Terug
Gepubliceerd op 25/10/2021

2021_CBS_08424 - Omgevingsvergunning - OMV_2021128681. Corneel Franckstraat 10. District Deurne - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 22/10/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Karim Bachar, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_08424 - Omgevingsvergunning - OMV_2021128681. Corneel Franckstraat 10. District Deurne - Weigering 2021_CBS_08424 - Omgevingsvergunning - OMV_2021128681. Corneel Franckstraat 10. District Deurne - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021128681

Gegevens van de aanvrager:

de heer Najmi Rabië met als adres Corneel Franckstraat 10 te 2100 Antwerpen

Ligging van het project:

Corneel Franckstraat 10 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 31 sectie B nrs. 0 en 225X14

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een eengezinswoning met een derde bouwlaag (tweede verdieping)

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          18/11/2005: vergunning (3155#554) voor het verbouwen/uitbreiden van een hoekwoning.

 

Vergunde toestand

 

-          functie en bouwvolume: eengezinswoning met een nevenfunctie (detailhandel) opgevat als een hoekwoning van 2 bouwlagen onder een toegevoegd pseudo-mansardedak;

-          gevelafwerking:

  • het buitenschrijnwerk bestaat uit pvc met ralkleur 7012;
  • de gevel is op de gelijkvloerse verdieping uitgewerkt in een breuksteen met een blauwe hardstenen plint en gevelmetselwerk op de verdiepingen in rood/bruin;
  • de nieuwe daklaag is voorzien in zwarte pan of lei.

 

Huidige toestand

 

-          de nieuwe daklaag (2005) en de gevel werd ook niet uitgevoerd conform de vergunning;

-          gevelafwerking:

  • de gevel werd op de gelijkvloerse verdieping voorzien van steenstrips en een blauwe hardstenen plint en gele crepi op de verdiepingen;
  • het betonnen terras met railing werd omgevormd naar een balkon in baksteen;
  • aan de zijde van de Corbletstraat werd het raam en de toegangsdeur op de hoek van de gelijkvloerse verdieping gesupprimeerd, enkel 2 rijen glasdallen werden voorzien;
  • het raam aan de C. Franckstraat werd verkleind;
  • op de eerste verdieping werd een voorzetrolluik voorzien aan de deuropening van het balkon.

 

Gewenste toestand

 

-          functie en bouwvolume:

  • de nieuwe vloerpas wordt 8 cm hoger;
  • uitvoeren van interne structurele werkzaamheden;
  • er wordt een derde bouwlaag (2 verdieping) toegevoegd aan de eengezinswoning;
  • de nieuwe kroonlijsthoogte bedraagt circa 9,47 m ten opzichte van de huidige 7,27 m;

-          gevelafwerking:

  • de gevel bestaat uit een plint in gezoete blauwe steen met donker gevelmetselwerk (tegels) op de gelijkvloerse verdieping.
  • de verdiepingen zijn worden voorzien in witte sierpleister wordt aangekleed met zwarte pvc schrijnwerk;
  • op de hoek van gevel worden zwarte aluminium lamellen aangebracht.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          uitbreiden van een eengezinswoning door het toevoegen van een derde bouwlaag (tweede verdieping);

-          interne structurele werken;

-          wijzigen van de voorgevel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

 

  • artikel 11 Afwerken van gevels en materiaalgebruik:

de voorgevel wordt vernieuwd en voorzien van aluminium lamellen in het zwart op de verdiepingen en zwart metselwerk op de gelijkvloerse verdieping. Omwille van de stedelijke opwarming, de beeldkwaliteit moet de gevel uitgevoerd worden in een lichte kleurstelling. Oppervlaktes met een lage energetische reflectiefactor, wat het geval is bij zwarte materialen hebben een negatieve invloed op de stedelijke opwarming;

  • artikel 12 Levendige plint:

aan zowel de zijde van de Corbletstraat als de C. Franckstraat werden de raamopeningen van de gelijkvloerse verdieping gesupprimeerd zonder vergunning (gevelwijziging). Hierdoor is er geen levendige plint meer aanwezig op de gelijkvloerse verdieping. Het gelijkvloers van een gebouw dat aan de openbare weg grenst, moet aan de straatzijde een verblijfsruimte bevatten met een raamopening aan de straatzijde zodat een regelmatig contact tussen de gebruiker(s) van het gebouw en de straat mogelijk is;

  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:

op de gelijkvloerse verdieping werd de woonruimte omgevormd tot een bureauruimte, daar waar de ramen werden gesupprimeerd en er enkel glasdals zorgen voor licht. De lichtdoorlatende oppervlakte van de opening moet minimaal 10% van de netto-vloeroppervlakte van de ruimte, met een minimum van 1 m². De opening moet voorzien zijn van doorzichtig materiaal. De verblijfsruimte dient bovendien minimaal één te openen geveldeel te hebben zodat de ruimte op natuurlijke wijze geventileerd kan worden;

  • artikel 38 Groendaken:

het nieuwe dak heeft een oppervlakte die groter is dan 20 m² en bijgevolg dient aangelegd te worden als een groendak met een buffervolume van 35 l/m². Er werden geen zonnepanelen opgetekend op plan. Indien op het dak energieopwekkende systemen, zoals zonnepanelen of -collectoren, geplaatst worden, of een dakterras aangelegd wordt, dan vervalt de verplichting om een groendak te plaatsen voor de oppervlakte die deze voorzieningen innemen op het dak.

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021”)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De aanvraag betreft de uitbreiding van een eengezinswoning met een extra bouwlaag en is functioneel inpasbaar.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

De bestaande hoekwoning bestaande uit twee bouwlagen met plat dak wordt uitgebreid met een derde bouwlaag over de hele oppervlakte. Deze uitbreiding is aanvaardbaar in het straatbeeld. Zowel in de Corneel Franckstraat als in de Corbletstraat komen meerdere panden voor met drie bouwlagen onder plat dak.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

De gevels worden afgewerkt met zwart metselwerk afgewisseld met zwarte aluminium lamellen en wit pleisterwerk en een plint in blauwe hardsteen. Het buitenschrijnwerk wordt uitgevoerd in zwart pvc en de dakrand in zwarte aluminium.

 

Dit geeft een sterk contrasterend effect waardoor het geheel erg hard overkomt in het straatbeeld. Oppervlaktes met een lage energetische reflectiefactor, wat het geval is bij zwarte materialen, hebben bovendien een negatieve invloed op de stedelijke opwarming. Er moet worden gestreefd naar een zachtere en lichtere kleurstelling die meer afgestemd is op de kleurschakeringen in de straat. Gezien de grote variatie aan kleuren en materialen in de straat wordt er niet een bepaalde kleur opgelegd.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

De aanvraag is in strijd met een aantal basisprincipes voor een goede woonkwaliteit, die ook in de bouwcode zijn opgenomen:

 

Aan zowel de zijde van de Corbletstraat als de C. Franckstraat werden de raamopeningen van de gelijkvloerse verdieping gesupprimeerd zonder vergunning. Hierdoor is er geen levendige plint meer aanwezig op de gelijkvloerse verdieping, in strijd met artikel 12 van de bouwcode. Het gelijkvloers van een gebouw dat aan de openbare weg grenst, moet aan de straatzijde een verblijfsruimte bevatten met een raamopening aan de straatzijde zodat een regelmatig contact tussen de gebruiker(s) van het gebouw en de straat mogelijk is.

 

Op de gelijkvloerse verdieping werd de woonruimte omgevormd tot een bureauruimte, daar waar de ramen werden gesupprimeerd en er alleen enkele smalle stroken glasdals boven ooghoogte zorgen voor daglicht. Volgens artikel 24 van de bouwcode moet de lichtdoorlatende oppervlakte van de opening minimaal 10% van de netto-vloeroppervlakte van de ruimte, met een minimum van 1 m². De opening moet voorzien zijn van doorzichtig materiaal. De verblijfsruimte dient bovendien minimaal één te openen geveldeel te hebben zodat de ruimte op natuurlijke wijze geventileerd kan worden. De ondergrondse atelierruimte, die in verbinding staat met de bureauruimte krijgt enkel licht en lucht door een klein keldergat, wat ook niet aanvaardbaar is. De combinatie bureau-atelier zou wel een aangename en leefbare ruimte kunnen vormen op voorwaarde dat er volwaardige vensters worden aangebracht.

 

Het nieuwe dak heeft een oppervlakte die groter is dan 20 m² en moet volgens artikel 38 bijgevolg aangelegd worden als een groendak met een buffervolume van 35 l/m². Er werden geen zonnepanelen opgetekend op plan. Indien op het dak energieopwekkende systemen, zoals zonnepanelen of -collectoren, geplaatst worden, of deels dakterras aangelegd wordt, dan vervalt de verplichting om een groendak te plaatsen voor de oppervlakte die deze voorzieningen innemen op het dak.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

8 augustus 2021

Volledig en ontvankelijk

2 september 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

1 november 2021

Verslag GOA

13 oktober 2021

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

De bezwaren kunnen worden samengevat als volgt:

 

  1. Aan de woning Corneel Franckstraat 10 werd jaren geleden een badkamer bijgebouwd op de eerste verdieping, het is niet bekend of dit met vergunning gebeurd is. In deze badkamer zit een raam in de scheimuur dat uitgeeft op onze woning. Dit raam staat niet op het plan BT of NT (keuken). Het is niet duidelijk wat hiermee gaat gebeuren en of dit onze uitbreidingsmogelijkheden hypothekeert.
    Beoordeling: De uitbreiding met een badkamer op de eerste verdieping werd in 2005 vergund. Op het vergunde plan is geen melding van een raam in de scheimuur. Dit betreft wellicht een bouwovertreding. De bezwaarindiener kan hiervan melding maken via de website: https://meldingen.antwerpen.be/. Eventuele geschillen over mogelijke erfdienstbaarheden zijn burgerrechtelijk en moeten door de bevoegde rechtbank worden behandeld. De omgevingsvergunning doet hierover geen uitspraak. Er wordt in ieder geval geen vergunning verleend voor het raam in de scheimuur. Het bezwaar is gegrond.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.