Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
- een openbaar onderzoek te houden;
- advies uit te brengen.
Projectnummer: | OMV_2021099942 |
Gegevens van de aanvrager: | Havenbedrijf Antwerpen met als contactadres Zaha Hadidplein 1 te 2030 Antwerpen |
Ligging van het project: | Scheldelaan zn, Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 16 sectie D nrs. 84/3 , 84/2 R, sectie F nrs. 226H, 227S en 249R |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | aanleg verbinding voor aansluiting fietspad |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- Op 21 april 2017 verleende de gewestelijk stedenbouwkundig ambtenaar een stedenbouwkundige vergunning (8.00/11002/1010.6) voor de actualisering van het Sigmaplan in het havengebied aan de rechteroever van de Zeeschelde;
- Op 2 oktober 2006 verleende de gewestelijk stedenbouwkundig ambtenaar een stedenbouwkundige vergunning (503.765) voor het aanleggen van een fietspad langs de Scheldelaan.
.
Inhoud van de aanvraag
- Aanleg van een talud in functie van de aanleg van een fietspad;
- Verbeteren van een bestaande toegang en optimalisatie van de aansluiting van een fietspad.
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Lokale Politie/ Verkeerspolitie | 15 juli 2021 | 27 juli 2021 | Geen bezwaar |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 15 juli 2021 | 27 juli 2021 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 15 juli 2021 | 9 augustus 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (GRUP) (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.
De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.
Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.
Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan deels bestemd als Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur.
Dit gebied is bestemd voor verkeers- en vervoersinfrastructuur en aanhorigheden.
In dit gebied zijn alle handelingen toegelaten voor de aanleg, het functioneren of aanpassing van die verkeers- en vervoersinfrastructuur en aanhorigheden. Daarnaast zijn alle handelingen met het oog op de ruimtelijke inpassing, buffers, ecologische verbindingen, kruisende infrastructuren, leidingen, telecommunicatie infrastructuur, lokaal openbaar vervoer, lokale dienstwegen en paden voor niet-gemotoriseerd verkeer toegelaten.
Het goed is tevens deels bestemd als Zone voor permanente ecologische infrastructuur ‘met medegebruik’. Het gebied is bestemd voor de instandhouding, de ontwikkeling en het herstel van ecologische waarden.
Alle handelingen die nodig zijn of nuttig zijn voor de instandhouding, het herstel en de ontwikkeling van de natuur, het ecologisch milieu en van landschapswaarden zijn toegelaten.
De volgende handelingen zijn eveneens toegelaten:
- het herstellen,(her)aanleggen of verplaatsen van wegen, spoorlijnen, leidingen, aardgasinstallaties, pompgemalen en waterzuiveringsstations;
- het aanbrengen van windturbines en windturbineparken, alsook andere installaties voor de productie van (hernieuwbare) energie of energierecuperatie. De mogelijke effecten van de inplanting ten aanzien van efficiënt bodemgebruik, eventuele verstoring van de uitbating(smogelijkheden) en landschappelijke kwaliteiten dienen in een lokalisatienota te worden beschreven en geëvalueerd;
- het verbouwen, uitbreiden of herbouwen van de bestaande brandweerkazerne voor zover de bestemming van het gebied niet in het gedrang wordt gebracht. De uitbreiding van de kazerne is beperkt tot de percelen in gebruik door de brandweer op het moment van definitieve
vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
Over deze zone en dwars ten oosten van de aanvraag, loopt een overdruk met als aanduiding Leidingstraat.
De werken dwarsen de grens van het Afgebakende zeehavengebied. Buiten deze afbakeningslijn is het gewestplan Antwerpen nog van toepassing. De aanvraag ligt tevens in de bestemmingen Bijzondere natuurgebieden (waterzuivering, afvoerleidingen en leidingstraten)., Natuurgebieden en -voor de Schelde- Bestaande waterwegen.
De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan en het gewestplan Antwerpen.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag is niet in overeenstemming met de voorschriften van het gewestplan. Men vraagt een afwijking van de voorschriften van het gewestplan aan (zie deel afwijkingen van stedenbouwkundige voorschriften).
Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP en gewestplan tevens van toepassing. Hier geldt tevens het bestemmingsvoorschrift Gebied verkeers- en vervoersinfrastructuur en Zone voor permanente ecologische infrastructuur ‘met medegebruik’. Eveneens gelden de bestemmingsvoorschriften Gebied voor Zeehaven- en watergebonden bedrijven en -voor de invaargeul naar de Boudewijnsluis- Gebied voor waterweginfrastructuur.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
De gewestelijke verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag aangezien de verharding zal behoren tot het openbaar wegdomein.
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Afwijkingen van stedenbouwkundige voorschriften
De Vlaamse Codex RO bevat in hoofdstuk IV volgende afwijkingsbepalingen die relevant zijn voor de beoordeling van voorliggende vergunningsaanvraag.
Art. 4.4.7.§ 2. In een vergunning voor handelingen van algemeen belang die een ruimtelijk beperkte impact hebben, mag worden afgeweken van stedenbouwkundige voorschriften en verkavelingsvoorschriften. Handelingen van algemeen belang kunnen een ruimtelijk beperkte impact hebben vanwege hun aard of omvang, of omdat ze slechts een wijziging of uitbreiding van bestaande of geplande infrastructuren of voorzieningen tot gevolg hebben.
De Vlaamse Regering bepaalt welke handelingen van algemeen belang onder het toepassingsgebied van het eerste lid vallen. Ze kan ook de regels bepalen op basis waarvan kan worden beslist dat niet door haar opgesomde handelingen toch onder het toepassingsgebied van het eerste lid vallen.
Bijkomend somt het Besluit van de Vlaamse Regering tot aanwijzing van de handelingen in de zin van artikel 4.1.1, 5°, artikel 4.4.7, § 2, en artikel 4.7.1, § 2, tweede lid, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening de handelingen van algemeen belang onder het toepassingsgebied op:
Art. 3 § 1. De volgende handelingen zijn handelingen van algemeen belang die een ruimtelijk beperkte impact hebben als vermeld in artikel 4.4.7, § 2, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening. De handelingen hebben betrekking op:
1° de aanleg, wijziging of uitbreiding van openbare fiets-, ruiter- en wandelpaden, en andere paden voor de zwakke weggebruiker;
[…]
De afwijking van de geldende voorschriften op basis van artikel 4.4.7 §2 van de Vlaamse Codex RO wordt gunstig geadviseerd omdat:
- de dijk reeds verhard is met een jaagpad en het louter om fietsdoorsteken gaat die bestaande fietsinfrastructuur verbindt met elkaar waardoor er geen significante verhoging van de ruimtelijke dynamiek plaats vindt;
de fietsdoorsteken een beperkte oppervlakte hebben en er geen significante impact op het ruimtelijk kwetsbaar gebied is.
Functionele inpasbaarheid
Het Havenbedrijf Antwerpen wenst mee te werken aan de ambitie om meer mensen op de fiets te krijgen als vervoersmiddel voor woon-werkverkeer. Om dit te bewerkstelligen, is het van belang dat de fietsinfrastructuur goed en veilig is en verder wordt uitgebouwd. Daarvoor is een masterplan ‘fietspaden haven Antwerpen’ opgemaakt waarin de bestaande situatie wordt geïnventariseerd en een oplijsting wordt gemaakt van de knelpunten en missing links.
Voorliggende aanvraag betreft één van de knelpunten die op korte termijn kan worden aangepakt. Een bestaande personenwagenparking aan de westelijke zijde van de Scheldelaan zorgt voor conflicten tussen de gebruikers van deze parking en doorgaand fietsverkeer op het fietspad langs de Scheldelaan. Een oplossing hiervoor wordt geboden door een alternatief tracé aan te bieden voor het doorgaand fietsverkeer langs het jaagpad op de nieuwe Sigmadijk. Om dit mogelijk te maken dient er ten noorden en ten zuiden van de parking een verbinding te worden gemaakt tussen het jaagpad op de dijk en het bestaande fietspad langs de Scheldelaan.
Ten noorden van de parking is er reeds een verbinding tussen het jaagpad en de Scheldelaan aangelegd voor dienstvoertuigen in het kader van het Sigmaplan. De aangevraagde werken betreffen deze verbinding te optimaliseren voor de fietser door de bochtstralen aan te passen. Hiervoor wordt beperkt extra verharding aangelegd (circa 155 m²) en een minimale reliëfwijziging om de bochtstralen mogelijk te maken.
De zuidelijke verbinding dient nieuw te worden aangelegd. Om deze verbinding te maken wordt een talud aangelegd tussen het fietspad en het hoger gelegen jaagpad. Deze verbinding, met een oppervlakte van circa 350 m², wordt vervolgens verhard in asfalt.
Het deel fietspad dat ten oosten van de parking loopt, blijft behouden en zal gaan dienen voor lokaal fietsverkeer (werknemers van het nabijgelegen bedrijf).
Aangezien met de aanvraag de verbetering van de fietsinfrastructuur in het havengebied wordt bewerkstelligd, is het project functioneel inpasbaar.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag is verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De werken bevinden zich in het Habitatrichtlijngebied – Schelde- en Durmeëstuarium van de Nederlandse grens tot Gent. De oeverzones zijn aangeduid als VEN-gebied – slikken en schorren langsheen de Schelde. In de beschrijvende nota wordt aangehaald dat deze gebieden reeds verstoord werden door de werkzaamheden in functie van het Sigmaproject. De werken in het kader van de fietsverbindingen zijn minimaal en hebben een beperkte impact op de verdere verstoring van het gebied. Advies werd gevraagd aan de dienst groen- en begraafplaatsen van stad Antwerpen. Zij bevestigen dat de werkzaamheden een beperkte impact gaan hebben op de beschermde gebieden. Zij vragen echter wel een verduidelijking op welke wijze de zorgplicht, opgenomen in de natuurwetgeving, toegepast wordt en op welke wijze de beperkte impact van de werken gecompenseerd wordt. Dit zal als aandachtspunt worden opgenomen. Om zo veel mogelijk verstoring te vermijden, dienen de werkzaamheden buiten het broedseizoen plaats te vinden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Voorliggende aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte. Door het aanleggen van deze verbindingen wordt een conflictpunt tussen de parking van Covestro en het doorgaand dubbelrichtingsfietspad langs de Scheldelaan opgelost. De fietsinfrastructuur wordt dus geoptimaliseerd en zo kunnen meer weggebruikers gestimuleerd worden de fiets te gebruiken als vervoersmodus.
Het advies van de dienst mobiliteit van de stad Antwerpen is voorwaardelijk gunstig. Het betreffen voorwaarden om de verkeerscirculatie en verkeersveiligheid te
optimaliseren:
- Het moet duidelijk zijn voor doorgaand fietsverkeer wat de doorgaande route is. Bewegwijzering en/of markering kan hierbij helpen. De doorgaande fietsroute kan bijvoorbeeld in de voorrang gebracht worden ter hoogte van de zuidelijke aansluiting op de Scheldelaan.
- De markering van zone A is niet duidelijk op het bijgevoegde plan. Bij de uitvoering van de werken moet er op gelet worden dat de markering conform de geldende richtlijnen gebeurt.
- Eventueel moet nog gekeken worden naar bijkomende maatregelen ter hoogte van het conflictpunt. Het conflictpunt moet voor het resterende lokaal fietsersverkeer veilig ingericht worden.
Dit zal als voorwaarde worden opgenomen.
Advies van het college
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.
Aandachtspunt:
Rekening te houden met de zorgplicht, zoals opgenomen in de natuurwetgeving.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
- Om zo veel mogelijk verstoring te vermijden, dienen de werkzaamheden buiten het broedseizoen plaats te vinden
- Het moet duidelijk zijn voor doorgaand fietsverkeer wat de doorgaande route is. Bewegwijzering en/of markering kan hierbij helpen. De doorgaande fietsroute kan bijvoorbeeld in de voorrang gebracht worden ter hoogte van de zuidelijke aansluiting op de Scheldelaan.
- De markering van zone A is niet duidelijk op het bijgevoegde plan. Bij de uitvoering van de werken moet er op gelet worden dat de markering conform de geldende richtlijnen gebeurt.
- Het conflictpunt moet voor het resterende lokaal fietsersverkeer veilig ingericht worden.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Ontvangst adviesvraag | 12 juli 2021 |
Start openbaar onderzoek | 21 juli 2021 |
Einde openbaar onderzoek | 19 augustus 2021 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste adviesdatum | 31 augustus 2021 |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
21 juli 2021 | 19 augustus 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Informatievergadering
Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.
Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag onder voorwaarden:
Aandachtspunt:
Rekening te houden met de zorgplicht, zoals opgenomen in de natuurwetgeving.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/V | Het advies te bezorgen aan de instantie die om het advies gevraagd heeft. |