Terug
Gepubliceerd op 15/11/2021

2021_CBS_08942 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2021116871. Luchthavenlei zonder nummer (zn). District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
wo 10/11/2021 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_08942 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2021116871. Luchthavenlei zonder nummer (zn). District Deurne - Goedkeuring 2021_CBS_08942 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2021116871. Luchthavenlei zonder nummer (zn). District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

  1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
  2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Aanleiding en context

Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De gewestelijke omgevingsvergunningscommissie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

- een openbaar onderzoek te houden;

- advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2021116871

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Ann Rombouts met als adres Motstraat 20 te 2800 Mechelen en VVM De lijn met als adres Motstraat 20 te 2800 Mechelen

Gegevens van de exploitant:

mevrouw Ann Rombouts met als adres Motstraat 20 te 2800 Mechelen

Ligging van het project:

Luchthavenlei zn te 2100 Deurne (Antwerpen) en 2640 Mortsel

Kadastrale percelen:

sectie A nrs. 250H, 280P, 280V, 280S, 280X, 280Y, 280W, 280R, 280T, 282C, 291B, sectie B nrs. 190E2, 196E, 379A, afdeling 32 sectie B nrs. 739R3, 739S3, 739T3, 739Z3 en 739A4

waarvan:

 

-          20210707-0080

sectie A nr. 282C (Stelplaats De Lijn)

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

aanleggen van een nieuwe stelplaats voor bussen van De Lijn aan de KMO-zone Luchthavenlei te Deurne (Antwerpen)/Mortsel.

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

* geen relevante voorgeschiedenis teruggevonden.

Huidige toestand

* grondgebied Mortsel:

  > een grasplein tussen het luchthaventerrein en de Krijgsbaan;

* grondgebied Antwerpen:

  > Luchthavenlei met betonverharding.

Gewenste toestand

* grondgebied Mortsel:

  > busstelplaats tussen het luchthaventerrein en de Krijgsbaan;

  > nieuwe verbindingsweg tussen de busstelplaats en de Krijgsbaan;

  > 2de toegang tot busstelplaats via Luchthavenlei;

* grondgebied Antwerpen:

  > Luchthavenlei met asfaltverharding.

 

Inhoud van de aanvraag

* grondgebied Antwerpen:

  > niet-vergunningsplichtig: vernieuwen van de wegverharding van de Luchthavenlei.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Inhoud van de aanvraag

De aanvraag omvat de exploitatie van een nieuw op te richten autobussenstelplaats van de Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn, gelegen op het grondgebied van de buurgemeente Mortsel.

 

Aangevraagde rubrieken

 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

3.4.1°a)

het lozen van maximaal 2 m³/uur bedrijfsafvalwater zonder gevaarlijke stoffen in concentraties hoger dan de indelingscriteria, vermeld in artikel 3 van bijlage 2.3.1 van Vlarem II;

1,99 m³/uur

6.4.1°

opslagplaatsen voor brandbare vloeistoffen met een totale opslagcapaciteit van 200 liter tot en met 50.000 liter uitgezonderd de gezamenlijke opslag van minder dan 5 ton gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige brandstoffen bij de woonfunctie van een onroerend goed dat hoofdzakelijk als woongelegenheid wordt gebruikt;

1.248,00 liter

6.5.2°

brandstofverdeelinstallaties voor motorvoertuigen, namelijk installaties voor het vullen van brandstoftanks van motorvoertuigen met vloeibare koolwaterstoffen, bestemd voor de voeding van de erop geïnstalleerde motor(en) met meer dan twee verdeelslangen;

4 verdeelslangen

12.2.1°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA;

1x 800,00 kVA

12.2.2°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van meer dan 1.000 kVA;

1x 2.000,00 kVA, 4x 2.500,00 kVA

12.3.2°

accumulatoren (gebruik van): vaste inrichtingen voor het laden van accumulatoren door middel van toestellen met een geïnstalleerd totaal vermogen van meer dan 10 kW;

8.245,00 kW

15.1.2°

al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van meer dan 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn;

148 voertuigen

15.2.

andere werkplaatsen voor het nazicht, het herstellen en het onderhouden van motorvoertuigen (met inbegrip van carrosseriewerkzaamheden) dan de werkplaatsen, vermeld in rubriek 15.3;

1 onderhoudswerkplaats

15.4.2°a)

niet-huishoudelijke inrichtingen voor het wassen van minder dan 10 motorvoertuigen en hun aanhangwagens per dag, volledig of gedeeltelijk gelegen in een ander gebied dan industriegebied;

2 motorvoertuigen en hun aanhangwagens/dag

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

86,00 kW

17.3.2.1.1.2°

opslagplaatsen voor ontvlambare vloeistoffen (gevarenpictogram GHS02) van gevarencategorie 3 (gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige vloeistoffen) met een vlampunt lager dan of gelijk aan 55°C en gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 20 ton tot en met 500 ton;

66,64 ton

17.3.2.2.1°

ontvlambare vloeistoffen van gevarencategorie 1 en 2 met een gezamenlijke opslagcapaciteit van 50 kg tot en met 2 ton;

800,00 kg

17.3.6.1°b)

opslagplaatsen voor schadelijke vloeistoffen en vaste stoffen op basis van etikettering gekenmerkt door het gevarenpictogram GHS07 met een gezamenlijke opslagcapaciteit van 200 kg tot en met 2 ton als de inrichting volledig of gedeeltelijk is gelegen in gebied ander dan industriegebied;

0,42 ton

17.3.7.2°b)

opslagplaatsen voor vloeistoffen en vaste stoffen die op lange termijn gezondheidsgevaarlijk zijn (gevarenpictogram GHS08) met een gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 2 ton tot en met 50 ton, als de inrichting volledig of gedeeltelijk is gelegen in een gebied ander dan industriegebied;

3,23 ton

 

Argumentatie

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

AQUAFIN NV

28 september 2021

28 oktober 2021

Voorwaardelijk gunstig

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

28 september 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag


Water-link

28 september 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag


 
















Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

28 september 2021

5 oktober 2021

stadsontwikkeling/ publieke ruimte

28 september 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: luchthavengebied.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

Voorliggende aanvraag betreft het aanleggen van een nieuwe stelplaats voor bussen van De Lijn aan de KMO-zone Luchthavenlei op grondgebied Mortsel.

De werken op het grondgebied Antwerpen beperken zich tot het vernieuwen van een bestaand stuk wegdek (Luchthavenlei tussen Diksmuidelaan en nieuw geplande busstelplaats), hetgeen volgens het vrijstellingenbesluit niet-vergunningsplichtige werkzaamheden betreft. De heraanleg van de Luchthavenlei an sich wordt bijgevolg niet beoordeeld binnen dit advies.

 

Los van het feit of de geplande busstelplaats al dan niet functioneel inpasbaar is volgens de vigerende bestemmingsplannen op grondgebied Mortsel, beperkt dit advies zich tot het busverkeer over de Luchthavenlei van en naar de geplande busstelplaats.

Dit busverkeer betreft openbaar vervoer en is bijgevolg functioneel inpasbaar conform artikel 8.5.6 van het GRUP.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

Gezien de ligging langs de spoorweg werd het advies van Infrabel NV ingewonnen:

“NV Infrabel heeft geen bezwaar tegen de omgevingsvergunning van VMM De Lijn voor de inrichting van deze nieuwe stelplaats PG1130 Mortsel in de Luchthavenlei zn, 2640 MORTSEL.”

Dit advies wordt gevolgd.

 

De nota spreekt over de afwikkeling van bussen vanaf de luchthaven via de te vernieuwen Luchthavenlei naar de nieuwe stelplaats (op grondgebied Mortsel), hetgeen volgens de bepalingen van artikel 8.2 en 8.5 van het GRUP aan bepaalde voorwaarden verbonden is. Daarom werd onderstaand advies ingewonnen bij de dienst mobiliteit:

“Er mag geen doorrit mogelijk zijn voor gemotoriseerd verkeer (uitgezonderd bussen) van de Krijgsbaan naar de Luchthavenlei en vice versa.

Er dient een fietsverbinding gerealiseerd te worden tussen de stelplaats en de F11 (fietsostrade Antwerpen-Lier) zodat werknemers van de Lijn die met de fiets naar het werk komen, veilig hun werkplaats kunnen bereiken zonder conflictsituaties met gemotoriseerd verkeer. De onderdoorgang via de Fietsostrade onder de Krijgsbaanbrug moet autovrij gemaakt worden van zodra het nieuwe kruispunt aangelegd is.”

Het advies van de dienst mobiliteit wordt bijgetreden en opgenomen in de voorwaarden bij dit advies, uitgezonderd bovenstaande bepaling met betrekking tot de onderdoorgang onder de Krijgsbaanbrug. Dit betreft immers grondgebied Mortsel.

 

Het ongunstig brandweeradvies heeft geen betrekking op de heraanleg van het wegdek van de Luchthavenlei.

 

Mits het naleven van bovenstaande voorwaarden voldoen de geplande werken aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. 

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

De nieuw op te richten stelplaats op de site nabij de luchthaven van Deurne komt er in vervanging van de bestaande stelplaats aan de wijk Zurenborg in Antwerpen.

De nieuw op te richten gebouwen en de ingedeelde activiteiten waaronder de stelplaats zelf, een wasinstallatie, een verdeelinstallatie en een onderhoudswerkplaats bevinden zich op het grondgebied van de buurgemeente Mortsel. Enkel de ontsluiting via een nieuw aan te leggen toegangsweg ligt deels op Antwerps grondgebied. De impact van de ingedeelde activiteiten op Antwerps grondgebied is verwaarloosbaar.

De realisatie van het project en de ingebruikname van de nieuwe inrichting betekenen het effectieve einde van de activiteiten aan de wijk Zurenborg en de daarmee gepaard gaande overlast.

 

Advies van het college

Vanuit milieutechnisch oogpunt wordt voorgesteld de gevraagde vergunning gunstig te adviseren.

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt voorgesteld de gevraagde vergunning voorwaardelijk gunstig te adviseren.


Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de doorrit over de stelplaats verhinderen voor gemotoriseerd verkeer (uitgezonderd bussen) tussen Krijgsbaan en Luchthavenlei;

2.      een veilige fietsverbinding realiseren voor werknemers van De Lijn tussen de stelplaats en Fietsostrade F11.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

21 september 2021

Start openbaar onderzoek

27 september 2021

Einde openbaar onderzoek

26 oktober 2021

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste adviesdatum

10 november 2021

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. Opgemerkt wordt dat niet werd aangegeven dat de affiches van de stad Antwerpen voor opstart van het openbaar onderzoek werden uitgehangen.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

27 september 2021

26 oktober 2021

0

0

0

6

 

Bespreking van de bezwaren

 

Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werden 6 bezwaarschriften ingediend, die zich als volgt laten samenvatten:

 

1.      Bezwaren met betrekking tot het grondgebied Mortsel: ontbreken van een voorstel voor de ordening van het gehele plangebied (inrichtingsstudie) conform artikel 8.5.4 van het GRUP, ontbreken van voldoende bewijs aangaande het effect van geluid en trillingen op het milieu en de menselijke gezondheid en ontbreken van een geluidswerende wand aan de noordgrens van de stelplaats, overschrijden van de toegelaten zone SA (Stedelijke Activiteiten), opheffen van voet- en gemeentewegen zonder openbaar onderzoek, de werkelijke parkeergelegenheid overschrijdt deze vermeld op de aanplakking en is strijdig met artikel 8.5.1 met het GRUP, de afwikkeling van de bedrijvenzone naar de R11 gebeurt buiten de zone bedoeld in artikel 8.6 van het GRUP, ontbreken van een begroting voor de financiering van beide kruispunten op de R11 (Robianostraat en Herentalsebaan) en het ontbreken van communicatie met de gemeente Borsbeek in strijd met artikel 8.5.7 van het GRUP, nieuwe verhardingen in waardevol Habitatrichtlijn-, corridor- en Natura 2000 gebied, hypothekeren van het aansluiten van F11 fiets-o-strade op de Saffier- en omliggende straten door de nieuwe ontsluiting van de stelplaats op de Vosstraat in Deurne, hypothekeren van alternatieven voor een verhoogd talud F11 waarmee waardevol groen verloren gaat, incorrect optekenen van de vervolgroute F11 ter hoogte van de Stelplaats Mortsel/aansluiting Vosstraat.

Beoordeling:

Bovenstaande bezwaren hebben betrekking op de werkzaamheden die gepland zijn op het grondgebied Mortsel. De stad Antwerpen is niet bevoegd hierover een uitspraak te doen.

De bezwaren zijn mogelijks gegrond, maar onontvankelijk voor de stad Antwerpen.

 

2.      Illegale verkeersafwikkeling: de omwonenden zijn bezorgd over de illegale afwikkeling van (lege) bussen vanaf de geplande busstelplaats, over de Luchthavenlei naar de Diksmuidelaan. Volgens artikel 8.5.6 van het GRUP dient de verkeersafwikkeling te gebeuren langs de R11. Een lege bus die geen route volgt is geen openbaar vervoer en mag niet langs de Luchthavenlei rijden. Dergelijk sluipverkeer is onwettig en belast de omliggende wijken, die reeds het lawaai en uitstoot van een illegaal opererende luchthaven te verduren hebben (zie de recente milieuklacht tegen de uitbater van het vliegveld).

Beoordeling:

Volgens artikel 8.5.6 van het GRUP is een afwikkeling vanuit het gebied voor Stedelijke Activiteiten (SA) naar de Luchthavenlei niet toegestaan, uitgezonderd fietsverkeer, hulpdiensten en openbaar vervoer. De nieuwe busstelplaats wordt ingericht ten behoeve van de openbare vervoersmaatschappij De Lijn. Het GRUP doet verder geen uitspraak over het al dan niet vol of leeg zijn van het openbaar vervoer.

Het bezwaar is ongegrond.

 

3.      NMBS: De NMBS verklaart zich niet betrokken bij het betreffende gebouw/terrein en verwijst door naar Infrabel NV.
Beoordeling:

Bovenstaande omvat geen uiting van een bezwaar ten aanzien van het voorwerp van de aanvraag. Het advies van Infrabel werd opgevraagd en wordt meegenomen in de beoordeling van de aanvraag.
Het bezwaar is niet ontvankelijk.

 

Informatievergadering

Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, onder volgende voorwaarden:


Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de doorrit over de stelplaats verhinderen voor gemotoriseerd verkeer (uitgezonderd bussen) tussen Krijgsbaan en Luchthavenlei;

2.      een veilige fietsverbinding realiseren voor werknemers van De Lijn tussen de stelplaats en Fietsostrade F11.

 

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

DienstTaak
Stadsontwikkeling/vergunningenhet advies college te bezorgen aan de instantie die dit gevraagd heeft.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.