Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021134328 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Isidore Mörsel met als adres Mechelsesteenweg 251 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: | Mechelsesteenweg 251 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 6 sectie F nrs. 0, 1358E12, 1358P12, 1358B13, 1358L12 en 1358A13 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | oprichten van een tuinpaviljoen met zwembad |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 30/04/2020: vergunning (20193329) voor het plaatsen van een poort in de tuinmuur aan zijde Maanstraat;
- 31/01/2014: vergunning (20136088) voor de uitbreiding van een rijwoning.
Vergunde toestand
- vastgesteld bouwkundig erfgoed (ID 7326) als ‘Neoclassicistisch herenhuis’;
- herenhuis van 2 bouwlagen onder mansardedak in gesloten bebouwing;
- heel ruime, achtergelegen parktuin die zich uitstrekt tot aan de Maanstraat.
Huidige toestand
- tuinberging en een verharde oppervlakte van circa 39 m² in betontegels plus een aantal hoogstammige bomen rechts achteraan in de parktuin.
Gewenste toestand
- vellen van een viertal hoogstammige bomen;
- zwembadpaviljoen rechts achteraan in de parktuin met 1 bouwlaag onder plat dak en een hoogte van circa 4 m;
- een nieuwe tuinberging plus een technische ruimte, tussen het paviljoen en de tuinmuur langs de Maanstraat;
- de scheidingsmuur en de tuinmuur blijven ongewijzigd buiten de verwijdering van de paneelafsluiting bovenaan, aan de kant waar de poort open schuift.
Inhoud van de aanvraag
- sloop van de tuinberging en de verharde oppervlakte;
- bouwen van een tuinpaviljoen met binnenzwembad en aanhorigheden.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
AQUAFIN NV | 23 september 2021 | 22 oktober 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Water-link | 23 september 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 22 september 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 22 september 2021 | 25 oktober 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft een bijgebouw bij een bestaande en vergunde eengezinswoning. De functie blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Een bestaand tuinhuis in de Zuidoostelijke hoek van het perceel wordt gesloopt. Op die plek wordt een nieuw bijgebouw opgetrokken van ca. 22 m op 8,5 m met zwembad, fietsenberging en ondersteunende functies bij het zwembad. Het gebouw bestaat uit 1 bouwlaag met een hoogte van ca. 4,20 m. De plaatsing tegen de bestaande opgaande scheimuur van het naastliggende perceel brengt geen scheimuurverhoging met zich mee. Met het oog op de uitvoering van deze werken wordt eveneens de kapmachtiging voor vier hoogstammige bomen gevraagd. Deze bomen bevinden zich binnen de footprint van het nieuwe bijgebouw.
Gelet op de uitzonderlijke afmetingen van het perceel en de voorgestelde inplanting van het bijgebouw in de hoek van het perceel, kan de aanvraag positief geadviseerd worden. De groene tuinzone wordt maximaal gevrijwaard en de verhardingen blijven beperkt tot het minimum. Na de kap van de vier hoogstammen blijven 38 hoogstammige bomen op het perceel behouden waardoor het groene karakter van de omgeving gevrijwaard blijft. Gelet op bovenstaande kan ook deze ingreep positief geadviseerd worden.
De aanvraag is in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats en kan positief geadviseerd worden.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Het bijgebouw bestaat uit twee muren, afgewerkt met grijze paramentsteen, die het zwembad begrenzen. Tussen deze wanden wordt beglazing voorzien waardoor een open zicht tussen het zwembad en de tuin ontstaat. Het antracietkleurig, aluminium schrijnwerk bestaat uit een spel van slanke, vaste glaspanelen en ruime openschuivende delen. Aan de zijde van de beglaasde gevels wordt het groendak in uitkraging voorzien. De kroonlijst wordt afgewerkt in antracietkleurig zink.
De voorgestelde materialisatie is sober en hedendaags waarbij de gevels een eerlijke vertaling vormen van de achtergelegen functie. De aanvraag kan op dit aspect positief geadviseerd worden.
Aangezien het bijgebouw voorzien wordt in de tuinzone van een pand dat opgenomen is op de inventaris onroerend erfgoed, werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg. De dienst heeft geen bezwaar bij de voorgestelde werken.
De aanvraag kan ook op dit vlak positief geadviseerd worden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag voorziet in een bijkomende ondersteunende ontspanningsruimte bij de bestaande en vergunde eengezinswoning zonder hierbij hinder te veroorzaken naar de omgeving. Het uitzonderlijke groene karakter van de tuinzone blijft maximaal gevrijwaard.
De aanvraag kan positief geadviseerd worden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de voorwaarden uit het bijgevoegde advies van Aquafin zijn strikt na te leven;
2. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 31 augustus 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 22 september 2021 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 21 november 2021 |
Verslag GOA | 3 november 2021 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de voorwaarden uit het bijgevoegde advies van Aquafin zijn strikt na te leven;
2. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.