Overeenkomstig artikel 56 § 3 ten 1° van het Decreet Lokaal Bestuur is het college van burgemeester en schepenen bevoegd voor: de daden van beheer over de gemeentelijke inrichtingen en eigendommen, in voorkomend geval binnen de door de gemeenteraad vastgestelde algemene regels.
Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten. Op 25 november 2019 (jaarnummer 652) keurde de gemeenteraad de beheersovereenkomst 2019- 2024 tussen de stad Antwerpen en AG Vespa goed. Specifiek met betrekking tot realisatie van bouw- en onderhoudsprojecten van het stedelijk patrimonium zijn onder andere volgende artikels van toepassing:
Dienstnota bestellen en betalen stad Antwerpen, districten en OCMW van 17 december 2018:
Met het collegebesluit van 23 november 2018 (jaarnummer 10339) werden de principes bestellen en goedkeuren voor de stad Antwerpen aangepast.
Het college keurde onder meer goed om, met ingang van 1 januari 2019, de bevoegdheid tot het goedkeuren van correctiebestellingen en te betalen bedragen namens de stad als volgt te regelen (bedragen exclusief btw):
Huidige invulling
Bescherming / inventarisatie
Gezien de stad Antwerpen geen stedelijke invulling heeft voor deze gebouwen en om leegstand te voorkomen, wil de stad Antwerpen deze opdracht officieel aan AG Vespa geven om een herbestemmingsonderzoek inclusief bouwhistorisch onderzoek naar toekomstige herbestemmingsmogelijkheden te voeren en het ontwikkelingspotentieel in beeld te brengen.
Dit werd reeds vermeld in het vorig collegebesluit (5 juli 2019 - jaarnummer 5162), maar werd toen niet officieel goedgekeurd. De bouwhistorische studie is intussen afgerond en het herbestemmingsonderzoek bevindt zich in een laatste fase. Dit besluit betreft dan ook een administratieve rechtzetting.
Artikel 30, §1 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt met betrekking tot
inhousetoezicht volgende voorwaarden:
1° de aanbestedende overheid oefent op die rechtspersoon toezicht uit zoals op haar eigen diensten;
2° meer dan 80 % van de activiteiten van de gecontroleerde rechtspersoon behelst de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende aanbestedende overheid of door andere, door diezelfde aanbestedende overheid gecontroleerde rechtspersonen; en
3° er is geen directe participatie van privékapitaal in de gecontroleerde rechtspersoon, met uitzondering van geen controle of blokkerende macht opleverende vormen van participatie van privékapitaal, vereist krachtens de nationale wetgeving, in overeenstemming met de verdragen, die geen beslissende invloed uitoefenen op de gecontroleerde rechtspersoon.
Op 26 februari 2016 (jaarnummer 1632) nam het college kennis van de tijdelijke locatie voor de gebruikers en diensten van het stadhuis tijdens de verbouwings- en restauratiewerken.
Op 26 februari 2016 (jaarnummer 01629) keurde het college het voorontwerp goed voor de restauratie en herinrichting van het stadhuis.
Op 30 mei 2016 (jaarnummer 280) besliste de gemeenteraad om de projectdefinitie en de bijhorende overeenkomst voor de aanstelling van een ontwerper voor de ontwikkeling van Het Steen, Steenplein 1 in Antwerpen, tot een toeristisch onthaal en bezoekerscentrum, goed te keuren.
Op 15 december 2017 (jaarnummer 11020) besliste het college om de vastgoedcompetenties en -beheer van groep stad Antwerpen zoveel mogelijk te centraliseren bij AG Vespa.
Op 5 juni 2019 (jaarnummer 158) adviseerde het managementteam gunstig en legde ter goedkeuring voor aan het college om een bouwhistorische studie, gekoppeld aan een haalbaarheidsstudie en een opmeting, op te starten voor de gebouwen Grote Markt 9-11-13 en Spanjepandsteeg 5 en voor de gebouwen Lange Gasthuisstraat 15-21 en Arenbergstraat 1-7 in functie van een toekomstige herinvulling en ontwikkeling van het gebouw.
Op 5 juli 2019 (jaarnummer 05162) keurde het college goed om een bouwhistorische studie, gekoppeld aan een haalbaarheidsstudie en een opmeting, op te starten voor de gebouwen Grote Markt 9-11-13, Grote Markt 15 en Spanjepandsteeg 5 in functie van toekomstige herinvulling en ontwikkeling van de gebouwen.
In het college van 5 juli 2019 werd er een eerste financieel kader toegelicht voor de uitwerking van deze studies. Dit werd echter niet expliciet goedgekeurd.
Update Financieel kader:
Het college bekrachtigt het opdrachthouderschap aan AG Vespa voor de uitvoering van het herbestemmings- en bouwhistorisch onderzoek .
Het college keurt de vastlegging van het krediet ter waarde van 36.300,00 EUR inclusief btw op AG Vespa goed.
Het college keurt bovenstaand financieel kader goed voor het herbestemmings- en bouwhistorisch onderzoek aan de Grote Markt 9-11-13-15 en Spanjepandsteeg 5, uitgevoerd door AG Vespa.
De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Onderzoekspremie van Agentschap Onroerend erfgoed Vlaanderen | 8.000,00 EUR exclusief btw (btw niet betoelaagbaar) | Budgetplaats: 5291620000 |
nvt |
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Correctiebestelbon |
Haalbaarheidsstudies en masterplannen NBE0267402076 | 36.300,00 EUR inclusief btw | Budgetplaats: 5291620000 | 4005478566 |