Terug
Gepubliceerd op 20/12/2021

2021_CBS_10197 - Organisatie en logistieke ondersteuning - MAD festival 2022 - 6 tot en met 9 januari 2022 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 17/12/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Verontschuldigd

Karim Bachar, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_10197 - Organisatie en logistieke ondersteuning - MAD festival 2022 - 6 tot en met 9 januari 2022 - Goedkeuring 2021_CBS_10197 - Organisatie en logistieke ondersteuning - MAD festival 2022 - 6 tot en met 9 januari 2022 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

De dienst Stadsbeheer/Evenementen Film Markten en Foren geeft gunstig advies voor de organisatie van het evenement 'MAD festival 2022".

Het is een nieuw evenement voor alle bewoners en bezoekers van de stad Antwerpen, een circusfestival gemaakt in de stad, met haar artiesten, haar publiek, haar bewoners.

Dit evenement wordt volgens het evenementenkader ingedeeld in categorie 1 (eigen georganiseerde evenementen).

De organisator houdt zich aan de de richtlijnen van de hogere overheden naar aanleiding van de uitbraak van het COVID-19 virus, zoals gecommuniceerd op https://www.info-coronavirus.be/nl/faqs/

Juridische grond

Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.

Op 14 december 2020 (jaarnummer 751) keurde de gemeenteraad  het retributiereglement op inname van het openbaar en privaat domein van de stad Antwerpen voor evenementen en manifestaties 2021-2025 goed.

Op 16 december 2019 (jaarnummer 715) keurde de gemeenteraad het gebruiksreglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.

Op 17 december 2019 (jaarnummer 716) keurde de gemeenteraad het retributiereglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.

Op 17 december 2019 (jaarnummer 775) keurde de gemeenteraad het retributiereglement voor het tijdelijk verwijderen en herplaatsen van straatmeubilair goed voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025.

Op 30 november 2018 (jaarnummer 10142) keurde het college de wijziging van de retributiezones in verband met het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.

Aanleiding en context

Op 4 november 2020 diende AG Culturele Instellingen Antwerpen/Kunst, Grote Markt 1, 2000 Antwerpen, een aanvraag in om 'MAD festival 2022' te organiseren van 6 tot en met 9 januari 2022 op de Droogdokkensite, de Belvédère, de Rijnkaai en in de Tulpenstraat in Antwerpen.

AG Culturele Instellingen Antwerpen/ Kunsten (Kunstenlab) is initiatiefnemer van het  MAD Festival en zet met het Antwerpse circusatelier Ell Circo D’ell Fuego (ECDF), met als thuisbasis SPRK in Park Spoor Noord, een samenwerking op voor een Antwerps circusplatform.

Het MAD Festival is een Antwerps circusfestival met een circusconventie. Tijdens de conventie zijn er workshops en ateliers voor beginners tot professionals, met gastlessen, masterclasses en technische trainingen. Het MAD Festival biedt daarnaast ook een boeiend circusprogramma van nieuw lokaal en internationaal werk aan. Een plaats voor ontmoeting tussen circusartiesten onderling maar ook tussen publiek en artiesten. Een circusfestival gemaakt in de stad, met haar artiesten, haar publiek, haar bewoners. Doorheen het jaar wordt ook ingezet op coproducties, residenties, toonmomenten en samenwerkingen met circusgezelschappen en socio-culturele actoren in de stad.

Dit nieuwe circusfestival wordt voor de eerste keer georganiseerd.
Er wordt gemikt op een gedifferentieerd publiek.
Bezoekers kunnen gericht voorstellingen reserveren.

  • Een groot aantal voorstellingen is gratis toegankelijk.
  • Ticketprijzen variëren naargelang de voorstelling van 
    • 5 euro tot 14 euro voor volwassenen;
    • 3 euro tot 12 euro voor -26 jarigen.

Locaties

Tijdens het MAD Festival vinden in SPRK en de ruimere omgeving van Park Spoor Noord overdag workshops en toonmomenten van beginners en professionals binnen de circuskunsten plaats. 
Binnen locaties zijn: Stedelijk lyceum Hardenvoort, Parkloods SPRK, het platform in Park Spoor Noord, het oude Badhuis en Stormkop. 
's Avonds worden er aan de Belvédère, aan de Waagnatie en op de Droogdokkensite (inter)nationaal circus en unieke indoor en outdoor circusperformances met live muziek getoond in tenten of in openlucht.

Datum

Het festival start op donderdag 6 januari 2022 om 16.00 uur en eindigt op zondag 9 januari 2022 om 23.00 uur.

De opbouw start op maandag 27 december 2021 om 08.00 uur en de afbraak is afgerond om uiterlijk 16.00 uur op vrijdag 14 januari 2022.

Programma

6 januari 202216.00 uurOpenen voor publiek Droogdokkensite + Belvédère + Waagnatie

17.00 uurCirkelgewelf Belvédère, Droogdokkenweg, ook om 21.00 uur

18.00 uurMAD Generation Stage, circustent, outdoor Waagnatie

19.00 uurOpeningsconcert fanfare (tot 22.00 uur) en DJ tot 23.00 uur op de Droogdokkensite.

19.30 uurLa CONTREBANDE/ Willy Wolf/ circustent Droogdokkensite

23.00 uurEinde alle voorstellingen

23.59 uurSluiten alle sites
7 januari 202213.00 uurBad van Marie, theatrale wandeling van Oude Badhuis naar SPRK

17.00 uurCirkelgewelf Belvédère, Droogdokkenweg, ook om 21.00 uur

18.00 uurMAD Generation Stage, circustent, outdoor Waagnatie

19.30 uurLa CONTREBANDE/ Willy Wolf/ circustent Droogdokkensite

21.00 uurCircus RONALDO/ tent/ Droogdokkensite

23.00 uurEinde voorstellingen

23.59 uurSluiten van alle sites
8 januari 202213.00 uurBad van Marie, theatrale wandeling van Oude Badhuis naar SPRK

14.30 uurPiet Van Dycke/mobiele act Park Spoor Noord

17.00 uurCirkelgewelf Belvédèrepark, Droogdokkenweg, ook om 21.00 uur

18.00 uurMAD Generation Stage, circustent, outdoor Waagnatie

19.00 uurPiet Van Dycke/mobiele act Droogdokkensite

19.30 uurLa CONTREBANDE/ Willy Wolf/ circustent Droogdokkensite

21.00 uurCircus RONALDO/ tent/ Droogdokkensite

22.30 uurConcert fanfare/percussie BRUITAL (tot 23.00 uur) Droogdokkensite Stormkop

19.30 uurDJ RADIO MARTIKO (tot 22.30 uur) Droogdokkensite Stormkop
9 januari 202202:00 uureinde voorstellingen

02.30 uursluiten van de site

13.00 uurBad van Marie, theatrale wandeling van Oude Badhuis naar SPRK

14.30 uurPiet Van Dycke/mobiele act Park Spoor Noord

17.00 uurCirkelgewelf Belvédèrepark, Droogdokkenweg, ook om 21.00 uur

18.00 uurMAD Generation Stage, circustent, outdoor Waagnatie

19.00 uurPiet Van Dycke/mobiele act Droogdokkensite

19.30 uurLa CONTREBANDE/ Willy Wolf/ circustent Droogdokkensite

21.00 uurCircus RONALDO/ tent/ Droogdokkensite

23.00 uureinde alle voorstellingen/ sluiten van de sites+ afbouw


Het evenement wordt georganiseerd conform de corona-protocollen die op het moment van het evenement van kracht zijn.

Adviezen

TV - Droogdokkensite Gunstig onder voorwaarden
  • De site en gebouwen na de activiteiten steeds goed afsluiten;
  • Bezoekers parkeren hun wagens buiten de site, fietsen op juiste plaats op de site; 
  • Binnen de afgesproken zones blijven, ook bij het parkeren / laden en lossen;
  • Bij het parkeren / laden en lossen steeds zorgen dat er een goede doorgang is voor het stadspersoneel en de hulpdiensten;
  • Afval zelf afvoeren en niet op het terrein achter laten;
  • Toegang in de dokken en over de dokdeuren is verboden, tenzij anders afgesproken;
  • Elke schade of calamiteit direct melden aan sitebeheer;
  • Na het einde van het evenement de site en gebouwen in de oorspronkelijke staat achterlaten, tenzij anders afgesproken.
SB - EFMF - Sitemanagement Gunstig onder voorwaarden
  • Gemaakte afspraken respecteren
  • Principe geen transporten of opstellingen op graszone (wel wat is overeengekomen)
  • Geen schade veroorzaken, afval achterlaten
  • Respecteren van andere gebruikers, bezoekers
TV - MAS Gunstig advies
Politiezone Antwerpen/Openbare Orde/Evenementen Gunstig advies
SB - Logistiek - Bijzondere opdrachten en feestmateriaal Gunstig onder voorwaarden

Standaardvoorwaarden 

Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 16 en 17 december 2019 (jaarnummers 715 en 716) wordt voldaan.

Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname. Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad. 

De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement. 


De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname.

Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator.

De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname

(de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).


Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd. 

Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend. 

Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.

Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf, enz.)


De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen.

Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat. 

De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt.


De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad bedraagt 7,00 euro per container van 240 liter en 27,00 euro per container van 1.100 liter inhoud. 

Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad een bijkomend bedrag van 7,00 euro of 27,00 euro aan per geledigde container.

SB - Groendienst - Antwerpen centrum Gunstig onder voorwaarden

Na de nodige aanpassingen door de organisator kunnen we mits het naleven van de besproken voorwaarden voorwaardelijk akkoord gaan met dit evenement. 

Stad Antwerpen, dienst Groen en Begraafplaatsen, geeft een gunstig advies op voorwaarde dat 

onderstaande zaken worden gerespecteerd.

Algemeen

Bij evenementen met een grote impact op het park/groenzone neemt de organisator ten laatste 

drie weken voor de opbouw van het evenement contact op met een verantwoordelijke van de 

groendienst voor een rondgang. Ter plaatse worden de nodige afspraken gemaakt.

Zolang deze rondgang niet is gebeurd zal de groendienst geen definitief gunstig advies voor het 

evenement geven.

Het staat de organisator vrij om een plaatsbeschrijving op te maken. Indien hij dat niet doet, wordt 

ervan uitgegaan dat de zones in het park die de organisator tijdelijk gebruikt, in goede conditie zijn 

en zonder recente beschadigingen. Alle zichtbare schade die nadien vastgesteld wordt, zal aan de 

organisator doorgerekend worden.

1. Documenten

• De organisator voegt bij zijn AGEV-aanvraag steeds een inplantingsplan, waarin duidelijk wordt 

aangegeven waar alle installaties/voorzieningen worden ingeplant, materialen gestockeerd 

en via welke toegangen en wegen de leveringen worden voorzien. Indien er voor het park een 

evenementenzonering is opgemaakt zal de organisator zich daar aan houden.

• Voor middelgrote of grote evenementen wordt er een slecht weer scenario verwacht. 

• De organisator vermeldt hoe hij de toevoer en afvoer van water organiseert. Het afvoeren van 

water in parkvijvers of elders in het park is niet toegestaan. 

• Water afvoeren kan enkel in een DWA-riool, het rioolstelsel voor afvalwater. 

2. Mobiliteit

• Lossen en laden gebeurt enkel via de bestaande wegen met een maximale snelheid van 

20km/uur. Voor gemotoriseerd vervoer in parken geldt een beperking tot 3,5 ton, tenzij anders 

afgesproken. Wanneer er veel verkeer in het park wordt verwacht, is het aanstellen van een 

steward, die de verkeersstroom in goede banen leidt, verplicht.

• Er mag nergens in het park worden geparkeerd. Enige uitzondering zijn foodtrucks die onderdeel 

uitmaken van een goedgekeurd evenement. Deze foodtrucks mogen enkel op verharde zones of 

wegen staan en hebben hiervoor een toelating nodig. 

• Het is niet toegestaan om met voertuigen op de gazons, in de beplanting of in de wortelzones 

van bomen te rijden. Indien dit niet te vermijden is, moeten er rijplaten voorzien worden. Deze 

rijplaten moeten ook op het inplantingsplan worden vermeld.

3. Infrastructuur en activiteit

• Het plaatsen van zware infrastructuur of het opslaan van zwaar materiaal gebeurt steeds op 

rijplaten. Met uitdrukkelijke toestemming kan dit ook op asfaltverharding of elementverharding. 

• De organisator mag zelf geen obstakels (verkeerspaaltjes, vuilbakken,… ) verwijderen.

• Bij de plaatsing van tenten mogen spanriemen de bomen niet raken en verankeringen mogen de 

boomwortels niet beschadigen.

• Bij plaatsing van tijdelijke vloeren krijgen deze minstens 10 cm luchtruimte.

Groenadvies: 

Middelgroot en groot evenement

• Onder de kroonprojectie van de bomen (onder de kruin van bomen) mag niets geplaatst of 

opgesteld worden. Enkel houten vloeren met minimum 10 cm luchtruimte zijn hier de uitzondering. 

Er mag zeker geen vuur worden gemaakt onder de bomen.

• Bij het gebruik van vuurkorven op de gazons/graslanden moet grasbescherming worden voorzien 

onder de korven.

• Ingrepen in de bodem (greppels, putten, inwerken materialen…) zijn niet toegestaan, 

verankeringen in de bodem binnen de kroonprojectie zijn ook niet toegestaan .

• Er mogen geen markeringen worden aangebracht op of aan bomen of op de wegen.

• Er mag niets worden bevestigd aan groenelementen (bomen), tenzij daar uitdrukkelijk 

toestemming is voor gegeven. In dit geval moeten zachte materialen die geen schade aan de bomen 

veroorzaken worden gebruikt.

4. Milieu & veiligheid

• Bij het gebruik van stroomgeneratoren moeten deze met bijhorende tank op een lekbak geplaatst 

worden om verontreinigende substanties op te vangen. Zij mogen nooit onder de kroonprojectie 

van bomen worden geplaatst. 

• Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname wordt onmiddellijk na afloop 

opgeruimd. Dit geldt ook ook het afval dat mogelijk verspreid is geraakt in omliggende zones buiten 

het evenement. Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de opkuis aan de 

organisator doorgerekend.

• Het is de organisator niet toegestaan om glas (glazen en flessen) te gebruiken om drank aan te 

bieden in de publiekszones.

• Indien er kabels door de publiekszones lopen, moeten deze afgedekt zijn om de veiligheid van de 

parkbezoekers te garanderen.

5. Schade

Bij vaststelling van schade aan bomen na het evenement zal het schadebedrag via de geijkte 

VVOG-methode voor ‘uniforme waardebepaling van bomen’ worden bepaald en doorgerekend worden 

aan de organisator.

Alle vermijdbare schade of onzichtbare schade die ondubbelzinnig blijkt uit de plaatsbeschrijvingen en 

die ontstaan is tijdens het evenement of tijdens opbouw of afbraak zal aangerekend worden aan de 

organisator.

Vermijdbare schade is schade die voortkomt uit het niet, niet tijdig of foutief uitvoeren 

van maatregelen en afspraken uit de toelating of die voortkomt het niet naleven van 

beschermingsmaatregelen of incidentele schade.

Onzichtbare schade is verdichting van de bodem en beschadiging van het wortelgestel van bomen 

door het betreden van niet toegankelijke zones met transportmiddelen en machines of door het 

niet of foutief gebruiken van rijplaten en door stockeren buiten de voorziene zones.

Zowel de schade als de mogelijke gevolgschade bij bomen zal berekend worden op basis van de door 

de VVOG ontwikkelde methode. Deze is gebaseerd op de uniforme methode voor waardebepaling 

van straat-, laan- en parkbomen behorend tot het openbaar domein . Dit bedrag, samen met alle 

kosten voor verzorging en de kosten die het opstellen van het schadedossier met zich meebrengt, zal 

aangerekend worden aan de organisator van het evenement.

Schade aan ander parkelementen zoals wegen, grasmatten, bloemperken en constructies wordt 

berekend op basis van offertes indien externen moeten worden ingezet. Indien de herstellingen 

door eigen stedelijke diensten worden uitgevoerd zal de schade berekend worden op basis van 

materiaalkosten en volgens de officiële uurloontarieven van de stad Antwerpen.

Schade aan parkmeubilair wordt steeds berekend op basis van de prijslijsten van lopende contracten.

Brandweer - preventie Gunstig onder voorwaarden

Brandweer merkt op dat dit advies geen betrekking heeft op de controle/het nazicht van de naleving van de vereiste maatregelen om de verspreiding van COVID 19 te voorkomen.

De organisator dient de standaardvoorwaarden voor evenementen van Brandweer Zone Antwerpen alsook de hieronder bijgevoegde extra voorwaarden strikt na te leven. 

Link naar standaardvoorwaarden:

https://www.antwerpen.be/info/52d5051a39d8a6ec798b45ac/brandpreventieevenementen

Extra aandacht voor standaardvoorwaarde 2124: grote tijdelijke inrichting (kraam, tent, container, wagen, kermisexploitatie, tribune, podium of gelijkaardig) met meer dan een gelijkvloers niveau of een totale oppervlakte groter dan 60 m² (meer dan 100 personen) of - voor een tribune - met meer dan 100 zit- of staanplaatsen

“…”

•    Voor een tijdelijke inrichting met meer dan een gelijkvloers niveau of met een samengestelde oppervlakte groter dan 150 m² (meer dan 250 personen), moet de organisator een attest betreffende de stabiliteit kunnen voorleggen. Hierin moet onder andere worden vermeld tegen welke windsterkte de inrichting bestand is. 

“…”

Extra voorwaarde betreffende de vuurelementen:

De vuurelementen dienen te worden gekeurd en opgesteld buiten het onmiddellijke bereik van het publiek, op een stabiele ondergrond.

MV - Stadshavendienst Gunstig onder voorwaarden

Gunstig. Mits naleving van de nautisch-technische voorwaarden opgelegd in punt F.

Adviesdocument in bijlage.

AG Vespa - Vastgoedverhuringen en ruimtebeheer Gunstig onder voorwaarden

1.    De gebruiker is verantwoordelijk voor eventuele ongevallen en moet de nodige maatregelen treffen om deze te voorkomen; hij gebruikt het terrein op eigen kosten en risico en moet alle eventuele schade vergoeden.

2.    De gebruiker sluit een polis burgerlijke aansprakelijkheid af die de risico’s dekt die zijn evenement met zich meebrengt. De stad wijst alle verantwoordelijkheid af.

SW - Milieuvergunningen Geen advies ontvangen

Het advies van de dienst Milieuvergunningen was op het ogenblik van agendering nog niet beschikbaar. Het zal, van zodra het bezorgd wordt, nog aan de toelatingsbrief toegevoegd worden.

MV - Bevolkingszorg Geen advies ontvangen

Het advies van de dienst Bevolkingszorg was op het ogenblik van agendering nog niet beschikbaar. Het zal, van zodra het bezorgd wordt, nog aan de toelatingsbrief toegevoegd worden.

AG Vespa - stadsprojecten Geen advies ontvangen

Het advies van de dienst AG Vespa Stadsprojecten was op het ogenblik van agendering nog niet beschikbaar. Het zal, van zodra het bezorgd wordt, nog aan de toelatingsbrief toegevoegd worden.

Beleidsdoelstellingen

7 - Bruisende stad
2BRS03 - Evenementen
2BRS0301 - Reguliere taken
2BRS030101 - Ondersteuning evenementen derden

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de effectieve organisatie van het MAD festival 2022 door AG Culturele Instellingen Antwerpen/ Kunsten (Kunstenlab), zoals hierboven beschreven, van 6 januari 2022 tot 9 januari 2022, in de binnenstad van Antwerpen goed. AG Culturele Instellingen Antwerpen/ Kunsten dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven. Deze goedkeuring kan vervallen indien de hogere overheid beslist maatregelen te nemen of te verlengen in functie van de bescherming van de volksgezondheid, meer bepaald ter voorkoming van de verdere verspreiding van het covid 19-virus. De stad Antwerpen kan in geen enkel geval aansprakelijk worden gesteld indien dergelijke maatregelen genomen of verlengd worden.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:
DienstTaak
SB/L/BOF om logistieke ondersteuning te verlenen volgens volgende orders:
  • 6354
  • 6355
  • 6358
  • 6117