De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
13 augustus 2021 | 11 september 2021 | 3 | 0 | 0 | 12 |
Bespreking van de bezwaren met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Het bezwaarschrift is eerder een informatieve vraag.
Informatievergadering
Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.
Artikel 31 en 32 van het Omgevingsvergunningsdecreet stellen dat als de vergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, de gemeenteraad een beslissing over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.
Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
Projectnummer: | OMV_2021091827 |
Gegevens van de aanvrager: | Antwerpen met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen en de heer Johan Pieraerts met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Fietsostrade langs Zoomse Weg te 2180 Ekeren (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 17 sectie F nrs. 0, 627E, 650E, 835E, 838E, sectie G nrs. 0, 342E en afdeling 33 sectie H nrs. 0 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | bouwen van een fiets- en een voetpad |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Vergunde/huidige toestand
Gewenste toestand
Inhoud van de aanvraag
Adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen | 23 juli 2021 | 17 augustus 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Lokale Politie/ Verkeerspolitie | 2 september 2021 | 17 september 2021 | Geen bezwaar |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Algemene bouwverordening
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening.
Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet
Het aangevraagde betreft het aanleggen van segment 3 van de fietssnelweg F12 tussen Antwerpen en Bergen-op-Zoom via de haven. Aanliggend aan het fietspad wordt ook een voetpad aangelegd. De aanvraag gaat gepaard met de aanleg van een gemeenteweg en bevat een rooilijnplan ‘BA_fietspad_Rooilijnplan’.
Het tracé van het fiets- en voetpad is gelegen langsheen de oostzijde van de autosnelweg A12 tussen de aansluiting van de bestaande fietssnelweg met de Leo Baekelandstraat in het zuiden en het uiteinde van de woonwijk Schoonbroek (ter hoogte van het kruispunt Tweekronenstraat – Karel VI-straat) in het noorden.
Er is sprake van een toename van de verharde oppervlakte. Het nieuwe fietspad wordt immers aangelegd in asfalt met een roodbruine kleur, het aanliggend half verhard voetpad in porfiersteenslag. Het fietspad is 4,00 m breed en versmalt ter hoogte van aansluitingen met bestaande straten naar 2,50 m. Het voetpad is 2,00 m breed. De nieuwe verharding werd ingetekend in en naast een groenstrook die dienst doet als buffer tussen de snelweg A12 en het aanpalende woongebied. Het gebied is ingericht met boselementen, bomenrijen, grasvelden/hooilanden en spelelementen. Bij het ontwerp ervan werd er getracht zoveel mogelijk van dit buffergroen te behouden zodat er geen afbreuk wordt gedaan aan deze functie.
De fietssnelweg bestaat uit meerdere segmenten:
De fietssnelweg laat toe een verschuiving van vervoersmodi te creëren op trajecten tussen de haven en de omliggende gemeenten door een kwalitatief alternatief aan te bieden voor de fiets in plaats van de wagen.
Het project heeft inzake mobiliteitsimpact positieve effecten op de fietsbereikbaarheid. Het opzet van dit dubbelrichting fietspad is een betere en snellere fietsontsluiting tussen Antwerpen en de gebieden ten noorden van Antwerpen.
De ambitie is om een dubbelrichtingsfietspad aan te leggen dat het bestaande fietspad doorheen Rozemaai verder verlengt richting noorden. Ter hoogte van de knoop Leugenberg zal dit fietspad in de toekomst verder worden doorgetrokken richting de haven.
Op vlak van mobiliteit voorzien de aangevraagde werken een optimalisatie van het regionale fietsroutenetwerk. Zo garandeert het de doorstroming van het fietsverkeer in de noord-zuidrichting (tussen Bergen-op-Zoom en Antwerpen). Tegelijkertijd worden op lokaal niveau ook de woonwijken in Ekeren, waarachter dit gedeelte van de fietssnelweg gelegen is, beter ontsloten. Hierdoor wordt ook een grote meerwaarde gecreëerd voor het lokale fietsnetwerk. De aanvraag veroorzaakt geen bijkomend gemotoriseerd verkeer.
Aangezien het traject langsheen recreatief gebied loopt, werd er geopteerd om een voetpad naast het fietspad te voorzien. Dit om de verschillende gebieden met elkaar te verbinden en deze recreanten te scheiden van de snelle, functionele fietsers.
De voorziene fietssnelweg doorkruist meerdere bosbestanden en omvat bijgevolg een ontbossing. De 24 bomen die geveld moeten worden in functie van de aanleg van het fiets- en voetpad, worden in de onmiddellijke omgeving gecompenseerd door inheemse soorten.
Het fiets- en voetpad wordt gedeeltelijk aangelegd in een zone waar een bouwverbod langsheen autosnelwegen geldt. Er werden door de aanvrager afwijkingen bekomen op het bouwverbod langsheen autosnelwegen, zowel van de administrateur-generaal voor wat betreft de constructies tussen de 10 m en de 30 m, als van de minister voor wat betreft de constructies in de eerste 10 m langs de autosnelweg.
Het rooilijnplan bevat geen berekening van de eventuele waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de aanleg van de gemeenteweg overeenkomstig artikel 28 van het gemeentewegendecreet.
Procedurestap | Datum |
Start openbaar onderzoek | 13 augustus 2021 |
Einde openbaar onderzoek | 11 september 2021 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | 29 november 2021 |
De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg'.
De gemeenteraad beslist de bezwaren over de ‘aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg’ te verwerpen.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan bijgevoegd rooilijnplan ‘BA_fietspad_Rooilijnplan’.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de ligging, de breedte en de uitrusting van het nieuw fiets- en voetpad langs de Zoomse Weg onder volgende voorwaarde: