Terug
Gepubliceerd op 25/10/2021

2021_CBS_08403 - Omgevingsvergunning - OMV_2021129647. André Delvauxpad 76. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 22/10/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Karim Bachar, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_08403 - Omgevingsvergunning - OMV_2021129647. André Delvauxpad 76. District Antwerpen - Goedkeuring 2021_CBS_08403 - Omgevingsvergunning - OMV_2021129647. André Delvauxpad 76. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021129647

Gegevens van de aanvrager:

de heer Stefan Paeleman met als contactadres Michel De Braeystraat 55 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

André Delvauxpad 76 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 11 sectie L nr. 3992B

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van wijzigingen op vergunning OMV_2018048691 (Blok 18)

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          10/08/2018: vergunning (20181506) voor het bouwen van een meergezinswoning met 40 appartementen, een kantoorruimte, en ondergrondse parkeergarage op Nieuw Zuid (Blok 18).

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie:

  • meergezinswoning met 40 wooneenheden;
  • gelijkvloerse kantoorfunctie;
  • 3 ondergrondse bouwlagen ingericht als parking en bergruimten;

-          bouwvolume:

  • pand in open bebouwing met 5 bouwlagen onder plat dak;
  • kroonlijsthoogte van circa 18,65 m;
  • voetafdruk van circa 55,00 op 20,00 m;

-          gevelafwerking:

  • grijsgroen gevelmetselwerk;
  • teruggesprongen gevelvlakken in geglazuurd groen gevelmetselwerk;
  • dorpels en detaillering in architectonisch beton;
  • houten buitenschrijnwerk (naturel);
  • stalen pui in grijsgroen metaal.

Huidige toestand

-          functie:

  • meergezinswoning met 38 wooneenheden;
  • gelijkvloerse sportstudio (dagrecreatie);
  • 3 ondergrondse bouwlagen ingericht als parking en bergruimten;

-          bouwvolume ongewijzigd ten opzichte van de vergunde toestand;

-          gewijzigde interne indeling (constructief);

-          aangepaste gevelindeling ter hoogte van de gelijkvloerse verdieping. De afwerking blijft ongewijzigd ten opzichte van de vergunde toestand.

Gewenste toestand

-          conform bestaande toestand (regularisatie).

Inhoud van de aanvraag

-          het omvormen van de gelijkvloerse kantoorfunctie naar sportstudio (dagrecreatie);

-          het verminderen van het aantal wooneenheden van 40 naar 38 na het samenvoegen van de appartementen B204 en B205, en de appartementen B401 en 402;

-          de aanpassingen aan de gevelindeling ter hoogte van de gelijkvloerse verdieping;

-          de gewijzigde toegangen;

-          het wijzigen van de indeling van de kelderverdiepingen na het toevoegen van private bergingen, het inrichten van archiefruimten, het wijzigen van de septische put, en het verminderen van het aantal parkeerplaatsen;

-          het vervangen van de solmixwand aan de straatzijde door een damwandprofiel (kelderverdiepingen).

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

AQUAFIN NV

2 september 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen

2 september 2021

11 oktober 2021

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator/ Fluvius

2 september 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie

2 september 2021

21 september 2021

Gunstig

Water-link

2 september 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

2 september 2021

6 september 2021

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

2 september 2021

28 september 2021

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

2 september 2021

10 september 2021

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

2 september 2021

22 september 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Nieuw Zuid, goedgekeurd op 17 juli 2014. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1 zone voor centrumfuncties (ce1).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:

  • artikel 22:
    Alle deuren behorende tot de sportstudio welke onder het toepassingsgebied van de verordening vallen, dienen minimaal 105 cm breed te zijn zodat na afwerking een minimale doorgangsbreedte van 90 cm gegarandeerd wordt;
  • artikel 25:
    Alle deuren behorende tot de sportstudio welke onder het toepassingsgebied van de verordening vallen, dienen over een vrije en vlakke opstelruimte van 45 cm (50 na afwerking) te beschikken naast de krukzijde van de deur;
  • artikel 29/1:
    Er werden geen aangepaste kleedkamers voorzien welke voldoen aan de voorwaarden van artikel 12 en van de artikels 22 tot en met 26;
  • artikel 29/2:
    Er werden geen aangepaste toiletten en doucheruimtes voorzien die voldoen aan de voorwaarden opgelegd in artikel 12, 30, eerste lid en artikel 31, inzonderheid 1° en 2°.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft een vrijstaand gebouw dat deel uitmaakt van het stadsontwikkelingsgebied Nieuw Zuid. Voorliggende aanvraag voorziet in de vermindering van het aantal woongelegenheden van 40 naar 38 en een functiewijziging op het gelijkvloers van kantoor naar dagrecreatie. De functies zijn verenigbaar met het RUP en de aanwezige functies in het in ontwikkeling zijnde stadsweefsel.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het gebouw is gerealiseerd volgens de eerder verleende vergunning. Het vergunde volume werd gerespecteerd. De wijzigingen in de voorliggende aanvraag hebben geen invloed op het bouwvolume in zijn geheel. De schaal en het ruimtegebruik van de aanvraag blijven verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

 

Visueel-vormelijke elementen

In de noordoostelijke gevel van de gelijkvloerse verdieping worden deur- en raamopeningen van plaats gewisseld in functie van de nieuwe invulling. De vergunde gevelopeningen blijven echter behouden en blijven uitgelijnd ten opzichte van de gevelopeningen in de bovenliggende verdiepingen. Deze wijzigingen hebben geen invloed op het algemene beeld van het gebouw. De aanvraag is visueel-vormelijk verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag voldoet niet aan artikel 22, artikel 25, artikel 29/1 en artikel 29/2 van de gewestelijke verordening toegankelijkheid. In de voorwaarden bij de vergunning moet worden opgenomen dat de aanvraag aan deze artikels moet voldoen.

In de oorspronkelijke aanvraag werd de gelijkvloerse bouwlaag aangeduid als één open kantoorruimte. In voorliggende aanvraag wordt de functie gewijzigd naar dagrecreatie en wordt de ruimte onderverdeeld. Op de plannen bij aanvraag werden de ruimtes niet benoemd. De aanvrager heeft hierover bijkomende informatie verstrekt. De grootste, zuidoost georiënteerde ruimte wordt ingericht als trainingsruimte. De noordwest georiënteerde ruimtes worden gebruikt als juicebar en ondersteunende kantoor- en vergaderruimte. De overige ruimtes tussen de 2 verticale circulatiekernen naar de bovenliggende appartementen zijn bedoeld voor sanitair, kleedruimte en massageruimte. Aangezien de gelijkvloerse bouwlaag aan alle zijden van het gebouw voorzien is van verdiepingshoge glaspartijen worden de belangrijkste verblijfsruimtes voorzien van licht en lucht. De overige ruimten die niet over natuurlijke daglichttoetreding beschikken worden slechts voor korte duur gebruikt waardoor het gebruiksgenot niet in het gedrang komt. Met het oog op een eenduidig te interpreteren vergunning wordt in voorwaarde opgelegd dat alle verblijfsruimten van de dagrecreatie voorzien moeten worden van voldoende rechtstreeks licht en lucht (bouwcode, art. 24).

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van kantoor naar sportstudio.

 

In blok 18 werden 4 appartementen samengevoegd naar 2 appartementen. Er zijn nu 38 appartementen ipv de vergunde 40.

Op het gelijkvloers wordt het kantoor ingericht als sportstudio. Voor een sportstudio wordt geen parkeerbehoefte opgelegd. Deze functie is gericht op de buurt en heeft een lagere mobiliteitsimpact dan een kantoor.

 

De plannen voorzien in 243 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

Er zijn 243 parkeerplaatsen in de ondergrondse parking. Die plaatsen worden ook door andere blokken van striga 3 gebruikt.

 

De parkeerboekhouding in het dossier werd niet aangepast aan deze aanvraag. De parkeerbehoefte voor blok 18 is nu lager en de functie van kantoor werd in de tabel ook niet aangepast.

 

Als voorwaarde wordt gesteld om de parkeerboekhouding aan te passen op basis van de vergunning.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Dit aantal is toereikend.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.

 

 

Fietsenberging

Er werden in de fietsenberging aanpassingen gedaan om te voldoen aan de voorwaarden opgelegd in de vorige vergunning. Er worden nu 122 fietsstalplaatsen voorzien. Waarvan 58 in een gewoon laag systeem.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      het bijgevoegde advies van de ASTRID-veiligheidscommissie strikt na te leven;

3.      te voldoen aan artikel 22, artikel 25, artikel 29/1 en artikel 29/2 van de gewestelijke verordening toegankelijkheid:

-          alle deuren behorende tot de sportstudio die toegang geven tot publiek toegankelijke ruimtes dienen minimaal 105 cm breed te zijn zodat na afwerking een minimale doorgangsbreedte van 90 cm gegarandeerd wordt;

-          alle deuren behorende tot de sportstudio die toegang geven tot publiek toegankelijke ruimtes dienen over een vrije en vlakke opstelruimte van 45 cm (50 na afwerking) te beschikken naast de krukzijde van de deur;

-          er moet een aangepaste kleedkamer met aangepaste doucheruimte en aangepast toilet voorzien worden;

4.      de verblijfsruimten van de sportstudio te voorzien van voldoende licht en lucht;

5.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

10 augustus 2021

Volledig en ontvankelijk

2 september 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

1 november 2021

Verslag GOA

13 oktober 2021

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      het bijgevoegde advies van de ASTRID-veiligheidscommissie strikt na te leven;

3.      te voldoen aan artikel 22, artikel 25, artikel 29/1 en artikel 29/2 van de gewestelijke verordening toegankelijkheid:

-          alle deuren behorende tot de sportstudio die toegang geven tot publiek toegankelijke ruimtes dienen minimaal 105 cm breed te zijn zodat na afwerking een minimale doorgangsbreedte van 90 cm gegarandeerd wordt;

-          alle deuren behorende tot de sportstudio die toegang geven tot publiek toegankelijke ruimtes dienen over een vrije en vlakke opstelruimte van 45 cm (50 na afwerking) te beschikken naast de krukzijde van de deur;

-          er moet een aangepaste kleedkamer met aangepaste doucheruimte en aangepast toilet voorzien worden;

4.      de verblijfsruimten van de sportstudio te voorzien van voldoende licht en lucht;

5.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.