Terug
Gepubliceerd op 08/09/2021

2021_CBS_06959 - Brownfieldconvenant - 'Gosselin', district Deurne - Addendum ontwerp - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 27/08/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Verontschuldigd

Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_06959 - Brownfieldconvenant - 'Gosselin', district Deurne - Addendum ontwerp - Goedkeuring 2021_CBS_06959 - Brownfieldconvenant - 'Gosselin', district Deurne - Addendum ontwerp - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Op 2 juli 2019 werd het brownfieldproject nr. 126 ”Antwerpen Gosselin” gesloten. Naar aanleiding van de stopzetting van de activiteiten van Belgomilk CV werden op 24 juni 2021 bijkomende percelen verworven en bestaat de wens om het projectgebied te vergroten. Er werd een akkoord gesloten met de eigenaar van perceel 279M om ook dit perceel toe te voegen aan het projectgebied. Het addendum maakt het mogelijk om deze aanpassing door te voeren.

Het vergroten van het projectgebied creëert opportuniteiten voor de ‘consolidatie-hub’ om:

  • uitbreiding en stimulering van watergebonden activiteiten te vergroten;
  • versnippering op het bedrijventerrein te verkleinen;
  • duurzaamheid en energiebesparing en/of uitwisseling concreter in te vullen en verbeteringen door te voeren in functie van de mobiliteitsproblematiek.

Het addendum voorziet volgende aanpassingen: 

  • uitbreiding van het projectgebied;
  • wijziging omschrijving Brownfieldproject
    1. artikel 2.4.1: het herontwikkelen van de site om maximaal in te zetten op watergebonden activiteiten en de versnippering van het gebied te verminderen: de exploitatie logistieke magazijnen blijft mogelijk onder voorwaarden; het inzetten van de Milcobelsite voor watergebonden bedrijvigheid door het niet realiseren van een kaaimuur en het optimaliseren van een corridor naar de bestaande terminal waarvoor reorganisatie van NV Beduco, het jaarpad of het Klein Schijn noodzakelijk is; het rekening houden met de resultaten uit voorgaand onderzoek; het voorzien van kleine KMO units om herlocalisaties mogelijk te maken; het principieel volledig herontwikkelen van de Milcobelsite;
    2. artikel 2.4.4: het integreren van de bedding van het Klein Schijn in de site met het oog op het optimaliseren van de verkeerssituatie met maximaal behoud van de open bedding en rekening houdend met de duurzaamheidsaanbevelingen uit de haalbaarheidsstudie “18635_Eindrapport haalbaarheidsstudie bedrijventerrein Belcrownlaan”;
    3. artikel 2.4.5: het actualiseren van de mobiliteitsstudie uit 2017 en het doorvoeren van aanpassingen om de consolidatiehub te versterken en mobiliteitsproblemen te verminderen in samenwerking met de actoren en regisseurs van het brownfieldconvenant. 

Juridische grond

Het Vlaams Parlement heeft op 30 maart 2007 het decreet betreffende de brownfieldconvenanten goedgekeurd. Dit decreet trad op 19 juni 2007 in werking. Met dit decreet wordt een kader gecreëerd voor het afsluiten van brownfieldconvenanten tussen de Vlaamse regering en de actoren en regisseurs bij een brownfieldproject.

Het reglement met betrekking tot brownfieldconvenanten (BS 18 april 2013) stelt het volgende: "Bij de aanvraag moet het schriftelijk bewijs gevoegd worden dat de gemeente waarin de onroerende goederen gelegen zijn, kennis heeft genomen van de inhoud van de aanvraag en wenst mee te werken aan de totstandkoming van het brownfieldproject. Het betrokken gemeentebestuur is hierdoor echter geenszins verplicht op te treden als actor of regisseur of het brownfieldconvenant mee te ondertekenen."

Aanleiding en context

In het kader van een brownfieldconvenant sluit de Vlaamse regering zowel met de actoren (projectontwikkelaars, grondeigenaars,…) als met de regisseurs (subsidiërende en vergunningverlenende overheden,…), die betrokken zijn bij een brownfieldproject, een contract af. Deze werkwijze maakt het mogelijk dat tussen alle betrokken administraties, instanties en personen klare en duidelijke werkafspraken worden gemaakt, zodanig dat bij de aanvang van het project meteen duidelijkheid wordt gegeven over bepaalde temporele en procedurele vereisten en verwachtingen.

Gosselin Group heeft als penhouder een dossier laten samenstellen om de onderhandeling tot een brownfieldconvenant voor de omgeving van hun site te laten opstarten. Enerzijds wil men met dit herwaarderingsproject een oplossing bieden aan de versnippering van het terrein en hierdoor de economische en sociale waarde van het terrein en de omgeving vergroten. Door de economische focus te leggen op watergebonden activiteiten zal men de economische waarde maximaal vergroten en een optimale oplossing bieden aan de mobiliteitstoename. Anderzijds wil men via het convenant een einde stellen aan het jarenlang aanslepen van de verontreinigingsproblemen die er op de terreinen zijn en komen tot een duurzaam bedrijventerrein. Op 19 september 2014 (jaarnummer 9579) heeft het college beslist om in het traject naar een brownfieldconvenant te stappen.

Deze site is gelegen binnen de contour van het kaderplan Albertkanaal. Op 21 maart 2014 (jaarnummer 3083) nam het college kennis van de visienota “Kaderplan Albertkanaal Antwerpen-Schoten-Wijnegem” en keurde het de krachtlijnen van deze visienota goed. Deze visienota vertrekt vanuit een gebiedsgerichte aanpak om te komen tot een oplossing voor het bedrijventerrein Bosuil, de zone tussen Albertkanaal en Bisschoppenhoflaan en tussen de Deurnebalbrug (Azijnbrug) en de Hoogmolenbrug, die als zone voor herontwikkeling wordt aangeduid. De verbreding van het kanaal en de herstructurering van het Klein Schijn zorgen voor heel wat mogelijkheden tot verdere rationalisering. Op 7 februari 2015 (jaarnummer 1653) keurde het college het actieplan ‘Kaderplan Albertkanaal: Antwerpen-Schoten-Wijnegem’ goed waarin specifieke acties bepaald zijn voor de zone Bosuil.

Op 24 juni 2016 (jaarnummer 5702) heeft het college kennisgenomen van de resultaten van de "conceptstudie duurzame herinrichting bedrijvenzone Albertkanaal". In deze studie werd onderzocht hoe het bedrijventerrein aan het Albertkanaal duurzamer kan worden ingericht.

Op 10 maart 2017 (jaarnummer 2248) keurde het college ontwerp-Brownfieldconvenant 'Gosselin', tussen de Vlaamse Regering en de bij het Brownfieldproject 'Gosselin' betrokken actoren, goed. Het college keurde op 6 april 2018 (jaarnummer 3160) de aanpassing van het convenant goed. 

Op 8 mei 2020 (jaarnummer 4067) keurde het college de specifieke acties tussen POM en stad Antwerpen zoals voorzien in de concretisering goed. Hierin werd als actie het opmaken van realisatieconvenanten voor deelprojecten van de brownfieldconvenant opgenomen. 

Op 16 april 2021 (jaarnummer 3129) keurde het college de samenwerkingsovereenkomst over het beheer van het Klein Schijn met de Provincie Antwerpen en Water-link goed. Het volledige traject van het Klein Schijn, ten zuiden van het Albertkanaal is losgekoppeld van een natuurlijk afstroomgebied en heeft slechts de functie van lokale regenwaterafvoer. De Provincie Antwerpen zal binnen een termijn 6 maanden de procedure opstarten om het statuut van het klein Schijn te wijzigen naar publieke gracht. 

Beleidsdoelstellingen

6 - Lerende en werkende stad
2LWS04 - Economie en industrie
2LWS0402 - Investeren

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het eerste addendum bij de Brownfieldconvenant 'Gosselin', tussen de Vlaamse Regering en de bij het Brownfieldproject 'Gosselin' betrokken actoren, goed.”

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen