Om de trend naar nog minder cashverrichtingen verder te zetten zal vanaf 1 januari 2022 overgestapt worden naar cashloos werken voor alle loketdiensten, uitgezonderd voor de loketdiensten in Deurne waar wel nog cashverrichtingen mogelijk blijven.
Burgers die een afspraak maken, worden vooraf verwittigd. Als de burger niet in de mogelijkheid is om ter plaatse elektronisch te betalen, kan een betalingsverzoek meegegeven worden zodat de burger per overschrijving kan betalen. De overschrijving kan enkel op voorwaarde dat de burger het product of de dienst pas ontvangt na betaling. Indien burgers toch cash wensen te betalen, kunnen ze terecht bij de loketdiensten in Deurne.
Op 15 september 2017 (jaarnummer 7993) keurde het college de principes omtrent cashloos werken goed.
In de stadsloketten worden verschillende betaalmogelijkheden aangeboden. De bancontacttoestellen zijn volledig aangepast zodat zowel met bankkaart, kredietkaart als contactloos betalen mogelijk is. Bij aanvragen via het e-loket verloopt de betaling via het winkelmandje. Het streefdoel is om het cash betalen af te raden en het elektronisch betalen aan te moedigen. Sedert 16 maart 2020 wordt er omwille van veiligheidsmaatregelen wegens covid-19 nog meer ingezet op communicatie naar burgers om elektronisch te betalen. Ook in het nieuwe stadsloket Harmonie wordt volledig cashloos gewerkt. De gemiddelde omzet van cashbetalingen in de loketdiensten werd hierdoor aanzienlijk gereduceerd. Het aandeel cashontvangsten voor alle loketdiensten bedraagt nog slechts 10 % van de betalingen.
Het college neemt kennis van de volgende fase in het project van cashloze dienstverlening. Vanaf 1 januari 2022 zal er in alle loketdiensten, uitgezonderd de loketdiensten in Deurne, geen enkele verrichting met cash geld meer mogelijk zijn.