Het benodigde krediet alsook het concrete boekingsadres waarop dit krediet voorzien wordt, zullen telkens in afzonderlijke besluitvorming samen met de eigenlijke oproepen op basis van het reglement aan het college worden voorgelegd.
De nodige middelen zijn voorzien binnen de budgetten van de beleidsdoelstellingen 2LWS05 en 2LWS09. Op het moment van de besluitvorming rond goedkeuring door het college van de betreffende oproepen zal in de rubriek ‘algemene financiële opmerkingen’ verduidelijkt worden op welk boekingsadres de middelen voorzien zijn in het meerjarenplan 2020-2025
Volgens artikel 41, lid 2, 23° van het Decreet lokaal bestuur is de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van subsidiereglementen.
De gemeenteraad keurde in de zitting van 31 mei 2021 (jaarnummer 319) de derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goed.
De gemeenteraad keurde in de zitting van 17 februari 2020 (jaarnummer 126) de samenwerkingsovereenkomst met VDAB Antwerpen goed.
Op de arbeidsmarkt is in de groep 20- tot 64-jarigen in de stad Antwerpen 66,4 % werkzaam, ten opzichte van 75,2 % op Vlaams niveau. De ambitie is om de Antwerpse en de Vlaamse werkzaamheidsgraad op te trekken naar respectievelijk 70 % en 80 %. De werkloosheidsgraad bij de Antwerpse jongeren is met 18,9 % beduidend hoger dan van jongeren in Vlaanderen (12,8 %). De stad Antwerpen heeft bovendien ook het hoogste aantal ongekwalificeerde schoolverlaters en een oververtegenwoordiging van NEET-jongeren (not in education, employment or training). Bij werkzoekenden behoren groepen met kenmerken als kortgeschoold, werkzoekenden met een arbeidsbeperking, allochtoon tot de kwetsbare groepen.
De stad Antwerpen en VDAB hebben de handen in mekaar geslagen en een samenwerkingsovereenkomst afgesloten met volgende strategische doelstellingen:
Als niet wordt ingegrepen met een aangepast beleid, zal volgens de Be The Change studie van Agoria België tegen 2030 541.000 niet-ingevulde vacatures tellen. De recente Manpower barometer geeft aan dat 77 % van de werkgevers moeite heeft met het vinden van geschikt personeel. De helft van de werkgevers wil tegen het jaareinde extra personeel aanwerven.
Met het reglement "Iedereen aan het werk" wil de stad Antwerpen financiële ondersteuning geven aan projecten of initiatieven die bijdragen tot een stijging van de werkzaamheidsgraad in de stad Antwerpen. Enerzijds wil de stad Antwerpen projecten ondersteunen die Antwerpse werkzoekenden zonder werk, leefloongerechtigden en niet-beroepsactieven (inclusief werkarme gezinnen) versterken, zodat zij kunnen deelnemen aan de arbeidsmarkt. Specifiek wil de stad Antwerpen inzetten op de meest kwetsbaren onder hen, alsook de kwetsbare werkenden. Anderzijds wil de stad Antwerpen projecten financieren die bijdragen tot de invulling van tewerkstellingsnoden van Antwerpse werkgevers, met bijzondere aandacht voor de knelpuntsectoren. In het bijzonder gaat de stad Antwerpen op zoek naar arbeidsmarktpartners die de kloof op de arbeidsmarkt kunnen dichten.
De thematische oproepen in dit kader zullen telkens afgestemd worden met VDAB Antwerpen in het kader van de samenwerkingsovereenkomst en voorgelegd worden aan het college. De maximale ondersteuning wordt per thematische oproep gedefinieerd.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Het kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595).
De gemeenteraad keurt het reglement
"Iedereen aan het werk" goed. Het reglement gaat in op 1 december 2021 en eindigt op 31 december 2025.