Terug
Gepubliceerd op 20/12/2021

2021_CBS_10010 - Omgevingsvergunning - OMV_2021150437. Camille Huysmanslaan 40. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 17/12/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Verontschuldigd

Karim Bachar, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_10010 - Omgevingsvergunning - OMV_2021150437. Camille Huysmanslaan 40. District Antwerpen - Goedkeuring 2021_CBS_10010 - Omgevingsvergunning - OMV_2021150437. Camille Huysmanslaan 40. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021150437

Gegevens van de aanvrager:

BVBA HEYLEN & BLOCKHUYS met als contactadres Frans Beckersstraat 21 te 2600 Antwerpen

Ligging van het project:

Camille Huysmanslaan 40 2020 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 9 sectie I nr. 2104R

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

isoleren en afwerken van een voorgevel

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          30/04/1965: vergunning (18#47546) voor een verbouwing.

Vergunde en huidige toestand

-          een meergezinswoning van vijf bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing;

-          de gevelbekleding bestaat uit gele parementsteen met onder andere de plint, dorpels, raam-en deuromkadering, hoekprofiel, kroonlijst, erker op de verdiepingen, … in natuursteen.

Gewenste toestand

-          een geïsoleerde voorgevel, afgewerkt met gele steenstrips, kunststeen voor onder andere de dorpels, raam- en deuromkadering, … en beige gevelplaten (=materiaal niet gekend) voor de erker op de verdiepingen;

-          plint en hoekprofiel in beige/gele natuursteen;

-          behoud van het wit buitenschrijnwerk (materiaal niet gekend).

Inhoud van de aanvraag

-          het isoleren en afwerken van de voorgevel van een meergezinswoning.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

3 november 2021

6 december 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
    De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
  • Artikel 11 Afwerken van gevels en materiaalgebruik: Indien de voorgevel is opgetrokken in natuursteen is het niet toegelaten om bepleistering, schilderwerk, gevelbekleding of een andere afwerking, al dan niet in combinatie met buitenisolatie aan te brengen op voorgevels. Verschillende natuursteenelementen zoals onder andere de dorpels, de raam-en deuromkadering,… worden vervangen door kunststeen. De erker op de verdiepingen in natuursteen wordt vervangen door plaatmateriaal waarvan het materiaal niet gekend is. De natuursteenplint is bedekt met reclamepanelen;
  • Artikel 12 Levendige plint: Langs de zijde van de Beschavingsstraat wordt het volledige raam bedekt door reclame waardoor er langs die zijde geen contact met de straat meer mogelijk is. Bovendien zijn de rolluiken van de overige ramen en de inkomdeur van de winkel zijde Camille Huysmanslaan gesloten waardoor het niet duidelijk is of deze ramen vrij zijn van reclame;
  • Artikel 16 Technische uitsprongen: Langs de zijde van de Beschavingsstraat wordt een airco tegen de voorgevel geplaatst, wat niet toegelaten is.
  • Artikel 33 Zaak-gebonden publiciteit: Langs beide gevels worden er ramen volledig bedekt door stickerreclame in plaats van minimaal 50% van de raamopening onbedekt en doorzichtig te houden. Bovendien zijn de rolluiken van de overige ramen en de inkomdeur van de winkel zijde Camille Huysmanslaan gesloten waardoor het niet duidelijk is of deze ramen vrij zijn van reclame.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt. 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van artikel 11, 12, 16 en 33 van de bouwcode. Er kan niet op geldige wijze worden afgeweken van dit artikel. Dit wordt als voorwaarde opgenomen in de vergunning.

 

Functionele inpasbaarheid

Het betreft een meergezinswoning met handelsruimte op het gelijkvloers. De functie wijzigt niet waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd wordt.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Er worden geen volumetrische wijzigingen voorzien ten opzichte van de vergunde toestand waardoor het aspect schaal en ruimtegebruik niet beoordeeld wordt.

 

Visueel-vormelijke elementen

De aanvraag beoogt het renoveren van de voorgevel. De voorgevel bestaat uit een gele gevelsteen, beige natuursteen voor de plint, de dorpels, de raam/deuromkadering, de erker op de verdiepingen, hoekprofiel, kroonlijst, et cetera …. Het schrijnwerk is wit (materiaal niet gekend) voor de ramen en inkomdeur zijde Beschavingsstraat en bruin (materiaal niet gekend) voor de inkomdeuren zijde Camille Huysmanslaan. Men wenst de gevel te isoleren en te bekleden met steenstrips, kunststeen voor dorpels en raam/deuromkadering en beige plaatmateriaal (materiaal niet gekend) voor de erker. De aanvraag is echter in strijd met artikel 11 van de bouwcode dat stelt dat natuursteenelementen van de gevel moeten bewaard blijven. Het isoleren en afwerken van de voorgevel met een gelijkaardige gevelsteen als de bestaande is stedenbouwkundig wel weer aanvaardbaar. In voorwaarde bij de vergunning wordt er echter opgenomen om alle natuursteenelementen van onder andere de plint, raamdorpels, raam/deuromkadering, erker, hoekprofiel, kroonlijst …. te behouden of te vervangen op gelijkaardige wijze en vrij te houden van elk soort materiaal waaronder ook reclame. Tot slot wordt er aan de hand van google maps en de bijgevoegde foto’s opgemerkt dat er verschillende reclame elementen en een airco installatie aan de gelijkvloerse gevelpui voorkomen. Deze toevoegingen doen afbreuk aan het gevelbeeld en zijn bovendien niet in overeenstemming met artikel 11, 12, 16 en 33 van de bouwcode. Dit wordt eveneens in voorwaarde opgenomen.

 

Cultuurhistorische aspecten

Het pand heeft geen erfgoedstatuut maar heeft wel een beeldbepalende waarde in de Tentoonstellingswijk. Om die reden werd er advies gevraagd aan de Stedelijke dienst Monumentenzorg. Het advies is voorwaardelijk gunstig en luidt als volgt:

“de bestaande elementen in natuursteen (dorpels, raam- en deuromkadering, plint, erker op de verdiepingen, kroonlijst, et cetera …) moeten behouden of vervangen worden door nieuwe elementen in natuursteen en dienen even ver voorbij het gevelvlak uit te steken als in de bestaande vergunde toestand;

De gevelplint in natuursteen moet voorbij het gevelvlak steken en moet vrij zijn van materiaal zoals onder andere publiciteit, …..”

Dit advies sluit aan bij het eerder vermeld stedenbouwkundig advies en wordt mee opgenomen in de voorwaarden.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat deze aanvraag betrekking heeft op werken die geen aanleiding geven tot de vermeerdering van het aantal woongelegenheden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de arrière-corps moet behouden blijven, dit wil zeggen dat deze vrij moet blijven van isolatie – en afwerkingsmateriaal; (de arrière-corps = het smal teruggetrokken geveldeel tussen 2 woningen op de perceelgrens; meestal voorzien van een afvoerbuis voor regenwater);

2.      de bestaande elementen in natuursteen (dorpels, raam- en deuromkadering, plint, erker op de verdiepinge, kroonlijst, et cetera …) moeten behouden of vervangen worden door nieuwe elementen in natuursteen en dienen even ver voorbij het gevelvlak uit te steken als in de bestaande vergunde toestand;

3.      De gevelplint in natuursteen moet voorbij het gevelvlak steken en moet vrij zijn van materiaal zoals onder andere publiciteit, ….;

4.      de nieuwe constructie moet zodanig aangesloten worden op het openbaar domein dat toekomstige werkzaamheden aan het openbaar domein kunnen plaatsvinden, zonder dat dit herstelwerken aan de nieuwe constructie nodig maakt;

5.      wanneer er zich in de bestaande toestand openbare verlichtingsarmaturen (of andere elementen van nutsvoorzieningen) bevinden aan de gevel moeten deze na het uitvoeren van de werken opnieuw gemonteerd worden aan de gevel op een duurzame manier (eventueel met een achterliggende constructie). Deze elementen moeten ten allen tijde kunnen hersteld worden of weggenomen worden. Indien nodig wordt hiervoor contact opgenomen met de dienst openbaar domein;

6.      de reclamestickers aan de ramen moeten voldoen aan artikel 33 van de bouwcode;

7.      de airco installatie aan de voorgevel zijde Beschavingsstraat moet worden verwijderd.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

7 oktober 2021

Volledig en ontvankelijk

3 november 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

2 januari 2022

Verslag GOA

9 december 2021

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de arrière-corps moet behouden blijven, dit wil zeggen dat deze vrij moet blijven van isolatie – en afwerkingsmateriaal; (de arrière-corps = het smal teruggetrokken geveldeel tussen 2 woningen op de perceelgrens; meestal voorzien van een afvoerbuis voor regenwater);

2.      de bestaande elementen in natuursteen (dorpels, raam- en deuromkadering, plint, erker op de verdiepinge, kroonlijst, et cetera …) moeten behouden of vervangen worden door nieuwe elementen in natuursteen en dienen even ver voorbij het gevelvlak uit te steken als in de bestaande vergunde toestand;

3.      De gevelplint in natuursteen moet voorbij het gevelvlak steken en moet vrij zijn van materiaal zoals onder andere publiciteit, ….;

4.      de nieuwe constructie moet zodanig aangesloten worden op het openbaar domein dat toekomstige werkzaamheden aan het openbaar domein kunnen plaatsvinden, zonder dat dit herstelwerken aan de nieuwe constructie nodig maakt;

5.      wanneer er zich in de bestaande toestand openbare verlichtingsarmaturen (of andere elementen van nutsvoorzieningen) bevinden aan de gevel moeten deze na het uitvoeren van de werken opnieuw gemonteerd worden aan de gevel op een duurzame manier (eventueel met een achterliggende constructie). Deze elementen moeten ten allen tijde kunnen hersteld worden of weggenomen worden. Indien nodig wordt hiervoor contact opgenomen met de dienst openbaar domein;

6.      de reclamestickers aan de ramen moeten voldoen aan artikel 33 van de bouwcode;

7.      de airco installatie aan de voorgevel zijde Beschavingsstraat moet worden verwijderd.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.