens en gespreid worden over de dag, waarbij de spits vermeden zal worden. Er worden negen plaatsen voorzien voor vrachtwagens ter hoogte van de parking en portiersloge.

De leveringen zullen beperkt worden tijdens de piekmomenten en hebben dus geen effect op de ontsluiting en bereikbaarheid. Het is wel onduidelijk hoeveel vrachtwagens er maximaal tegelijk aanwezig zullen zijn op deze parking. Wachtrijen en laden en lossen moeten echter steeds opgevangen kunnen worden op eigen terrein en mogen het verkeer op de openbare weg niet hinderen. Dit zal als voorwaarde worden opgenomen.

 

Doorheen de grote parking aan de Industrieweg loopt een gemarkeerd “fiets-/voetpad” met een breedte van 1,2 meter. Het is positief dat fietsers en voetgangers gescheiden worden gehouden van zwaar verkeer, maar deze markering is te smal om tegelijk door voetgangers en fietsers gebruikt te worden. Er wordt geadviseerd om fietsers op de parking te mengen met autoverkeer en de markering dan enkel te gebruiken voor voetgangers.

Tevens is de voetgangersroute nu slechts deels gemarkeerd op de parking. Vanuit elke parkeerplaats moeten voetgangers echter een veilige en zichtbare route hebben tot de ingang van het terrein. Daarom moet de voetgangersmarkering doorgetrokken worden over de hele parking. Dit kan best gedaan worden op een manier waarbij er zo weinig mogelijk conflicten met auto’s zijn. Dit zal als voorwaarde worden opgenomen.

 

Op de site worden tevens 47 overdekte en beschermde fietsstalplaatsen voorzien waarvan 27 plaatsen ter hoogte van de portiersloge en 20 nabij het kantoorgebouw. Daarnaast worden nog 12 niet overdekte fietsstalplaatsen voorzien nabij het kantoorgebouw. Hierdoor zijn er in totaal 59 fietsstalplaatsen aanwezig op de site.

Ook al wordt er een zeer laag aantal fietsers verwacht, het hoge aantal fietsparkeerplaatsen wordt toegejuicht met het oog op een mogelijke (en wenselijke) toekomstige modal shift. Gelet op de hedendaagse evolutie wat betreft elektrische fietsen zal het voorzien van oplaadmogelijkheden voor elektrische fietsen als voorwaarde worden opgenomen.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

Engine Deck Repair (EDR) heeft als hoofdactiviteit het uitvoeren van scheepsherstellingen aan zeegaande schepen. Onderhavige aanvraag heeft in hoofdzaak betrekking op de inrichtingen en activiteiten gekoppeld aan het nieuwe kantoor.

 

De oude verwarmingsinstallatie met bijhorende opslaghouder voor mazout wordt verwijderd in functie van de sloop van het bestaande kantoor. Het nieuwe kantoor zal 2 grote luchtgroepen hebben met ventilo convectoren die de klimatisatie in het gebouw zullen regelen (2 warmtepompen van 40,9 en 26,3 kW). In het aanvraagdossier wordt gesteld dat gegevens over de koeling van serverlokaal en over de productie van warm water voor de douches nog niet voorhanden zijn op dit moment. Dit zal in een latere aanvraag worden meegenomen.

 

Er wordt een nieuwe kleinschalige waterzuiveringsinstallatie (KWZI) gepland voor het huishoudelijk afvalwater afkomstig van het nieuwe kantoor, portiersloge en één van de burelen van het logistiek gebouw. De lozing van het effluent van de KWZI zal gebeuren in het oude droogdok 2. Dit dok wordt niet meer gebruikt en de dokdeuren staan continu open, in verbinding met het Hansadok. De lozing van huishoudelijk afvalwater breidt uit met 5.691 m³/jaar tot een totaal van 16.158 m³/jaar.

 

Diverse transformatoren worden verwijderd en vervangen, onder meer aan de pompkamer van droogdok 3-4 wordt een nieuwe hoogspanningscabine voorzien ter vervanging van de bestaande power plant(generatoren van 100, 200 en 250 kVA, met opslag van 12.000 liter diesel). Ook ter hoogte van de portiersloge en het kantoor zullen nieuwe hoogspanningscabines voorzien worden.

 

Voor de zuivering van het bedrijfsafvalwater van droogdokken 3 en 4 is er een tijdelijke waterzuivering in dienst sinds 1 januari 2021. Het betreft een 3 fase separator naar analogie van de andere zuiveringen die aan de grotere droogdokken staan. De lozing is, gelet op de zuiveringsinstallatie, niet langer ingedeeld onder rubriek 3.4.3, maar wel onder rubriek 3.6.3.3 (185 m³/uur). Het effluent van de zuivering komt terecht in droogdok 2, in directe verbinding met het Hansadok.

 

Het is aan de vergunningverlenende overheid om, op basis van alle onafhankelijk uitgebrachte deskundige adviezen, tot een gemotiveerde en integrale beslissing te komen.

 

Advies van het college

Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag onder voorwaarden en voor zover het advies van de brandweer gunstig is of voorwaardelijk gunstig met uitvoerbare voorwaarden.


Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

-     De voorwaarden uit het advies van ExxonMobil dienen strikt nageleefd te worden; 

-     De voorwaarden uit het advies van Pipelink dienen strikt nageleefd te worden; 

-     De voorwaarden uit het advies van Fluxys dienen strikt nageleefd te worden;

-     De voorwaarden uit het advies van het Ministerie van Landsverdediging dienen strikt nageleefd te worden;

-     De voorwaarden uit het advies van Petrochemical Pipeline Services dienen strikt nageleefd te worden;

-     Alle parkeerplaatsen die ingericht worden op het terrein moeten bruikbaar zijn. Momenteel zijn er enkele plaatsen die afwijkend gedimensioneerd zijn of elkaar overlappen. Dit mag niet het geval zijn in de werkelijke situatie, want dan kunnen deze plaatsen niet bijgeteld worden bij het aantal nuttige plaatsen;

-     Wachtrijen, laden en lossen en parkeren moeten steeds afgehandeld worden op eigen terrein en mogen niet terugslaan op de openbare weg;

-     Het gemarkeerde “fiets-/voetpad” op de grote parking is te smal en kan enkel gebruikt worden door voetgangers. Voor fietsers lijkt de beste oplossing om te mengen met autoverkeer op de parking;

-     De voetgangersroute is slechts deels gemarkeerd op de parking. Voetgangers moeten over heel de parking heen een veilige, zichtbare route krijgen. Dit kan best gedaan worden op een manier waarbij er zo weinig mogelijk conflicten met auto’s zijn;

-     Er moeten laadmogelijkheden voorzien worden voor elektrische fietsen.


Geadviseerde rubrieken

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

3.4.1°b)

het lozen van maximaal 2 m³/uur bedrijfsafvalwater met één of meer gevaarlijke stoffen in concentraties hoger dan de indelingscriteria, vermeld in artikel 3 van bijlage 2.3.1 van Vlarem II;

-185 m³/uur

3.6.1.

afvalwaterzuiveringsinstallaties, met inbegrip van het lozen van het effluentwater en het ontwateren van de bijhorende slibproductie voor de behandeling van huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, met een debiet van meer dan 600 m³/jaar;

+5.691,50 m³/jaar

3.6.3.3°

afvalwaterzuiveringsinstallaties, met inbegrip van het lozen van het effluentwater en het ontwateren van de bijhorende slibproductie voor de behandeling van bedrijfsafvalwater met een effluent van meer dan 50 m³/uur;

+185 m³/uur

12.1.1.2°a)

inrichtingen die wisselspanning opwekken, met een geïnstalleerd totaal elektrisch vermogen van meer dan 800 kVA tot en met 10.000 kVA als de inrichting volledig gelegen is in een industriegebied;

-550 kVA

12.2.1°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA;

-2x 800 kVA
-1x 630 kVA
-1x 75 kVA
+2x 800 kVA
1x 1.000 kVA i.p.v. 1x 800 kVA

12.2.2°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van meer dan 1.000 kVA;

+1x 1.600 kVA
+1x 1.250 kVA
+3x 2.000 kVA

16.3.2°b)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van meer dan 200 kW;

+67,20 kW

17.3.2.1.1.2°

opslagplaatsen voor ontvlambare vloeistoffen (gevarenpictogram GHS02) van gevarencategorie 3 (gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige vloeistoffen) met een vlampunt lager dan of gelijk aan 55°C en gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 20 ton tot en met 500 ton;

-14,96 ton

31.1.3°

stationaire motoren en gasturbines met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van meer dan 5.000 kW;

-1.155 kW

43.1.3°

stookinstallaties zonder elektriciteitsproductie met een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van meer dan 5.000 kW.

-1.163 kW

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

8 juli 2021

Start openbaar onderzoek

17 juli 2021

Einde openbaar onderzoek

15 augustus 2021

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste adviesdatum

27 augustus 2021

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

17 juli 2021

15 augustus 2021

0

0

0

0

 

Informatievergadering

Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, onder volgende voorwaarden.


Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

-     De voorwaarden uit het advies van ExxonMobil dienen strikt nageleefd te worden; 

-     De voorwaarden uit het advies van Pipelink dienen strikt nageleefd te worden; 

-     De voorwaarden uit het advies van Fluxys dienen strikt nageleefd te worden;

-     De voorwaarden uit het advies van het Ministerie van Landsverdediging dienen strikt nageleefd te worden;

-     De voorwaarden uit het advies van Petrochemical Pipeline Services dienen strikt nageleefd te worden;

-     Alle parkeerplaatsen die ingericht worden op het terrein moeten bruikbaar zijn. Momenteel zijn er enkele plaatsen die afwijkend gedimensioneerd zijn of elkaar overlappen. Dit mag niet het geval zijn in de werkelijke situatie, want dan kunnen deze plaatsen niet bijgeteld worden bij het aantal nuttige plaatsen;

-     Wachtrijen, laden en lossen en parkeren moeten steeds afgehandeld worden op eigen terrein en mogen niet terugslaan op de openbare weg;

-     Het gemarkeerde “fiets-/voetpad” op de grote parking is te smal en kan enkel gebruikt worden door voetgangers. Voor fietsers lijkt de beste oplossing om te mengen met autoverkeer op de parking;

-     De voetgangersroute is slechts deels gemarkeerd op de parking. Voetgangers moeten over heel de parking heen een veilige, zichtbare route krijgen. Dit kan best gedaan worden op een manier waarbij er zo weinig mogelijk conflicten met auto’s zijn;

-     Er moeten laadmogelijkheden voorzien worden voor elektrische fietsen.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/V

Het advies te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.