Terug
Gepubliceerd op 27/12/2021

2021_CBS_10273 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2021162982. Adolf Greinerstraat 14. District Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/12/2021 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_10273 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2021162982. Adolf Greinerstraat 14. District Hoboken - Goedkeuring 2021_CBS_10273 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2021162982. Adolf Greinerstraat 14. District Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

  1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
  2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Aanleiding en context

Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

- een openbaar onderzoek te houden;

- advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2021162982

Gegevens van de aanvrager:

NV UMICORE met als adres Adolf Greinerstraat 14 te 2660 Antwerpen

Gegevens van de exploitant:

NV UMICORE (0401574852) met als adres Adolf Greinerstraat 14 te 2660 Antwerpen

Ligging van het project:

Adolf Greinerstraat 14 te 2660 Hoboken (Antwerpen) en Titanstraat 10 te 2620 Hemiksem

Kadastrale percelen:

Antwerpen afdeling 37 10R2, 242C14, 242W25, 243E3, 244/2 , 244C5, 516M, 526L, 557G4, 593B en 597F

Hemiksem sectie C nrs. 2Y2, 9D, 16R, 16N, 17V, 23C2, 23T2, 31A3, 31C4, 31E4, 31T3, 31B4, 31F4, 60X, 76F, 79R

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

het veranderen van een metallurgisch bedrijf door de aanleg en exploitatie van drie parkeerzones voor werkvoertuigen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          04/06/2020: voorwaardelijke vergunning (20201285) voor het tijdelijk opslaan van werklood;

-          9/01/2020: voorwaardelijke vergunning (20193736) voor het bouwen en exploiteren van een compressorengebouw.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          verharding in asfalt centraal op het industrieterrein van Umicore.

Huidige toestand

-          conform vergunde toestand.

Gewenste toestand

-          verplaatsing van contractorparking naar deze centrale plaats;

-          inrichting van 3 parkings A, B en C;

-          parking A: 

  • rechtstreeks bereikbaar vanaf de straat; 
  • in beton;
  • 9 parkeerplaatsen van 4 x 12 meter;
  • 22 parkeerplaatsen van 3,5 x 14 meter;
  • fiets- en voetpad achter groene perimeter in asfalt.

-          parking B:

  • toegang via afzonderlijke ingang op hoofdbaan;
  • bestaand fietspad aan oostzijde;
  • fietsenstalling aan oostzijde;
  • 11 parkeerplaatsen van 3 x 13 meter op noordzijde;
  • rondom 22 parkeerplaatsen van 3 x 10 meter;
  • volledige zone in betonverharding waarvan de 11 langste parkeerplaatsen in waterdichte betonverharding.

-          parking C:

  • zone in asfalt;
  • gescheiden verkeer door ingang zuidoostzijde en uitgang zuidwestzijde;
  • 12 fietsstalplaatsen aan oostzijde;
  • 22 parkeerplaatsen verspreid op het terrein van 2,5 x 5 meter;
  • 3 plaatsen voor hoogtewerkers en schaarliften;
  • rond parking stroken met groen.

 

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreken van verharding;

-          aanleggen van nieuwe verharding in functie van het inrichten van 3 parkings met aanhorigheden.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

De inrichting beschikt over een vergunning uit 2014 verleend door de deputatie en in beroep bevestigd door de Vlaamse minister van Milieu met als vervaldatum 17 april 2034 (MLAV1-2013-520, AMV/00070/1073/B). Deze vergunning werd meerdere malen gewijzigd en uitgebreid.

 

Inhoud van de aanvraag

De aanvraag omvat de verandering van een bestaand en vergund metallurgisch bedrijf door aanleg en exploitatie van drie parkeerzones voor werkvoertuigen (contractorparkingen). Tevens wordt via regularisatie rubriek 15.1.2 opgenomen in de lopende vergunning. De wijziging wordt gevraagd voor onbepaalde duur.

 

Aangevraagde rubrieken

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

15.1.2

al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van meer dan 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn.

89 voertuigen

 

Argumentatie

Adviezen

 

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

7 december 2021

10 december 2021

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

7 december 2021

9 december 2021

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie

7 december 2021

14 december 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een parkgebied. De parkgebieden moeten in hun staat bewaard worden of zijn bestemd om zodanig ingericht te worden, dat ze, in de al dan niet verstedelijkte gebieden, hun sociale functie kunnen vervullen, (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een industriegebied. Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop, (Artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota worden toegevoegd waarvan akte werd genomen.

De nota toont gemotiveerd aan dat er geen verder archeologisch onderzoek moet plaatsvinden.
 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst Business en Innovatie.

 

“De aanvraag voorziet in de herlocatie van een bestaande contractorparking naar een andere locatie binnen de site van Umicore. 

De site is gelegen binnen het industriegebied Umicore zoals voorzien in de beleidsnota ruimtelijke economie.

Er zal eerst een gedeelte opgebroken worden waarna de inrichting van de parking zal ingericht worden. De nieuwe parking zal ook anders ingedeeld worden in functie van de aannemers en de uit te voeren werken in 3 deelzones.

De aansluiting met de openbare wegenis is voorzien richting Adolf Greinerstraat / Titanstraat.

Voor het dossier kan gunstig advies gegeven worden.”

De aanvraag is bijgevolg functioneel inpasbaar in deze industrieomgeving.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

 

“De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.

Er worden op de site 3 zones, die nu braakliggend zijn, ingericht als parking voor personenwagens, ladderwagens, dumpers en allerlei soorten voertuigen. 

Dit is een herinrichting van het bedrijfsterrein dat niet noodzakelijk meer personeelsleden aantrekt. Bijgevolg is hier geen bijkomende parkeerbehoefte aan toe te wijzen.

De werkelijke parkeerbehoefte is 0”

 

De plannen voorzien in 78 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Dit aantal is toereikend.

 

Bij de aanvraag worden vanuit stedelijke dienst Mobiliteit bemerkingen gemaakt over de in te richten parkings. Het stedelijk advies wordt beperkt tot de parkeerplaatsen op het grondgebied van de stad Antwerpen:

 

“Er worden diverse soorten parkeerplaatsen bijgemaakt. Het gaat om plaatsen van:

  • 2,5 x 5 m
  • 4 x 12 m
  • 3,5 x 14 m
  • 3 x 5 m
  • 3 x 10 m

31 vrachtwagenplaatsen in zone A

10 vrachtwagenplaatsen in zone B

12 camionetteplaatsen in zone B

3 hoogtewerkersplaatsen in zone C

22 personenwagenplaatsen in zone C

 

Bemerkingen zone B

  • Niet alle afmetingen op plan kloppen met de tekst op plan. Er zijn parkeervakken waar als afmetingen 3 x 10 meter vermeld staat, die maar 3 x 6 meter meten.

 

Bemerkingen zone C

  • Alle plaatsen rechts op plan staan 3 x 5 m ingetekend, maar met tekstuele vermelding van 2,5 x 5 m. 
  • Achter een fiets moet er minstens 1,70 m ruimte zijn om uit een rij gestalde fietsen een fiets uit te kunnen nemen. Hier is tussen de fietsen en de rand van het parkeervak maar 1,30 m. Dit moet dus breder gemaakt worden.”

 

De bemerkingen van de dienst Mobiliteit worden bijgetreden.

 

Daarom werd tijdens de procedure, en wel op 15 december 2021, contact opgenomen met de aanvrager. De aanvrager meldde dat de detailafmetingen opgetekend op de plannen correct zijn. Naar aanleiding van deze vaststelling zal de aanvrager aangepaste plannen toevoegen aan dit dossier.

Het aangepast planmateriaal zal volgende afmetingen voorstellen voor de parkeerplaatsen in zone B en C en aldus de tegenstrijdigheden wegwerken:

-          Parking zone B: 11 parkeerplaatsen van 3 x 13 meter op noordzijde en rondom 10 parkeerplaatsen van 3 x 10 meter en 12 parkeerplaatsen van 3 x 6 meter;

-          Parking zone C: 13 parkeerplaatsen van 2,5 x 5 meter en 9 parkeerplaatsen van 3 x 6,5 meter plus 3 plaatsen voor hoogtewerkers en schaarliften van 3 x 6,5 meter;

Op voorwaarde dat de plannen effectief worden aangepast met een nieuwe projectinhoudversie kan er gunstig advies verleend worden voor dit aspect.

 

Daarnaast wordt het advies omtrent de fietsenstalling ook bijgetreden. Deze beschikken momenteel over onvoldoende gebruikskwaliteit. Bij het afleveren van een vergunning zal in voorwaarde moeten opgenomen worden dat deze moeten voldoen aan artikel 31 van de bouwcode.

 

Er wordt vanuit de stedelijke dienst Mobiliteit ook volgende bemerking gemaakt over parkeerzone A:

“Hier worden haaks op een rijbaan van net geen 8,5 m vakken met een diepte van 14 m ingetekend. Er staan op plan geen type voertuigen die hier geparkeerd zullen staan noch de draaicirkels die de voertuigen nodig zullen hebben. Het lijkt onrealistisch dat verschillende voertuigen met hun verschillende bochtstralen hiervan gebruik kunnen maken. Er wordt aangeraden dit aspect aan te tonen.”

Deze parking bevindt zich niet op het grondgebied van de stad Antwerpen. Dit aspect wordt hierdoor louter als bijkomende vaststelling aangereikt aan de vergunningverlenende overheid.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

Umicore Hoboken beschikt momenteel in het noordoosten van de bestaande site aan de Adolf Greinerstraat te Hoboken reeds over een contractorparking. Deze zone zal echter in de toekomst een andere invulling krijgen wat het voorwerp zal uitmaken van een toekomstige vergunningsaanvraag. Voorliggende aanvraag omvat de inrichting en exploitatie van een nieuwe contractorparking die meer centraal gelegen zal zijn binnen de site. Deze nieuwe contractorparking wordt opgedeeld in drie zones (A, B, C) om zo de impact op de bestaande verkeersstroom zoveel mogelijk te beperken. Ook wordt er getracht de zones te groeperen per aannemer zodat het gebruik en de verantwoordelijkheden (naar bijvoorbeeld onderhoud) duidelijk kunnen afgesproken worden. 

In totaal zullen op de nieuwe contractorparking 89 parkeerplaatsen voorzien worden. Hiervoor wordt klasse 2 rubriek 15.1.2 aangevraagd voor het stallen van voertuigen andere dan personenwagens. Dit is een regularisatie aangezien deze rubriek tevoren niet opgenomen was. De 80 reeds vergunde rubrieken blijven ongewijzigd. Op de nieuwe parking worden 89 parkeerplaatsen voorzien voor onder andere camionettes, haakwagens, dumpers, bakwagens, hoogtewerkers, schaarliften en dergelijke. Volgens de aanvrager betreft het louter een verplaatsing van parkeerplaatsen en worden er geen bijkomende parkeerplaatsen gecreëerd. Aangezien rubriek 15.1.2 tevoren niet opgenomen was in de vergunning, kan dit niet gecontroleerd worden en kan er enkel afgegaan worden op de informatie in het aanvraagdossier. 

De drie nieuwe zones die aangelegd zullen worden als parking zijn momenteel groen en/of braakliggend. In totaal dient er 311 m² bestaande asfaltverharding afgebroken te worden. Voor zone A zal er 1.513 m² nieuwe verharding aangelegd worden, voor zone B is dat 2.233 m² en voor zone C 859 m². De gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater is voor Umicore niet van toepassing. Hemelwater wordt door contact met de verharde oppervlakte en daken potentieel vervuild zodat het als afvalwater beschouwd wordt. Dit afvalwater wordt opgevangen en naar de interne waterzuivering geleid. Na zuivering wordt het water hergebruikt op de site.

Gezien deze aanvraag een interne herinrichting op een bestaande industriële site betreft, wordt geen significante verhoging van de totaal gegenereerde hinder verwacht. 

Het is aan de vergunningverlenende overheid om, op basis van alle onafhankelijk uitgebrachte deskundige adviezen, tot een gemotiveerde en integrale beslissing te komen.

 

Advies van het college

Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. de ingetekende fietsenstalling in parkeerzone B en C moet worden uitgevoerd conform de bepalingen van artikel 31 van de bouwcode;

2. het advies wordt verleend onder voorbehoud dat de tegenstrijdige plannen worden aangepast naar volgende afmetingen:

-          Parking zone B: de bovenste rij parkeerplaatsen (12 stuk) hebben individueel volgende afmetingen: 3 m op 6 m;

-          Parking zone C: de 12 meest rechtse rij parkeerplaatsen op plan (3 parkeerplaatsen hoogtewerkers + 9 parkeerplaatsen) hebben individueel een oppervlakte van 3 op 6,5 m;

 

Geadviseerde rubrieken

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

15.1.2

al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van meer dan 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn.

89 voertuigen

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

4 november 2021

Start openbaar onderzoek

14 november 2021

Einde openbaar onderzoek

13 december 2021

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste adviesdatum

24 december 2021

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

14 november 2021

13 december 2021

0

0

0

2

 

Bespreking van de bezwaren

 

Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werden twee bezwaarschriften ingediend.

 

Het eerste bezwaarschrift werd ingediend door Fluvius. In dit bezwaarschrift wordt gemeld dat er geen bezwaren zijn.

 

Het andere bezwaarschrift werd ingediend door NMBS “Wij kunnen aan deze vraag betreffende het gebouw/terrein gelegen te Antwerpen geen gevolg geven. De NMBS is niet betrokken bij dit gebouw/terrein. Dit gebouw/terrein is eigendom van Infrabel.” Infrabel werd tijdens de procedure aangeschreven als adviesinstantie. Deze adviesinstantie heeft geen bezwaren tegen de lopende vergunningsaanvraag.

 

Beide bezwaarschriften formuleren bijgevolg geen bezwaar tegen de voorgestelde werkzaamheden.


Informatievergadering

Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, onder volgende voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. de ingetekende fietsenstalling in parkeerzone B en C moet worden uitgevoerd conform de bepalingen van artikel 31 van de bouwcode;

2. het advies wordt verleend onder voorbehoud dat de tegenstrijdige plannen worden aangepast naar volgende afmetingen:

-          Parking zone B: de bovenste rij parkeerplaatsen (12 stuk) hebben individueel volgende afmetingen: 3 m op 6 m;

-          Parking zone C: de 12 meest rechtse rij parkeerplaatsen op plan (3 parkeerplaatsen hoogtewerkers + 9 parkeerplaatsen) hebben individueel een oppervlakte van 3 op 6,5 m;

 

Geadviseerde rubrieken

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

15.1.2

al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van meer dan 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn.

89 voertuigen

 

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/V

Het advies te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft.


Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.