Terug
Gepubliceerd op 31/08/2021

2021_CBS_06804 - Omgevingsvergunning - OMV_2021105713. Lodewijk Gerritslaan zn. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 27/08/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, ; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Verontschuldigd

Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_06804 - Omgevingsvergunning - OMV_2021105713. Lodewijk Gerritslaan zn. District Berchem - Goedkeuring 2021_CBS_06804 - Omgevingsvergunning - OMV_2021105713. Lodewijk Gerritslaan zn. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021105713

Gegevens van de aanvrager:

Brahim Lagmaui met als adres Elisabethlaan 57 te 2600 Antwerpen

Ligging van het project:

Lodewijk Gerritslaan zn te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 23 sectie C nrs. 0 en 179D2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigingen op afgeleverde vergunning 2014227 voor nieuwbouw van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          18/04/2014: vergunning (2014227) bouwen van een eengezinswoning.

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

-          eengezinswoning;

-          3 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing.

-          bouwdiepte :

  • kelderverdieping en gelijkvloers: 15 meter;
  • 1ste en 2de verdieping: 13 meter;

-          gevelafwerking:

  • grijze vezelcementpanelen, zwarte aluminium panelen en grijze bepleistering;
  • zwart aluminium buitenschrijnwerk.

Huidige toestand (werken in uitvoering)

-          eengezinswoning;

-          3 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing.

-          bouwdiepte :

  • kelderverdieping: 19 meter;
  • gelijkvloers: 15 meter;
  • 1ste en 2de verdieping: 13 meter;

-          gevelafwerking:

  • gewijzigde gevelopeningen;
  • donkerbruine gevelsteen;
  • zwartgrijs aluminium buitenschrijnwerk;

-          aanpassing van de trap door het plaatsen van een lift met technische cabine op het dak centraal op het dak en palend aan het rechterbuurpand (hoogte 10,35 meter)

-          het voorzien van een tuinhuis achteraan op het perceel met een hoogte van 3 meter, breedte van 6,52 meter en diepte van 4,94 meter.

Gewenste toestand

-          het regulariseren van de wijzigingen op de vorige vergunning.

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van de ondergrondse bouwlaag;

-          plaatsen van een lift met een technische cabine op het plat dak;

-          plaatsen van een tuinhuis;

-          aanpassen van de gevel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

9 juli 2021

10 juli 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 10 Inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte:
    bij nieuwbouw, herbouw, functiewijziging of een volume-uitbreiding moeten de inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte in harmonie zijn met het referentiebeeld.
    De ondergrondse bouwlaag heeft een niet kenmerkende bouwdiepte van 19 meter;
  • Artikel 12 Levendige plint:
    In gevels van minder dan 8 meter breed is geen toegangspoort toegestaan.

De voorgevel heeft een breedte van circa 7 meter en voorzien van een garage(poort).

  • Artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:
    bij nieuwbouw, herbouw, functiewijziging of voor elke nieuwe ruimte bij volume-uitbreiding, dienen  verblijfsruimten een minimale vrije hoogte te hebben van 2,60 meter. De verblijfsruimtes in de ondergrondse bouwlaag hebben een binnen hoogte van maximaal 2,20 meter;
  • Artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren: nieuwe platte daken moeten ter hoogte van de scheidingsmuren een minimale opstand hebben van 0,30 meter ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak.
    Deze opstand is niet overal 0,30 meter.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van artikel 12 van de bouwcode. Er wordt een garagepoort voorzien in een gevel smaller dan 8 meter. Aangezien deze poort reeds vergund werd in de afgeleverde doch vervallen vergunning (2014227) kan opnieuw een afwijking worden toegestaan.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat geen functiewijziging. De eengezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd wordt.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Op 18/04/2014 werd er door het college van burgemeester en schepenen een stedenbouwkundige vergunning (referentie 2014227) verleend voor de nieuwbouw van een eengezinswoning. Aangezien de woning nog niet winddicht is en er ook wijzigingen gebeurden tegenover de afgeleverde vergunning wordt er een nieuwe omgevingsaanvraag ingediend.

De straat wordt gekenmerkt door gesloten bebouwing met een gemiddelde bouwhoogte van 3 bouwlagen onder een plat dak en een kroonlijst op ongeveer 10 meter hoogte. Het vergund volume bestaat uit een gelijkvloers en kelderverdieping met een bouwdiepte van 15 meter en 13 meter op de 1ste en 2de verdieping. De stedenbouwkundige context is niet gewijzigd waardoor dit bouwvolume opnieuw gunstig kan beoordeeld worden. Er wordt echter opgemerkt dat de vergunde plannen die toegevoegd werden aan deze aanvraag verkeerdelijk 13 meter opgeven voor het gelijkvloers waar dat deze in de afgeleverde en vervallen vergunning (2014227) 15 meter bedraagt. In de tuinzone wordt er achteraan een tuinhuis geplaatst tot tegen de perceelgrenzen. Het volume blijft beperkt tot minder dan 40 m². Bovendien blijft er nog een kwalitatieve tuinzone behouden. Dit is eveneens stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

In de huidige aanvraag wenst men de kelderverdieping uit te breiden van 15 meter tot 19 meter.

De kelderruimte wenst men in te richten als verblijfsruimte. Om de verblijfsruimtes van licht en lucht te kunnen voorzien wordt de uitbreiding zo diep voorzien. Dit is stedenbouwkundig onaanvaardbaar. Vanuit de goede ruimtelijke ordening  is een bouwdiepte van 19 meter niet kenmerkend (bouwcode, artikel 10). Een beperkte uitbreiding tot 15 meter zoals op het gelijkvloers is dit in deze context wel. Bovendien wordt er vastgesteld dat de verblijfsruimtes in de ondergrondse bouwlaag slechts een vrije hoogte hebben van maximum 2,20 meter en op sommige plaatsen slechts 2,05 meter. Dit is strijdig met artikel 21 van de bouwcode. Er kan niet op geldige wijze worden afgeweken van dit artikel. In voorwaarde bij de vergunning wordt opgenomen om de ondergrondse bouwlaag te beperken tot een bouwdiepte van 15 meter. De verblijfsruimten in de kelder worden uitgesloten van vergunning.

 

Visueel-vormelijke elementen

De gevelmaterialen uit de afgeleverde vergunning bestaan uit grijze vezelcementpanelen en zwart aluminium panelen tussen voordeur en garagepoort. Het schrijnwerk bestaat uit zwart aluminium.

In het huidig ontwerp wordt de gevel uitgevoerd in bruin gevelparament. De ramen die aanvankelijk perceelsbreed werden voorzien worden in het huidig ontwerp verkleind. Garagepoort en inkomdeur worden uitgelijnd op de hoger gelegen ramen. De voorgestelde gevel past zich visueel in het straatbeeld in.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      De nieuwe platte daken die ter hoogte van de scheidingsmu(u)r(en) geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, moeten worden voorzien van:

-          dakbekleding die valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden; geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.);

2.      de ondergrondse bouwlaag moet worden beperkt tot een bouwdiepte van 15 meter zoals in het rood aangeduid op volgende plannen:

BA_GW_T_N_A_rode_aanduiding

BA_GW_S_N_A_rode_aanduiding

BA_GW_T_N_B_rode_aanduiding

BA_GW_P_N_-1_01_rode_aanduiding;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

 

Uitsluitingen

4.      de verblijfsruimtes in de kelder zoals in het rood aangeduid op volgende plannen:

BA_GW_T_N_A_rode_aanduiding

BA_GW_S_N_A_rode_aanduiding

BA_GW_T_N_B_rode_aanduiding

BA_GW_P_N_-1_01_rode_aanduiding.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

22 juni 2021

Volledig en ontvankelijk

9 juli 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

7 september 2021

Verslag GOA

20 augustus 2021

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

2

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

Tijdens de bevraging van de aanpalenden werden er twee bezwaarschriften ingediend dat zich laat samenvatten als volgt:

 

  1. Uitvoeringstechnisch aspect: volgens bezwaarindiener bevindt het dak/plafond van de kelder en de keldermuur zich deels op en over de scheidingslijn met het perceel van bezwaarindiener, dienen de verluchtingsgaten van de kelder anders geplaatst te worden om toekomstige uitbreiding van de woning van bezwaarindiener niet te belemmeren.

Beoordeling: Het bezwaar betreft een uitvoeringstechnische aangelegenheid die losstaat van de stedenbouwkundige beoordeling van de aanvraag door de vergunningverlenende overheid. Uiteraard dienen de uitvoeringstechnische werken te gebeuren volgens de regels van de kunst en betekent het verkrijgen van een vergunning geen vrijgeleide voor de aanvrager/bouwheer zich te ontzien van burgerrechtelijke afspraken voor en tijdens de uitvoer der werken. Het bezwaar is ongegrond;

  1. Afbraak hek: het hek tussen het desbetreffend perceel en het perceel van bezwaarindiener werd afgebroken.

Beoordeling: het plaatsen of verwijderen van hekwerk tussen de percelen is vergunningsplichtig. Bovendien moeten beide buren akkoord gaan bij het verwijderen van de afsluiting. Het al dan niet akkoord zijn met de sloop van het hekwerk is echter een burgerrechtelijke aangelegenheid die niet wordt opgenomen bij de stedenbouwkundige beoordeling van de aanvraag. Het bezwaar is gedeeltelijk gegrond;

  1. De werf is een puinhoop: het bouwafval werd op het perceel van bezwaarindiener gedumpt. Bezwaarindiener heeft vochtinfiltratie en wil dat het huis in opbouw afgeschermd wordt en dat de waterschade vergoed wordt. Een stuk van de tuin van bezwaarindiener is illegaal weggegraven zonder toestemming.

Beoordeling: Dit bezwaar is burgerrechtelijk van aard en niet stedenbouwkundig. Het bezwaar is ongegrond;

  1. Criminele feiten van de bouwheer

Beoordeling: vermelding over criminele feiten van de bouwheer van desbetreffend perceel is een politionele aangelegenheid die geen deel uitmaakt van de stedenbouwkundige beoordeling van een omgevingsaanvraag. Het bezwaar is ongegrond;

  1. Illegale bijbouw en hierdoor vermindering van licht en lucht:

Beoordeling: het is niet duidelijk af te leiden uit het bezwaarschrift over welke illegale bijbouw bezwaarindiener spreekt. Verondersteld wordt dat dit de tuinberging betreft. Deze wenst men in de huidige aanvraag te regulariseren. De tuinberging blijft beperkt tot minder dan 40 m² waardoor deze stedenbouwkundig aanvaardbaar is. Bovendien blijft er nog een ruime tuinzone bewaard. Voor het overige wordt er vanuit stedenbouwkundig oogpunt geoordeeld dat een bouwdiepte van 15 meter op het gelijkvloers en de ondergrondse bouwlaag en een bouwdiepte van 13 meter op de verdiepingen ruimtelijk inpasbaar is en geen noemenswaardige hinder veroorzaakt op het vlak van uitzicht, licht en bezonning van de naburige percelen. Deze bouwdiepte is gelijkaardig aan de afgeleverde maar vervallen vergunning (2014227). Een ondergrondse en/of bovengrondse bouwdiepte die verder zou uitgevoerd zijn of worden komt aldus niet in aanmerking voor vergunning. Het bezwaar is gedeeltelijk gegrond.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      De nieuwe platte daken die ter hoogte van de scheidingsmu(u)r(en) geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, moeten worden voorzien van:

-          dakbekleding die valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden; geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.);

2.      de ondergrondse bouwlaag moet worden beperkt tot een bouwdiepte van 15 meter zoals in het rood aangeduid op volgende plannen:

BA_GW_T_N_A_rode_aanduiding

BA_GW_S_N_A_rode_aanduiding

BA_GW_T_N_B_rode_aanduiding

BA_GW_P_N_-1_01_rode_aanduiding;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

 

Uitsluitingen

4.      de verblijfsruimtes in de kelder zoals in het rood aangeduid op volgende plannen:

BA_GW_T_N_A_rode_aanduiding

BA_GW_S_N_A_rode_aanduiding

BA_GW_T_N_B_rode_aanduiding

BA_GW_P_N_-1_01_rode_aanduiding.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.