Terug
Gepubliceerd op 25/10/2021

2021_CBS_08419 - Omgevingsvergunning - OMV_2021124861. Troyentenhoflaan 62. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 22/10/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Karim Bachar, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_08419 - Omgevingsvergunning - OMV_2021124861. Troyentenhoflaan 62. District Berchem - Goedkeuring 2021_CBS_08419 - Omgevingsvergunning - OMV_2021124861. Troyentenhoflaan 62. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021124861

Gegevens van de aanvrager:

Jan Dupont met als adres Troyentenhoflaan 62 te 2600 Antwerpen en Maria ELEN met als adres Troyentenhoflaan 62 te 2600 Antwerpen

Ligging van het project:

Troyentenhoflaan 62 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 23 sectie C nrs. 0 en 264X18

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning en inrichten van een zorgwoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          17/04/1951: vergunning (957#2429) huis bouwen.

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

-          eengezinswoning van 3 bouwlagen onder een plat dak in gesloten bebouwing;

-          magazijnruimte op het gelijkvloers en woonruimtes op de verdiepingen;

-          bouwvolume:

  • het gelijkvloers heeft een bouwdiepte van circa 22,56 m;
  • links achteraan de eerste verdieping bevindt zich een aanbouw tot circa 15 m diep;

-          visueel:

  • voorgevel in rode gevelsteen en wit houten schrijnwerk;
  • hoofdzakelijk verharde voortuin, met groene delen links en rechts.

Huidige toestand

-          eengezinswoning van 3 bouwlagen onder een plat dak in gesloten bebouwing, met volgende wijzigen:

  • het gelijkvloers werd omgevormd tot garage en leefruimte;
  • ruimtes op de eerste verdieping werden gewijzigd;

-          de scheidingsmuur rechts achteraan de eerste verdieping werd dieper uitgevoerd (van 4,8 meter tot 6,8 meter t.o.v. de achtergevel).

Gewenste toestand

-          regulariseren van gewijzigde huidige toestand;

-          volumewijziging:

  • slopen van de vergunde aanbouw links achteraan de eerste verdieping;
  • bouwen van een nieuwe aanbouw links achteraan de eerste verdieping en de tweede verdieping;

-          inrichten van een zorgwoning op de eerste verdieping;

-          visueel:

  • volgens de verantwoordingsnota van de architect zou de voorgevel geïsoleerd worden;
  • de voortuin wordt volledig (water doorlatend) verhard voorzien.

Inhoud van de aanvraag

-          verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning;

-          inrichten van een zorgwoning op de eerste verdieping.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • Artikel 21 minimale hoogte van ruimten:
    de zitput onderaan het tussenverdiep en de speelruimte bovenaan het tussenverdiep beschikken slechts over een vrije hoogte van circa 2,1 meter;
  • Artikel 24 minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:
    zitruimte of zitput op het gelijkvloers heeft onvoldoende lichtinval en verluchting;
  • Artikel 27 open ruimte:
    meer dan wat strikt noodzakelijk is wordt verhard in de voortuin;
  • Artikel 34 stabiliteit en scheidingsmuren:
    aanbouw tweede verdieping heeft geen dakopstand van minstens 30 cm.
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid en Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Binnen de eengezinswoning wordt een zorgwoning ingericht. Het zorggedeelte betreft een slaapkamer, wc en badkamer. Het oppervlakte is veel kleiner dan het maximale 1/3de van het oppervlakte van de woning. Gelet op het tijdelijke karakter van de zorgtoestand is dit aanvaardbaar. Na opheffing van de zorgtoestand wordt dit opnieuw een ‘standaard’ eengezinswoning.

 

Het gelijkvloers magazijn wordt vooraan omgevormd naar een garage en achteraan een ruime leefruimte, met mezzanine, voorzien voor de woning.

Zowel boven als onder de mezzanine wordt slechts een vrije hoogte van 2,1 meter voorzien alsook hebben deze ruimten onvoldoende lichtinval om te kunnen worden voorzien als verblijfsruimte gelet op de ligging van meer dan 8m ten opzichte van de gevelopeningen.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanbouw achteraan de eerste verdieping wordt afgebroken en vervangen van een nieuwe aanbouw over de eerste en tweede verdieping. Dit nieuwe bouwvolume sluit aan op de wachtgevel van de links aanpalende woning. Dit wordt gunstig geadviseerd.

 

Boven het bouwvolume van de eerste verdieping wordt een dakterras ingericht. Dit dakterras bevindt zich tussen de nieuwe aanbouw en de scheidingsmuur met de rechterbuur. Dit is aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

De verantwoordingsnota van de architect beschrijft:

“Op de verdieping wordt voorzien om de gevel aan de straatkant te isoleren, waarbij rekening zal worden gehouden om het bestaande uitzicht te bewaren.”

De specifieke uitwerking van eventuele buitenisolatie word onvoldoende verduidelijkt op de geveltekeningen, grondplannen en sneden. Dit dient uitgesloten te worden uit de vergunning.

 

De nieuwe aanbouw wordt voorzien in bepleistering met witte pvc schrijnwerk, witte kunststof kroonlijsten en witte aluminium raamdorpels. Deze uitwerking sluit maximaal aan bij de architectuur van de reeds bestaande delen. Dit wordt gunstig geadviseerd.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      het gedeelte van de scheidingsmuren dat geen opstand heeft van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, te voorzien van dakbekleding die valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden; geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.);

2.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Uitsluitingen

3.      eventuele wijzigingen aan de voorgevel;

4.      bijkomende verharding in de voortuin;

5.      de ruimte op en onder de mezzanine ter hoogte van het gelijkvloers te voorzien als verblijfsruimte.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

10 augustus 2021

Volledig en ontvankelijk

3 september 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

2 november 2021

Verslag GOA

12 oktober 2021

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      het gedeelte van de scheidingsmuren dat geen opstand heeft van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, te voorzien van dakbekleding die valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden; geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.);

2.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Uitsluitingen

3.      eventuele wijzigingen aan de voorgevel;

4.      bijkomende verharding in de voortuin;

5.      de ruimte op en onder de mezzanine ter hoogte van het gelijkvloers te voorzien als verblijfsruimte.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.