Verkeerslichten kruispunt Blancefloerlaan/Waterhoenlaan (K665)
Dit kruispunt is opgenomen in de lijst voor nader onderzoek met betrekking tot een mogelijke afbouw van de verkeerslichten. Tijdens de eerste lockdown in 2020 ten gevolge van de Covid19-pandemie, werden deze verkeerslichten een eerste keer op knipperstand gezet. De aanzienlijke daling van de verkeersdrukte in deze periode liet dit ook toe. Bij de (herop)start van de scholen in september 2020 werden de verkeerslichten opnieuw in werking gesteld. Begin september 2021 werden de verkeerslichten een tweede maal op knipperstand gezet. Dit keer naar aanleiding van de werken aan de tramsporen in de Blancefloerlaan. Gelijktijdig werd het kruispunt en de circulatie tijdelijk gewijzigd met werfsignalisatie. Eind december 2021 loopt de werf in de Blancefloerlaan ten einde en is dit een prima gelegenheid om de verkeerslichten permanent op knipperstand te laten.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) maakte een quick scan van de huidige verkeerssituatie. Conform de procedure werd het kruispunt in de quick scan getoetst aan de vooropgestelde criteria voor het afschakelen en verwijderen van verkeerslichten. Uit het onderzoek blijkt dat de verkeerslichten niet noodzakelijk zijn om de huidige verkeersintensiteiten op het kruispunt vlot te kunnen afwikkelen. Met betrekking tot het item ‘verkeersveiligheid’ zijn er wel een aantal knelpunten gedetecteerd die, zonder beveiliging door middel van verkeerslichten, aanleiding kunnen geven tot een verhoogde verkeersonveiligheid.
In afwachting van een duurzame herinrichting van het kruispunt worden daarom maatregelen voorgesteld die de verkeerssituatie op korte termijn zo veilig en comfortabel mogelijk maken voor alle weggebruikers. De focus ligt daarbij op maatregelen die:
Bovenstaande maatregelen zullen conform de procedure als proefopstelling worden ingevoerd, gemonitord en na enkele maanden geëvalueerd.
De stapsgewijze uitschakeling van de verkeerslichten en de bijhorende flankerende (infrastructurele) ingrepen werden besproken op het districtscollege van het district Antwerpen op 20 december 2021. Het districtscollege heeft zich volledig akkoord verklaard met het voorstel.
In zitting van 22 augustus 2014 (jaarnummer 8549) keurde het college de nota "Naar minder verkeerslichten in 't Stad" goed. Hierin werden onder meer de uitgangspunten en criteria vastgelegd voor het verwijderen van verkeerslichten op stadskruispunten.
In zitting van 28 januari 2019 (jaarnummer 42) keurde de gemeenteraad het bestuursakkoord 2019-2024 goed. Daarin is opgenomen dat de afbouw van verkeerslichten, zeker in de zones 30, verder gaat. Op plaatsen waar deze niet noodzakelijk zijn en waar het veilig is om ze te verwijderen, worden ze uitgeschakeld.
Heel wat verkeerslichten in de stad zijn of moeten binnenkort worden vernieuwd. Deze investering is noodzakelijk om de verkeerslichten te kunnen aansluiten op de supercomputer, die in de toekomst alle verkeerslichten in stad Antwerpen zal gaan aansturen. De noodzakelijke vernieuwing van de verkeerslichten biedt nu een ideale gelegenheid om na te gaan of het behouden van de lichten nog noodzakelijk en/of wenselijk is.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige verkeersborden zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad.
Voor de aankoop en het plaatsen van de plooibakens zal een aparte bestelbon opgemaakt worden. Het budget hiervoor is voorzien op doelstelling 2LMS010303A00000/5151000000/225.
Het college keurt de afschakeling van de verkeerslichten en het uitvoeringsplan voor de tijdelijke infrastructurele maatregelen op het kruispunt Blancefloerlaan met de Waterhoenlaan (K665) goed.