De dienst Stadsbeheer/Evenementen Film Markten en Foren geeft gunstig advies voor de organisatie van het evenement 'MAD festival 2022".
Het is een nieuw evenement voor alle bewoners en bezoekers van de stad Antwerpen, een circusfestival gemaakt in de stad, met haar artiesten, haar publiek, haar bewoners.
Dit evenement wordt volgens het evenementenkader ingedeeld in categorie 1 (eigen georganiseerde evenementen).
De organisator houdt zich aan de de richtlijnen van de hogere overheden naar aanleiding van de uitbraak van het COVID-19 virus, zoals gecommuniceerd op https://www.info-coronavirus.be/nl/faqs/.
Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.
Op 14 december 2020 (jaarnummer 751) keurde de gemeenteraad het retributiereglement op inname van het openbaar en privaat domein van de stad Antwerpen voor evenementen en manifestaties 2021-2025 goed.
Op 16 december 2019 (jaarnummer 715) keurde de gemeenteraad het gebruiksreglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.
Op 17 december 2019 (jaarnummer 716) keurde de gemeenteraad het retributiereglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.
Op 17 december 2019 (jaarnummer 775) keurde de gemeenteraad het retributiereglement voor het tijdelijk verwijderen en herplaatsen van straatmeubilair goed voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025.
Op 30 november 2018 (jaarnummer 10142) keurde het college de wijziging van de retributiezones in verband met het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.
Op 4 november 2020 diende AG Culturele Instellingen Antwerpen/Kunst, Grote Markt 1, 2000 Antwerpen, een aanvraag in om 'MAD festival 2022' te organiseren van 6 tot en met 9 januari 2022 op de Droogdokkensite, de Belvédère, de Rijnkaai en in de Tulpenstraat in Antwerpen.
AG Culturele Instellingen Antwerpen/ Kunsten (Kunstenlab) is initiatiefnemer van het MAD Festival en zet met het Antwerpse circusatelier Ell Circo D’ell Fuego (ECDF), met als thuisbasis SPRK in Park Spoor Noord, een samenwerking op voor een Antwerps circusplatform.
Het MAD Festival is een Antwerps circusfestival met een circusconventie. Tijdens de conventie zijn er workshops en ateliers voor beginners tot professionals, met gastlessen, masterclasses en technische trainingen. Het MAD Festival biedt daarnaast ook een boeiend circusprogramma van nieuw lokaal en internationaal werk aan. Een plaats voor ontmoeting tussen circusartiesten onderling maar ook tussen publiek en artiesten. Een circusfestival gemaakt in de stad, met haar artiesten, haar publiek, haar bewoners. Doorheen het jaar wordt ook ingezet op coproducties, residenties, toonmomenten en samenwerkingen met circusgezelschappen en socio-culturele actoren in de stad.
Dit nieuwe circusfestival wordt voor de eerste keer georganiseerd.
Er wordt gemikt op een gedifferentieerd publiek.
Bezoekers kunnen gericht voorstellingen reserveren.
Locaties
Tijdens het MAD Festival vinden in SPRK en de ruimere omgeving van Park Spoor Noord overdag workshops en toonmomenten van beginners en professionals binnen de circuskunsten plaats.
Binnen locaties zijn: Stedelijk lyceum Hardenvoort, Parkloods SPRK, het platform in Park Spoor Noord, het oude Badhuis en Stormkop.
's Avonds worden er aan de Belvédère, aan de Waagnatie en op de Droogdokkensite (inter)nationaal circus en unieke indoor en outdoor circusperformances met live muziek getoond in tenten of in openlucht.
Datum
Het festival start op donderdag 6 januari 2022 om 16.00 uur en eindigt op zondag 9 januari 2022 om 23.00 uur.
De opbouw start op maandag 27 december 2021 om 08.00 uur en de afbraak is afgerond om uiterlijk 16.00 uur op vrijdag 14 januari 2022.
Programma
6 januari 2022 | 16.00 uur | Openen voor publiek Droogdokkensite + Belvédère + Waagnatie |
17.00 uur | Cirkelgewelf Belvédère, Droogdokkenweg, ook om 21.00 uur | |
18.00 uur | MAD Generation Stage, circustent, outdoor Waagnatie | |
19.00 uur | Openingsconcert fanfare (tot 22.00 uur) en DJ tot 23.00 uur op de Droogdokkensite. | |
19.30 uur | La CONTREBANDE/ Willy Wolf/ circustent Droogdokkensite | |
23.00 uur | Einde alle voorstellingen | |
23.59 uur | Sluiten alle sites | |
7 januari 2022 | 13.00 uur | Bad van Marie, theatrale wandeling van Oude Badhuis naar SPRK |
17.00 uur | Cirkelgewelf Belvédère, Droogdokkenweg, ook om 21.00 uur | |
18.00 uur | MAD Generation Stage, circustent, outdoor Waagnatie | |
19.30 uur | La CONTREBANDE/ Willy Wolf/ circustent Droogdokkensite | |
21.00 uur | Circus RONALDO/ tent/ Droogdokkensite | |
23.00 uur | Einde voorstellingen | |
23.59 uur | Sluiten van alle sites | |
8 januari 2022 | 13.00 uur | Bad van Marie, theatrale wandeling van Oude Badhuis naar SPRK |
14.30 uur | Piet Van Dycke/mobiele act Park Spoor Noord | |
17.00 uur | Cirkelgewelf Belvédèrepark, Droogdokkenweg, ook om 21.00 uur | |
18.00 uur | MAD Generation Stage, circustent, outdoor Waagnatie | |
19.00 uur | Piet Van Dycke/mobiele act Droogdokkensite | |
19.30 uur | La CONTREBANDE/ Willy Wolf/ circustent Droogdokkensite | |
21.00 uur | Circus RONALDO/ tent/ Droogdokkensite | |
22.30 uur | Concert fanfare/percussie BRUITAL (tot 23.00 uur) Droogdokkensite Stormkop | |
19.30 uur | DJ RADIO MARTIKO (tot 22.30 uur) Droogdokkensite Stormkop | |
9 januari 2022 | 02:00 uur | einde voorstellingen |
02.30 uur | sluiten van de site | |
13.00 uur | Bad van Marie, theatrale wandeling van Oude Badhuis naar SPRK | |
14.30 uur | Piet Van Dycke/mobiele act Park Spoor Noord | |
17.00 uur | Cirkelgewelf Belvédèrepark, Droogdokkenweg, ook om 21.00 uur | |
18.00 uur | MAD Generation Stage, circustent, outdoor Waagnatie | |
19.00 uur | Piet Van Dycke/mobiele act Droogdokkensite | |
19.30 uur | La CONTREBANDE/ Willy Wolf/ circustent Droogdokkensite | |
21.00 uur | Circus RONALDO/ tent/ Droogdokkensite | |
23.00 uur | einde alle voorstellingen/ sluiten van de sites+ afbouw |
Het evenement wordt georganiseerd conform de corona-protocollen die op het moment van het evenement van kracht zijn.
Standaardvoorwaarden
Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 16 en 17 december 2019 (jaarnummers 715 en 716) wordt voldaan.
Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname. Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad.
De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement.
De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname.
Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator.
De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname
(de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).
Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd.
Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend.
Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.
Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf, enz.)
De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen.
Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat.
De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt.
De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad bedraagt 7,00 euro per container van 240 liter en 27,00 euro per container van 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad een bijkomend bedrag van 7,00 euro of 27,00 euro aan per geledigde container.
Na de nodige aanpassingen door de organisator kunnen we mits het naleven van de besproken voorwaarden voorwaardelijk akkoord gaan met dit evenement.
Stad Antwerpen, dienst Groen en Begraafplaatsen, geeft een gunstig advies op voorwaarde dat
onderstaande zaken worden gerespecteerd.
Algemeen
Bij evenementen met een grote impact op het park/groenzone neemt de organisator ten laatste
drie weken voor de opbouw van het evenement contact op met een verantwoordelijke van de
groendienst voor een rondgang. Ter plaatse worden de nodige afspraken gemaakt.
Zolang deze rondgang niet is gebeurd zal de groendienst geen definitief gunstig advies voor het
evenement geven.
Het staat de organisator vrij om een plaatsbeschrijving op te maken. Indien hij dat niet doet, wordt
ervan uitgegaan dat de zones in het park die de organisator tijdelijk gebruikt, in goede conditie zijn
en zonder recente beschadigingen. Alle zichtbare schade die nadien vastgesteld wordt, zal aan de
organisator doorgerekend worden.
1. Documenten
• De organisator voegt bij zijn AGEV-aanvraag steeds een inplantingsplan, waarin duidelijk wordt
aangegeven waar alle installaties/voorzieningen worden ingeplant, materialen gestockeerd
en via welke toegangen en wegen de leveringen worden voorzien. Indien er voor het park een
evenementenzonering is opgemaakt zal de organisator zich daar aan houden.
• Voor middelgrote of grote evenementen wordt er een slecht weer scenario verwacht.
• De organisator vermeldt hoe hij de toevoer en afvoer van water organiseert. Het afvoeren van
water in parkvijvers of elders in het park is niet toegestaan.
• Water afvoeren kan enkel in een DWA-riool, het rioolstelsel voor afvalwater.
2. Mobiliteit
• Lossen en laden gebeurt enkel via de bestaande wegen met een maximale snelheid van
20km/uur. Voor gemotoriseerd vervoer in parken geldt een beperking tot 3,5 ton, tenzij anders
afgesproken. Wanneer er veel verkeer in het park wordt verwacht, is het aanstellen van een
steward, die de verkeersstroom in goede banen leidt, verplicht.
• Er mag nergens in het park worden geparkeerd. Enige uitzondering zijn foodtrucks die onderdeel
uitmaken van een goedgekeurd evenement. Deze foodtrucks mogen enkel op verharde zones of
wegen staan en hebben hiervoor een toelating nodig.
• Het is niet toegestaan om met voertuigen op de gazons, in de beplanting of in de wortelzones
van bomen te rijden. Indien dit niet te vermijden is, moeten er rijplaten voorzien worden. Deze
rijplaten moeten ook op het inplantingsplan worden vermeld.
3. Infrastructuur en activiteit
• Het plaatsen van zware infrastructuur of het opslaan van zwaar materiaal gebeurt steeds op
rijplaten. Met uitdrukkelijke toestemming kan dit ook op asfaltverharding of elementverharding.
• De organisator mag zelf geen obstakels (verkeerspaaltjes, vuilbakken,… ) verwijderen.
• Bij de plaatsing van tenten mogen spanriemen de bomen niet raken en verankeringen mogen de
boomwortels niet beschadigen.
• Bij plaatsing van tijdelijke vloeren krijgen deze minstens 10 cm luchtruimte.
Groenadvies:
Middelgroot en groot evenement
• Onder de kroonprojectie van de bomen (onder de kruin van bomen) mag niets geplaatst of
opgesteld worden. Enkel houten vloeren met minimum 10 cm luchtruimte zijn hier de uitzondering.
Er mag zeker geen vuur worden gemaakt onder de bomen.
• Bij het gebruik van vuurkorven op de gazons/graslanden moet grasbescherming worden voorzien
onder de korven.
• Ingrepen in de bodem (greppels, putten, inwerken materialen…) zijn niet toegestaan,
verankeringen in de bodem binnen de kroonprojectie zijn ook niet toegestaan .
• Er mogen geen markeringen worden aangebracht op of aan bomen of op de wegen.
• Er mag niets worden bevestigd aan groenelementen (bomen), tenzij daar uitdrukkelijk
toestemming is voor gegeven. In dit geval moeten zachte materialen die geen schade aan de bomen
veroorzaken worden gebruikt.
4. Milieu & veiligheid
• Bij het gebruik van stroomgeneratoren moeten deze met bijhorende tank op een lekbak geplaatst
worden om verontreinigende substanties op te vangen. Zij mogen nooit onder de kroonprojectie
van bomen worden geplaatst.
• Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname wordt onmiddellijk na afloop
opgeruimd. Dit geldt ook ook het afval dat mogelijk verspreid is geraakt in omliggende zones buiten
het evenement. Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de opkuis aan de
organisator doorgerekend.
• Het is de organisator niet toegestaan om glas (glazen en flessen) te gebruiken om drank aan te
bieden in de publiekszones.
• Indien er kabels door de publiekszones lopen, moeten deze afgedekt zijn om de veiligheid van de
parkbezoekers te garanderen.
5. Schade
Bij vaststelling van schade aan bomen na het evenement zal het schadebedrag via de geijkte
VVOG-methode voor ‘uniforme waardebepaling van bomen’ worden bepaald en doorgerekend worden
aan de organisator.
Alle vermijdbare schade of onzichtbare schade die ondubbelzinnig blijkt uit de plaatsbeschrijvingen en
die ontstaan is tijdens het evenement of tijdens opbouw of afbraak zal aangerekend worden aan de
organisator.
Vermijdbare schade is schade die voortkomt uit het niet, niet tijdig of foutief uitvoeren
van maatregelen en afspraken uit de toelating of die voortkomt het niet naleven van
beschermingsmaatregelen of incidentele schade.
Onzichtbare schade is verdichting van de bodem en beschadiging van het wortelgestel van bomen
door het betreden van niet toegankelijke zones met transportmiddelen en machines of door het
niet of foutief gebruiken van rijplaten en door stockeren buiten de voorziene zones.
Zowel de schade als de mogelijke gevolgschade bij bomen zal berekend worden op basis van de door
de VVOG ontwikkelde methode. Deze is gebaseerd op de uniforme methode voor waardebepaling
van straat-, laan- en parkbomen behorend tot het openbaar domein . Dit bedrag, samen met alle
kosten voor verzorging en de kosten die het opstellen van het schadedossier met zich meebrengt, zal
aangerekend worden aan de organisator van het evenement.
Schade aan ander parkelementen zoals wegen, grasmatten, bloemperken en constructies wordt
berekend op basis van offertes indien externen moeten worden ingezet. Indien de herstellingen
door eigen stedelijke diensten worden uitgevoerd zal de schade berekend worden op basis van
materiaalkosten en volgens de officiële uurloontarieven van de stad Antwerpen.
Schade aan parkmeubilair wordt steeds berekend op basis van de prijslijsten van lopende contracten.
Brandweer merkt op dat dit advies geen betrekking heeft op de controle/het nazicht van de naleving van de vereiste maatregelen om de verspreiding van COVID 19 te voorkomen.
De organisator dient de standaardvoorwaarden voor evenementen van Brandweer Zone Antwerpen alsook de hieronder bijgevoegde extra voorwaarden strikt na te leven.
Link naar standaardvoorwaarden:
https://www.antwerpen.be/info/52d5051a39d8a6ec798b45ac/brandpreventieevenementen
Extra aandacht voor standaardvoorwaarde 2124: grote tijdelijke inrichting (kraam, tent, container, wagen, kermisexploitatie, tribune, podium of gelijkaardig) met meer dan een gelijkvloers niveau of een totale oppervlakte groter dan 60 m² (meer dan 100 personen) of - voor een tribune - met meer dan 100 zit- of staanplaatsen
“…”
• Voor een tijdelijke inrichting met meer dan een gelijkvloers niveau of met een samengestelde oppervlakte groter dan 150 m² (meer dan 250 personen), moet de organisator een attest betreffende de stabiliteit kunnen voorleggen. Hierin moet onder andere worden vermeld tegen welke windsterkte de inrichting bestand is.
“…”
Extra voorwaarde betreffende de vuurelementen:
De vuurelementen dienen te worden gekeurd en opgesteld buiten het onmiddellijke bereik van het publiek, op een stabiele ondergrond.
Gunstig. Mits naleving van de nautisch-technische voorwaarden opgelegd in punt F.
Adviesdocument in bijlage.
1. De gebruiker is verantwoordelijk voor eventuele ongevallen en moet de nodige maatregelen treffen om deze te voorkomen; hij gebruikt het terrein op eigen kosten en risico en moet alle eventuele schade vergoeden.
2. De gebruiker sluit een polis burgerlijke aansprakelijkheid af die de risico’s dekt die zijn evenement met zich meebrengt. De stad wijst alle verantwoordelijkheid af.
Het advies van de dienst Milieuvergunningen was op het ogenblik van agendering nog niet beschikbaar. Het zal, van zodra het bezorgd wordt, nog aan de toelatingsbrief toegevoegd worden.
Het advies van de dienst Bevolkingszorg was op het ogenblik van agendering nog niet beschikbaar. Het zal, van zodra het bezorgd wordt, nog aan de toelatingsbrief toegevoegd worden.
Het advies van de dienst AG Vespa Stadsprojecten was op het ogenblik van agendering nog niet beschikbaar. Het zal, van zodra het bezorgd wordt, nog aan de toelatingsbrief toegevoegd worden.
Het college keurt de effectieve organisatie van het MAD festival 2022 door AG Culturele Instellingen Antwerpen/ Kunsten (Kunstenlab), zoals hierboven beschreven, van 6 januari 2022 tot 9 januari 2022, in de binnenstad van Antwerpen goed. AG Culturele Instellingen Antwerpen/ Kunsten dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven. Deze goedkeuring kan vervallen indien de hogere overheid beslist maatregelen te nemen of te verlengen in functie van de bescherming van de volksgezondheid, meer bepaald ter voorkoming van de verdere verspreiding van het covid 19-virus. De stad Antwerpen kan in geen enkel geval aansprakelijk worden gesteld indien dergelijke maatregelen genomen of verlengd worden.
Dienst | Taak |
SB/L/BOF | om logistieke ondersteuning te verlenen volgens volgende orders:
|