Terug
Gepubliceerd op 27/12/2021

2021_CBS_09939 - District Berchem. De Lescluzestraat, Jennevalstraat, Onze-Lieve-Vrouwstraat - wegeniswerken - SWOU12219 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/12/2021 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_09939 - District Berchem. De Lescluzestraat, Jennevalstraat, Onze-Lieve-Vrouwstraat - wegeniswerken - SWOU12219 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring 2021_CBS_09939 - District Berchem. De Lescluzestraat, Jennevalstraat, Onze-Lieve-Vrouwstraat - wegeniswerken - SWOU12219 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.

 Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
De Lescluzestraat, Jennevalstraat en Onze-Lieve-Vrouwstraat zijn lokale straten.

Het college is bevoegd voor de mobiliteitsvoorwaarden.

Argumentatie

Het project kan opgedeeld worden in drie zones met elk hun eigen inrichtingsprincipes:

  • het woonerf: rond het bouwblok De Lescluzestraat, Jennevalstraat, De Wittestraat;
  • een zone met aanpassing van het huidig profiel: De Lescluzestraat tussen Generaal Lemanstraat en Terlinckstraat en Jennevalstraat tussen Jan Breydelstraat en Uitbreidingstraat;
  • een zone met behoud van het huidige profiel: Onze-Lieve-Vrouwstraat en De Lesluzestraat tussen de Terlincktraat en de Jennevalstraat.

Het woonerf

  • Het woonerf wordt een accentplek in de wijk; rondom het driehoekig bouwblok. Het huidige tekort aan belevingsgroen kan weggewerkt worden door maximaal te vergroenen en te ontharden. De hoeken van het woonerf worden gemarkeerd door pocketparkjes. De rijrichting binnen het woonerf wordt beperkt enkelrichting. De driehoek functioneert als “lokale rotonde”. Er is enkel bestemmingsverkeer voor het woonerf zelf en er is hierdoor geen doorgaand gemotoriseerd verkeer meer;
  • Het typeprofiel van het woonerf bestaat uit een centrale verharding van 4m om de vrije doorgang van de brandweer te vrijwaren. Aan de ene zijde is een parkeerstrook van 2m voorzien, met daarnaast een strook van 1,50m grasbetontegels in de centrale verharding. Aan de andere zijde komt een groenstrook, al naargelang de breedte van de straat heeft deze een breedte van 2,36 tot 2,49m. De verharding tussen de woningen en de parkeerstrook is 1,80m; om de mogelijkheid om een geveltuin aan te leggen door de bewoners te maximaliseren. Tussen groenstrook en de woningen is er een verharding van 1,50 m voorzien;
  • Er komt een verkeersplateau met voetpaddoortrekking aan het kruispunt van De Lescluzestraat, Onze-Lieve-Vrouwstraat en Jennevalstraat. De doorgang voor fietsers en voetgangers blijft gevrijwaard;
  • Door een groot open plantvak te voorzien kan de kandidaat toekomstboom op dit kruispunt uitgroeien tot toekomstboom;
  • Aan de twee andere hoeken van het woonerf komen er pocketparkjes, stapstenen, banken, worden de bestaande bomen geïntegreerd en worden er nieuwe bomen geplant. 
  • De voetpaden aan de Jan Breydelstraat worden 1,80m, de rijweg wordt 4,65m met aan één zijde parkeren van 2m en wordt aangesloten aan een pocketparkje.

De rijrichtingen in de andere straten blijven behouden.


De zone met aanpassing van het huidig profiel bevat twee segmenten:

  • het deel van de De Lescluzestraat met enkelrichtingsverkeer krijgt voetpaden van 1,82m, een rijweg van 4,20m en heeft aan beide zijde langsparkeerstroken van 2m. Aan het kruispunt met de Generaal Lemanstraat, waar de verkeerslichten blijven behouden, komt een poort zone 30 en daardoor kan er aan het frituur eventueel een terraszone en kunnen aan de overzijde fietsenstallingen voorzien worden. Er worden nieuwe straatbomen aangeplant zoals de boomstructuur in de Sint-Hubertusstraat;
  • in het deel van de Jennevalstraat met het tweerichtingsverkeer worden de voetpaden 2,58m en de rijweg wordt 4,65m met aan één zijde langsparkeren van 2m. Er zijn 2 nieuwe straatbomen voorzien in de parkeerstrook.

 De zone met behoud van het huidige profiel bevat eveneens twee segmenten:

  • het profiel blijft behouden in de Onze-Lieve-Vrouwstraat. De schooltoegang van de Academie Berchem wordt hier wel geaccentueerd en beveiligd door voetpaduitstulpingen. Een vlaggenmast, een bank en fietsenstallingen worden geplaatst. Er wordt aangesloten op het bestaande plateau;
  • in De Lescluzestraat tussen de Terlinckstraat en de Jennevalstraat blijft het profiel behouden, alsook de rotonde aan het kruispunt met de Terlinckstraat.

Groen/blauw concept:

  • door een groot open plantvak te voorzien en de grond te verbeteren kan de kandidaat toekomstboom aan het woonerf uitgroeien tot toekomstboom; 
  • 38 bestaande bomen blijven behouden en komen in een groenvak;
  • 13 bestaande bomen worden gerooid; 
  • er worden 63 nieuwe korte omloopbomen geplant;
  • De gerealiseerde groenzones zullen in de mate van het mogelijke ingezet worden voor wateropvang en -infiltratie. Dit wordt in de volgende fase verder uitgewerkt in samenwerking met Water-link/Aquafin.

Mobiliteitsvoorwaarden

  • De Lescluzestraat, beperkt éénrichtingsverkeer (BEV) vanaf Generaal Lemanstraat tot eerstvolgende kruispunt:
    • parkeren aan beide zijden;
    • zone 30: poort (sticker, bord,…), herhalingstickers om de 250m;
    • langsparkeren, betalend parkeren;
    • voorrang aan rechts.
  • De Lescluzestraat tussen Terlinckstraat en Onze-Lieve-Vrouwstraat:
    • bekijken dubbelrichtingsverkeer en parkeren aan twee zijden.
  • Woonerf in driehoek Jennevalstraat, De Lescluzestraat, De Wittestraat:
    • beperkt éénrichtingsverkeer (BEV) in deze driehoek, woonerf;
    • rijrichting Jennevalstraat naar De Lescluzestraat, De Lescluzestraat naar De Wittestraat, De Wittestraat richting Jennevalstraat;
    • Doorgaand plaatselijk verkeer blijft mogelijk tussen woonerf en het kruispunt De Lescluzestraat/Onze-Lieve-Vrouwstraat.
  • Jennevalstraat segment tussen De Wittestraat en Uitbreidingstraat:
    •  dubbelrichtingsverkeer;
    • langsparkeren langs even zijde.
  • snelheidsremmers voorzien in Onze-Lieve-Vrouwstraat, in De Lescluzestraat en Jennevalstraat.

Parkeerbalans

Het concept resulteert in een parkeerbalans van 146 plaatsen in de bestaande toestand naar 121 plaatsen in de nieuwe toestand. Het aantal parkeerplaatsen daalt in functie van het aanbrengen van voldoende verkeersremmende maatregelen en voor de aanleg van het woonerf. De bewoners kunnen echter wel de publieke parkeerplaatsen op wandelafstand aan de Uitbreidingstraat gebruiken. Deze liggen aan kantoren en worden ‘s avonds minder gebruikt.

Bomenbalans

Het concept resulteert in een balans van 51 bomen in de bestaande toestand naar 101 bomen in de nieuwe toestand. 

Hiervan worden er 38 behouden en 13 gerooid om de vrije doorgangsruimte voor de brandweerwagens te garanderen en door een verkeersplateau met bochtverbreding.

In de nieuwe toestand zijn er in totaal 101 bomen:

  • waarvan 37 bestaande behouden zijn;
  • 1 bestaande een toekomstboom kan worden;
  • 63 nieuwe korte omloopbomen.

Hemelwaterplan

Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

Het projectgebied ligt in een zone waar het rioleringsstelsel optimaal gemengd aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gemengd systeem in combinatie met doorgedreven bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.
In de volgende fase zullen de ontwerpmaatregelen opgenomen worden die nodig zijn om de infiltratie en buffering toe te passen volgens de berekeningen en regels zoals beschreven in het hemelwaterplan.

Er is een licht overstromingsrisico in het huidige klimaat en de wateroverlast kan in de toekomst toenemen. De straten behoren volgens het waterplan van stad Antwerpen tot Parkenwig/water sensitief netwerk van lokale straten en tot het Monumentaal 19e eeuws stadsweefsel. De gesloten bouwblokken met aan binnenkanten private tuinen is typisch aan dit stadstype. Het bouwblok De Lescluzestraat, Jennevalstraat, De Wittestraat is atypisch, gezien de beperkte groene private ruimte.

Het waterplan zal in een verdere fase worden uitgewerkt in samenwerking met Water-Link/Aquafin op basis van volgende aandachtspunten: 

  • zoveel mogelijk het regenwater vertragen en herbruiken op de private delen; 
  • vertraagd transporteren van het regenwater op de publieke ruimte;
  • laten infiltreren in de groenzones en pocket parkjes.

Aanleiding en context

faseactiedatumjaarnummer
adviescoördinatieoverleg openbaar domein5 juli 2021
projectdefinitie en conceptgoedkeuring districtscollege Berchem8 november 2021232

Het districtscollege wenst de verkeersveiligheid in het projectgebied te verhogen en wil inzetten op een aangenamer en groener straatbeeld door het creëren van pocketparkjes. Deze bevinden zich in een nieuw centraal gelegen woonerf. De straten worden klimaatrobuust door het maximaal behouden van de bestaande bomen, het aanplanten van nieuwe bomen en het inzetten op ontharding.

Op 8 november 2021 (jaarnummer 232) keurde het districtscollege van Berchem de projectdefinitie en concept voor de wegeniswerken in De Lescluzestraat, Jennevalstraat en Onze-Lieve-Vrouwstraat in het district Berchem, goed.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voor.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op 5012500000/224/2BER010201M01279/2400 en 2500.

Adviezen

coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden

5 juli 2021

Het coördinatieoverleg openbaar domein adviseerde gunstig mits volgende voorwaarden:

  • bekeken wordt in welke mate het ontwerp van de woonerven kan aangepast worden zodat deze minder lineair zijn opgebouwd en de dwarsrelaties en logisch fiets- en looplijnen worden verbeterd;
  • onderzocht wordt of een fysieke as-verschuiving in het woonerf haalbaar is;
  • voldoende fietsenstalling wordt voorzien, verspreid over het gehele projectgebied;
  • de aansluiting tussen de “poort zone 30” in De Lescluzestraat en Sint-Hubertusstraat geoptimaliseerd wordt in functie van het fietsverkeer in tegengestelde rijrichting;
  • onderzocht wordt of extra verkeersremmers kunnen voorzien worden in het eerste segment van de De Lescluzestraat en in de Onze-Lieve-Vrouwstraat;
  • het groenconcept voor de toekomstbomen, in functie van de noodzakelijke doorwartelbare volumes, in overleg met dienst Stadsbeheer/Groen verder verfijnd wordt;
  • Onderzocht wordt of de nutsleidingen kunnen verplaatst worden in functie van de kandidaat toekomstbomen op de ronde puntjes en de nodige standplaatsverbeteringen kunnen voorzien worden;
  • Onderzocht wordt of een geschrankte inplanting van de bomen ruimtelijk haalbaar en wenselijk is;
  • Onderzocht wordt of de voetpadbreedtes in de woonstraten, conform het Draaiboek Openbaar Domein verder kunnen worden geoptimaliseerd;
  • voldoende fietsenstallingen, speelaanleidingen en comfortabel zitmeubilair voorzien wordt;
  • in overleg met Stadsontwikkeling/Mobiliteit wordt bekeken waar er zebrapaden moeten worden voorzien;
  • bij het uitwerken van de groen- en beplantingsplannen, maar ook tijdens de uitvoering van het project, rekening wordt gehouden met de bestaande mussenkolonie;
  • Onderzocht wordt of de Jennevalstraat bijkomend structureel vergroend kan worden;
  • de circulatie oplossing met een voetpaddoortrekking, aan de noordzijde van de woonerven, verder afgestemd wordt tussen Kabinet en district Berchem.

Alle voorwaarden worden in de volgende fase uitgewerkt.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2BER01 - Berchem is een actief, bewust en leefbaar district
2BER0102 - Berchem is een district waar het goed wonen is
2BER010201 - Berchem zorgt voor de heraanleg, de herinrichting en het onderhoud van lokale straten en pleinen
2BER010201M01279 - SWOU12219 De Lescluzestraat, Jennevalstraat, Onze-Lieve-Vrouwstraat

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de projectdefinitie en concept (6 oktober 2021) voor de wegeniswerken in De Lescluzestraat, Jennevalstraat en Onze-Lieve-Vrouwstraat, district Berchem.

Artikel 2

Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20211006_12219_PD_CB.pdf