Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021105469 |
Gegevens van de aanvrager: | NV GLADIS met als adres Paleisstraat 107 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: | Mechelsesteenweg 65 en Hemelstraat 16 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 6 sectie F nrs. 0, 1474R2, 1474F3, 1474T3 en 1474R3 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | uitbreiden en verbouwen van een kantoorgebouw met een volume op het dak voorzien van een duplex-appartement |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 10/10/2001: vergunning (2001431) voor verbouwen van het koetshuis;
- 15/12/1994: vergunning (86#941296) voor een verbouwing;
- vaststelling (ID: 7312) van een herenhuis in beaux-artsstijl als bouwkundig erfgoed;
Vergunde/vergund geachte toestand
- functie: kantoorgebouw;
- bouwvolume straatzijde Mechelsesteenweg:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Huidige toestand
- kantoorgebouw met een appartement met twee slaapkamers op de 3de verdieping;
- garage en 1 woonunit in koesthuis tuinzone;
- 10 parkeerplaatsen in tuinzone;
- fietsstalplaats in tuinzone;
- verplaatste buitentrap;
- kantoorkeuken in half ondergrondse ruimte (achteraan).
Gewenste toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting tuinzone:
Inhoud van de aanvraag
- slopen van het bestaande dakvolume;
- uitbreiden van het volume van het hoofdgebouw met twee bouwlagen;
- inrichten van een woonentiteit in het nieuwe volume;
- plaatsen van een nieuwe buitentrap;
- voorzien van verschillende dakterrassen;
- wijzigen van de scheimuren;
- wijzigen van het aantal parkeerplaatsen in de tuinzone;
- plaatsen van een fietsenstalplaats in de tuinzone.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen Vergunningen | 6 juli 2021 | 15 juli 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen | 6 juli 2021 | 28 juli 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator/ Fluvius | 6 juli 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 6 juli 2021 | 14 juli 2021 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 6 juli 2021 | 19 juli 2021 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 6 juli 2021 | 16 juli 2021 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu | 6 juli 2021 | 12 juli 2021 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 6 juli 2021 | 12 augustus 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De bestaande en vergunde kantoorfunctie wordt uitgebreid met een bijkomende woonfunctie in de vorm van een tweeslaapkamerappartement. Woonfuncties zijn kenmerkend in het referentiebeeld. De bijkomende woonfunctie is bijgevolg functioneel inpasbaar in zijn omgeving.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het bestaande dakvolume boven de 3de bouwlaag wordt gesloopt. In de plaats hiervan komt er een nieuw volume, bestaande uit twee bouwlagen onder een schuin dak. Het volume trekt zich 1,5 m terug ten opzichte van de voorgevel en 2,5 m ten opzichte van de achtergevel. De bestaande monumentale kroonlijst van het pand blijft behouden.
Het nieuwe volume herbergt een ruim tweeslaapkamerappartement van ca. 300 m² met atelierruimte en ruime terrassen aan zowel de voor- als achtergevel.
Het nieuwe volume sluit qua bouwhoogte aan op de teruggetrokken bouwlaag van de linker buur waardoor ondanks de atypische verschijningsvorm van de optopping een harmonieuze inpassing in de omgeving wordt gecreëerd. De bijkomende ruime woonentiteit vormt geen overschrijding van de draagkracht van het perceel en is in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats. De aanvraag kan positief geadviseerd worden.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De bestaande voorgevel blijft ongewijzigd. Het dakvolume wordt gekenmerkt door grote glaspartijen in bruinkleurig aluminium schrijnwerk en accenten in zandkleurige natuursteen. De dakbedekking wordt opnieuw in zink voorzien.
De gekozen materialen zijn in harmonie met de materialen van de bestaande voorgevel. Door de horizontale gevelgeleding, de materialen en de fijne detaillering bouwt het nieuwe volume op een hedendaagse manier verder op de historische architectuur.
Aangezien het pand is opgenomen op de inventaris onroerend erfgoed, werd tijdens de vergunningprocedure advies gevraagd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg. Dit advies is gunstig en laat zich als volgt samenvatten:
“Herenhuis in beaux-artsstijl gebouwd in opdracht van Joseph Dierxsens, naar een ontwerp door Joseph Hertogs uit 1910. Aannemer was het bouwbedrijf G. Hargot & R. Somers. Met zijn versoberde beaux-arts-vormentaal, is het hotel Dierxsens representatief voor het latere oeuvre van de architect, uit het decennium vóór de Eerste Wereldoorlog. […]
Met een gevelbreedte van vier traveeën, omvat de voorname rijwoning een souterrain, drie bouwlagen en een mezzanine, onder een zadeldak. De statige lijstgevel onderscheidt zich door een verzorgd parement uit witte natuursteen, met gebruik van hardsteen voor de plint. Horizontaal geleed in de geboste pui, de bovenbouw en de mezzanine met architraaf kroonlijst, beantwoordt de gevelcompositie aan een regelmatig schema. Een balkon met consoles en balustrade legt de klemtoon op de twee middentraveeën van de eerste verdieping. In de rechter travee wordt de rondboogpoort gemarkeerd door een kwartholle omlijsting met sluitsteen en guirlandes. Verder is de opstand opgebouwd uit registers van rondboogvensters op de begane grond, rechthoekige vensters op de bovenverdiepingen en ovale oculi op de mezzanine. Het sobere geveldecor ontleend aan de Lodewijk XVI-stijl, is beperkt tot vlakke vensteromlijstingen met sluitsteen, oren, chutes en onderdorpel, en medaillons op de borstwering van de eerste verdieping. Het houten schrijnwerk van de vleugeldeur met waaier is bewaard, evenals het smeedijzeren traliewerk van het souterrain; vernieuwd vensterschrijnwerk.
De plattegrond van het ‘schoon verdiep’ wordt over de volledige breedte opgedeeld door de centraal ingeplante, dubbelhoge traphal, bereikbaar via het trappenbordes van de vestibule. Volgens de bouwplannen beslaat het salon de straatzijde, de eetkamer met veranda de tuinzijde, geflankeerd door de onbijtkamer met terras, de office met keukenlift en de diensttrap. Zoals gebruikelijk bood het souterrain oorspronkelijk ruimte aan de keuken, en namen de privé- en slaapvertrekken de bovenverdiepingen in. […] Het pand is beeldbepalend omwille van de historische, esthetische en architecturale waarde.
Het pand is afgewerkt met een flauw hellend zadeldak. Men wenst deze daklaag aan te passen en uit te breiden. De bestaande kantoorfunctie op de ondergelegen niveaus blijft behouden, er gebeuren geen wijzigingen aan het interieur.
Het nieuwe volume van twee bouwlagen wordt teruggetrokken voorzien tov de voorgevel en heeft een sobere vormgeving.
Het voorstel wordt met respect voor het bestaande gebouw voorzien en doet geen afbreuk aan de erfgoedwaarde ervan.”
Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg wordt bijgetreden.
De aanvraag kan positief geadviseerd worden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De nieuwe woonentiteit is zeer ruim en geniet door de royale glaspartijen van veel natuurlijke lichtinval. De verschillende terrassen en patio’s zorgen voor een verhoogde woonkwaliteit. Verder vormt het ontwerp geen hinder naar de directe en ruimere omgeving waardoor de aanvraag positief geadviseerd kan worden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 10 parkeerplaats.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. Het pand wordt uitgebreid met 1 woning. Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1. 1 bijkomende wooneenheid : parkeerbehoefte = 1
De onderliggende verdiepingen met kantoren blijven ongewijzigd. Het bestaande kantoorgebouw heeft een oppervlakte van 813m². De parkeerbehoefte van dit kantoor is 9 (813m² x 1.1/100m² = 8.9)
Het koetshuis met 1 woning en garage maakt geen deel uit van deze bouwaanvraag.
|
De plannen voorzien in 10 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
In het binnengebied zijn 12 parkeerplaatsen vergund bij het kantoorgebouw. Hiervan zijn er 10 plaatsen gerealiseerd. Deze worden niet uitgebreid.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 10.
De 10 voorziene parkeerplaatsen voldoen dus voor het bestaande kantoorgebouw en de bijkomende wooneenheid. Dit aantal is toereikend.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.
|
Ontsluiting/bereikbaarheid:
De parking is bereikbaar via een doorrit in Hemelstraat.
Fietsvoorzieningen:
Voor de bijkomend wooneenheid met 2 slaapkamers moeten 3 fietsenstallingen voorzien worden.
Deze worden ingericht ter hoogte van de overdekte buitenruimte aan de achtergevel naar de kelder. Deze is bereikbaar via een trap met fietsgoot.
De fietsenstalling in het binnengebied voor de kantoren wordt uitgebreid van 8 naar 10.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de voorwaarden uit het bijgevoegde advies van het Agentschap Wegen en Verkeer zijn strikt na te leven;
3. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 21 juni 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 6 juli 2021 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 4 september 2021 |
Verslag GOA | 19 augustus 2021 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de voorwaarden uit het bijgevoegde advies van het Agentschap Wegen en Verkeer zijn strikt na te leven;
3. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.