Terug
Gepubliceerd op 06/12/2021

2021_VB_00313 - Jaarafsluit 2021 - Transitie bestelbonnen en overdracht restkredieten naar 2022 - Principebeslissing - Goedkeuring

Vast Bureau
vr 03/12/2021 - 10:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_VB_00313 - Jaarafsluit 2021 - Transitie bestelbonnen en overdracht restkredieten naar 2022 - Principebeslissing - Goedkeuring 2021_VB_00313 - Jaarafsluit 2021 - Transitie bestelbonnen en overdracht restkredieten naar 2022 - Principebeslissing - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 84 §3 3° van het decreet lokaal bestuur stelt dat het vast bureau bevoegd is voor het financiële beheer, met behoud van de toepassing van de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.

Argumentatie

Voor de niet aangerekende kredieten

Artikel 258 van het besluit van de Vlaamse Regering  over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen bepaalt dat: "Het college van burgemeester en schepenen vóór 1 maart van het lopende boekjaar bepaalt welk gedeelte van de kredieten voor de gemeente voor investeringen en financiering, die voor het vorige boekjaar opgenomen waren in het meerjarenplan maar nog niet zijn aangewend, overgedragen worden naar het lopende boekjaar. Het vast bureau doet hetzelfde voor het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn."

Dit geldt voor zowel uitgaven als ontvangsten op investeringen.

Net zoals bij de jaarafsluit 2020 wordt er voorgesteld om niet-aangewende financiering niet over te dragen van 2021 naar 2022.

Voor de (niet aangerekende) bestelbons op het einde van het boekjaar

Volgens artikel 98 van het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscylus worden in het begin van het boekjaar de vastleggingen geregistreerd van de uitgaven, die in de loop van het boekjaar gedaan worden als gevolg van verbintenissen uit vorige boekjaren.


Juridische grond

Het besluit van de Vlaamse Regering  over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen van 30 maart 2018 (BVR BBC).

Aanleiding en context

Op het einde van ieder jaar wordt een jaarafsluit voorzien, waarbij onder andere bestelbonnen worden overgezet naar het nieuwe jaar om de continuïteit van de stedelijke werking te garanderen. Aangezien de voorbereidingen van de jaarafsluit vooral in het laatste kwartaal van 2021 plaatsvinden en de jaarafsluit effectief begin 2022 zal plaatsvinden, wordt nu reeds een principebeslissing rond bestelbonnen en restkredieten voor de jaarafsluit 2021 aan het college voorgelegd. 

Voor de transitie van 2020 naar 2021 werd er een gelijkaardig besluit genomen op het vast bureau van 23 oktober 2020 (jaarnummer 295). 

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS04 - Financiën
2SBS0401 - Financiële administratie

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau keurt, voor de jaarafsluit 2021, goed dat:

  • alle restkredieten (zowel ontvangsten als uitgaven) van de investeringskredieten voor 2021 worden overgedragen van 2021 naar 2022;

  • vastleggingen op exploitatie en financiering naar 2022 worden getransfereerd zonder hun vastgelegde krediet;

  • vastleggingen op investeringen naar 2022 worden getransfereerd met hun vastgelegde krediet.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.