Terug
Gepubliceerd op 15/11/2021

2021_CBS_08970 - Omgevingsvergunning - OMV_2021138834. Van Marsenillestraat 1. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
wo 10/11/2021 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_08970 - Omgevingsvergunning - OMV_2021138834. Van Marsenillestraat 1. District Berchem - Goedkeuring 2021_CBS_08970 - Omgevingsvergunning - OMV_2021138834. Van Marsenillestraat 1. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021138834

Gegevens van de aanvrager:

CommV epiEye met als adres Dianalaan 36 bus 1 te 2600 Berchem (Antwerpen) en de heer Pedro Desomer met als adres Dianalaan 36 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Ligging van het project:

Van Marsenillestraat 1 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 21 sectie A nrs. 0 en 125R5

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning met complementaire reca-functie

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          17/03/2016: vervallen vergunning (20162664) voor het verbouwen van een handelswoning (vergunning slechts gedeeltelijk uitgevoerd);

-          07/07/1986: vergunning (961#2634) voor verbouwing.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie: eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • hoekpand in gesloten bebouwing;
  • bouwvolume van 2 bouwlagen onder een hellend dak aan de rechterzijde en 3 bouwlagen onder een plat dak aan de linkerzijde;

-          gevelafwerking:

  • gevels in wit gevelpleisterwerk;
  • plint en dorpels in blauwe hardsteen;
  • hellend dak bekleed met bitumen;
  • buitenschrijnwerk in kwartsgrijze PVC;
  • kroonlijst in wit geschilderd hout;

-          inrichting:

  • het perceel is volledig volgebouwd op het niveau van het gelijkvloers.

Huidige toestand

-          de vervallen vergunning uit 2016 werd gedeeltelijk uitgevoerd, de complementaire handelsruimte is sinds voor de vervallen vergunning uit 2016 aanwezig;

-          bestaande toestand in overeenstemming met laatst vergunde toestand op enkele interne constructieve werken na.

Gewenste toestand

-          functie: eengezinswoning met complementaire reca-functie op de gelijkvloerse verdieping;

-          bouwvolume:

  • hoekpand in gesloten bebouwing;
  • bouwvolume van 2 bouwlagen onder een mansardedak aan de rechterzijde en 2 tot 3 bouwlagen onder een plat dak aan de linkerzijde;

-          gevelafwerking:

  • aan de rechterzijde wordt het gebouw afgewerkt met crepi in een lichte kleur;
  • aan de linkerzijde wordt het gebouw afgewerkt met een ruwe crepi in een lichte kleur;
  • plint in blauwe hardsteen;
  • mansardeverdieping in donkergrijze zinken bekleding;
  • houten kroonlijst geschilderd in een lichte kleur;
  • buitenschrijnwerk in donkergrijze aluminium;

-          inrichting:

  • een dakterras op de 2de verdieping ter hoogte van de linker perceelgrens.

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van de eengezinswoning (met complementaire reca-functie) met een nieuwe mansardeverdieping;

-          uitvoeren van interne constructieve werken;

-          wijzigen van de gevels;

-          wijzigen van de scheimuur met de rechter aanpalende woning.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

22 september 2021

1 oktober 2021

stadsontwikkeling/ vergunningen/ milieuvergunningen)

22 september 2021

2 november 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 16 Technische uitsprongen:

de uitlaat van de dampkap bevindt zich niet binnen een hoek van 45° ten opzichte van het voorgevelvlak;

  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:

de scheimuur met de rechts aanpalende heeft ter hoogte van de uitbreidingen geen opstand van minstens 30cm ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak;

  • artikel 35 Afvoerkanalen en uitlaten van gassen:
    de uitlaat van de dampkap bevindt zich op een afstand van minder dan 60cm ten opzichte van de opgaande scheimuur met de linker aanpalende;
  • artikel 41 Kenmerken aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel:
    het is onvoldoende duidelijk of de gewijzigde regenwaterpijpen onderaan slagvast zijn en of de aansluiting van de regenwaterpijpen inpandig gebeurt.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021. 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Bouwcode artikel 16 en artikel 35

De dampkap bevindt zich op een locatie die overlast ten opzichte van de nabuur en overlast ten opzichte van het eigen terras ten gevolge heeft. In voorwaarden wordt opgelegd de uitlaat van de dampkap op het hoogste dak te voorzien en dit op voldoende afstand ten opzichte van alle gevels.

 

Functionele inpasbaarheid

Gelet op de gewijzigde nevenfunctie werd het advies van de stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing – Business en innovatie gevraagd. Hieruit volgde een gunstig advies:

 

“Gunstig advies voor het wijzigen van de functie handel naar reca op de gelijkvloerse verdieping van een pand gelegen in de zone lokaal kernwinkelgebied Driekoningenstraat-Statiestraat (Beleidsnota Detailhandel).  De Beleidsnota Detailhandel 2020 stelt dat in deze zones er gestreefd wordt naar een goede mix tussen de functies handel, reca en diensten om op deze manier de aantrekkelijkheid en de verblijftijd van de bezoekers te verhogen.”

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt dit advies bijgetreden. De hoofdfunctie wonen blijft behouden.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De woning betrof vroeger twee afzonderlijke gebouwen. Dit is nog steeds zeer goed zichtbaar in de voorgevel.

 

De aanvraag betreft het toevoegen van een mansardedak bovenop het vroegere hoekgebouw rechts. Dit sluit aan bij de architectuur van de bestaande woning en de schaal van de gebouwen in de Statiestraat.

 

Het volume links (met toegang) wordt omgevormd tot een bouwvolume van twee tot drie bouwlagen dat links aansluit bij de kenmerkende kroonlijsthoogte in de straat en rechts aansluit bij de totale hoogte van het mansardedak.

 

Het tweeledig ontwerp behoud de kenmerkende ritmering van het straatbeeld en sluit aan bij de kenmerkende bebouwing in de omgeving. Dit wordt gunstig geadviseerd.

 

Visueel-vormelijke elementen

Ook op vlak van materialisatie wordt de tweeledigheid van het gebouw versterkt. Dit wordt gunstig geadviseerd.

 

De originele architectuur van het gedeelte rechts blijft maximaal behouden met nieuw schrijnwerk in donkergrijs aluminium. Het mansardedak wordt uitgewerkt in donkergrijs zink.

 

Het bouwvolume links wordt voorzien in een hedendaagse architectuur in lichtkleurige crepi (wat verwijst naar de lichte crepi van het bouwvolume rechts) en het schrijnwerk wordt voorzien in donkergrijs aluminium (wat aansluit bij de nieuwe ramen van het gedeelte rechts).

 

Voorgevelisolatie

De linker gevel wordt door het na isoleren van de voorgevel verdikt. Door het energiezuinig renoveren van woningen wordt er bijgedragen aan de klimaatambities, wat wordt gestimuleerd.

 

Om vervlakking van het straatbeeld tegen te gaan, dient er vanuit de zorg voor de architecturale kwaliteit aandacht besteed aan een aantal ontwerpdetails bij het opnieuw bepleisteren van de gevel. Concreet dienen de afmetingen van de raamopeningen en de arrière corps behouden te blijven, moeten de bestaande decoratieve gevelreliëfs steeds evenveel uit het vernieuwde gevelvlak springen als in bestaande toestand het geval is en moet er gebruik worden gemaakt van hoekprofielen voor het pleisterwerk die niet zichtbaar zijn in de gevel.

 

De stad Antwerpen hanteert een afwegingskader op aanvragen voor een stedenbouwkundige vergunning voor buitengevelisolatie. Bij een gunstig advies tot plaatsing van buitengevelisolatie is men verplicht om de werken over de volledige dikte van 14cm uit te voeren. Op die manier wordt er maximale energiebesparing gerealiseerd binnen de bepalingen van het rooilijnendecreet.

 

Om een verarming van het materiaal tegen te gaan, wordt er bij een gunstig advies opgelegd dat bestaande elementen in natuursteen (raamdorpel, plint, deksteen…) behouden blijven of worden vervangen door nieuwe elementen in natuursteen. Deze details hebben immers ook een functie. Zo beschermt de plint tegen beschadigingen. Indien er voor het uitvoeren van de werken een plint aanwezig is, moet deze behouden blijven. Dit kan door de bestaande plint naar voren te plaatsen (en er achter isolatie aan te brengen) of de bestaande plint te vervangen door een nieuwe plint. Bij pleisterwerk is het noodzakelijk om een plint te plaatsen, ook al is deze niet aanwezig in de bestaande toestand.

 

Wanneer er pleisterwerk is voorzien als gevelmateriaal, worden de randen van bijvoorbeeld raamopeningen voorzien van hoekprofielen. Dergelijke hoekprofielen moeten onzichtbaar worden uitgevoerd.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen:

Bij het plaatsen van buitengevelisolatie dient er aandacht besteed worden aan een aantal voorwaarden in functie van het inpalmen van het openbaar domein.

 

Wanneer er zich in de bestaande toestand openbare verlichtingsarmaturen (of andere elementen van nutsvoorzieningen) bevinden aan de gevel moeten deze na het uitvoeren van de werken opnieuw gemonteerd worden aan de gevel op een duurzame manier (eventueel met een achterliggende constructie). Deze elementen moeten ten allen tijde kunnen hersteld worden of weggenomen worden. Indien nodig wordt hiervoor contact opgenomen met de dienst openbaar domein.

 

Wanneer de nieuwe constructie tot op het openbaar domein komt moet er rekening mee worden gehouden dat het voetpad in de toekomst hersteld kan worden zonder dat er aan de voorgevel ingrepen moeten gebeuren. Dit kan door de bestaande stoeptegel voor de werken weg te nemen en na de werken terug te plaatsen.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning (met kleinschalige complementaire functie) waarbij de hoofdfunctiefunctie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      het dak gelegen naast het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en) dat geen opstand heeft van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand;

2.      de uitlaat van de dampkap dient voorzien te worden op het mansardedak, en dient zich binnen een hoek van 45° ten opzichte van de dakranden te bevinden. Deze uitlaat en alle kanalen daartoe dienen volledig te voldoen aan artikel 16 en artikel 35 van de bouwcode;

3.      te voldoen aan volgende voorwaarden inzake de voorgevelisolatie en voorgevelafwerking:

-          de isolatie samen met het afwerkingsmateriaal (crepi) uit te voeren met een totale dikte van 14 centimeter;

-          de arrière-corps te behouden en vrij te laten van materiaal en isolatie. Dit zowel bij de arrière-corps op de perceelgrens met de links aanpalende woning als voor de arrière corps op de grens tussen de eigen twee voorgevels langs de Van Marsenillestraat;

-          onderaan de geïsoleerde gevel een plint te voorzien van minimaal 60cm. De plint steekt voorbij het gevelvlak;

-          de hoekprofielen die inherent zijn aan het nieuwe gevelpleisterwerk, onzichtbaar uit te voeren;

-          de nieuwe constructie te laten aansluiten op het openbaar domein zodanig dat toekomstige werkzaamheden aan het openbaar domein kunnen plaatsvinden, los van herstelwerken aan de nieuwe constructie;

-          wanneer er zich in de bestaande toestand openbare verlichtingsarmaturen (of andere elementen van nutsvoorzieningen) bevinden aan de gevel moeten deze na het uitvoeren van de werken opnieuw gemonteerd worden aan de gevel op een duurzame manier (eventueel met een achterliggende constructie). Deze elementen moeten ten allen tijde kunnen hersteld worden of weggenomen worden. Indien nodig wordt hiervoor contact opgenomen met de dienst openbaar domein;

4.      de gewijzigde verticale regenwaterpijpen in de voorgevel te voorzien conform artikel 41 van de bouwcode;

5.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

31 augustus 2021

Volledig en ontvankelijk

22 september 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

21 november 2021

Verslag GOA

2 november 2021

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      het dak gelegen naast het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en) dat geen opstand heeft van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand;

2.      de uitlaat van de dampkap dient voorzien te worden op het mansardedak, en dient zich binnen een hoek van 45° ten opzichte van de dakranden te bevinden. Deze uitlaat en alle kanalen daartoe dienen volledig te voldoen aan artikel 16 en artikel 35 van de bouwcode;

3.      te voldoen aan volgende voorwaarden inzake de voorgevelisolatie en voorgevelafwerking:

-          de isolatie samen met het afwerkingsmateriaal (crepi) uit te voeren met een totale dikte van 14 centimeter;

-          de arrière-corps te behouden en vrij te laten van materiaal en isolatie. Dit zowel bij de arrière-corps op de perceelgrens met de links aanpalende woning als voor de arrière corps op de grens tussen de eigen twee voorgevels langs de Van Marsenillestraat;

-          onderaan de geïsoleerde gevel een plint te voorzien van minimaal 60cm. De plint steekt voorbij het gevelvlak;

-          de hoekprofielen die inherent zijn aan het nieuwe gevelpleisterwerk, onzichtbaar uit te voeren;

-          de nieuwe constructie te laten aansluiten op het openbaar domein zodanig dat toekomstige werkzaamheden aan het openbaar domein kunnen plaatsvinden, los van herstelwerken aan de nieuwe constructie;

-          wanneer er zich in de bestaande toestand openbare verlichtingsarmaturen (of andere elementen van nutsvoorzieningen) bevinden aan de gevel moeten deze na het uitvoeren van de werken opnieuw gemonteerd worden aan de gevel op een duurzame manier (eventueel met een achterliggende constructie). Deze elementen moeten ten allen tijde kunnen hersteld worden of weggenomen worden. Indien nodig wordt hiervoor contact opgenomen met de dienst openbaar domein;

4.      de gewijzigde verticale regenwaterpijpen in de voorgevel te voorzien conform artikel 41 van de bouwcode;

5.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.