Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021133615 |
Gegevens van de aanvrager: | NV TRANSMA met als contactadres Boomsesteenweg 966 te 2610 Antwerpen |
Ligging van het project: | Slachthuislaan 3-5B, Lobroekdok 27 te 2060 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 7 sectie G nr. 367P7 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | regulariseren van het verbouwen van een bedrijfsgebouw |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 13/07/2021: proces verbaal (11002_2021_14391_VPV) voor het wijzigen van de dakstructuur en de voorgevel zonder omgevingsvergunning;
- 28/05/2021: stedenbouwkundig attest (202110) voor het verbouwen van een bedrijfsgebouw met twee nevenfuncties en het heraanleggen van de parking op eigen terrein;
- 4/05/2021: ongegronde, niet rechtsgeldige melding (20211520) voor het doorvoeren van constructieve wijzigingen aan dak en interieur;
- 24/08/2018: voorwaardelijke vergunning (20181766) voor het verbouwen van een KMO-gebouw;
- 29/05/2018: ongegronde, niet rechtsgeldige melding (20181262) voor het verbouwen en verhogen van het dak van een bedrijfsgebouw;
- 10/04/2018: aktename (2018605) voor het aanpassen van de gevels en interne verbouwingen.
Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand
- bedrijfsgebouw bestaande uit 2 bouwlagen onder een schilddak in open bebouwing met een grootte van circa 100 m op circa 28,6 m, een kroonlijsthoogte van circa 9,45 m en een nokhoogte van circa 13,85 m;
- gedeeltelijk ingericht als kantoor op het gelijkvloers en kantoor op de eerste verdieping;
- gevels afgewerkt met rode baksteen en betonnen kolommen, plint in cement, metalen luifel aan de zijde met het Lobroekdok en in de voor- en achtergevel, dak in steeldeck met lichtstraten in de dwarsrichting.
Huidige toestand
- interieur volledig ingericht als magazijn zowel op het gelijkvloers als op de mezzanine/eerste verdieping;
- gewijzigde uitvoering van het schilddak met een teruggetrokken tweede kroonlijst met een hoogte van circa 10,41 m en een nokhoogte van circa 13,48 m;
- dak en kroonlijst uitgevoerd in antraciet aluminium voorzien van lichtstraten in de lengterichting;
- luifels gesupprimeerd;
- raamopeningen aan de zijde met het Lobroekdok gedeeltelijk gesupprimeerd en gewijzigde indeling van de toegangspoorten;
- centrale raam op de eerste verdieping aan de zijde met de Denderstraat naar onderen verlengd, toegangspoort op het gelijkvloers naar boven toe vergroot;
- betonnen kolommen in de gevels gecementeerd en grijs geschilderd;
- plint grijs geschilderd.
Gewenste toestand
- regulariseren van de gewijzigde dakvorm;
- inrichten van twee kleinere kantoorruimtes, twee trappenhallen naar de eerste verdieping, magazijn en parkeerzone op het gelijkvloers;
- inrichten van kantoorruimtes op de eerste verdieping;
- regulariseren van de gewijzigde gevels;
- gewijzigde indeling van het buitenschrijnwerk en voorzien van nieuw buitenschrijnwerk in antraciet aluminium voor alle gevels.
Inhoud van de aanvraag
- regulariseren van de gewijzigde dakvorm;
- inrichten van kantoorruimtes, magazijn en een parkeerzone;
- inrichten van kantoorruimtes op de eerste verdieping;
- regulariseren van de gewijzigde gevels;
- gewijzigde indeling van het buitenschrijnwerk en voorzien van nieuw buitenschrijnwerk in antraciet aluminium voor alle gevels.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 28 september 2021 | 1 oktober 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen | 28 september 2021 | 28 september 2021 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 28 september 2021 | 6 oktober 2021 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 28 september 2021 | 5 oktober 2021 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit/ Oosterweelverbinding | 28 september 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Oosterweelverbinding-Wijziging, goedgekeurd op 20 maart 2015.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Slachthuissite, goedgekeurd op 25 februari 2019. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 9. zone voor gemengde functies (ge).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen uit de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De bestaande en vergunde functies in de vorm van een magazijn en kantoorruimte blijven behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
In het kader van de vergunningsaanvraag werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst Business en Innovatie en aan AG Vespa. Door hen werd respectievelijk een gunstig dan wel geen bezwaar geuit.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
Vanuit het oogpunt van de goede ruimtelijke ordening, in combinatie met de kenmerkende bebouwing in de omgeving is er geen probleem met de vooropgestelde verbouwingen. De meerderheid van de aanpassingen beperkt zich tot het bestaande en vergunde volume en kadert in een beter intern ruimtegebruik en een hedendaagse draagstructuur. De aanpassing aan de kroonlijst van het pand in de vorm van een terugsprong van ca. 60 cm breed en 60 cm hoog is aanvaardbaar net als de aanpassing van de dakvorm waarbij de nokhoogte met ca. 40 cm wordt beperkt.
Tot slot kan ook akkoord gegaan worden met de vernieuwing van de verhardingen rondom het pand, inclusief de parkeerplaatsen.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De gevels worden vernieuwd. Hierbij wordt het uitzicht van het pand met zijn karakteristieke betonskelet en invulwanden in metselwerk grotendeels bewaard. Binnen de bestaande structuur worden enkele hedendaagse ingrepen voorzien. Zo worden nieuwe poorten voorzien en worden er bijkomende gevelopeningen gemaakt met het oog op bijkomende lichttoetreding.
De voorgestelde gevelwijzigingen passen qua vormentaal en materialisatie harmonieus in het industriële karakter van de bestaande gevels en de omliggende bebouwing in. Door de keuze voor schrijnwerk, poorten en dakbekleding in antracietgrijs aluminium, zijn de nieuwe ingrepen duidelijk leesbaar in het geheel.
De aanvraag kan positief geadviseerd worden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag wijkt af van de regelgeving inzake integrale toegankelijkheid. Zo hebben de berging en het mannentoilet op de eerste verdieping geen vlakke en wand- en vloerbreedte van minstens 0,5 m zoals voorgeschreven in artikel 25 en voldoen de aangepaste toiletten niet aan de minimale afmetingen zoals beschreven in artikel 30.
Om alsnog een vergunning te kunnen verlenen worden voorwaarden bij de vergunning geformuleerd.
Verder vormen de aangevraagde wijzigingen een verbetering van het gebruiksgemak en de verblijfkwaliteit zonder hierbij hinder naar de omgeving te veroorzaken. Bijgevolg kan de aanvraag positief geadviseerd worden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de toegang naar het mannentoilet en de berging op de eerste verdieping moet voorzien worden van een vlakke en wand- en vloerbreedte van minsten 0,50 m conform artikel 25 van de verordening toegankelijkheid;
3. de aangepaste toiletten moeten voldoen aan de minimale afmetingen conform artikel 30 van de verordening toegankelijkheid.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 1 september 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 28 september 2021 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 27 november 2021 |
Verslag GOA | 4 november 2021 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de toegang naar het mannentoilet en de berging op de eerste verdieping moet voorzien worden van een vlakke en wand- en vloerbreedte van minsten 0,50 m conform artikel 25 van de verordening toegankelijkheid;
3. de aangepaste toiletten moeten voldoen aan de minimale afmetingen conform artikel 30 van de verordening toegankelijkheid.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.