Terug
Gepubliceerd op 30/11/2021

2021_MV_00140 - Mondelinge vraag van raadslid Nordine Saidi Mazarou: nieuwe betoncentrale in Merksem

gemeenteraad
ma 29/11/2021 - 19:30 Bernarduscentrum
Verdaagd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tom Meeuws, schepen; Filip Dewinter, raadslid; Gerolf Annemans, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; André Gantman, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Güler Turan, raadslid; Wouter Vanbesien, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Mie Branders, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Caroline Bastiaens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Ikrame Kastit, raadslid; Yasmia Setta, raadslid; Karen Maes, raadslid; Kristel Somers, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Nordine Saidi Mazarou, raadslid; Mark Tijsmans, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Omar Fathi, raadslid; Sanne Descamps, raadslid; Manuëla Van Werde, raadslid; Patrick Van den Abbeele, raadslid; Hicham El Mzairh, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Sam Voeten, raadslid; Erica Caluwaerts, raadslid; Koenraad De Vylder, raadslid; Tatjana Scheck, raadslid; Wim Jochems, raadslid; Mohammad Nawabi, raadslid; Lise Vandecasteele, raadslid; Lotte Mintjens, raadslid; Goedele Toen, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jan Penris, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Khadija Chennouf, raadslid; Serge Muyters, korpschef; Glenn Verspeet, korpschef ad interim

Verontschuldigd

Koen Kennis, schepen; Peggy Pooters, raadslid; Imade Annouri, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2021_MV_00140 - Mondelinge vraag van raadslid Nordine Saidi Mazarou: nieuwe betoncentrale in Merksem 2021_MV_00140 - Mondelinge vraag van raadslid Nordine Saidi Mazarou: nieuwe betoncentrale in Merksem

Motivering

Indiener(s)

Nordine Saidi Mazarou

Gericht aan

Annick De Ridder, Koen Kennis

Tijdstip van indienen

ma 29/11/2021 - 09:15

Toelichting

Geachte schepen,


Tot en met zondag 28 november, liep het openbaar onderzoek voor de bouw van een nieuwe betoncentrale Dranaco aan de Vaartkaai/Carrettestraat in Merksem.

Heel veel buurtbewoners zijn ongerust over de plannen. Dat bleek de laatste dagen in de pers én in de bezwaren die ze hieromtrent indienden in het kader van het openbaar onderzoek. Hun bezorgdheden en bezwaren gaan over de grootschalige verharding, de omleiding van de fietssnelweg, het gevaar van camions die de fietssnelweg zullen kruisen, de 143 extra camions per dag, de extra verkeersdruk die deze plannen met zich mee zullen brengen, het ontbreken van een mobiliteitsstudie, de betonnen keermuren van 6 tot 8 meter hoog, de sociale controle, de hinder voor bewoners en voor het (nieuwe) voetbalveld dat ernaast ligt, enzovoort.

  • Welke bezorgdheden van de bewoners steunt u wel/niet?

Deze nieuwe betoncentrale ligt midden in een gebied waar de oosterweelwerken veel impact zullen hebben. Maar ze is volgens (de aannemer van) Lantis niet bedoeld voor de Oosterweelverbinding. Voor de aanleg van de Oosterweelverbinding zou er volgens Lantis een nieuwe betoncentrale gebouwd worden aan het Straatsburgdok een paar 100 meter verderop. Daarnaast zou ook de betoncentrale van Holcim aan het Sportpaleis gebruikt worden voor de aanleg van de Oosterweelverbinding.

  • Zal 3 betoncentrales zo dicht bij elkaar de draagkracht van de omgeving niet overstijgen?

Tijdens de werken voor de Oosterweelverbinding zal de Vaartkaai ter hoogte van de fietsbrug bijna 10 jaar lang afgesloten worden. Het verkeer zal omgeleid worden via de Ingenieur Menneslaan om via de Groenendaallaan richting de haven (en andersom) te rijden.

  • Vindt u dat er een verkeersstudie nodig is, die de combinatie van de oosterweelwerken met het bijkomend vrachtverkeer in kaart brengt?

Tijdens de werken van de Oosterweelverbinding zal het Albertkanaal gedurende lange tijd versmald worden, waardoor binnenvaartschepen beurtelings zullen moeten doorvaren. Wellicht heeft dit impact op de capaciteit van het Albertkanaal.

  • Bent u als stadsbestuur op de hoogte van de impact van de Oosterweelwerken op het Albertkanaal?
  • Is Dranaco op de hoogte van de impact van de Oosterweelwerken op het Albertkanaal?
  • Denkt u dat extra binnenvaartschepen van een nieuwe betoncentrale combineerbaar is met een verminderde capaciteit voor binnenvaart op het Albertkanaal?


Hartelijk dank,

Nordine Saidi Mazarou